AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Hei Det er slik at tanta mi kjøpte 5- roms leilighet i 2005. Hun hadde ikke noe særlig jobb, det var svigerbroren hennes som hjalp henne med å ta opp lån.. Hjalp henne med egenkapital..hun fikk all slags hjelp hun trengte så hun fikk kjøpt leilighet. Den står på navnet hennes. Så siden 2005 og helt til 2012 har det oppstått mange uenigheter mellom tanta mi svigerbroren hennes. Det kan være alt fra familieproblemer osv. Så nå krever svigerbroren tilbake denne leiligheten. Han mener at enten så må dere gå her fra og finne et annet sted å bo ELLER GI MEG 700.000 KRONER!!! Fordi det er det som er igjen av lånet. leiligheten ble kjøpt i 2005 fra og med første dagen er det tanta mi som har betalt alt. Lån, husleie og alle andre utgifter så svigerbroren har kun hjulpet henne med å skaffe en leilighet. Han har aldri betalt noen ting. Tanta mi jobber ikke mannen hennes får bare noen kurs fra nav har ikke noe særlig inntekt . Har fire små barn. svigermoren hennes bor med den..så de får en god del økonomisk hjelp av henne. Nå krever svigerbroren 700.000 kroner. Han sier at han vil ha hele beløpet på en gang. Tanta mi har spurt om hun kan ta del betaling. Det vil han heller ikke. Hun har sagt hun kan betale 5000 eller 10.000 hver mnd. Men svigerbroren hennes nekter å høre på noen. Han vil bare ha 700.000 kr nå med en eneste gang. Så idag ringte tanta mi til meg, hun gråt mens hun forklarte meg situasjonen sin. Hun spurte meg om jeg kan ta opp lån for henne fra banken og gi 700.000 til hu så hun fått gitt videre til ham. Og så lover hun å nedbetale for meg til banken ...litt og litt hver mnd. Jeg og mannen min vi begge er studenter. Åssen kan vi låne sååå mye fra banken? Jeg snakket med mannen min han mente at hvis leiligheten står på navnet til tanta da er det ingen som kan kaste dem ut...ingen kan ta leiligheten fra henne. Og at hun burde dra til en advokat. Jeg har i hele idag tenkt bare på tanta mi. Skulle ønske jeg kunne hjelpe henne får bare tårer i øynene av å tenke på henne og barna hennes... Hun er fra Pakistan. Snakker ikke norsk. Svigermoren hennes som bor med henne er også veldig gammel. Så hva mener dere her på KG..hva burde hun gjøre? Hvordan kan hun skaffe så mye penger på såå kort tid? Kan noen hjelpe meg? Vet ikke om jeg klarer å sove idag. Jeg har lovet å ringe henne imorgen. Anonymous poster hash: 93654...8b9 Anonymous poster hash: 1c6e7...5a8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Ikke ta opp lån for henne. Resten er advokatmat. Anonymous poster hash: 783f3...edb 21
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Advokatmat? Ikke ta opp lån for henne. Resten er advokatmat. Anonymous poster hash: 783f3...edb Anonymous poster hash: 1c6e7...5a8
Lea2 Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Hva hun burde gjøre er jeg usikker på.. hva hun burde ha gjort var å sette opp en skikkelig avtale med den som hjalp henne med lån. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Hva hun burde gjøre er jeg usikker på.. hva hun burde ha gjort var å sette opp en skikkelig avtale med den som hjalp henne med lån. Ja det er det hun ikke har gjort...stolte på han som hjalp henne. Man vet aldri når et menneske forandrer segAnonymous poster hash: 1c6e7...5a8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Advokatmat vil si at dette er for vanskelig for dere å prøve å ordne opp i på egenhånd. Ta kontakt med advokat. Anonymous poster hash: 783f3...edb 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Ok. Kan du vær så snill hjelpe meg? Hvordan kommer jeg i kontakt med advokat? Hvilken advokat? Hva vil det koste? Advokatmat vil si at dette er for vanskelig for dere å prøve å ordne opp i på egenhånd. Ta kontakt med advokat. Anonymous poster hash: 783f3...edb Anonymous poster hash: 1c6e7...5a8
