AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Jeg har fått litt lyst til å lage franske makroner etter å ha sett det bli laget på tv. Men spørsmålet mitt er om det egentlig er så veldig godt, eller om det bare ser kult ut? Smaker det veldig mandler av det? Er det noen som har tips til smak som er god i makroner? Jeg har sett at sitron og sjokolade er mye brukt, men alle sitronkremene jeg finner oppskrift på har mye smør i seg og det vil jeg ikke bruke. Sjokolade synes jeg høres litt kvalmende ut? Har sett på oppskriftene fra Kakekrigen på FEM, men ingen av de fristet egentlig, og i tillegg var oppskriftene veldig merkelige. Anonymous poster hash: fb6d7...9f9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Jeg har smakt veldig mange forskjellige. Liker det IKKE. Men veldig mange liker det jo, så er vel smak og behag som alt annet Anonymous poster hash: 8d2f3...feb
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Jeg pleier å lage det noen ganger. Alle sier de er gode. Men jeg liker dem ikke selv da, eller, liker selve makronene men ikke fyllet inni Anonymous poster hash: 0c67b...273
Kassiopeia Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Jeg har bare smakt det en gang da jeg lagde det til min sønns dåp, og jeg elsket det! Hadde sjokoladefyll som ikke var mektig.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Jeg har sett mange skriver at det er veldig søtt, og at man derfor bør ha et fyll som balanserer litt og at det ikke bør bli FOR søtt. Det er derfor jeg tenker at jeg vil styre unna sjokolade. Men angående smak, smaker det veldig mandler av det? Jeg liker ikke mandler nemlig. Så egentlig er det veldig rart at jeg har lyst til å lage makroner, det er vel mest det at det ser kult ut. Anonymous poster hash: fb6d7...9f9
Pria Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Franske makroner er søte og mektige og skal smake mandler. Det høres ikke ut som om det er noe for deg så dropp det. 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Hva med pistasj-makroner? http://heartshaped.org/2010/11/11/pistasjmacarons-med-sjokoladeganache/ Ja, jeg ser det fortsatt er mandler i, men regner med det ikke smaker like mye mandler. Anonymous poster hash: 0c67b...273
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 Jeg har fått litt lyst til å lage franske makroner etter å ha sett det bli laget på tv. Men spørsmålet mitt er om det egentlig er så veldig godt, eller om det bare ser kult ut? Smaker det veldig mandler av det? Er det noen som har tips til smak som er god i makroner? Jeg har sett at sitron og sjokolade er mye brukt, men alle sitronkremene jeg finner oppskrift på har mye smør i seg og det vil jeg ikke bruke. Sjokolade synes jeg høres litt kvalmende ut? Har sett på oppskriftene fra Kakekrigen på FEM, men ingen av de fristet egentlig, og i tillegg var oppskriftene veldig merkelige. Anonymous poster hash: fb6d7...9f9 Jeg liker hjemmelagde bedre enn butikkkjøpte, men om du ikke liker de fra bakeriet i det hele så er det jo liten vits. De smaker jo noe av det samme (litt som kransekake). Ang smak så anbefaler jeg de sure eller bitre fyllene. Feks 75-85% sjokolade i fyllet. Spe på med en skje sukker, og du har et fyll som er helt usøtt på smak. Nydelig kontrast til søt mandelkjeks. Også pistasj (i kjeksen) eller sitron- lime- eller bringebærfyll er godt. Søt det bare såvidt det er spiselig på egenhånd så blir det fine kontraster. Anonymous poster hash: 4c728...1af
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 Franske makroner er søte og mektige og skal smake mandler. Det høres ikke ut som om det er noe for deg så dropp det. Har egentlig bare lyst til å lage det fordi det ser kult ut Jeg liker hjemmelagde bedre enn butikkkjøpte, men om du ikke liker de fra bakeriet i det hele så er det jo liten vits. De smaker jo noe av det samme (litt som kransekake). Ang smak så anbefaler jeg de sure eller bitre fyllene. Jeg har aldri smakt makroner. Jeg har tenkt på å kanskje prøve med sitronfyll, men finner ingen oppskrifter med sitronkrem uten mye smør. Anonymous poster hash: fb6d7...9f9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 Har egentlig bare lyst til å lage det fordi det ser kult ut Jeg har aldri smakt makroner. Jeg har tenkt på å kanskje prøve med sitronfyll, men finner ingen oppskrifter med sitronkrem uten mye smør. Anonymous poster hash: fb6d7...9f9 Vel, smørkrem er og blir smørkrem akkurat som