AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Hei, Jeg syns at 2. verdenskrig og nazisme og sånt er veldig spennende. Så det hadde vært veldig interessant å få høre litt om hva folket på KG mener om nazisme, rett og slett lage en liten "naziklubb". Så hva mener dere om nazisme? Er dere for eller imot? Eller er det kanskje noen elementer dere er for, og andre dere er imot? Personlig stiller jeg meg nøytral i spørsmålet, men bare for å få diskusjonen gående kan jeg jo slenge ut følgende påstand: Nazisme er bra. Nazistene løftet en nasjon som lå med brukken rygg til å bli en militær og økonomisk stormakt. Hadde det ikke vært for at de forsøkte seg på to fronter på en og samme gang, ville nazistene ha lagt under seg hele Europa. Det eneste som var litt dumt var den rasistiske biten, men samtidig var det jo naturlig at de satte folk de annså som fiender av Riket i leire, slik også Amerikanerne gjorde med mange Amerika-Japanere. Forskjellen var kanskje hovedsaklig den at Riket tapte krigen, og med en nasjon i ruiner og et sultende folk ble ikke mat til fangene, fiender av Riket, noe som kunne prioriteres. Kjør debatt! Anonymous poster hash: 64f13...086
waco Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Det som er mest trist med nazistene er at dere forakter menneskeliv og tror dere er bedre enn andre! 5
waco Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 (endret) Først nå skjønte jeg at du er en liten tøyse kopp. Yes da vil jeg være himmler i nazi-klubben, kan jeg det eller er plassen tatt av en mod? Endret 7. november 2013 av waco 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 De var skremmende dyktige. Verden hadde nok vært et bedre sted i dag og vært mer teknologisk utviklet og vi hadde nok hatt bosetninger på Mars om de hadde vunnet(noe de kunne gjort hadde bare generalene styrtet Hitler før han ble stormannsgal). Det strenge Nazi regimet hadde nok blitt ganske mildt og snilt i vår moderne tid slik som verden er i dag. Med tanke på hvor nære de var på å erobre hele verden så kan skal det ikke ses bort i fra at de kanskje hadde rett. At de virkelig var overlegne. Anonymous poster hash: 35f9b...190 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Det som er mest trist med nazistene er at dere forakter menneskeliv og tror dere er bedre enn andre! Først nå skjønte jeg at du er en liten tøyse kopp. Yes da vil jeg være himmler i nazi-klubben, kan jeg det eller er plassen tatt av en mod? Hei, og velkommen i naziklubben. Først av alt, du er anti-nazist, har jeg forstått riktig? Hva er det du har så mye imot oss nazister, og hva mener du med at vi "forakter menneskeliv" og "tror vi er bedre enn alle andre"? Hvilke regimer er det som ikke forakter menneskeliv, og hvilke politiske mennesker er det som ikke tror de er bedre enn alle andre? Du har sikkert et syn på nazister som om vi er hatefulle og voldelige mennesker, litt slik som Hitler blir fremstilt i populær-kulturen. Vi har så klart våre sorte får vi også, som alle andre, men de fleste av oss er ikke sånn. Ta meg, for eksempel: Jeg er mer en snill nazist, type Rudolf Hess - aktig nazist. De var skremmende dyktige. Verden hadde nok vært et bedre sted i dag og vært mer teknologisk utviklet og vi hadde nok hatt bosetninger på Mars om de hadde vunnet(noe de kunne gjort hadde bare generalene styrtet Hitler før han ble stormannsgal). Det strenge Nazi regimet hadde nok blitt ganske mildt og snilt i vår moderne tid slik som verden er i dag. Med tanke på hvor nære de var på å erobre hele verden så kan skal det ikke ses bort i fra at de kanskje hadde rett. At de virkelig var overlegne. Anonymous poster hash: 35f9b...190 Godt sagt! Anonymous poster hash: 64f13...086
