Gå til innhold

Depositum - hvilke rettigheter har jeg?


cathrine.94

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg flyttet i august inn i en leilighet sammen med min daværende kjæreste. Jeg la ut alt som trengtes av depositum, som bestod av 18.000 kr. Nå er forholdet slutt og vi kan ikke bo sammen lenger, vi har prøvd å dele på leiligheten, slik at jeg har den de dagene jeg er på skolen og han i helgene. Men når jeg er der nekter han å dra, han vil gjøre alt han kan for å få meg tilbake. Men dette er utelukket.

Spørsmålet mitt er da; har jeg noen rettigheter når det kommer til leiligheten? (Siden det er jeg som har betalt depositumet, begge står i leiekontrakten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan jo fortsette å bo der, så betaler han depositumet på 18000 til deg? Vil ikke tro du har mer rettigheter



Anonymous poster hash: c9f83...068
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Antar (Har ingen dokumentasjon eller særlig kunnskaper) at dersom du sier opp leiekontrakten, så vil du få igjen depositumspengene, og han må betale inn på nytt. Er ihvertfall slik vi gjør det i leiligheten vi bor i nå når jeg flytter ut til jul, etter prat med huseier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nekter å betale meg depositumet, han sier at han ikke har penger til det.

Da sier du opp leiligheten, får depositum tilbake og flytter til et nytt sted.

Anonymous poster hash: c9f83...068

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar (Har ingen dokumentasjon eller særlig kunnskaper) at dersom du sier opp leiekontrakten, så vil du få igjen depositumspengene, og han må betale inn på nytt. Er ihvertfall slik vi gjør det i leiligheten vi bor i nå når jeg flytter ut til jul, etter prat med huseier :)

Får ikke sagt opp leiligheten før vi har kommet til en ordning, på grunn av mine studier.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utleieren har vel ikke noe med fordelingen mellom dere to å gjøre i det hele tatt. Så den eneste måten du får tilbake depositumet på er å si opp kontrakten. Evt må du ta over leiligheten alene og kaste ham på dør tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier du opp leiligheten, får depositum tilbake og flytter til et nytt sted.

Anonymous poster hash: c9f83...068

Men det er fortsatt 3 måneder oppsigelsestid, jeg kan ikke bo med han de 3 månedene og han nekter å flytte på seg. Jeg får heller ikke flyttet, siden da må jeg avbryte studiene, eller gå flere 1000 i minus i måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleieren har vel ikke noe med fordelingen mellom dere to å gjøre i det hele tatt. Så den eneste måten du får tilbake depositumet på er å si opp kontrakten. Evt må du ta over leiligheten alene og kaste ham på dør tenker jeg.

Har allerede prøvd å kaste han ut, men det nekter han. Han blir aggressiv og nekter plent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er fortsatt 3 måneder oppsigelsestid, jeg kan ikke bo med han de 3 månedene og han nekter å flytte på seg. Jeg får heller ikke flyttet, siden da må jeg avbryte studiene, eller gå flere 1000 i minus i måneden...

Usj :/ Kjip situasjon. Du får ringe politiet , eller flytte inn til noen andre imens. Finne noen andre som kan ta over leiligheten så du slipper 3mnd oppsigelsestid.

Anonymous poster hash: c9f83...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem står kontrakten på? Deg eller ham eller begge?

Kunne du snakket med utleieren og forklart situasjonen kanskje? Bytte lås og ikke gi ham nøkkel. De er interessert i å motta leie, det får de ikke av ham muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj :/ Kjip situasjon. Du får ringe politiet , eller flytte inn til noen andre imens. Finne noen andre som kan ta over leiligheten så du slipper 3mnd oppsigelsestid.

Anonymous poster hash: c9f83...068

Kjenner ikke så mange i byen enda, og ingen av de jeg kjenner har et ekstra rom :( Han derimot har flere steder han kan dra, siden han kommer fra et sted rett utenfor byen og kjenner flere i byen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem står kontrakten på? Deg eller ham eller begge?

Kunne du snakket med utleieren og forklart situasjonen kanskje? Bytte lås og ikke gi ham nøkkel. De er interessert i å motta leie, det får de ikke av ham muligens.

Kontrakten står på oss begge, så jeg vet ikke om jeg har lov til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RompeRusk

Han nekter å betale meg depositumet, han sier at han ikke har penger til det.

For det første, så er det absolutt ikke ditt problem at han ikke har penger til det.

