Gå til innhold

ukestur i fjellet evt rondane

Missycat

Anbefalte innlegg

vi er to jenter på 24 som vurderer å gå en uke i fjellet fra hytte til hytte, men vi har ikke gjort det før og vi lurer på om det er noen som vet hvordan vi skal gå frem mtp overnatting, hvor vi bør gå, hvor det er finest etc.

vi har tenkt litt på rondane, men ingenting er avgjort :) vi er i middels minus form hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

DNT har mange bra steder å overnatte i fjellet. Vet ikke hvor dere bor, men i sørnorge er det MASSE å velge mellom. Ta gjerne kontakt med DNT først.

Det er lurt å velge et lett terreng første gang, da blir turen ikke bare slit, men moro også. Ta en titt på http://wulff.dynip.com/fjellsjekken/ for ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Slutter meg til innlegget over om DNT.

Dere trenger ikke å bestille på forhånd. Det er bare å gå i vei og troppe opp i en av hyttene. Men hvis dere går til ubetjente hytter, kan det hende dere trenger en DNT-nøkkel.

På ubetjente hytter lager man mat selv. Det er proviantlagre i hyttene med tørrmat, hermetikk etc. I de betjente hyttene får man treretters middag.

Det lønner seg å ikke legge opp til for lange etapper, for det kan være slitsomt å gå med tung sekk hvis man ikke er vant til det.

Ingeline - ikke logget inn akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Slutter meg til innlegget over om DNT.

Dere trenger ikke å bestille på forhånd. Det er bare å gå i vei og troppe opp i en av hyttene. Men hvis dere går til ubetjente hytter, kan det hende dere trenger en DNT-nøkkel.

På ubetjente hytter lager man mat selv. Det er proviantlagre i hyttene med tørrmat, hermetikk etc. I de betjente hyttene får man treretters middag.

Det lønner seg å ikke legge opp til for lange etapper, for det kan være slitsomt å gå med tung sekk hvis man ikke er vant til det.

Ingeline - ikke logget inn akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Å gå fra hytte til hytte fungerer bra. Trenger, som de andre nevnte, ikke å bestille overnatting på forhånd. Veldig deilig å komme frem til hytta etter en lang dagsmarsj, bare bestille middag og få den servert.. :-)

Ellers vil jeg råde dere til å ikke legge opp til en alt for "ambisiøs" tur.. Ikke legg opp til lange og krevende dagsetapper hvis dere begge er forholdvis uerfarne. Jeg gikk selv i den fella, og det var ikke morsomt. Samt, IKKE ha med for mye oppakking!! Mange har med seg alt for mye, og vekt har MYE å si når en skal gå 6-9 timer i ulendt fjellterreng.

Ellers vil jeg råde dere til å sjekke ut Trollheimen også. Rondane er selvfølgelig også fint, men litt mye "gråstein" etter min smak. Trollheimen har en mer variert natur å by, og har dessuten en fin rute for nybegynnere som kalles "Trekanten" (en veldig fin tur som anbefales!). Sjekk ut mer på www.turistforeningen.no og www.fjellforum.net.

God tur!

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei! Eg gjekk i Rondane i fjor sommar, og det var veldig fint! Overnatta kun på betjente DNT-hytter, som er et fantastisk konsept. Det vil absolutt lønne seg å bli medlem av DNT først, da får du mykje billigare overnatting, samt en liten velkomstpakke med bok og kart etc.

Vi starta med å ta buss fra Ringebu til Straumbu, som er et fint utgangspunkt. Derifra gikk vi til Bjørnhollia (3 t), som er ei av dei koseligaste hyttene eg veit om. Dagen etter gikk vi til Rondvassbu (4 t). Deretter gikk vi ein dagstur til Rondeslottet, høgaste fjellet i Rondane. Det var ufattelige mengder stein, men flott utsikt fra toppen (i allefall dersom det hadde vore oppholdsver.....), og vi overnatta ei natt til på Rondvassbu. der går det an å leige kano og padle litt på Rondevatnet. Dagen etter gikk turen til Dørålseter, fin tur i godt ver. Her kan en også ta båt over rondevatnet, men vi gikk rundt. Så gikk vi gjennom Dørålglupen til Grimsdalshytta, koselig plass. Siste dagen gikk vi til Hjerkinn, der vi tok toget sørover til bilen som sto parkert på Ringebu. Flott tur, kan anbefalast!

For å planlegge turen best mogleg, foreslår eg at du går og kjøper eit kart som du kan kike litt på, og kanskje du kan gå inn på DNT sine sider www.turistforeningen.no

god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...