Mann 42 Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 De var skremmende dyktige. Verden hadde nok vært et bedre sted i dag og vært mer teknologisk utviklet og vi hadde nok hatt bosetninger på Mars om de hadde vunnet(noe de kunne gjort hadde bare generalene styrtet Hitler før han ble stormannsgal). Det strenge Nazi regimet hadde nok blitt ganske mildt og snilt i vår moderne tid slik som verden er i dag. Med tanke på hvor nære de var på å erobre hele verden så kan skal det ikke ses bort i fra at de kanskje hadde rett. At de virkelig var overlegne. Anonymous poster hash: 35f9b...190 NAZISTENE var ikke så forferdelig dyktige. Tyskerne derimot, var skremmende dyktige. Når folk priser naziene for det de "oppnådde", så overser de at det tyske folk har gjort akkurat det samme èn gang til, etter krigen, uten nazier. Løftet en nasjon fra å ligge med brukket rygg til å bli en økonomisk stormakt i Europa. Nazistene fulgte en ravende gal leder til undergangen, mot sitt bedre vitende, og kan ikke akkurat prises hverken for dyktighet eller fremsyn. 15
Gjest skravle Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Nazistene var geniale inntil de (Hitler...) ble stormannsgale og bestemte seg for operasjon Barbarossa sommeren -41. Inntil da hadde de dundret gjennom hele Europa og blant annet lagt under seg en såpass mektig nasjon som Frankrike på 6 uker. Den godeste J. F. Kennedy lovpriste nazistene kort tid før de bestemte seg for å invadere Polen. Når Tyskland hadde 95% av sine falne fra 1941-44 i fronten mot øst sier det seg selv det ble skjebnesvangert. Hadde de heller holdt stand der de var, droppet Sovjet, tatt siste bastion mot vest (Storbritania) og gjort dette til sitt "tredje rike" og bygd seg sterkere derfra, så kunne verdenskartet for nazistene sett ut slik det gjorde for Romerriket i lange tider. Vi ville kanskje den dag i dag alle snakket tysk. Eneste aberet ville vært atombomben. Amerikanerne utviklet bomben først, og ville nok sluppet de som ble brukt over Japan mot Tyskland istedet. Nazismen var genial (og enkel..) for tyskernes suksess (inntil 1941). Ideologien gjorde det mulig å samle og hjernevaske hele folket til å tro de var overlegne og uovervinnerlige. Uten dette var det ikke mulig å underlegge seg Europa på så kort tid som tyskerne gjorde. Feks det territorium Romerriket utgjorde før dets fall brukte romerne gradvis gjennom flere hundre år for å oppnå. Nazistene greide tilsvarende utvidelse på bare 2 år (1939-41). Kanskje ikke tilfeldig at jødeutryddelsene virkelig skøt fart for nazistene i 1942. Hitler skjønte nok innerst inne de var på retur etter å ha smakt på den første russiske vinteren og lot hatet sitt blomstre med å iherdig ta livet av alle de han foraktet (jøder, sigøyene, tatere, slavere, homofile, politiske motstandere). En ting ble nok klart for Hitler, om hans drøm om et tredje rike ikke gikk veien, så skulle han ihvertfall greie å drepe så mange som mulig av de han hatet av de som var i hans varetekt. 1
Mann 42 Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 (endret) The proof of the pudding is in the eating. Nazistenes påståtte genialitet understøttes ikke av deres suksess. Dette var et regime som bare varte i 10 år, før deres ambisjoner og iverksettelsen av dem, førte til at resten av verden knuste dem. Det kostet det tyske folk dyrt. Jeg har vanskelig for å se det geniale i noe av dette. Den tyske blitzkrieg og deres effektive militære kampanjer er ikke nazistenes fortjeneste, men den preussiske militære tradisjonen, som sparket rumpe på resten av Europa i hundrevis av år før nazistene kom til, samt tyskernes tekniske kultur. De har alltid hatt gode ingeniører og vitenskapsfolk. Det er heller ikke noe nazistene kan ta æren for. Nazismens fokus på "Lebensraum" og deres merkverdige opptatthet av raserenhet og jøder, førte til regimets undergang, aldeles unødvendig. Det har også blitt hevdet at nazismen som ideologi med nødvendighet ville ført til kaos og sammenbrudd, ganske enkelt fordi de ikke trodde på styre ved lov. De trodde at makt er rett, og at man skal ta det man kan i den grad man kan. Det er røverbaronens ethos. Men man kan ikke bygge noe tusenårsrike på denslags. Endret 7. november 2013 av Mann 42 4