makroner smaker av mandler. Men denne er bra om du går for smørkrem: RASPBERRY BUTTER CREAM -1/4 cup salted butter (60g) -3/4 cup powdered sugar (75 g) -1 cup (150 g) fresh raspberries, worked through a sieve to extract 3 tbsp of juice (ville bare byttet ut bringebær med en skikkelig sur sitron her) Eller du kan lage lemon curd og ha inni. Lemmon curd er surt og godt men vil nok føre til at makronene dine blir myke ganske raskt, altså (du kan oppbevare curden i kjøleskap og makronene på kjøkkenbenken) For the lemon curd:1 ½ Cups of Water1 Cup of Sugar¼ Cup of Corn Starch¼ tsp of saltZest of 2 large LemonsJuice of 2 Large Lemons2 Tbsp of Unsalted Butter4 egg Yolks, beaten 2) In a medium saucepan, over medium heat, combine together the first 6 ingredients and bring to a gentle boil making sure to whisk the entire time so no lumps form. 3) Add the butter and whisk until it melts, add half a cup of the hot sugar mixture to the egg yolks and whisk t get them up to temperature. Add the egg yolk mixture to the pot with the remaining sugar mixture and cook for about 1 more minute constantly whisking. Turn off the heat and set aside. (dette blir endel fyll, så halver?) Anonymous poster hash: 4c728...1af 1
fuksia Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Jeg synes du bør smake noen fra et bakeri før du prøver å lage dem selv. Det er ganske mye som kan gå galt med makroner, og når du ikke liker mandler så hadde jeg ikke giddet å lagt ned såpass mye jobb i noe du ikke vet om du liker..
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #12 Skrevet 7. november 2013 Jeg synes du bør smake noen fra et bakeri før du prøver å lage dem selv. Det er ganske mye som kan gå galt med makroner, og når du ikke liker mandler så hadde jeg ikke giddet å lagt ned såpass mye jobb i noe du ikke vet om du liker.. Makroner er da relativt enkle kaker? Så lenge en blander deigen til lavakonsistens er det ikke noe som går galt. Ikke så raskt som cookies eller sjokoladekake, åpenbart, men langt raskere enn de fleste festkaker. Anonymous poster hash: 4c728...1af
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #13 Skrevet 7. november 2013 Makroner smaker definitivt best med smørkrem, så om du er skeptisk til smøret, ville jeg vurdert å droppe det og heller lage kransekake som jo også har masse mandelsmak, men uten fyll. Jeg laget cappuccinosmørkem til blåbærmakroner. Det ble helt utrolig godt. Anonymous poster hash: f6953...0ca
Lila Skrevet 7. november 2013 #14 Skrevet 7. november 2013 Jeg elsker det. Liker best hjemmelagde, syns ikke de jeg har kjøpt i bakerier har vært så veldig gode.
fuksia Skrevet 7. november 2013 #15 Skrevet 7. november 2013 Makroner er da relativt enkle kaker? Så lenge en blander deigen til lavakonsistens er det ikke noe som går galt. Ikke så raskt som cookies eller sjokoladekake, åpenbart, men langt raskere enn de fleste festkaker. Anonymous poster hash: 4c728...1af Nja, ikke helt enig i det.. Makroner er vel ganske beryktet for å være vanskelig å få til. QOm man ikke har laget det før så er det vanskelig å vite hvordan konsistensen skal være, og det er ganske lite som skal til før den blir for flytende eller for stiv. Det kan også være vanskelig å vite hvor lenge de bør stå ute før man steker de. Det er en del sånne småting som kan gå galt, og det er ikke alltid så lett å vite akkurat hva det er man har gjort feil heller. Men om man først har fått de til er det ikke så vanskelig. 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #16 Skrevet 7. november 2013 Makroner er da relativt enkle kaker? Så lenge en blander deigen til lavakonsistens er det ikke noe som går galt. Ikke så raskt som cookies eller sjokoladekake, åpenbart, men langt raskere enn de fleste festkaker. Anonymous poster hash: 4c728...1af Jupp, de er egentlig mye enklere enn folk skal ha det til. Jeg fikk mine perfekte på første forsøk. Og de har også blitt perfekte de andre gangene jeg laget dem også. Det viktigste er jo å ha riktig konsistens på røra, og ikke for høy temperatur i stekeovnen. Bedre med litt for lav temperatur enn for høy. Også må de jo også få tørke lenge nok Anonymous poster hash: 0c67b...273
CalidumCor Skrevet 7. november 2013 #17 Skrevet 7. november 2013 Har egentlig bare lyst til å lage det fordi det ser kult ut Jeg har aldri smakt makroner. Jeg har tenkt på å kanskje prøve med sitronfyll, men finner ingen oppskrifter med sitronkrem uten mye smør. Anonymous poster hash: fb6d7...9f9 Jeg pleier å fylle med lemon curd, blir utrolig friskt og godt. Men lager den litt tykkere enn vanlig så den ikke bare renner ut
