Gå til innhold

Skal ikke vi kristne få lov til å bær ett smykke i kors rund halsen?

jenta92

Anbefalte innlegg

For noen dager siden var det jo hu dama som jobba i nrk som noen hadde ringt å klaga får hu hadde brukt hals smykke i kors.

...PÅ STATSKANALEN.

Ikke i det private. PÅ STATSKANALEN. Hun REPRESENTERER STATEN. Da bruker man ikke religiøse symboler, UANSETT HVILKE. Det er ikke en person vendetta mot kristne. Det er ikke det samme som å si at dere ikke får bruke de kjære korsene deres. For oss kan dere polstre huset deres med kors og bilder av Jesusbarnet. MEN PÅ STATSKANALEN FORHOLDER MAN SEG RELIGIONSNØYTRAL, uansett om man er muslim, jøde, kristen, eller satanist.

ER DET SÅ POKKERS VANSKELIG Å FORSTÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ?`!?!?!?!?!?!?!!?!?!

Anonymous poster hash: a32da...32c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noen dager siden var det jo hu dama som jobba i nrk som noen hadde ringt å klaga får hu hadde brukt hals smykke i kors.

Åja, har ikke fått med meg noe av dette, jeg. Synes ikke du skal bry deg om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at folk ikke får gå med kors? Herlighet, snakk om å gjøre ei fjær til fem høns! Det er snakk om uniformskrav i statskanalen, ikke et totalitært samfunn som forbyr en hel befolkning å smykke seg med det de vil.

enig, og helt ærlig så tror jeg at hovedgrunnen til at de vil forby kors er fordi de vil forby hijab.. Så hele den greia med "nordmenn blir krenket" syns jeg er drøy..

Anonymous poster hash: 4ddec...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2013 den 15.23):

Vi lever i et fritt land ja, og jeg som agnostiker vil ikke påprakkes kristen tro, like lite som jeg vil bli påprakket muslimsk eller jødisk tro.

Anonymous poster hash: 75d58...da3

http://www.dagen.no/2013/08/12/kristenliv/gjerpen_kapell/kapell/skien/157182

se på linken jeg sendte. Mener du att det er rett?

Men er også snakk om det er att kirker, bedehus osv ikke skal få lov til å ha korset synelig på utsiden.

Når det er en kristen menighet så må man få lov til å ha ett kors synelig. Hvis det blir sånn så må jo muslimene bygge moskene sine nøytral de å sånn att man ikke ser det er moske.

AnonymBruker skrev (På 10.11.2013 den 15.27):

Hvis du tenker på nyhetsankeren i Nrk, så er Nrk altså en statskanal og skal representere staten Norges grunnverdier. Staten Norge er sekulær, derfor fremmer de altså ikke bruk av religiøse symboler.

Anonymous poster hash: 51d16...65a

Hvorfor skal hu få lov å bruke det smykke på nrk?

da må ikke muslimene vise seg i burka på tv heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hu får lov å bruke det smykke på nrk?

det er akkurat det som er poeng med å nekte henne. Da kan de nekte muslimer uten at det er "rasistisk"

Anonymous poster hash: 4ddec...553

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er også snakk om det er att kirker, bedehus osv ikke skal få lov til å ha korset synelig på utsiden.

Når det er en kristen menighet så må man få lov til å ha ett kors synelig. Hvis det blir sånn så må jo muslimene bygge moskene sine nøytral de å sånn att man ikke ser det er moske.

Hvor er det snakk om/Hvem snakker om at kirker ikke skal få ha korset på utsiden?

Anonymous poster hash: 042c1...700

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser du det du lenker til?

Kapellet skal kunne brukes av alle uavhengig av religion. Det er ganske vanlig å ha et lokale i tilknytning til en gravplass som er religionsnøytralt, slik at det kan brukes av alle som bruker gravplassen.

Hadde man villet fjerne alle kristne symboler fra samfunnet, så hadde det jo vært naturlig å starte med kirkene. Noe man da altså ikke gjør.

Anonymous poster hash: 3ae1b...92d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hu få lov å bruke det smykke på nrk?

Det er jo ikke sånn at man ikke kan være på tv om man går med et religiøst symbol. Men programledere skal være nøytrale, det gjelder både politikk og religion, når de er på jobb. Hvordan de og andre kler ser i fritiden tror jeg ikke det er så mange som bryr seg om, der er hvertfall ingen som nekter de å gå med kors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, det er ikke lov lenger!

Velkommen til Høire/FrP-Norge.

