Gå til innhold

tenåringer og ukepenger

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er 23 nå. Da jeg var 16 fikk jeg min første helgejobb og begynte å tjene penger selv, så etter det fikk jeg ikke noe ukelønn mer av mamma og pappa. Men jeg måtte fortsatt hjelpe til med å lage litt mat og rydde og vaske litt hjemme. Har vært kjempefornøyd med det :) Da så jeg verdien av å spare. Er uendelig takknemlig for det i dag.

Og jeg fikk jo alt jeg trengte av mamma og pappa likevel - mat, hus, kjærlighet, nødvendige klær (f.eks nye vintersko, hadde jeg bare lyst på en ny bukse måtte jeg bruke egne penger).

Begynn å lære sønnen din verdien av penger og at de ikke vokser på trær, ellers så kan det bli et sjokk når han flytter for seg selv. Er forresten greit å lære hvordan man koker poteter og setter på en klesvask også.

Endret av MarenogAron
Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Ja ikke sant!! Jeg er nok aaaaltfor "snill", og gjør ha en bjørnetjeneste

Snakk om putesying! Du er ikke snill, du er dumsnill og underlagt sønnen din, som du har skjemt grundig bort.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Skrevet

min sekstenåring får betalt mobil og busskort, og alle klær (alt han trenger, skulle bare mangle)

jeg er i utgangspunktet alene med han så han kunne fått stipend men jeg har en mann som tjener så godt så det får han ikke. Eneste han får av penger er 500 hver måned som jeg egentlig skulle betalt på treningssenteret der han trener, men han jobber der som instruktør selv nå (ulønnet) men får gratis trening så da er det bare rett og rimelig at han får de pengene syns jeg. Og det klarer han seg på. Vil han ha ekstra penger må han skaffe de selv.

Jeg har snakket med kameratene hans for å høre hva de får. det er litt forskjellig, men de fleste har en liten jobb. Må nok bare være hard og ta den kampen med han.

Skrevet

Vil bare tilføye at jeg fikk av og til litt penger dersom jeg trengte klær som koster litt ekstra, f.eks. vinterjakke.

Anonymous poster hash: e2707...500

Jada..det får han også. Alt det elementære tar jeg meg av. Men alt annet som er 2sløsing2 etter min mening, må han sørge for selv ser jeg

Skrevet

ja jeg hadde ikke gitt gutten penger for ikke noe. ærlig talt.

Skrevet

Har to tenåringer i hus. Eldste er snart 18 og yngste 15. Begge får 1000 kr hver i mnd (det er 250 kr i uka) og de kan gjøre hva de vil med pengene, dems konsekvenser om de sløser bort alt på bare tull eller noe. De får ikke mer uansett. Og hjelper de ikke til hjemme, som de må, så hender det jeg ikke gir dem noe i det hele tatt. Og det har guttene skjønt, så de er ikke så vanskelig å be om hjelp. Spesielt eldstemann har blitt mye flinkere i det siste med å ta klesvasken uten at jeg spør, eller så skjer det oftere at han står for middagen et par dager i uka. (jeg skylder på modenhet. Han begynner å bli voksen!)

Det som kan hjelpe er å gi oppgaver de ikke syns er helt forferdelig å gjøre. Som sagt liker eldste sønnen min å stå for middagen, siden han går kokkelinja og interesserer seg i det. Yngstemann klipper ofte plen og om vinteren hjelper han gjerne faren sin med å måke snø.

Ellers hjelper jeg jo til litt med penger om de skulle trenge noe nødvendig. Som feks ny jakke eller en legetime etc.