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #18 Skrevet 8. november 2013 Nja, ikke helt enig i det.. Makroner er vel ganske beryktet for å være vanskelig å få til. QOm man ikke har laget det før så er det vanskelig å vite hvordan konsistensen skal være, og det er ganske lite som skal til før den blir for flytende eller for stiv. Det kan også være vanskelig å vite hvor lenge de bør stå ute før man steker de. Det er en del sånne småting som kan gå galt, og det er ikke alltid så lett å vite akkurat hva det er man har gjort feil heller. Men om man først har fått de til er det ikke så vanskelig. De skal stå ute til du kan ta på dem med fingertuppen uten å få mandelmasse på den. Enkel, lettfattelig beskrivelse som jo også står i oppskriften (i min, i alle fall). Og de skal foldes til deigen har den velkjente "lavakonsistensen". Eller, som beskrevet av en fransk kokk: til deigen er akkurat så flytende som DU vil ha den. Når du drypper den på et fat skal den forme en runding lett, men ikke renne mer utover=makronformen. Deigen skal foldes kraftig og bestemt med en slikkepott en 50-70 ganger, og jeg er på ingen måte enig i at deigen er lett å blande for mye (eller for lite). Jeg kan være enig i at enkelte oppskrifter får dette til å høres unødig komplisert med sine manglende beskrivelser og dårlige forklaringer, men tror ikke det handler om annet enn at kokken selv ikke forstår hva som er viktig. Du må være nøyaktig, men med en skikkelig oppskrift blir de (av erfaring) perfekte fra første forsøk. Anonymous poster hash: 4c728...1af
fuksia Skrevet 8. november 2013 #19 Skrevet 8. november 2013 (endret) De skal stå ute til du kan ta på dem med fingertuppen uten å få mandelmasse på den. Enkel, lettfattelig beskrivelse som jo også står i oppskriften (i min, i alle fall). Og de skal foldes til deigen har den velkjente "lavakonsistensen". Eller, som beskrevet av en fransk kokk: til deigen er akkurat så flytende som DU vil ha den. Når du drypper den på et fat skal den forme en runding lett, men ikke renne mer utover=makronformen. Deigen skal foldes kraftig og bestemt med en slikkepott en 50-70 ganger, og jeg er på ingen måte enig i at deigen er lett å blande for mye (eller for lite). Jeg kan være enig i at enkelte oppskrifter får dette til å høres unødig komplisert med sine manglende beskrivelser og dårlige forklaringer, men tror ikke det handler om annet enn at kokken selv ikke forstår hva som er viktig. Du må være nøyaktig, men med en skikkelig oppskrift blir de (av erfaring) perfekte fra første forsøk. Anonymous poster hash: 4c728...1af Det at man må være veldig nøyaktig mener jeg er det som gjør makroner vanskelig. Og om man ikke har noen erfaring med de er det vanskelig å forstå hva som er viktig, naturlig nok. Og det blir selvfølgelig ikke enklere om man har en dårlig oppskrift. Jeg synes ikke at det er særlig vanskelig å lage makroner, men jeg har erfaring med det. Jeg tror helt klart at de aller fleste kan lykkes, men tror mange trenger mer en ett forsøk på å få de ordentlig til, særlig om man ikke har bakt mye før. (og man er ikke kokk bare fordi man lager mat) Endret 8. november 2013 av fuksia 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #20 Skrevet 8. november 2013 Det at man må være veldig nøyaktig mener jeg er det som gjør makroner vanskelig. Og om man ikke har noen erfaring med de er det vanskelig å forstå hva som er viktig, naturlig nok. Og det blir selvfølgelig ikke enklere om man har en dårlig oppskrift. Jeg synes ikke at det er særlig vanskelig å lage makroner, men jeg har erfaring med det. Jeg tror helt klart at de aller fleste kan lykkes, men tror mange trenger mer en ett forsøk på å få de ordentlig til, særlig om man ikke har bakt mye før.(og man er ikke kokk bare fordi man lager mat) Kokk=den som lager maten. Akkurat som ingeniør=den som løser et teknisk eller strukturelt problem, eller arkitekt=den som har tegnet (pepperkake)huset. Det er få titler som er beskyttet på noe vis. Og man må på ingen måte være veldig nøyaktig. Man må være mer nøyaktig når en lager sjokoladekake, for overmikser en den får en seig kake. Med makroner er det mye slingringsmonn før det går galt. Anonymous poster hash: 4c728...1af
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå