Gå til innhold

Hvir mye sparer du til barnet ditt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er litt nysgjerrig på hvor mye dere sparer til barna deres i mnd? Hvor mange barn har dere og hvor stor inntekt har dere?

Grunnen til spørsmålet er en diskusjon med ei venninne som mente det ikke var nødvendig å spare siden barna får det de trenger når de trenger det. Jeg på min side mener det er flott å spare til større ting som bil, ek til bolig, utdannelse o.l. Hva tenker dere?

Ps, vi sparer 3000 i mnd til et barn og har samlet inntekt på ca 40000 etter skatt.

Anonymous poster hash: 8848e...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender spørsmålet tilbake til deg jeg, TS.

3000 høres bare tullete ut...

Hva er tanken bak det?

Dere tjener jo lite. Skal dere bare ha ett barn?

Er det barnet selv som skal rå over 648 000 + renter på 18-årsdagen?

Mistenker at dere har ett barn på 8 måneder e.l....

Dere ønsker vel ikke å være halvblakke hele barndommen?



Anonymous poster hash: ebb01...f57
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh så bra, da er dere heldige som har god råd

Har virkelig ikke mulighet til å spare noe , da jeg kun har 11000 kr i månden:(



Anonymous poster hash: 073bc...289
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjempe god råd. og har flere barn. så 500 pr unge.



Anonymous poster hash: 5b17b...612
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når dere kommer over grensa på 75000 før han er 18 og overformynderiet tar over formuen da?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig på hvor mye dere sparer til barna deres i mnd? Hvor mange barn har dere og hvor stor inntekt har dere?

Grunnen til spørsmålet er en diskusjon med ei venninne som mente det ikke var nødvendig å spare siden barna får det de trenger når de trenger det. Jeg på min side mener det er flott å spare til større ting som bil, ek til bolig, utdannelse o.l. Hva tenker dere?

Ps, vi sparer 3000 i mnd til et barn og har samlet inntekt på ca 40000 etter skatt.

Anonymous poster hash: 8848e...337

Dersom en ønsker å gi barnet sertifikat i gave (eller bidra 50/50 feks) så er det flott å spare litt til det. Også konfirmasjon og ev. utgifter til skolegang utenom det normale kan være godt å ha i bakhånd.

Men jeg er imot å spare så innmari mye til barnet. Det er lærdom i å måtte ta seg en jobb og dekke 100% av sertifikat og luksusting selv fra en er 14-15. Bedre at de lærer prioritere da enn som noen-og-20-åring med mulighet til å ta opp forbrukslån++

Men jeg har en romslig økonomi, så 3000 i mnd er noe jeg har mulighet til. Om barn(a?) får noe av pengene noensinne (sparer på konto i mitt navn) vil avhenge av barnet. Alt på stell? Jeg kan gi bort 500.000 i innflytningsgave. Bare rot? Pengene vil bli forvaltet rett til ev. barnebarn eller gitt vekk til andre.

Anonymous poster hash: 01955...b91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sparer stort: Spar i eget navn!

Slik slipper man problemet med overformynderiet, og man slipper å risikere at poden "tar av" når han får råderett over pengene på attenårsdagen, og investerer i tidenes feteste russebuss.

Vi liker å tro at vi lærer barna våre sunne holdninger, men hvor mange av oss kan si at vi ville investert en million like fornuftig da vivar atten som vi ville gjort noen år senere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en ønsker å gi barnet sertifikat i gave (eller bidra 50/50 feks) så er det flott å spare litt til det. Også konfirmasjon og ev. utgifter til skolegang utenom det normale kan være godt å ha i bakhånd.

Men jeg er imot å spare så innmari mye til barnet. Det er lærdom i å måtte ta seg en jobb og dekke 100% av sertifikat og luksusting selv fra en er 14-15. Bedre at de lærer prioritere da enn som noen-og-20-åring med mulighet til å ta opp forbrukslån++

Men jeg har en romslig økonomi, så 3000 i mnd er noe jeg har mulighet til. Om barn(a?) får noe av pengene noensinne (sparer på konto i mitt navn) vil avhenge av barnet. Alt på stell? Jeg kan gi bort 500.000 i innflytningsgave. Bare rot? Pengene vil bli forvaltet rett til ev. barnebarn eller gitt vekk til andre.