Men så fort de får jobb, er det slutt med ukepenger :)

Anonymous poster hash: c9c2a...eb7
Skrevet

Overfører 5000 til mine hver mnd, og kjøper klær og slik til dem, er opptatt av god kvalitet så ryker vell mellom 3000-8.000 i klær i mnd også, har en gutt på 18 og en jente på 16 og har begge jobber på siden og er flinke på skolen, men de trenger jo penger. Kanskje mine får for mye, men det koster jo om de skal ut å ha det gøy. ofte får de litt ekstra også om de får gode karakterer. Her i huset er en 6'er belønnet med 1500 og en 5'er 1000. Blir vell kjeftet på for å gi dem for mye nå, men det er hvordan jeg håndterer ukepengene til dem! Ingen av dem får noe stipend borsett fra de 800 alle får i begynnelsen av skoleåret.

Anonymous poster hash: 679b4...27e
Skrevet

Overfører 5000 til mine hver mnd, og kjøper klær og slik til dem, er opptatt av god kvalitet så ryker vell mellom 3000-8.000 i klær i mnd også, har en gutt på 18 og en jente på 16 og har begge jobber på siden og er flinke på skolen, men de trenger jo penger. Kanskje mine får for mye, men det koster jo om de skal ut å ha det gøy. ofte får de litt ekstra også om de får gode karakterer. Her i huset er en 6'er belønnet med 1500 og en 5'er 1000. Blir vell kjeftet på for å gi dem for mye nå, men det er hvordan jeg håndterer ukepengene til dem! Ingen av dem får noe stipend borsett fra de 800 alle får i begynnelsen av skoleåret.

Det verste jeg leser er når foreldre betaler barna sine for gode karakterer!!!

• Liker 4
Skrevet

Det verste jeg leser er når foreldre betaler barna sine for gode karakterer!!!

Hvorfor er det så ille? (jeg er er ikke AB som du siterte).

Anonymous poster hash: 0a3ae...1da

Skrevet

Hvorfor er det så ille? (jeg er er ikke AB som du siterte).

Anonymous poster hash: 0a3ae...1da

Fordi det er en snarvei av foreldrene. De bør gjøre det bra fordi de har indre driv og motivasjon, de har lyst til å få til noe for seg selv. Men den kan kreve litt mer oppfølging enn å hive ut penger. Og senere i livet, skal de levere en god årsberetning i tide fordi da får de is? Man når et punkt hvor slik enkel belønning blir for lite, har man ikke driv selv så går det ikke.

Samme som sønnen til TS. Den viktigste jobben din nå er å holde flammen inne i ham gående. Du passiviserer ham slik du holder på. Han gidder ikke snekre for han får jo penger til det han vil ha ved å ligge på sofaen. Det er slike barn som strever i vgs og faller ut. Det er et i-lands problem at ungdom ikke gidder gå på skole, i land hvor skole ikke serveres rett i fanget pådem, hvor de må streve litt selv, holder de seg fast med begge hendene.

• Liker 2
Skrevet

Min 16-åring får 100kr i uka. Betaler også mobil (ca 200kr i måneden) og må-ha-klærne (basic-klær som bukse, genser, vintersko/joggesko....). Hun får ikke noe stipend utover minstestipendet på 910kr for hele skoleåret.

Hun tjener ekstra ved å sitte barnevakt, så da kan hun bruke av de pengene til ekstra ting og tang hun mener selv hun trenger.

Faste plikter i huset har hun alltid hatt.

Tror ikke det er heldig å lesse ut med penger til barna. Det kommer jo en dag at de flytter for seg selv, og da er det dumt om de har fått den vanen at pengene bare strømmer inn..

Skrevet

ja jeg hadde ikke gitt gutten penger for ikke noe. ærlig talt.

Ikke jeg heller... hadde heller ikke gitt han penger for å rydde opp etter seg selv og annet husarbeid som gagnet han. Det er ikke en betalt jobb å vaske klærne sine, rydde rommet sitt og sette i oppvaskmaskin etter seg og det er rett at ungdommen lærer før de flytter ut så de ikke forventer at pengene kommer dalende ned i fanget fordi de laget middag til seg selv en dag.

Anonymous poster hash: 5e252...435

• Liker 1
Skrevet (endret)

Blir vell kjeftet på for å gi dem for mye nå, men det er hvordan jeg håndterer ukepengene til dem!

