Gå til innhold

Felles eller separat økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da finner man en løsning eller møtes på halvveien (felles konto på et satt beløp f.eks og resten som egne penger). Om man ikke klarer å finne ut av det i det hele tatt så revurderer man forholdet.

Høres idiotisk ut. Da vil det jo bare bli om å gjøre å bruke av felleskassa før den går tom, og man må bruke egne penger.

Anonymous poster hash: 047b4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi har felles økonomi, noe annet blir bare teit for oss når man lever under samme tak med barn.

Teit å kunne bruke egne penger uten å måtte høre med fruen?

Anonymous poster hash: 047b4...a17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres idiotisk ut. Da vil det jo bare bli om å gjøre å bruke av felleskassa før den går tom, og man må bruke egne penger.

Anonymous poster hash: 047b4...a17

Hvis du er 16år ja

Anonymous poster hash: 2958b...8c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare bruke egne penger, og ha felleskasse til fellesutgifter? Hvorfor skal dama gå på shopping med mine penger



Anonymous poster hash: 047b4...a17
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted mitt i mellom.. Vi har hver våre kontoer, og har delt opp de faste regningene, jeg tar Sfo, du tar mobil etc..

Har hver vår bsu, og en felles sparekonto som fylles når bsu er full for året.

Overfører til hverandre ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har separat økonomi, men vi har en felleskonto hvor vi setter inn like mye hver måned. Derfra går regninger til strøm, husleie og huslån, bensin, forsikringer og mat/husholdning. Funker kjempebra for oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres idiotisk ut. Da vil det jo bare bli om å gjøre å bruke av felleskassa før den går tom, og man må bruke egne penger.

Anonymous poster hash: 047b4...a17

Felleskontoen er til ting som lån eller husleie, strøm, telefon.. alt som betales i nettbank av felles regninger og faste trekk. Om det blir tomt før man har betalt alt en måned, så snakker man sammen, finner ut hva som gikk galt og overfører evt mer penger til kontoen.. eller fordeler regningene slik at det blir omtrent likt på begge.

Dette handler (for meg) mye om hva som skjer ved et evt brudd og at man skal unngå å gjøre det verre enn det allerede er med å flisespikke på "den gangen jeg betalte telefonregninga". I tillegg vil det være det eneste riktige mht eid bolig og felles lån for meg.

Selvsagt er det ingen som går og gnåler om å dele kafe eller restaurant-regningen i to like deler. Slike ekstrating går etter hvert opp i opp for de fleste og kan justere om den ene tjener mer enn den andre (den som tjener mest spanderer kanskje middag ute litt oftere).

Om man har barn og den ene er hjemme (mer) pga dette blir det jo noe helt annet og det finnes løsninger for det meste. Men ikke pokker om jeg deler overskuddet ved salg av en bolig 50/50 om jeg har betalt 70% og hadde mer egenkapital ved et brudd. Evig bitterhet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles selv om vi har en enorm forskjell i både inntekt og i utgifter.

Jeg vil/ville ha delt nettopp pga dette, og mener det er mest rettferdig. Men min kjære nekter og sier at så lenge vi er sammen så er vi sammen om alt <3

Så han betaler gladelig både barnehageregning, fritidsaktiviteter, dyre klær osv for sønnen min.

Anonymous poster hash: 758e4...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskontoen er til ting som lån eller husleie, strøm, telefon.. alt som betales i nettbank av felles regninger og faste trekk. Om det blir tomt før man har betalt alt en måned, så snakker man sammen, finner ut hva som gikk galt og overfører evt mer penger til kontoen.. eller fordeler regningene slik at det blir omtrent likt på begge.

Åja, men da har dere jo ikke felles økonomi.

Anonymous poster hash: 047b4...a17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men da har dere jo ikke felles økonomi.

Anonymous poster hash: 047b4...a17

Nei, det var vel i grunnen det jeg sa at vi ikke hadde...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var vel i grunnen det jeg sa at vi ikke hadde...

Åja, hehe.

Anonymous poster hash: 047b4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har separat økonomi.

Har en felleskonto som vi overfører et fast beløp til. Bruker denne til mat og felles regninger. Om det av en eller annen grunn ikke skulle være nok en måned, så fører vi over litt mer begge to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg hadde samboer hadde vi separat økonomi, men delte etter evne på faste utgifter og pleide ikke å finregne på hvem som betalte hva, så lenge det føltes rettferdig for begge. Vi hadde ganske forskjellig forbruk og innstilling til penger, så det fungerte bra slik vi gjorde det. Et (liknende) alternativ ville vært å sette en viss sum inn på en felleskonto - mer om en er mer enige om bruken, vil spare sammen osv, mindre (kun til mat, husleie osv) om en har for forskjellig syn på forbruk. Jeg tror det hadde skullet mye til før jeg ville ha totalt felles økonomi. Han jeg er sammen med nå er mye mer lik meg når det gjelder penger, men jeg ser ingen grunn til at alle pengene mine/våre skulle gått til fellesskapet likevel om vi bodde sammen. Selv om vi hadde hatt felles barn. Jeg har ikke noe i mot å for eksempel betale for hans barn (som bor der 50 %) og ville ikke krevd eller ønsket å skjevdele matbudsjett og boligutgifter, men jeg vil ha kontrollen selv på en del av mine penger.



Anonymous poster hash: 12a09...474
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Felles. En brukskonto begge har kort til og en sparekonto. BSU går jo ikke an å ha felles, og så setter jeg inn penger på en egen konto som går til betaling til Lånekassen hver måned. Den kontoen har ikke mannen tilgang til uten at det er gjort med vilje. Da vi var samboere hadde vi separat økonomi, men tenkte aldri over hvem som betalte hva egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separat med felles tankegang (det betyr at vi spanderer gjerne på hverandre og vi går ikke rundt og snakker om hvem som skylder hvem penger etc).

Kunne aldri tenkt meg å ha felles økonomi.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separat med felles regningskonto for trekk av faste utgifter som lån, forsikringer osv.

Maten handler vi begge to, bytter på hvem som betaler.

Vi kommer ikke til å ha felles siden vi har forskjellig syn på (u)nødvendig forbruk ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...