Gjest skravle Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 Joda du har rett i det "mann 42", men det som skjedde mellom 1939-41, at en nasjon klarer å underlegge seg et så stort territorium på så kort tid, krever noe spesielt. Det har hverken skjedd før eller siden i verdenshistorien at noen har greid tilsvarende. For å klare slikt må man ha hele folket med seg. De må "hjernevaskes". Der kommer bruk av ideologi og propaganda inn. Noe lignende som nazistenes propagandamaskin (militær kampanje) hadde en inntil da aldri sett maken til. At det på lang sikt var kanskje dømt til å mislykkes kan så være. Men kanskje ville det funket om de aldri satte igang holocaust, ikke ble for stormannsgale (jfr fronten mot øst) og brukte mindre terror/makt mot sin egen befolkning. Er vel noe i det Machiavelli skrev. Du kan ikke være for grusom og brutal ellers vil folket hate deg for mye, og du må pleie din egen krets vel for å få nok backup til å opprettholde makten. For ordens skyld så er jeg IKKE nazist. Men lar meg fascinere av at en hel befolkning kunne bli så blinde og ukritisk følge nazismen. Selv om det var for en veldig kort periode. Menneskesinnet er interessant.. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 Naziklubben Anonymous poster hash: 17d52...e23 3
waco Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Hei, og velkommen i naziklubben. Først av alt, du er anti-nazist, har jeg forstått riktig? Hva er det du har så mye imot oss nazister, og hva mener du med at vi "forakter menneskeliv" og "tror vi er bedre enn alle andre"? Hvilke regimer er det som ikke forakter menneskeliv, og hvilke politiske mennesker er det som ikke tror de er bedre enn alle andre? Du har sikkert et syn på nazister som om vi er hatefulle og voldelige mennesker, litt slik som Hitler blir fremstilt i populær-kulturen. Vi har så klart våre sorte får vi også, som alle andre, men de fleste av oss er ikke sånn. Ta meg, for eksempel: Jeg er mer en snill nazist, type Rudolf Hess - aktig nazist. Godt sagt! Anonymous poster hash: 64f13...086 Jeg tror ikke nazister først og fremst er hatefulle og slemme. Jeg tenker at nazister er idealister som alle oss andre. Det jeg har imot nazismen er deres bruk av lettvinte løsninger som gasskamre på jøder. Nazistene må bli litt mer inkluderende! dere må respektere andre folks raser og ikke være så opptatt av at dere er så mye bedre enn jødene! Både dere og jødene er hvert deres utvalgte folk og like så tøysete og rare alle mann. En annen ting som er litt galt med nazister er hvordan dere henretter mennesker som ikke liker absolutte løsninger. Hadde nazister vært imot gasskamre, - for inkludering av mennesker, - så kunne jeg kanskje nazismen hadde vært litt mer spiselig. Hvorfor skal nazister forakte andre raser? Hvorfor ha raselover for eksempel? Gjør det deg ikke ganske korttenkt egentlig? Nazistene fant opp mye bra, - for eksempel autobahnen, men det er straffelysten og krigsiveren som gjør at jeg kanskje har misforstått nazistene? Jeg mener hvem er det som tar livet av 20 millioner mennesker for å skape fred?
Mann 42 Skrevet 7. november 2013 #12 Skrevet 7. november 2013 Joda du har rett i det "mann 42", men det som skjedde mellom 1939-41, at en nasjon klarer å underlegge seg et så stort territorium på så kort tid, krever noe spesielt. Det har hverken skjedd før eller siden i verdenshistorien at noen har greid tilsvarende. For å klare slikt må man ha hele folket med seg. De må "hjernevaskes". Der kommer bruk av ideologi og propaganda inn. Noe lignende som nazistenes propagandamaskin (militær kampanje) hadde en inntil da aldri sett maken til. At det på lang sikt var kanskje dømt til å mislykkes kan så være. Men kanskje ville det funket om de aldri satte igang holocaust, ikke ble for stormannsgale (jfr fronten mot øst) og brukte mindre terror/makt mot sin egen befolkning. Er vel noe i det Machiavelli skrev. Du kan ikke være for grusom og brutal ellers vil folket hate deg for mye, og du må pleie din egen krets vel for å få nok backup til å opprettholde makten. For ordens skyld så er jeg IKKE nazist. Men lar meg fascinere av at en hel befolkning kunne bli så blinde og ukritisk følge nazismen. Selv om det var for en veldig kort periode. Menneskesinnet er interessant.. Tull og tøys, det har skjedd mange ganger. Muslimene gjorde det da de stampet det Ottomanske riket opp av sanda. Ghengis Khan og Alexander den store gjorde det i sine korte levetider, kommunistene gjorde det, og klarte å holde territoriet sitt mye lenger enn nazistene. Det er rett og slett ikke så veldig enestående. Det som er enestående, er den frapperende hurtigtogsfarten i nazismens implosjon til ingenting. De var helt klart ikke spesielt geniale... 4
