Gå til innhold

Folk som ikke bruker parkeringslys?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jeg en av de få som blir irritert når jeg ser biler på holdeplasser/p-plasser o.l. og de står der med fulle kjørelys på?

Det er spesielt sjenerende nå som mørketiden har satt inn.

F.eks når jeg kjørte hjem ifra butikken. På en holdeplass på min høyreside stod det en bil med fulle kjørelys som pekte i retning kommende biler (meg). Men foran bilen stod det en gjeng med folk som jeg ikke såg før jeg var nesten helt oppi de.

De burde forøvrig ikke så så nært veibanen men uansett.

Biler som står i ro burde lære seg å slå over til parkeringslys, jeg sikker på at det er mange som ikke en gang vet hvordan de gjør det på bilen sin.

Anonymous poster hash: 633dc...3a0
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig, en nå må jeg vel krype til korset og innrømme at jeg nok ofte er litt sein med å slå av kjørelys når jeg står og venter. Pleier nesten alltid å huske det så fort en annen bil kommer imot/er foran meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem et kort flash med langlysene midt i trynet. Livsfarlig å stå sånn med kjørelysene på i mørket, særlig hvis det er mulighet for at det er gående i nærheten av bilen.

Anonymous poster hash: 35aef...e50
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater det også. Fikk de det ikke med seg når de tok sertifikat? Rimelig enkelt å sette på parklys, jeg skjønner ikke at de ikke klarer det.

Det er jo livsfarlig i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem et kort flash med langlysene midt i trynet. Livsfarlig å stå sånn med kjørelysene på i mørket, særlig hvis det er mulighet for at det er gående i nærheten av bilen.

En skal være ganske forsiktig med å "blinke" med langlysa for å signalisere, siden det blinder og derfor skaper enda en farlig situasjon.

Anonymous poster hash: 5e34a...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Kjører med samme lyset hele tiden, enten vanlig lys eller fjernlys om det ikke er noen biler i nærheten. Uhmmm.

Er du seriøs nå?

Anonymous poster hash: bab75...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Okey, da anbefaler jeg deg å stille deg fremfor en form for refleksjon med bilen og vri/trykke litt på det du har av lysbrytere for å bli kjent med lysene. Man skal bruke parkeringslys når man står på tomgang. De viser seg som svake lys i hovedlykten, så du ikke blander det med tåkelys som sitter lengre ned mot bakken om du har det.

Anonymous poster hash: bab75...678

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar. Skal bli litt mer bevisst på det. Har nettopp fått egen bil, og har bare tatt lyset på når jeg starter bilen, antar det er vanlig kjørelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal være ganske forsiktig med å "blinke" med langlysa for å signalisere, siden det blinder og derfor skaper enda en farlig situasjon. Anonymous poster hash: 5e34a...0a5

Jepp, blink heller med parkeringslyset.

Anonymous poster hash: b79b4...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRor ikke jeg kjenner noen som faktisk bruker pareringslys=(

Anonymous poster hash: 7ec81...6ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal være ganske forsiktig med å "blinke" med langlysa for å signalisere, siden det blinder og derfor skaper enda en farlig situasjon.

Anonymous poster hash: 5e34a...0a5

Målet for blinkinga står jo parkert ;) Det er jo nettopp derfor de skulle hatt parklys på. Så jeg tviler på at noen sekunders dårligere nattsyn gjør at de kjører på noen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kattinka

Har automat. Setter den bare i park. Ellers bruker jeg ikke annet enn langlys gitt. Og desverre er det slik med de fleste også. Mine lys står automatisk på i det jeg startet bilen, altså vanlig kjørelys. Når jeg står i park tror jeg lysene gjøres om til parklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å nevne det med at noen biler automatisk bytter over til parkeringslys.

Min mors Kia bytter automatisk når man bruker håndbrekken.

Men det er godt å høre at det er andre som også reagerer på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff jeg er flau av og innrømme at dette er nytt for meg =(

Nå skal det sies at jeg hadde en elendig kjørelærer som veken lærte meg vanlig parkering eller lukeparkering. Pluss at han sovna under langkjøringen.

Men dette må jeg så klart lære meg. Takk til den som starta tråden. Om ikke annet så lærte du en perosn noe nytt i dag =)

Anonymous poster hash: 939d0...35b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Kjører med samme lyset hele tiden, enten vanlig lys eller fjernlys om det ikke er noen biler i nærheten. Uhmmm.

Samme her.

Visste helt seriøst ikke at det var noe særlig forskjell på de to lysene. Langlysene er jo en ting, de er jeg fullt klar over at jeg skal slå av når jeg møter biler. Aner ikke hvordan jeg har på kun parklys heller jeg, kjørelysene kommer jo automatisk på i det jeg starer bilen..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav! Alle dere som ikke vet hvordan lysene deres virker, still dere foran en jevn murvegg eller liknende og sjekk alle innstillinger dere har på lysene. Finn ut hvor dere har parklysene og gjør det til automatikk å skifte til disse når bilen står i ro. Ha også kontroll på nærlys/automatiske kjørelys, langlys, tåkelys og eventuelt tåkebaklys. Samt nødblink. Og husk de svartens blinklysene i kryss og rundkjøringer.

Eventuelt kan man bare gå ut av bilen og se hvilke lys som er på ved de forskjellige innstillingene, dette må man uansett gjøre innimellom for å sjekke om lyspærer er gått. Lær dere gjerne å skifte lyspærer i samme farta.

Takk og lov at AB ...3a0 startet denne tråden, og veldig bra at dere velger å lese og lære - men kjøreskolene deres skulle jo vært anmeldt for manglende og potensielt livsfarlig opplæring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo som fryktet.

Ikke alle vet forskjellen eller hvordan de regulerer ifra parkeringslys til kjørelys. Så om det er noen som har lært litt av denne tråden så er det jo bra :)

Jeg tror at NAF pleier å ha et slik fint "speil" som du kan kjøre bort til å sjekka lysa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...