Det er vel ingen som har noe med å kjefte på deg for din egen pengebruk, det er jo opp til deg hvordan du bruker pengene dine ;)

Men når jeg leser det du skriver tenker jeg at du gjør ungene en bjørnetjeneste og ikke er snill i det hele tatt. Hvordan skal de finansiere det forbruket du legger opp til at de skal ha, når de flytter hjemmefra og blir studenter? Skal du fortsette å betale lommepenger da, eller skal de få verden i trynet når de får kjenne på kroppen at studielån og to kopper takeawaykaffe daglig er en dårlig kombinasjon?

Det blir det samme med TS' sønn. At han får disponere den summen fritt hver måned tror jeg legger opp til dårlige vaner, spesielt hvis han er litt lat og giddalaus fra før. Jeg ville nok både prøvd å stramme opp innsatsen på hjemmefronten, og også skrudd igjen pengekrana litt. Veldig enig med ViljaH angående passivisering. Du gjør han faktisk en tjeneste ved å lære ham at penger er en begrenset ressurs, og at det kreves noe for å bo et noenlunde hygienisk og hyggelig hus. Han kommer garantert ikke til å sette pris på den lærdommen akkurat nå, men det er jo rene, skjære faktum. Ting kommer ikke gratis.

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Skrevet

Kjenner jeg blir ordentlig irritert av å lese om ungdommer som rett og slett får penger, og i tillegg forventer et attraktivt jobbtilbud for å starte å jobbe!

Forstår dere ikke hva slags idioti som holder på å skje? Barna lærer seg null, nada, niks om verdien av penger, og tror de er konger på haugen (som selvfølgelig ikke kan være med pappaen på snekkerjobb, det er ikke godt nok), med forventninger som ikke samsvarer overhodet med realiteten.

På den alderen burde barna gjøre seg fortjent til pengene, og ta hvilke som helst jobber de kan få dersom de ønsker å ha ekstra penger..!

Dere lærer jo barna å bli handlingslammet - dersom jobbene ikke er bra nok, så kan de jo bare sitte hjemme og kreve penger...

Blir litt nervøs med tanke på den arbeidsblokken som skal holde samfunnet oppe den gang jeg sitter på et sykehjem et sted.

Og jeg er ikke av den gamle skolen. Jeg er i midten av 20-årene, og startet å jobbe når jeg var 13, for å bidra økonomisk hjemme og betale regninger, ikke fordi jeg absolutt måtte ha det nyeste FIFA13...

• Liker 4
Skrevet

Fordi det er en snarvei av foreldrene. De bør gjøre det bra fordi de har indre driv og motivasjon, de har lyst til å få til noe for seg selv. Men den kan kreve litt mer oppfølging enn å hive ut penger. Og senere i livet, skal de levere en god årsberetning i tide fordi da får de is? Man når et punkt hvor slik enkel belønning blir for lite, har man ikke driv selv så går det ikke.

Samme som sønnen til TS. Den viktigste jobben din nå er å holde flammen inne i ham gående. Du passiviserer ham slik du holder på. Han gidder ikke snekre for han får jo penger til det han vil ha ved å ligge på sofaen. Det er slike barn som strever i vgs og faller ut. Det er et i-lands problem at ungdom ikke gidder gå på skole, i land hvor skole ikke serveres rett i fanget pådem, hvor de må streve litt selv, holder de seg fast med begge hendene.

Som om jeg skulle ha skrevet det selv. Indre motivasjon er mye viktigere og mer langvarig enn ytre motivasjon. Ellers finnes det bedre ytre motivsjon enn penger også, som feks å komme inn på den og den videreutdanningwn, få gode jobber osv.

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg barn å gi ukepenger til, men den gangen vi søsknene fikk ukepenger, fikk vi femti kroner uka for å støvsuge og tørke støv på våre egne rom, samt støvsuge gangene i kjelleren (vi hadde rom i kjelleren hele gjengen) og vaske badet på rundgang.

