Gå til innhold

Vestkant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du bør dra og observere, intervjue og ta bilder. Definer først aldersgruppen "(ungdom" er litt for vidt), og så se om du faktisk finner disse forskjellene du forventer å finne, for eksempel ved en typisk vestkantvbideregående versus en typisk østkant. . Morsomt prosjekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Då tenkjer eg "tretten på dusinet"-tenåring, heilt uavhengig av hårfarge.

Eg er lektor på vidaregåande skule, og vi har ein haug med desse, og dette er på Romerike, så det er elevar frå alle samfunnslag.

Skjønte ikke helt hva du mente med ''tretten på dusinet'' - tenåring. Kan du forklare ? :)

Jeg tror jeg ville fjernet LV fra listen. Synst "alle" fjortiser har det, soss eller ei.

90% av alle charterturister kommer jo hjem med en på skulderen.

Når jeg tenker over det, så har du helt rett! :blomst:

Anonymous poster hash: d4d04...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør dra og observere, intervjue og ta bilder. Definer først aldersgruppen "(ungdom" er litt for vidt), og så se om du faktisk finner disse forskjellene du forventer å finne, for eksempel ved en typisk vestkantvbideregående versus en typisk østkant. . Morsomt prosjekt.

Ja, det er absolutt noe jeg skal gjøre!

Før jeg gjør det, så vil jeg gjerne ha synspunkt fra folk her på kg og, det er en del av prosjektet :D

Anonymous poster hash: d4d04...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tretten på dusinet" tyder at det er kjempevanleg, alle har det.

Takk for svar! Så det er ikke en du ville ha klassifisert som vestkant, men rett og slett som vanlig?

Anonymous poster hash: d4d04...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så det er ikke en du ville ha klassifisert som vestkant, men rett og slett som vanlig?

Anonymous poster hash: d4d04...4c5

Ja, og det veldig. "Alle" ser slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke klesstilen skiller vestkantungdom fra andre ungdommer, det er mer holdningen deres.

Er nok enig jeg også. Merkeklær er det mange på øst som også går med, finner de også billigere i utlandet. Personlig blir jeg litt stressa når jeg ser 16-åringer som går rundt i jakke til 8000, veske til 5000 osv. Sier mye mer om personligheten deres enn om hvor mye penger de har.

Anonymous poster hash: 8eab8...f92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig jeg også. Merkeklær er det mange på øst som også går med, finner de også billigere i utlandet. Personlig blir jeg litt stressa når jeg ser 16-åringer som går rundt i jakke til 8000, veske til 5000 osv. Sier mye mer om personligheten deres enn om hvor mye penger de har.

Anonymous poster hash: 8eab8...f92

Nemlig, for det er jo ikke sånn at de har jobbet for pengene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra vestkanten som liker å kle seg pent er også ofte opptatt av å ha noe ikke alle andre har. Mindre og ikke så kjente skandinaviske og europeiske merker. Når noe blir mainstream og allemannseie er det ikke lenger like kult her :P

Canada Goose, Jean Paul og Lacoste var for f.eks populært for en del år siden, men heller mer mot å være "ut" nå. Har en følelse av at Ralph Lauren også snart går den veien.

Er nok ofte sånn at det resten av landet tror er kult på vestkanten, allerede er på vei bort. Er jo ganske tåpelig egentlig, men interessant sosiologisk sett, hehe.


Anonymous poster hash: f4f62...69a



Anonymous poster hash: f4f62...69a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sossestil.

Er også et svenskt forum for ungene til rikinger som tar for seg adskillig av deres livstil og kotyme. Husker ikke adressen da.

