Gå til innhold

tenåringer og ukepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd ang min 16 år gml sønn. Jeg har til nå satt inn 1000 kr påkontoen til min sønn, men å har jeg sagt stopp. Han gjør så og si ingenting hjemme annet enn å kreve. Mat, klesvask, kjøring,....mm . Han går på vg skole og får 1500 i stipend i tillegg. Nå er stemningen dårlig her hjemme. Hva gjør jeg? Burde en 16 åring ha 2500 kr i mnd på "klatt" uten å bidra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde rundt 15 000,- pr mnd i den alderen og jeg hadde ingen problemer med å holde to biler og en moped samt spare mer enn tenåringer flest.

Etter fylte 14 år har jeg vært selvforsynt økonomisk sett.

Poenget mitt er at dersom tenåringen krever penger av deg så er han gammel nok til at du kan kreve at han skaffer seg jobb hvis han har økonomiske motiver.

Skrevet

Når jeg var på hans alder fikk jeg 100kr i uka. Da hjalp jeg til litt hjemme med oppvask, henge opp klær, rydde rommet mitt osv. Fikk penger til kino, ny bukse og sånne ting hvis jeg trengte det og ikke hadde råd.

Jeg ville ikke gitt han så mye penger om han ikke gjør noe hjemme. 1000 kr er mye penger, og da spesielt siden han får stipend i tillegg. Lukk igjen lommeboka til han skjerper seg, du :)

• Liker 4
Skrevet

Hva i all verden bruker han 2500 i måneden på? Betaler han månedskort og kjøper klær selv?

• Liker 4
Skrevet

Når han er så gammel mener jeg at ukeLØNN krever at han gjør noe i hjemmet annet enn å vaske/rydde sitt eget rom? Jeg mener at han kan lage middag en dag i uken, og vaske gangen eller badet (bytte annenhver uke).

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk 0 kroner i uka frem til jeg var 16. Da flytta jeg for meg selv, og fikk 6000 av mamma og pappa i mnd (noe jeg får i et halvt år til frem til jeg er 18) fordi jeg kjøper alt selv av mat, klær og betaler husleie. Er hjemme 2 dager i måneden, og da får jeg vaske litt klær og så får jeg middag hjemme.

Jeg skjønner ikke hvorfor sønnen din skal få ukepenger i det hele tatt når han bor hjemme. Han trenger ikke det engang når han setter på en vaskemaskin. Da jeg bodde hjemme var det forventet av meg at jeg skulle bidra. Det er noe han har godt av når han flytter for seg selv.

Anonymous poster hash: 62966...302
Skrevet

Jeg gikk ut fra vgs i 2009. Fikk 1500 i stipend, og kjøpte alt jeg hadde behov for selv. Sønnen din krever for mye, synes jeg.

Anonymous poster hash: e2707...500
Skrevet

Hva i all verden bruker han 2500 i måneden på? Betaler han månedskort og kjøper klær selv?

Han bruker 350 kr av stipendet i mnd. Det er det eneste. Ellers går det i drikke, snack, og masse datadeler.

Skrevet

Jeg hadde rundt 15 000,- pr mnd i den alderen og jeg hadde ingen problemer med å holde to biler og en moped samt spare mer enn tenåringer flest.

Etter fylte 14 år har jeg vært selvforsynt økonomisk sett.

Poenget mitt er at dersom tenåringen krever penger av deg så er han gammel nok til at du kan kreve at han skaffer seg jobb hvis han har økonomiske motiver.

Skjønner poenget ditt, og har snakket med han om å skaffe seg en jobb. Han har også fått tilbud om å være med sin far som er snekker....men det er lite atraktivt for han..dessverre

• Liker 1
Skrevet

Når han er så gammel mener jeg at ukeLØNN krever at han gjør noe i hjemmet annet enn å vaske/rydde sitt eget rom? Jeg mener at han kan lage middag en dag i uken, og vaske gangen eller badet (bytte annenhver uke).

Ja ikke sant!! Jeg er nok aaaaltfor "snill", og gjør ha en bjørnetjeneste

Skrevet

Jeg gikk ut fra vgs i 2009. Fikk 1500 i stipend, og kjøpte alt jeg hadde behov for selv. Sønnen din krever for mye, synes jeg.

Fint at du sier det..

Skrevet

Jeg fikk 0 kroner i uka frem til jeg var 16. Da flytta jeg for meg selv, og fikk 6000 av mamma og pappa i mnd (noe jeg får i et halvt år til frem til jeg er 18) fordi jeg kjøper alt selv av mat, klær og betaler husleie. Er hjemme 2 dager i måneden, og da får jeg vaske litt klær og så får jeg middag hjemme.

Jeg skjønner ikke hvorfor sønnen din skal få ukepenger i det hele tatt når han bor hjemme. Han trenger ikke det engang når han setter på en vaskemaskin. Da jeg bodde hjemme var det forventet av meg at jeg skulle bidra. Det er noe han har godt av når han flytter for seg selv.

Anonymous poster hash: 62966...302

Det er det jeg tenker på også..ikke det at jeg ikke har råd til det. Jeg syr nok puter under armene hans.

Skrevet

Takk for den tilbakemeldinger

Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldingene. Det var veldig nyttig. Godt å f bekreftet av utenforstående at jeg må lukke lommeboka og heller tenke på at han skal må ta mer ansvar og evt finne en liten jobb slik at han kan lære litt om økonomi og framtida

Skrevet

Skjønner poenget ditt, og har snakket med han om å skaffe seg en jobb. Han har også fått tilbud om å være med sin far som er snekker....men det er lite atraktivt for han..dessverre

Skjønner at det er lite attraktivt å snekre så lenge du sørger for en cash flow inn på kontoen hans, steng krana så blir det snart mer attraktivt å jobbe for penga skal du se ;)

Skrevet

Jeg trenger råd ang min 16 år gml sønn. Jeg har til nå satt inn 1000 kr påkontoen til min sønn, men å har jeg sagt stopp. Han gjør så og si ingenting hjemme annet enn å kreve. Mat, klesvask, kjøring,....mm . Han går på vg skole og får 1500 i stipend i tillegg. Nå er stemningen dårlig her hjemme. Hva gjør jeg? Burde en 16 åring ha 2500 kr i mnd på "klatt" uten å bidra?

Det får greie seg med stipendet.

Skrevet

min sekstenåring får betalt mobil og busskort, og alle klær (alt han trenger, skulle bare mangle)

jeg er i utgangspunktet alene med han så han kunne fått stipend men jeg har en mann som tjener så godt så det får han ikke. Eneste han får av penger er 500 hver måned som jeg egentlig skulle betalt på treningssenteret der han trener, men han jobber der som instruktør selv nå (ulønnet) men får gratis trening så da er det bare rett og rimelig at han får de pengene syns jeg. Og det klarer han seg på. Vil han ha ekstra penger må han skaffe de selv.

Skrevet

Takk for den tilbakemeldinger

Vil bare tilføye at jeg fikk av og til litt penger dersom jeg trengte klær som koster litt ekstra, f.eks. vinterjakke.

Skrevet

Jeg fikk 50 kr uka. Ble ikke rik akkurat..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...