heiduderborte Skrevet 5. november 2013 #41 Skrevet 5. november 2013 Jeg får 3200,- inkludert stipend, alikevel føler jeg at jeg får for lite, det blir bare borte av en teit grunn, jeg har jo lyst til å spare! Jeg gjør heller ingen ting hjemme og jeg har Ikke jobb, men mamma hjelper meg nå med å få helgejobb, men det går treigt. Til gjengjeld får jeg kun 5 og 6ere på skolen, dessuten trener jeg og holder meg mye sunnere enn dagens ungdom, syntes de burde være fornøyd med det, ettersom jeg har lange skoledager og er 99 % utslitt når jeg kommer hjem.
Gjest Eurodice Skrevet 5. november 2013 #42 Skrevet 5. november 2013 (endret) Jeg får 3200,- inkludert stipend, alikevel føler jeg at jeg får for lite, det blir bare borte av en teit grunn, jeg har jo lyst til å spare! Jeg gjør heller ingen ting hjemme og jeg har Ikke jobb, men mamma hjelper meg nå med å få helgejobb, men det går treigt. Til gjengjeld får jeg kun 5 og 6ere på skolen, dessuten trener jeg og holder meg mye sunnere enn dagens ungdom, syntes de burde være fornøyd med det, ettersom jeg har lange skoledager og er 99 % utslitt når jeg kommer hjem. Voksne som har lange arbeidsdager, blir ikke slitne de da, tror du? Hvem er det som gjør husarbeidet hjemme hos deg? Du har 3200 i måneden og synes det er for lite, men du gjør da heller ikke det skapte grann for å få en liten jobb og tjene noe. Mamma hjelper deg. Snakk om å være uselvstendig. Endret 5. november 2013 av Arabella 6
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2013 #43 Skrevet 5. november 2013 Jeg får 3200,- inkludert stipend, alikevel føler jeg at jeg får for lite, det blir bare borte av en teit grunn, jeg har jo lyst til å spare! Jeg gjør heller ingen ting hjemme og jeg har Ikke jobb, men mamma hjelper meg nå med å få helgejobb, men det går treigt. Til gjengjeld får jeg kun 5 og 6ere på skolen, dessuten trener jeg og holder meg mye sunnere enn dagens ungdom, syntes de burde være fornøyd med det, ettersom jeg har lange skoledager og er 99 % utslitt når jeg kommer hjem. Hvis du har 3200kr å bruke på deg selv i mnd, så har du mer enn nok. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #44 Skrevet 5. november 2013 Ukepenger har jeg ALDRI forstått meg på. Hva i huleste er egentlig ukepenger godt for? Barna våre har alltid fått det de trenger av mat og klær etc. I tillegg har de fått lommepenger når de har vært på reise eller sammen med venner/venninner. Men dette er fordi de har oppgaver hjemme som de må gjøre. Alt fra å rydde eget rom til vasking, støvsuging og kjøkkentjeneste. Man vi har aldri hatt fast ukelønn. Fra 13 år har de startet å tjene egne penger. Dette er noe vi har sagt at de må gjøre om de skal ha lommepenger. Da stopper alt av lommepenger fra oss opp. Skal de ha penger som de kan bruke fritt, må de jobbe. Det er barnepass og vaskejobber det går i. Alle våre barn har startet å jobbe fra de er 13 år, de har tidlig lært seg å ta var på egen økonomi. De forstod raskt at bruker de opp alt så er det ingen penger fra oss, og de må vente på neste lønning. Dette har gjort de veldig bevisste og de har i dag et meget fornuftig og sunt forhold til økonomi. Jeg gremmes når jeg leser om dagens ungdom som sitter på ræva og surfer på nett, facebook og spiller dataspill og drikker cola og spiser potetgull, og får hundrevis av kroner i lomma uten å gjøre en dritt hjemme. Jeg blir faktisk provosert. Den unge generasjonen kommer til å få seg en solid blåmandag når det går opp for dem at de har kasta bort verdifull tid på tull og tøys. Når ansvar kommer sigende nedover dem, og de ser på vitnemålet som ikke ligner grisen, og sine 20 kg overvekt...... Anonymous poster hash: 70386...469
