Gå til innhold

Hund i bur inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det generelt akseptert å ha hund i bur 6-7 timer om dagen?

Især valp på 3-6 måneder?

Jeg er ingen hundekjenner, så jeg spør da dette ble diskutert rundt meg i dag.

Anonymous poster hash: fc4a3...a62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det håper jeg virkelig ikke.

Anonymous poster hash: 7fa50...3b2
  • Liker 9
Skrevet

6-7 timer om dagen er mye. Synes ikke det er greit

Anonymous poster hash: b6476...0e4
  • Liker 6
Skrevet

Nei, derfor jeg spør..

Jeg tenker man kan avgrense område til en ung hund, men har ikke hørt at bur inne er vanlig til hverdags..

Anonymous poster hash: fc4a3...a62

Skrevet

Dessverre er det veldig vanlig. Det er lettvint for eiere. I Sverige er det derimot forbudt ved lov.

• Liker 4
Skrevet

jeg vil si det grenser til mishandling

• Liker 9
Skrevet

Vi hadde vår valp i bur til han var rundt 8 - 9 mnd gammel og han var hjemme hele arbeidsdager fra han var ca 15 uker gammel. Det var ikke noe gøy for meg å måtte putte bestekompisen i bur, men kan trøste meg med at det var gran danois størrelse bur og ikke sånt pittelite som bikkja såvidt får klemt seg inni. Vi måtte rett og slett. Bikkja var ram på ledninger og jeg ville ikke komme hjem til svidd bikkje eller svidd hus. Det hadde brydd meg rett bak om han hadde spist opp sofaen, men det er umulig å få fjernet absolutt alt av synlige ledninger i et hus.

Når vi flyttet fikk han fast plass i innergangen med barnegrind for å sperre av resten av huset.

Så når det kommer til bur så dømmer jeg ingen før jeg får høre historien om hvorfor.
Det å putte bikkja i bur fordi den ligger i sofaen når den er alene hjemme er ikke greit. Det å putte bikkja i bur fordi den bare ligger å sover uansett er ikke greit. Det å putte bikkja i bur fordi du er redd for nipsen din er heller ikke greit.

Putter du derimot bikkja i bur fordi den utøver en muligens fare for både seg selv og andre syns jeg er greit hvis det er midlertidig. Jeg hadde ledninger på både bad og soverom og jeg kunne ikke akkurat dytte bikkja inn på bøttekottet heller så da ble det bur til han ble voksen nok til å ikke spise ledninger.

Anonymous poster hash: 9fc03...fca
  • Liker 8
Skrevet

hvorfor må hunden i bur?

eneste gangen jeg ser behov for bur,er om hunden spiser ting som kan være farlig

eller når en skal kjøre bil.

Ellers ? Nei

• Liker 1
Skrevet

jeg syns det er værre å ha hund ute i bur med 1 kvm å bevege seg på, hele dagen og kvelden. De går bare ut og mater dem om kvelden.

Jeg hadde min i bur til valpen var 8 mnd. det virket som hun følte seg trygg i buret. Nå går hun inn i buret når hun vil være i fred. Døren står åpen hele tiden.

Anonymous poster hash: 53b77...77d
Skrevet

Vi har bur, men døren er alltid åpen, så i praksis blir det mer som en seng. Synes ikke det er greit å stenge hunden inne over mange timer.

• Liker 2
Skrevet

Vi brukte bur i noen måneder (kanskje et halv år) mens hunden vår var i den "verste alderen" mth å tygge på ting i huset (var veldig glad i ledninger osv), pluss at hun gikk amokk på alt som var av møbler og gjenstander. det dreide seg som regel om ca 5 timer etter vi var sikre på at hunden taklet å sitte i bur. Det er uansett lurt med tilvenning siden bur BØR brukes i bil og er fint på reise.

Før dette var en motstander, men jeg så stor forskjell på hunden etter hvert og hun gikk fornøyd og glad inn i buret hver morgen når den siste av oss gikk på jobb. Og dette var en trassig hund som gjorde tydelig motstand når det var noe hun ikke ville. Buret hadde god plass forøvrig, så hun kunne både sitte, stå og legge seg komfortabelt. Etter en stund ble det trygt nok å sette opp en barnegrind i gangen, slik at hun holdt seg der og en stund etter det igjen gikk det helt fint å la henne gå løs.

Kommer an på hunden og aktivitetsnivået man har ellers i døgnet.