Anonymous poster hash: 7a95d...74e

KRF er jo også med her.. har du glemt det? ;)

Anonymous poster hash: 69234...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal kristne bordvers synges på skolen? Da jeg var elev syntes jeg ikke noe om å takke en gud jeg ikke trodde på og mente var tull, og jeg følte at jeg ble krenket.

Anonymous poster hash: 042c1...700

Samme her. Jeg gremmet meg i stillhet over det evindelig "Å, du som metter liten fugl" helt siden barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg gremmet meg i stillhet over det evindelig "Å, du som metter liten fugl" helt siden barnehagen.

Vi hadde en så kul lærer at vi fikk omgjort det til "Å du som spiste liten fugl, vær snill og spytt den ut! Amen, a-aaamen!" :fnise:

Anonymous poster hash: a32da...32c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...
jenta92 skrev (På 10.11.2013 den 15.20):

Norsk-flagg_imagelarge.jpg

Jeg forstår ikke hvorfor folk skal være så mot ett smykke i kors, skal ikke vi kristne

få lov til å vise våres tro? Om vi går med ett hals smykke i kors så går ikke det

utover noen. Alle har fri vilje, det er ikke tvang for noen å være kristen. Trodde Norge var ett fritt land!

Mener dere att alle de kristne verdiene landet vårt er bygd på bare skal

forsvinne?.

Skal Norske flagget bort bare får det er ett kors?.

Faget KRL ble jo endret for noen år siden fordi ikke andre relgeioner skal bli krenket.?

Kristne borsvers på skolen er ikke lov og synge lenger.

Snart er det vel sikkert ikke lov og feire jul heller.............

Hva skjer med landet? ;)

Du skjønner at kristne også har jødenes gamle testamente der oppfordrer gud direkte til drap så hvordan kan du tro på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (3 timer siden):

Du skjønner at kristne også har jødenes gamle testamente der oppfordrer gud direkte til drap så hvordan kan du tro på dette?

Kristne følger kun Nye Testamentet, GT ble gitt til jødene.

Anonymkode: 00e6a...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvorfor følger de kristne de ti bud?

Anonymkode: f7d03...ded

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (3 timer siden):

Hvorfor drar du opp gamle tråde?, den du svarer har ikke vært på forumet på 7 år.

Anonymkode: f3c65...0da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 12.07):

Hvorfor drar du opp gamle tråde?, den du svarer har ikke vært på forumet på 7 år.

Anonymkode: f3c65...0da

Og hvorfor blander du anonyme deg inn i dette?

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 12.03):

Ja men det som står i det gamle testamentet tilsier jo at gud oppfordrer til drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 12.04):

Så hvorfor følger de kristne de ti bud?

Anonymkode: f7d03...ded

De ti bud er gode leveregler, selv om kristne ikke er forpliktet til å følge disse. 

Sommer2464 skrev (På 16.1.2022 den 12.13):

Ja men det som står i det gamle testamentet tilsier jo at gud oppfordrer til drap.

Ok, men det har lite med kristne å gjøre, du får si det til jødene som følger dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok, men det har lite med kristne å gjøre, du får si det til jødene som følger dette.

12 hours ago, Sommer2464 said:

For noen stygge og antisemittiske utsagn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta92 skrev (På 10.11.2013 den 15.20):

Norsk-flagg_imagelarge.jpg

Jeg forstår ikke hvorfor folk skal være så mot ett smykke i kors, skal ikke vi kristne

få lov til å vise våres tro? Om vi går med ett hals smykke i kors så går ikke det

utover noen. Alle har fri vilje, det er ikke tvang for noen å være kristen. Trodde Norge var ett fritt land!

Mener dere att alle de kristne verdiene landet vårt er bygd på bare skal

forsvinne?.

Skal Norske flagget bort bare får det er ett kors?.

Faget KRL ble jo endret for noen år siden fordi ikke andre relgeioner skal bli krenket.?

Kristne borsvers på skolen er ikke lov og synge lenger.

Snart er det vel sikkert ikke lov og feire jul heller.............

Hva skjer med landet? ;)

Selvfølgelig skal kristne få lov til å bære et kors rundt halsen. Hvem nekter deg det? Men i enkelte roller, slik som i politiet eller som dommer, så bør ikke religiøse/ideologiske symboler være synlige. Som privatperson er det annerledes, da er du fri til å bære hvilke religiøse symboler du måtte ønske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamba skrev (6 timer siden):

For noen stygge og antisemittiske utsagn. 

Det er sannheten les 2 mosebok var overhodet ikke ment som antisemittisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...