Anonymous poster hash: 01955...b91

Helt enig i at barna skal lære seg å tjene selv. Har selv jobbet for egne penger siden jeg var 14 år. Barnet vårt har heller ingen peiling på at vi sparer til henne. Så det er ikke noe hun kan "hvile" seg på.

Anonymous poster hash: 8848e...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når dere kommer over grensa på 75000 før han er 18 og overformynderiet tar over formuen da?

Og vi sparer ikke i hennes navn. Det ville vært idiotisk.

Til spm om hvorfor vi sparer så mye når vi tjener så lite. Vi har alt vi trenger og selvfølgelig en egen sparekonto til ferier o.l. Istedenfor å bruke pengene på unødvendige ting er vi fornøyde med å sparer til barnet vårt.

Anonymous poster hash: 8848e...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer 250 kr i mnd. Har råd til å spare mye mer, men velger heller å nedbetale ekstra på boliglånet.

Anonymous poster hash: 9f9e6...010

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What, er det vanlig å spare penger til kidsa?



Anonymous poster hash: 304ab...fa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok heller nedbetalt bolig enn å spare så mye til barnet. Syns det er litt galskap ja. Men om dere virkelig ikke har noe annet å spare til (buffer, bolig, pensjon) så... Javel...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og vi sparer ikke i hennes navn. Det ville vært idiotisk.

Til spm om hvorfor vi sparer så mye når vi tjener så lite. Vi har alt vi trenger og selvfølgelig en egen sparekonto til ferier o.l. Istedenfor å bruke pengene på unødvendige ting er vi fornøyde med å sparer til barnet vårt.Anonymous poster hash: 8848e...337

Ser du unnlot å svare på første innlegg.

Det er klart ar å spare vil gi en buffer til dere selv ved behov.

Men hva når dere blir skilt? Har dere en plan for den sparekontoen da?

Ikje si at det blir værene penger på en av dere og den andre setter inn 1500, for det vil ikke skje.

Anonymous poster hash: ebb01...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer barnetrygda på konto i mitt navn, så har jeg og far fast trekk på 200 kr hver måned til sparekonto i barnets navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sparer kun det barnet får til dåp, bursdag og jul. Synes det er feil at barn skal få flere hundre tusen på 18-årsdagen sin. Legger mye i lappen når den tid kommer(og har man flere barn blir det fort veldig mange tusenlapper!). Prioriterer å heller bruke penger på ferier og opplevelser osv.



Anonymous poster hash: fb416...e22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What, er det vanlig å spare penger til kidsa?

Anonymous poster hash: 304ab...fa4

Tja...for noen er det vanlig.

Vi sparer barnetrygden til ungene våre ja.

På den måten ble konfirmasjonen til eldste "gratis" (vi kunne "flotte" oss litt ved å ha feiringen på hotell ++ uten å måtte snu på krona). Nå skal hun snart begynne med sertifikatet som også blir "gratis" (for oss). Pengene som står igjen skal stå og rente seg litt fram til hun flytter ut og trenger hard cash.

Når minstemann konfirmerer seg får han samme greia. 940 x 12 x 15 blir jo litt kronasjer....

En annen sak er jo at den barnetrygden skulle vært økt litt.... Har stått på samme nivå i ørten år. Men det er som sagt en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparte barnetrygden det første året og nå setter jeg bare inn litt nå og da når jeg har litt ekstra jeg føler jeg kan unnvære. Jeg kommer ikke til å spare fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene mine satte over til meg opp igjennom årene, dette handlet vel mest om å unngå fremtidig arveskatt (faren min døde tidlig så vi arvet dem).

For mine egne foreldre så har de ikke hatt egne konto til akkurat oss, men sparekonto generelt. De har alltid vært flinke å spare og levd nøkternt selv med veldig god råd. De har ikke 'gitt' oss noe, men mamma spyttet inn endel da jeg kjøpte leilighet. Det er et lån riktignok. Men de har alltid hatt endel reserver, mulig noe er spesifikt ift. oss.



Anonymous poster hash: 5a185...797
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...