Skrevet

Jeg har anbefalt mange hundeeiere med såkalte "problemhunder" å droppe bur. Resultatene taler for seg selv; hundene blir mer harmonisk og mindre stresset uten bur.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hatt hundene mine i bur. (Bortsett fra når vi har vært ute å flydd.). Jeg ser ikke vitsen i å ha dem i bur, når man heller kan ha dem på et begrenset område i leiligheten. Det at de tygger på ledninger osv mens man er borte er ikke en bra unnskyldning. Da kan man ha dem på badet eller noe sånt, istedenfor å la dem gå fritt på stuen.

Syntes ikke det er greit å putte hundene sine i bur mens man er på jobb. På grensen med dyremishandling spør du meg.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes mange typer "problemhunder". Vår ble stresset av å ikke ha avgrenset område og mye å passe på, i tillegg til lyder og bevegelser utenfor. Etter at vi begynte med bur var hun mer harmonisk og mindre stresset. Helt individuelt. Ikke så vanskelig å se heller.. om hunden blir redd, stressa eller gruer seg til å gå inn i buret etter en lengre periode med tilvending og om den virker avslappet eller stressa når du slipper den ut.

Poenget er at buret (åpent eller lukket) skal være en trygg sone for hunden. Ingen barn skal inn og plage den når den legger seg der og den føler seg trygg på plassen når den er alene.

Noen hunder blir stresset av å være innelåst, uavhengig av rase, og man bør da finne en annen løsning. Feks et eget rom der den kan være løs.

• Liker 2
Gjest Conradine
Skrevet

Bur har jeg kun brukt i bilen.

Da hunden var valp og jeg skulle venne ham til å være alene mens jeg var på jobb så kjøpte jeg en valpegarde til ham. Det var en stor innhenging (2x3 meter). Denne brukte jeg de første månedene til jeg kunne stole på at han ikke skadet seg alene i det store huset.

• Liker 1
Skrevet

Hunden min sover i bur fordi den er så urolig om natten ellers. I buret sover hun hele natten rolig, mens løs på rommet vandrer hun rundt og hopper i sengen etc.

Men på dagen har hun et avgrenset område å være på og ser ut til å trives med det.

Anonymous poster hash: 9ffa2...666
Skrevet

Jeg forstår meg ikke på de folka som skaffer seg hund, men sperrer dem inne i bur! Greit nok at de er dyr - men de har like stor rett som deg til å få bevege seg fritt rundt.

• Liker 2
Skrevet

jeg tror veldig få skaffer seg hund for å ha dem i bur. Alle hunder BØR være vant til å være i bur i korte perioder og noen ganger er det en løsning på et problem... og dette problemet er både for hund og eiere. Og det er veldig, veldig indivuduelt.

• Liker 1
Skrevet

jeg tror veldig få skaffer seg hund for å ha dem i bur. Alle hunder BØR være vant til å være i bur i korte perioder og noen ganger er det en løsning på et problem... og dette problemet er både for hund og eiere. Og det er veldig, veldig indivuduelt.

Det jeg har hevet ut. Hvorfor skal min sitte i et bur ? komplett uforståelig!

• Liker 2
Skrevet

Det finnes mange typer "problemhunder". Vår ble stresset av å ikke ha avgrenset område og mye å passe på, i tillegg til lyder og bevegelser utenfor. Etter at vi begynte med bur var hun mer harmonisk og mindre stresset. Helt individuelt. Ikke så vanskelig å se heller.. om hunden blir redd, stressa eller gruer seg til å gå inn i buret etter en lengre periode med tilvending og om den virker avslappet eller stressa når du slipper den ut.

Poenget er at buret (åpent eller lukket) skal være en trygg sone for hunden. Ingen barn skal inn og plage den når den legger seg der og den føler seg trygg på plassen når den er alene.

Noen hunder blir stresset av å være innelåst, uavhengig av rase, og man bør da finne en annen løsning. Feks et eget rom der den kan være løs.

Hvor lenge oppholdt hunden din seg i buret når døren gikk opp, eller når døren var åpen hele tiden?

En hund som er usikker på sine omgivelser i sitt eget hjem trengs å jobbes med, et bur er bare en quick fix, og språket deres er komplisert, selv om en hund frivillig går inn og legger seg (det gjør også min hund når han skal dusje, selv om han hater det) betyr ikke dermed at den trives der. Om en hund var så tilfreds med buret sitt så ville det aldri vært nødvendig å lukke døren igjen, da ville den oppholdt seg der frivillig. Før bur ble populært måtte hundeeiere jobbe med problemer om det så var seperasjonsangst, at hunden tygde i stykker ledninger/møbler, at det ble for stort område å passe på etc.

Hunden min var en ramp, men å tenke på å stenge han inne i et bur når jeg var borte eller om natta? No way!

Det er nok en god grunn for at burbruk over flere timer er ulovlig i Sverige.

Anonymous poster hash: c9728...37d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...