For det andre )Og et godt tips til neste gang): IKKE legg ut alt av depositumspenger alene! Hva om han skulle finne på å ødelegge noe i leiligheten, og du må betale alt alene, selv om det ikke var din feil? For det er jo det depositumspengene står til, og dette BØR alltid deles mellom alle partene som bor i leiligheten :)

Får ikke sagt opp leiligheten før vi har kommet til en ordning, på grunn av mine studier.... :(

Du får prøve å enten flytte til venninner, finne en løsning som passer for begge to, eller å finne en ny leieboer som kan ta over din del av leiligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ditt eneste alternativ er å snakke med utleieren og forklare. Fortell dem at det er DU som har betalt depositumet, at du ønsker å bo der fortsatt, men at han nekter å forlate leiligheten. Spør om de har noen løsning på det og la dem skjønne at du er fortvilet og lei deg for dette. Det er jo egentlig ikke dems problem, men det ser ut som det er bare noe sånt som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så er det absolutt ikke ditt problem at han ikke har penger til det.

For det andre )Og et godt tips til neste gang): IKKE legg ut alt av depositumspenger alene! Hva om han skulle finne på å ødelegge noe i leiligheten, og du må betale alt alene, selv om det ikke var din feil? For det er jo det depositumspengene står til, og dette BØR alltid deles mellom alle partene som bor i leiligheten :)

Du får prøve å enten flytte til venninner, finne en løsning som passer for begge to, eller å finne en ny leieboer som kan ta over din del av leiligheten :)

Er kjemperedd for at han skal gjøre noe for å ødelegge, har hvertfall lært at jeg aldri skal legge ut noe slikt igjen. Jeg sa til han at det er ikke mitt problem at du ikke har penger, men da gidder han ikke å svare meg. Jeg bor nå hjemme hos mamma og pappa igjen, men kan jo ikke bo her i ukedagene, når jeg må på skolen. Jeg kjenner jo ikke så mange i byen så har egentlig ingen jeg kan sove hos :( de jeg kjenner bor enten hjemme hos foreldrene sine, eller sammen med kjærester osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ditt eneste alternativ er å snakke med utleieren og forklare. Fortell dem at det er DU som har betalt depositumet, at du ønsker å bo der fortsatt, men at han nekter å forlate leiligheten. Spør om de har noen løsning på det og la dem skjønne at du er fortvilet og lei deg for dette. Det er jo egentlig ikke dems problem, men det ser ut som det er bare noe sånt som kan hjelpe.

Tusen takk for tipset! Skal ta dette opp med foreldrene mine, og deretter opp med utleier. Føler vel egentlig ikke at jeg vil legge ut om mine personlige problemer med disse menneskene.... Men er vel den eneste måten å få han ut på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Er kjemperedd for at han skal gjøre noe for å ødelegge, har hvertfall lært at jeg aldri skal legge ut noe slikt igjen. Jeg sa til han at det er ikke mitt problem at du ikke har penger, men da gidder han ikke å svare meg. Jeg bor nå hjemme hos mamma og pappa igjen, men kan jo ikke bo her i ukedagene, når jeg må på skolen. Jeg kjenner jo ikke så mange i byen så har egentlig ingen jeg kan sove hos :( de jeg kjenner bor enten hjemme hos foreldrene sine, eller sammen med kjærester osv...

Bra at du har lært ;)

Vel, da er mitt beste tips fremleie (Du leier ut til noen andre). Du bør derimot snakke med utleier (eller sjekke kontrakten) om der står noen spesielle betingelser mtp fremleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du har lært ;)

Vel, da er mitt beste tips fremleie (Du leier ut til noen andre). Du bør derimot snakke med utleier (eller sjekke kontrakten) om der står noen spesielle betingelser mtp fremleie

Ja, håper det funker! Problemet er vel å få han ut av leiligheten nå... Han nekter og står på sitt. Jeg har til og med prøvd å kaste ut tingene hans, som kun endte med et eneste stort rot som varte i 3 uker. Jeg føler at jeg har prøvd det meste for å få dette til å funke, men nå er jeg helt utbrent. Jeg er så lei av alt med han å gjøre, og vil bare ha han vekk. Men han nekter og blir forbanna så det ender alltid med at jeg må komme meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Ja, håper det funker! Problemet er vel å få han ut av leiligheten nå... Han nekter og står på sitt. Jeg har til og med prøvd å kaste ut tingene hans, som kun endte med et eneste stort rot som varte i 3 uker. Jeg føler at jeg har prøvd det meste for å få dette til å funke, men nå er jeg helt utbrent. Jeg er så lei av alt med han å gjøre, og vil bare ha han vekk. Men han nekter og blir forbanna så det ender alltid med at jeg må komme meg ut.

Uff, høres ikke ut som en kjekk situasjon :( Har dessverre ingen gode råd å komme med, sender deg en stor klem :hug:

Og husk samtidig på at du lærer av slike situasjoner, og at du tar med lærdommen inn i neste forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...