Gå til innhold

vinterdekk til 250 kr stykke. Trygt ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet noen vinterdekk til 250 kr stykke. zava heter merket.

Høres det ut som noen dekk som er trygge og kjøre med? Blir litt skeptisk siden de er såpass billige og jeg aldri har hørt om merket før.

Anonymous poster hash: dadd0...925
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

NAF testet Sava Eskimo Stud piggdekk i fjorårets test av vinterdekk .

Dommen ligger her.

Vi Menn bil testet Sava Eskimo S3.

Dommen finnes her

Mitt umiddelbare spørsmål er dimensjonen på dekkene når du får dem til 250,- per stk, om de er fabrikknye og eventuelt produksjonsår.

Tohundreogfemti kroner for et vinterdekk er mistenkelig rimelig...

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode dekk er utrolig viktig, spesielt vinterdekk! Dekk er ingenting man slurver med, "sparer" på, eller kjøper brukt med mindre de er nesten nye.

Dekk kan faktisk være forskjellen på en dødsulykke og en vanlig tur på butikken.

Jeg anbefaler å sjekke opp før man kjøper dekk, ved erfaringer, dekktester osv. Det er verdt en liten innsats og noen kroner ekstra, for man ender ofte opp med å tape ved å kjøpe dårlige dekk.

Husk også at dekk går ut på dato, slik som mat. Gammel gummi blir hard, og harde dekk har dårlig veggrep og kjøreegenskaper. Det er litt uenighet i hva som er "gamle" dekk, men de fleste anbefaler å kaste dekk etter 5 år.

Vær obs på at brukte dekk som liksom skal være nye, og til og med nye dekk kjøpt over disk, kan være flere år gamle og ligget på lagring. Selv på god lagring blir dekk gamle!

Jeg bruker heller 8000 kr på nye dekk hvis det sparer livet mitt. Jeg har selv opplevd å dra av veien på våt vei på sommeren, jeg holdt 45 km/t i 60-sona, men bilen gikk rett fram. Kun fordi jeg "sparte" penger på å kjøre med gamle dekk (var veldig bra mønster, men det hjalp ingenting). Det tapte jeg mangfoldige tusen på, og jeg gjør aldri den feilen igjen!

Anbefaler alle å se denne.
http://www.youtube.com/watch?v=1-izGulviZQ

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Billigdekk KAN være laget av gammel gummi. De er ofte også svært dårlige kontinentaldekk (altså, ikke merket continental, men laget for vinterkjøring på kontinentet - altså ikke for norske forhold)

Dersom du har en eldre bil, kanskje uten ABS og ESP, som er liten og ikke spesielt trygg i utgangspunktet, så burde du IKKE gamble på dårlige vinterdekk. Sommerdekk kan man roe litt ned på, men vinterdekkene MÅ være gode. Dersom du har en større og nyere bil så burde du også ha råd til gode dekk.

5-7000 kroner for gode vinterdekk avhengig av dimensjon.

1000 kroner for drittdekk.

De gode dekkene holder sannsynligvis flere år lenger enn drittdekkene, som også er noe å tenke på.

Edit; ser nå at det er piggdekk det er snakk om. Men om du ser på testene av de, så ser du jo hvor dårlig score de får på snø og is. Regn virker de å være gode på..men det er vel ikke derfor man kjøper piggdekk? Da er sommerdekk bedre..

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare penger?

Gjør som meg da.

Kjøpte disse dekkene i fjor:

http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article793996.ece

Goodyear Ultra. I Norge kostet de 1200,-

Kjørte til Polen hvor dekkene er produsert. 200,- per stk.

Regnestykket ble da etter 1900 km kjøring.

Bensinpenger/bompenger ca 1500,-. Dekkene 800,-. + to netter overnatting (500,-)

Totalt 2800,-

I Norge måtte jeg da ha punget ut 4800,-

Så 2000 spenn spart der..

I tillegg solgte jeg alle de gamle vinterdekkene jeg kjørte på ned dit for 200 kr totalt. hehe.

Hadde også bilen på service på et merkeverksted. Bl.a. skiftet alle bremseklosser og skiver, oljeskift, pollenfilter, lyspærer + + småtterier. Pris 1900 kr. I Norge ikke sjans om jeg hadde betalt en kr under 8000,-.

Totalt sparte jeg ihvertfall 8000 kr på helgeturen til Polen.

Anonymous poster hash: 1e174...568
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilgode å møte noe gode billige vinterdekk. Dekk og bremser er det feltet på bilen jeg aldri kommer til å spare penger. Du har fire kontaktflater på størrelse med håndflaten din som skal holde bilen din, på ganske mange kilo, på veien i 80 km/t. Da er det ok å ha kvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare penger?

Gjør som meg da.

Kjøpte disse dekkene i fjor:

http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article793996.ece

Goodyear Ultra. I Norge kostet de 1200,-

Kjørte til Polen hvor dekkene er produsert. 200,- per stk.

Regnestykket ble da etter 1900 km kjøring.

Bensinpenger/bompenger ca 1500,-. Dekkene 800,-. + to netter overnatting (500,-)

Totalt 2800,-

I Norge måtte jeg da ha punget ut 4800,-

Så 2000 spenn spart der..

I tillegg solgte jeg alle de gamle vinterdekkene jeg kjørte på ned dit for 200 kr totalt. hehe.

Hadde også bilen på service på et merkeverksted. Bl.a. skiftet alle bremseklosser og skiver, oljeskift, pollenfilter, lyspærer + + småtterier. Pris 1900 kr. I Norge ikke sjans om jeg hadde betalt en kr under 8000,-.

Totalt sparte jeg ihvertfall 8000 kr på helgeturen til Polen.

Anonymous poster hash: 1e174...568

Du regner jo ikke med alle utgifter heller da din idiot.

En gjennomsnittlig bil koster ca 3-4kr per kjørte kilometer, så den polenturen din koster faktisk mellom 6-7500kr i kun bilutgifter i tillegg til overnatting, mat, dekk å bildeler.

Folk er så hælvettes dumme noen ganger at jeg får nyrebrokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...