Jeg fikk også penger til en kinobillett om jeg gjorde matteoppgaver med pappa hver torsdag, som resulterte i totalt 80kr uka.

Dette varte til jeg var sytten.

Mange i klassen min fikk alt fra 100kr for å hjelpe til hjemme, eller 500kr for å gjøre ingenting, så det varierte veldig på trinnet mitt.

Endret av Minya
Skrevet

Jeg er 16 og jobber hjemme, men det er ikke type sette inn og ut av oppvaskmaskinen osv. Jeg må støvsuge, rydde, skrubbe og vaske badet til foreldrene mine (det er stort og tar rundt 2-3 timer) Gjør det samme med mitt rom og mitt bad også. Det er altså ikke slik at jeg bare drar moppen over gulvet. Nei, jeg renser alle skap og i hver minste krinkel og krok. Vaske mine egne klær gjør jeg også, men jeg ville aldri "krevd" penger for det.

Jeg tjener 100-300 kr i uken, avhengig av hvor godt jeg har jobbet. Får ikke stipend.

Får alt jeg trenger av klær osv.

Jeg er fullt klar over verdien av penger, jeg har blitt oppdratt strengt og godt uten å få hva enn jeg vil. Jeg har jakker og skjerf fra Barbour og basisplaggene mine er fra Ralph Lauren og Lacoste, men de ville aldri kjøpt uggs eller canada goose til meg. Det aksepterer jeg

Anonymous poster hash: 0bb35...11c
Skrevet

Jeg bidro hjemme med alt fra støvsuging og matlaging til barnepass og levering av søsken i barnehage fra jeg var kjempe lita.

Jeg hadde nok i overkant mye ansvar i hjemmet som liten, men jeg gjorde det ALDRI for penger. Jeg gjorde det fordi at for meg var det en selvfølge at i familien hjelper man hverandre slik at man får ting til å gå rundt.

Jeg begynte i en deltidsjobb ved sidenav skolen da jeg var 14år gammel, da betalte jeg telefonregning og busskort selv. Hadde jeg litt til overs så var det mine lommepenger eller jeg brukte litt på mat til familien (60kr timen ved sidenav skole utgjør ikke store summen).

Jeg flyttet hjemmefra som 16åring og siden den gang har jeg klart meg kjempe fint. Har i perioder hatt veldig liten inntekt, men har aldri følt at jeg har vært fattig. Jeg er selvstendig, har god økonomisk sans, aldri slitt med å klare meg selv.

Jeg er den jeg er fordi jeg ikke fikk alt servert på sølvfat som ung. Det var selvsagt perioder som jeg syns at det var kjempe urettferdig, men jeg er så glad nå for at jeg fikk lære selvstendighet og verdien av penger fra jeg var liten.

Har søsken som derimot får og har fått puter sydd under armene, de er hjelpesløse og et par av de kommer sikkert aldri til å flytte hjemmefra.

Kommer ikke til å legge like mye ansvar over på mitt eget barn fordi jeg mener at det ikke er bra når barnet blir forelderen slik jeg ble, men jeg kommer til å lære han disse verdiene slik at han kan klare seg selv når han blir voksen.

Anonymous poster hash: 5e252...435
Skrevet

Ryddet for spekulasjon og svar til dette.

Stjernesol, mod.

Skrevet

Når jeg leser denne tråden forstår jeg hvorfor en del ungom som skal starte i sin første jobb er misfornøyde med lønna.

Når de kan svi av kr 5000,- som reine lommepenger og i tillegg få svinedyre klær så er vel ingen lønn god nok. Greit å være opptatt av kvalitet, men det er vel ikke så viktig når klærne kun brukes en kort tid fordi de har blitt umoderne. Da kalles det ikke kvalitet, men merkeklær.

Anonymous poster hash: 8631b...6f9
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...