Lea2 Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 Men dette er jo en like stor risk for han som ga henne hjelp med lånet og han burde i alle fall ha sørget for en avtale. Ting som nedbetalingsplan og betingelser ved mislighold. En advokat vil nok kunne hjelpe med lover og regler i alle fall. F.eks hva det betyr at leiligheten står i hennes navn og at det er hun som har betalt husleie etc. Få tak i kontoutskrifter og alt som er av papirer, gå til en advokat, be om pristilbud etc. Det er kanskje mulighet for fri rettshjelp. Men det beste hadde nok vært om det hadde vært mulig å skaffe de 700.000 (banken? annen familie?). Det er jo ikke bare inntekt som teller her, men også verdien på leiligheten. Om det er nok sikkerhet og lånet ikke er misligholdt er det en mulighet for at banken kan gå med på det.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 Er det snakk om at svigerbroren lånte 700 000,- til henne i '05? Anonymous poster hash: 2c528...d7a
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 Hvem står lånet på? Henne eller svigerbroren? Og hvor mye egenkapital har han lagt i? Har tanta di vurdert lån i banken for å "kjøpe" han ut? Hvis leiligheten er verdt en del bør det være mulig. For dere vil det være vanskelig å få lån på 700.000 med god rente, dere har liten inntekt og sikkert ikke noe å ta sikkerhet i (hvis dere da ikke eier bolig selv med lite lån). Tenk også på at hvis dere låner og ikke eier noe nå så vil dette påvirke deres mulighet til å kjøpe noe før dette lånet er nedbetalt. Å få hjelp av en advokat er ikke dumt i dette tilfellet.Anonymous poster hash: d3d42...cad
Ayesh Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Takk til dere som svarte meg. Jeg vet bare at leiligheten står i navnet til tanta. Men vet ikke hvem sitt navn lånet står på. Ut ifra det jeg skjønner så er 700.000 igjen av det banken skal ha altså det som er igjen av lånet. Svigerbroren vil kanskje at han skal gi 700.000 kontant til banken så leiligheten blir gjeldsfri eller hva det heter... At det ikke er noe mer lån på leiligheten. men hvorfor vil han det når boligen ikke står på hans navn?? Hva vil han få ut av d?? Skjønner ingen ting må snakke med tanta mi idag om disse tingene jeg lurer på. Også lurer jeg på en ting til tanta mi sa at han har alle papirene til leiligheten..og han sier at jeg gir dere ikke papirer før jeg har fått disse pengene. Hvem Kan man kontakte hvis man har for eksempel mistet papirer og trenger nye?? Tror leiligheten er selveier.. Hilsen TS
Pengebingen Skrevet 7. november 2013 #12 Skrevet 7. november 2013 1. IKKE rot dere inn i dette økonomisk. For guds skyld ikke ta opp lån for noen andre enn dere selv - noen sinne! 2. Advokat bør avgjøre dette, ikke minst for å få fasiten fra en utenforstående. Hva jeg tror: leiligheten står i hennes navn, hun kan dokumentere å ha betalt lån og utgifter hele veien. Leiligheten er hennes vil jeg anta, tipper det er lite han kan kreve. At han har tatt opp et lån i banken må gå på hans egen regning, han skal være glad hun har betalt så langt! For å rydde opp i kaoset er det beste om hun får lån på 700.000 i banken for å betale tilbake til svigerbror, så kan hun heller ha banken som kreditor, de er mye greiere å ha med å gjøre! Men ingen andre bør ta opp lån for henne. Å ta opp lån på en eiendel man setter i noen andres navn høre enten veldig snilt, eller veldig dumt, ut. 11
nojac Skrevet 7. november 2013 #13 Skrevet 7. november 2013 Hvilken hjemmel har han for å kreve at hun må flytte ut av en leilighet hun selv eier? Hva slags avtale har hun signert? Sii at dere bestrider utkastelsen, så blir det hans problem å dokumentere og deretter få medhold i en utkastelsessak. Han kan jo ikke bare kaste henne ut uten videre. Foreløpig trenger hun ingen advokat. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #14 Skrevet 7. november 2013 Anonymous poster hash: 1c6e7...5a8 Hvis tanten din tjener under en viss sum har hun rett på fri rettshjelp. Bare søk opp fri rettshjelp på nett...Anonymous poster hash: 7b02c...88f
nojac Skrevet 7. november 2013 #15 Skrevet 7. november 2013 Hvis tanten din tjener under en viss sum har hun rett på fri rettshjelp. Bare søk opp fri rettshjelp på nett...Anonymous poster hash: 7b02c...88f Men før hun trenger advokat må fakta i saken dokumenteres. Derfor må dere først kreve et skriftlig og begrunnet krav. Gjør det klart at dere trenger dette for få en juridisk vurdering av kravet. Kommuniser med ham skriftlig, ikke via telefonsamtaler.
Gjest Badabing Skrevet 7. november 2013 #16 Skrevet 7. november 2013 Takk til dere som svarte meg. Jeg vet bare at leiligheten står i navnet til tanta. Men vet ikke hvem sitt navn lånet står på. Ut ifra det jeg skjønner så er 700.000 igjen av det banken skal ha altså det som er igjen av lånet. Svigerbroren vil kanskje at han skal gi 700.000 kontant til banken så leiligheten blir gjeldsfri eller hva det heter... At det ikke er noe mer lån på leiligheten. men hvorfor vil han det når boligen ikke står på hans navn?? Hva vil han få ut av d?? Skjønner ingen ting må snakke med tanta mi idag om disse tingene jeg lurer på. Også lurer jeg på en ting til tanta mi sa at han har alle papirene til leiligheten..og han sier at jeg gir dere ikke papirer før jeg har fått disse pengene. Hvem Kan man kontakte hvis man har for eksempel mistet papirer og trenger nye?? Tror leiligheten er selveier.. Hilsen TS Det er jo kjipt for ham hvis han står med et stort lån, men ikke eier leiligheten. Hvis tanten din ikke hadde betalt ned på lånet når hun skulle, kunne jo plutselig svigerbror stått med et stort misligholdt lån, og ingen leilighet. Siden hun har greid å betale ned lånet når hun skal og at dere er sikre på at leiligheten står på henne, så kan det jo være at hun kan få de 700.000 i lån hos banken? Altså å overføre lånet til henne i stedet? Hun har vel betalt ned en del sikkert, og leiligheten har antagelig gått en del opp i pris. Hadde gått an å få en ny verdivurdering før tanten din hadde søkt om lån. Men jeg synes det høres lurt ut å ta kontakt med en advokat så dere er sikre på at alt av papirer er i orden. 2
Lea2 Skrevet 7. november 2013 #17 Skrevet 7. november 2013 Det er nok tanta di som må ta tak i saken selv. Du kan jo bli med og gi noen råd, men først må du finne ut om dette er et privat lån av penger han hadde stående eller hvem lånet står på og hvor. Om det er et privat lån sm hun ikke har betalt ned etter avtale kan jeg skjønne at han vil ha det avsluttet. Om det er et lån i en bank vil det kanskje være lurt om hun går til denne banken og spør om det er noen mulighet for at hun kan få ta opp et lån på seg selv i stedet, med pant i leiligheten. Evt hvor mye hun kan få i lån. Kanskje trenger hun en ny takst/verdivurdering på leiligheten først også.
Glitnir Skrevet 7. november 2013 #18 Skrevet 7. november 2013 (endret) Skjønner ikke helt dette. Dersom leiligheten og lånet står på henne, hun selv har betalt alt, og det ikke finnes noen avtaler om at hun skylder svigerbror noe, så er det bare å lene seg tilbake og ta det med ro. Dersom lånet står på han, søker hun selv om lån i banken, og betaler ned lånet til ham med de pengene. Er det mer komplisert enn som så kan det være lurt med advokat, men ville først ha samlet all fakta og dokumentasjon, samt avventet et evt mer formelt krav fra svigerbror. Endret 7. november 2013 av Glitnir
Ayesh Skrevet 7. november 2013 #19 Skrevet 7. november 2013 Hei tusen takk for at dere svarer setter pris på det. Jeg har bestemt meg at jeg ilke skal ta opp lån for henne. Men jeg skal hjelpe henne med søke hjelp hos advokaten. For å dra til advokaten må hun ha papirer som bekrefter at leiligheten står på hennes navn. Og de papirene har hun ikke det er svigerbroren som har og han nekter å gi. Hvordan får man nye papirer til leiligjeten?? Leiligheten er selveier 1
Lea2 Skrevet 7. november 2013 #20 Skrevet 7. november 2013 Jeg tror jeg ville startet med de som eier bygget leiligheten er i (borettslaget eller hva det nå er). De bør ha navn på eiere og vite hvor man evt får tak i skjøte/papirer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå