Gå til innhold

Franske makroner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Franske makroner som smaker bra, ser sånn passe ut og har sånn passe tekstur er ikke så veldig vanskelig å få til. Reale helt etter boka-franske makroner som ser korrekte ut er derimot ikke noen dans på roser. Å dømme etter makronene jeg har blitt servert, både hjemmelagde og en del profesjonelt bakte, tar ganske mange lett på makronens strenge kunst. Jeg synes de er stort sett er gode uansett hvis ikke fyllet er for søtt, men jeg ser forskjell på en litt nonchalant makron og en som er laget etter alle kunstens regler. Mange makroner er for porøse eller for bløte - ikke alltid så mye, men det er altså feil når teksturen ikke er etter boka. Det bryr ikke meg så mye, bare de ikke er for porøse.

Dessuten er en del oppskrifter på "franske" makroner faktisk oppskrifter på italienske makroner, som har mye mer å gå på med å blande for mye/lite.

Det beste tipset jeg har fått som vanligvis ikke står i oppskrifter er å blande i bolle av rustfritt stål, så restfett i overflateriper i plastbolle ikke kan tulle til makronrøra. Uansett hvor godt man vasker en plastbolle kan det nemlig ligge igjen mikroskopiske rester i de ripene man lett får i plast. Det gjør ingenting for det aller meste man trenger blandebolle til, men det har noe å si for makroner.

Jeg synes pistasjmakroner er vanvittig godt, jeg foretrekker det framfor mandelmakroner. Lemon curd, gjerne brukt som basis for en bærfyll, er favorittfyllet mitt. Litt lime i makronrøra gjør seg også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

:P:P

:klo: Kokk=den som lager maten. Akkurat som ingeniør=den som løser et teknisk eller strukturelt problem, eller arkitekt=den som har tegnet (pepperkake)huset. Det er få titler som er beskyttet på noe vis. :P

Og man må på ingen måte være veldig nøyaktig. Man må være mer nøyaktig når en lager sjokoladekake, for overmikser en den får en seig kake. Med makroner er det mye slingringsmonn før det går galt.

Anonymous poster hash: 4c728...1af

nei, er fult klar over at de fleste titler ikke er beskyttet, men det irriterer meg fortsatt en del at folk kaller seg kokk med en gang de har laget hva som helst av mat, særlig siden jeg måtte jobbe ganske hardt for den tittelen.. men det er sikkert bare jeg som er litt sær :tongue:

og jeg er forresten enig med karmosin om at det ikke er så vanskelig å få til helt greie makroner, og jeg har prøvd en del mislykkede makroner, men de smaker stort sett godt uansett :P

Endret av fuksia
Skrevet

nei, er fult klar over at de fleste titler ikke er beskyttet, men det irriterer meg fortsatt en del at folk kaller seg kokk med en gang de har laget hva som helst av mat, særlig siden jeg måtte jobbe ganske hardt for den tittelen.. men det er sikkert bare jeg som er litt sær :tongue:

og jeg er forresten enig med karmosin om at det ikke er så vanskelig å få til helt greie makroner, og jeg har prøvd en del mislykkede makroner, men de smaker stort sett godt uansett :P

Jo, jeg ser den. Det brukte å irritere meg og (jeg har en "tittel" som brukes til alt mulig rart). Men det er jo likevel forskjell på en profesjonell kokk, da. Og den franske kokken som demonstrerte dette var utdannet kokk, altså. Patisserie chef (eller noe slikt).

Prøvde å finne videosnutten (fra fransk tv tror jeg) der han visper og deljer denne makronrøren rundt for å vise at, nei, det er ikke komplisert, og nei, en må ikke være forsiktig. Men jeg finner den ikke igjen. :vetikke: Veldig morsom og informativ sak så det var litt synd.

Anonymous poster hash: 4c728...1af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...