Mafalda Skrevet 6. november 2013 #45 Skrevet 6. november 2013 Henger meg litt opp i samme setningen som Arabella Den tiden man tilbringer på jobb, som forelder, er jo bare halve arbeidsdagen. Man kommer hjem, og skal lage mat til barna, rydde og vaske etter dem, og kjøre dem hit og dit. Jeg synes ikke at det er drøyt å forvente at de bidrar, og i det aller minste at de ser og er takknemlige for den innsatsen vi tross alt legger ned. Ja, det er slitsomt med skole, men livet ER slitsomt. Det er vel akkurat den lærdommen som er viktig å få med seg før man flytter ut og skal stå på egne ben. Men å kjøre et slikt løp som AB over hadde ikke fungert hjemme hos oss. Våre barn er svært aktive og har mye (fornuftig) på tapetet, og en ekstrajobb i alder av 13 år hadde blitt for mye for dem. Derimot må de klare seg med en ganske lav sum til rent forbruk og moro. Og så må de hjelpe til med faste oppgaver i huset og litt ellers. Det er veldig langt mellom å måtte tjene sine egne penger som 13-åring, og det "å sitte på ræva og surfe og spise potetgull" og det å automatisk få utbetalt 5000 kroner i måneden til tøys og moro. Det finnes vel like mange løsninger som det finnes familier, men hele målet med økonomisk og praktisk oppdragelse i tenårene må vel være noe a la - at barna skal lære seg verdien av penger, og forstå at de ikke kommer rekende på ei fjøl - at barna skal lære seg at driften av Hus & Hjem A/S ikke går av seg selv, men krever tid og innsats Måten dette blir gjort på, kan sikkert varieres i det uendelige, forskjellige familier har forskjellige forutsetninger. Men sånn som TS skisserer situasjonen med sønnen sin, virker det som om han tar både penger og mors hotelldrift for gitt, og det synes jeg er trist- både fordi gutten går glipp av lærdom som er viktig når man skal stå på egne ben, og også fordi det går ut over foreldrene i mellomtiden. Jeg finner meg ikke i å bli behandlet som en slags gratis hobbyslave av mine egne barn, det er ikke direkte festlig for meg heller å skrubbe tannkrem av speilet eller stryke skjorter, men det må jo gjøres... 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #46 Skrevet 7. november 2013 Han må bidra.... han er snart voksen, skulle da bare mangle om ikke han skulle hjelpe deg med plikter i huset. Rydde ut av oppvaskmaskina, brette klær, støvsuge, lage middag i blant... dette må faktisk unger lære fra de er ganske små er min mening, ellers kommer det som et sjokk for dem og medfulgt et ras av protester den dagen de faktisk blir bedt om å hjelpe... Anonymous poster hash: 850b5...a3f
xinnia Skrevet 7. november 2013 #47 Skrevet 7. november 2013 (endret) Ser ingen problem med å motivere til gode karakterer... gir det resultater er det jo bare til fordel for ungdommen tenker jeg. Det er jo en fin måte å få spesielt litt skoleleie ungdommer til å gjøre det lille ekstra som trengs for å komme inn på det de vil. I dag hvor det er så mange valg alternativer er det ikke lett å vite hva man vil bli når man blir "stor":-) En del av min lønn er provisjonsbasert- jo mer jeg selger- jo mer penger får jeg, selvsagt er det en stor motivasjonsfaktor som også gjør at jeg gjør en bedre jobb for bedriften. Edit.. siteringen sviktet.. Endret 7. november 2013 av xinnia