waco Skrevet 7. november 2013 #13 Skrevet 7. november 2013 Mann42 nazister er overtroiske mennesker. De tror de er bedre enn andre folk.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #14 Skrevet 7. november 2013 Han her er vel med? Anonymous poster hash: 9a4a3...f2c 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #15 Skrevet 24. februar 2014 Jeg tror ikke nazister først og fremst er hatefulle og slemme. Jeg tenker at nazister er idealister som alle oss andre. Det jeg har imot nazismen er deres bruk av lettvinte løsninger som gasskamre på jøder. Nazistene må bli litt mer inkluderende! dere må respektere andre folks raser og ikke være så opptatt av at dere er så mye bedre enn jødene! Både dere og jødene er hvert deres utvalgte folk og like så tøysete og rare alle mann. En annen ting som er litt galt med nazister er hvordan dere henretter mennesker som ikke liker absolutte løsninger. Hadde nazister vært imot gasskamre, - for inkludering av mennesker, - så kunne jeg kanskje nazismen hadde vært litt mer spiselig. Hvorfor skal nazister forakte andre raser? Hvorfor ha raselover for eksempel? Gjør det deg ikke ganske korttenkt egentlig? Nazistene fant opp mye bra, - for eksempel autobahnen, men det er straffelysten og krigsiveren som gjør at jeg kanskje har misforstått nazistene? Jeg mener hvem er det som tar livet av 20 millioner mennesker for å skape fred? Det spørs hva du legger i "nazistene". Tenker du mannen i gata som var medlem i NSDAP? Det nasjonalistiske aspektet var i stor grad implementert i partiets agenda. De propaganderte sterkt mot "rase"-blanding og jødedom fra tidlig av. Hat og skepsis var allerede utbredt, og oppslutningen var ikke overraskende stor. Min påstand er at man ikke kan ha nasjonalsosialisme (les nazisme) uten "rase-" jødehataspektet. Det som slår meg med enkelte nynazister er at de støtter jødehatet, men benekter massedrap. De glorifiserer SS og benekter at gasskamre ble brukt under 2. verdenskrig. Eksempel på dette er vigrid.net. Tar man bort den nasjonalistiske delen sitter man vel bare igjen med sosialisme? Anonymous poster hash: b30a8...217
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #16 Skrevet 24. februar 2014 Jeg skulle ønske undervisningen i historie og samfunnsfag var god nok til at folk ikke gjorde slike livsfarlige feilslutninger.... Nazisme har ingen ting med sosialisme å gjøre.Anonymous poster hash: b1294...f53
Gjest Gnosis333 Skrevet 24. februar 2014 #17 Skrevet 24. februar 2014 Ikke sansen for nazisme nei. Idealisme er ondt... Men på den måten er jeg ganske fasinert av den og Hitler. Det er noe med talene hans, svart/hvit filmer fra den tiden som har noe "herlig" illevarslende og dystert over seg. Så jeg "liker" det på den måten. På samme måte som jeg liker dokumentarer om naturkatastrofer, svarte hull og diverse mørke filmer. Om dere skjønner...
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #18 Skrevet 24. februar 2014 Deler denne klubben medlemsskap med FrP og FpU? Anonymous poster hash: 525ef...d7e 1
Jolene Skrevet 24. februar 2014 #19 Skrevet 24. februar 2014 Deler denne klubben medlemsskap med FrP og FpU? Anonymous poster hash: 525ef...d7e Da får du heller lese deg litt opp på nasjonalsosialisme, AP deretter hva FRP faktisk står for 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #20 Skrevet 24. februar 2014 Da får du heller lese deg litt opp på nasjonalsosialisme, AP deretter hva FRP faktisk står for FrP er det eneste partiet på stortinget i nyere tid som har foreslått internering av utlendinger. Det sier litt. Anonymous poster hash: 525ef...d7e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå