Gå til innhold

Kan noen hjelpe?


Fantasy

Anbefalte innlegg

Kjæresten min har høy utdannelse, er veldig arbeidssom og tar hvilken som helst jobb. Likevel er det ingen som gir ham en sjanse. Grunnen er at han ikke er norsk. Han snakker perfekt engelsk og litt norsk. Man skulle tro at dersom jobben gikk ut på å bære ting på et lager eller vaske, så spiller vel ikke språket noen rolle??

Jeg ser han tar seg veldig nær av å få det ene avslaget etter det andre. Og han sier at jeg alltid gjør så mye for ham, og at han føler at han svikter meg. Dette fordi jeg prøver å hjelpe ham å finne jobb. Vi sender søknader osv, men han får bare avslag. Dermed føler han at han ikke klarer å få fatt på jobben etter at jeg har hjulpet ham med søknaden. Situasjonen er fortvilende!! Er det noen som har noen tips? Eller kanskje en jobb i Bergens-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å gå på et norsk kurs, hvis han føler at det er derfor han ikke får jobbene da? Da kan de i alle fall ikke klage på at det er blir språk problemer. Håper det løser seg for han.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tatt norskkurs. Men han snakker ikke perfekt norsk ennå. De jobbene han har søkt på, har de sagt at det er pga språket. Han er veldig tillittvekkende så de får alltid et godt inntrykk av ham, men han faller alltid igjennom pga språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om han søker jobb på en engelsk-pub for eksempel? De utlendingene jeg kjenner her i byen gjør det. Der får man jobb selv om man ikke kan et ord norsk som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Kjenner en som snakker dårlig norsk, han fikk endelig jobb som sommerhjelp på et alders/sykehjem. Har også god utdannelse. Andre jeg kjenner som snakker dårlig norsk (med god utdannelse) har fåttt jobb som reklamebud og lagerarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så er det jo sånn at de fleste jobber krever kommunikasjon.

Man skal gjerne snakke med kunder/klienter og kollegaer. Om han snakker dårlig norsk, så blir det vanskelig å forstå og gjøre seg forstått. Sjansen er jo ganske stor for at han eller de andre misforstår en del ting.

Det er bare å fortsette å søke.. og samtidig øve på å snakke norsk.

Kanskje han kunen søke på jobber der det er behov for engelsk-språklige? I et internasjonalt firma f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Klart det er synd at en mann med ambisjoner og høy utdannelse ikke får andre jobber enn bartender, vasking og tømme søppel.

Hva med å forsøke å stifte nye bekjentskaper og få noen "kontakter"? Kanskje de så kan "hjelpe" ham videre? Utrolig hva folk kan få til på byen. Litt utveksling av visittkort osv.? Slikt funker i andre land hvertfall, men muligens ikke i Norge (som er lite og amatør)?

Hadde Norge vært et stort land med mange innbyggere og stor skapervirksomhet hadde det sikkert vært greiere å være utlending her. Du finner jo ingen skyskrapere eller store amerikanske selskaper her. Bare noen få små-avdelinger i Oslo, og litt garasje- Ernst&Young her og der..Ikke mye å skryte av.

Norge er kanskje ikke det letteste landet for ham...klarer han det her klarer han det vel overalt i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...