Haha, det forumet har jeg veldig lyst til å se! :fnise: Prøv å finn linken! :P

Anonymous poster hash: f4f62...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, det forumet har jeg veldig lyst til å se! :fnise: Prøv å finn linken! :P

Anonymous poster hash: f4f62...69a

det var veldig homoerotiskt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut bloggen til Andrea badendyck, det er en ekte vestkantjente :)

Anonymous poster hash: 8158b...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kanskje kunne tenkt seg å lagt til bilde, for å illustrere bedre ? :)

Btw jeg er TS, nå logget inn på brukeren min. Igjen TUSENTAKK for alle som skriver her inne. Dere hjelper utrolig mye iforhold til oppgaven min :)

:blomst::blomst::blomst:



Anonymous poster hash: 506b5...8ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lol, deffinivt ikke vestkant!

Herlig!

Da har jeg fått med meg :

Parajumper/canada goose (brukes ikke CG mest på øst? ALLE ''utlendingene'' har jo det ?? )

Treningstights

Nike freeruns

Merkeveske (LV) - ikke michael kors-veskene?

Acne skjerf

Hunters

Uggs (?)

Boots fra acne (evt, ekte skinn boots)

Vaffeljakker

Sleik

Noe meer ?

Hva med hårfarge?

La oss si dere ser en unge med ; treningstights, freeruns, acne skjerf, michael kors veske og parajumper - men som ikke er blond - tenker dere automatisk vestkant da?

Eller ser man på det typiske norske , blondt hår, etc, jentene iført dette som vestkant?

Spennende prosjekt jeg driver på med altså, morro :fnise:

Anonymous poster hash: d4d04...4c5

Canada Goose og Uggs er ikke inn på vestkanten lenger nei. Nok et eksempel på at folk tror noe er vestkant, mens det egentlig er skikkelig ut :P Du burde nok spørre de som faktisk bor de respektive stedene. Folk fra resten av landet har ofte ikke peiling.

Legg heller til merker som Swims, Barbour, Sail Racing og NN07. Morris, Tiger of Sweden og Fillippa K funker vel også så vidt jeg vet.

Anonymous poster hash: f4f62...69a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si du er ute på gaten nå i vintertidene. Hvordan ser du på en ungdom at han/hun er vestkant. Fokuser på klærne :blomst:



Anonymous poster hash: 506b5...8ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver som "sossestil" var populært for nesten 13 år siden. Det linkene dine viser til er grusomt harry white-trash stil som ingen på vestkanten overhodet vil forbindes med nå.

Parajumpers, canada goose og uggs blir sett på som en østkant- og "restenavnorge"-stil. Men fleste allmenne stiler som innebærer høy prislapp (parajumpers, uggs, acne skjerf, vaffeljakker, diverse solbrilletrender osv, så og si alt faktisk) startet og starter på vestkanten, før det raser ned den sosioøkonomiske stigen og blir noe alle eier.

Jeg synes det er viktig å merke seg at den største forskjellen i stilen mellom østkanten og vestkanten er i dag merkeflashing. På vestkanten så har blitt langt mindre logobruk, og det handler mer om selve antrekket i sin helhet enn hvilke plagg man har på seg. Kort sagt er logoer som statussymbol byttet ut med å kle seg pent og bra med klær av god kvalitet.

Elever på ungdomsskolen og videregående skoler både i øst og vest har fått en enormt forbedret klesbevissthet de siste årene og det er veldig lett å se at øst tar etter hvordan det var og er i vest. Vestkanten legger mye vekt på å kle seg bra, rett og slett. Det man kanskje ser mest av er veldig klassisk og pen stil, spesielt hos guttene. Østkanten og andre sentrale steder i Norge har allerede adoptert mye av dette, men blandet med et noe mer casual uttrykk og billigere plagg i samme stil. Utover adopsjon av vestkant-trender er det også et relativt høyt antall "hipstere" fra øst, i forhold til hva det er i vest.

Som interessert i sosioøkonomiske forskjeller, klær, og med en fot plantet innenfor begge miljøene, så er dette mine observasjoner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver som "sossestil" var populært for nesten 13 år siden. Det linkene dine viser til er grusomt harry white-trash stil som ingen på vestkanten overhodet vil forbindes med nå.

Det hjelper ikke når Paris Hilton kler seg likens i dag som i 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...