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #48 Skrevet 7. november 2013 Ser ingen problem med å motivere til gode karakterer... gir det resultater er det jo bare til fordel for ungdommen tenker jeg. Det er jo en fin måte å få spesielt litt skoleleie ungdommer til å gjøre det lille ekstra som trengs for å komme inn på det de vil. I dag hvor det er så mange valg alternativer er det ikke lett å vite hva man vil bli når man blir "stor":-) En del av min lønn er provisjonsbasert- jo mer jeg selger- jo mer penger får jeg, selvsagt er det en stor motivasjonsfaktor som også gjør at jeg gjør en bedre jobb for bedriften. Edit.. siteringen sviktet.. Gode karakterer og utdanning som gir godt betalt jobb hjelper lite når personen ikke har lært seg verdien av penger og det å ta vare på seg selv. Til slutt sitter h*n der i skittne klær, i en skitten leilighet, uten mat og med en giga forbruksgjeldAnonymous poster hash: 5e252...435
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2013 #49 Skrevet 7. november 2013 Jeg vet om mange fyrer som er slik som TS´s sønn. De har ikke boevne og det ser aldri ut hjemme hos dem med mindre hu mor kommer og vasker... 1
Gjest Eurodice Skrevet 7. november 2013 #50 Skrevet 7. november 2013 Jeg vet om mange fyrer som er slik som TS´s sønn. De har ikke boevne og det ser aldri ut hjemme hos dem med mindre hu mor kommer og vasker... Dumme mødre som tydeligvis ikke forstår at de lager ris til egen bak ved å være "snille" og la barna (fortrinnsvis sønner kanskje?) slippe å gjøre noe som helst husarbeid, og til og med gir dem flere tusen kroner i måneden. Så fortsetter de galskapen etter at sønnene har flyttet for seg selv. Svigerdøtre og barnebarn kan de se langt etter, hvis det skulle være et ønske. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2013 #51 Skrevet 7. november 2013 Dumme mødre som tydeligvis ikke forstår at de lager ris til egen bak ved å være "snille" og la barna (fortrinnsvis sønner kanskje?) slippe å gjøre noe som helst husarbeid, og til og med gir dem flere tusen kroner i måneden. Så fortsetter de galskapen etter at sønnene har flyttet for seg selv. Svigerdøtre og barnebarn kan de se langt etter, hvis det skulle være et ønske. Jepp.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #52 Skrevet 7. november 2013 Jeg er 17 år, og får ikke mer enn det grunnleggende utstyrsstipendet på litt over 900kr som går til betaling av skolepc. Av foreldrene mine får jeg 600kr + busskort. Har en deltidsjobb som gjør at jeg tjener rundt 2000kr i mnd. Syns dette er absolutt nok, de 600 kronene brukes til nødvendigheter, mens resten av pengene jeg tjener finansierer jeg selv. De pengene går til ting som ikke er nødvendig, men ting jeg selv får glede av, som klær, middager ute med venner, drikke og sparing til ferie. Sparer jeg ikke selv blir det heller ikke ferie. Er veldig fornøyd hvordan jeg har det, føler det blir en mindre overgang når jeg skal flytte ut og må finansiere alt på egenhånd. Anonymous poster hash: 912ec...6a7 1
xinnia Skrevet 7. november 2013 #53 Skrevet 7. november 2013 Gode karakterer og utdanning som gir godt betalt jobb hjelper lite når personen ikke har lært seg verdien av penger og det å ta vare på seg selv. Til slutt sitter h*n der i skittne klær, i en skitten leilighet, uten mat og med en giga forbruksgjeldAnonymous poster hash: 5e252...435 det jeg siterte og svarte på var noen som syntes det var tull å belønne gode karakterer. Beklager at siteringen ikke ble riktig:-)
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #54 Skrevet 12. november 2013 Jeg trenger råd ang min 16 år gml sønn. Jeg har til nå satt inn 1000 kr påkontoen til min sønn, men å har jeg sagt stopp. Han gjør så og si ingenting hjemme annet enn å kreve. Mat, klesvask, kjøring,....mm . Han går på vg skole og får 1500 i stipend i tillegg. Nå er stemningen dårlig her hjemme. Hva gjør jeg? Burde en 16 åring ha 2500 kr i mnd på "klatt" uten å bidra? Jeg fikk 500 kr i måned da jeg var på hans alder...... Send han på enkle jobb som matbutikker , klesbutikker osv. Anonymous poster hash: 5c7c2...e57
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå