AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #1 Skrevet 3. november 2013 Har lurt litt på dette med ultralyd. Ser at det er noen/endel som velger å ta en tidligere ultralyd enn den offisielle i uke 17/18. Jeg ønsker å fortelle resten av familien min at jeg er gravid. På lille julaften starter jeg på 2 trimester og det hadde vært veldig hyggelig å kunne dele nyheten da. Men så tenker jeg det hadde vært kjekt å sett at det var et bankende hjerte der før jeg forteller om det. Jeg er ikke interessert i å vite noe mere, vil bare vite om det er liv. Moren min sa at ikke det var bra å ta ultralyd mer enn nødvendig. Hvorfor sa hun ikke noe om, men hun mente at det bør holde med den ene gangen i uke 17/18 med mindre man tidligere har hatt risiko svangerskap. Hva tenker dere? Er det ok å ta en ultralyd i uke 11/12? Noen som også gjorde dette for å være sikre på at det sto bra til før man delte nyheten med familie.Anonymous poster hash: 89f5d...3ad
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #2 Skrevet 3. november 2013 Selvsagt er dette ok. De fleste gjør vel dette (90 % mener jeg jeg har lest). Det viktigste er hva du mener, ikke moren din. Det er helt ufarlig med ultralyd. Det er røntgen man helst skal unngå (men det skal mye til at dette er skadelig også, da må man ta en full CT). Anonymous poster hash: 7b37a...ba3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #3 Skrevet 3. november 2013 Og forresten, jeg tok tidlig ultralyd selv, og det viste seg at fosteret var dødt. Men mye bedre å oppdage dette tidlig, enn å gå i flere uker med det og fortelle alle om nyheten. For det hender at kroppen ikke støter ut fosteret selv. Jeg måtte ta abort. Men etter all sannsynlighet ser du liv der, ville bare si at det er en fordel å få det bekreftet.Anonymous poster hash: 7b37a...ba3
Barcelone Skrevet 3. november 2013 #4 Skrevet 3. november 2013 Jeg har hatt ganske mange ultralyder pga trøblete svangerskap. Regner ikke med at legene hadde tatt UL å mange ganger hvis det var farlig for barnet. Har du lyst til å ta en UL så gjør du det!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #5 Skrevet 3. november 2013 Takk for svar trist å høre at du mistet og til deg med trøblete svangerskap. Da tror jeg at jeg går for en ultralyd i uke 11 en gang hvordan går jeg frem, bestiller jeg gjennom fastlege eller er dette noe man bestiller selv privat? Bare ringer jeg å ber om å bestille ultralyd til uke 11?Anonymous poster hash: 89f5d...3ad
Leanne Skrevet 3. november 2013 #6 Skrevet 3. november 2013 Ultralyd er nok ikke farlig. Jeg har diabetes og skal på ultralyd uke 8, 12, 16, 18, 28 og annenhver uke fra uke 34 til fødsel. De hadde nok ikke satt opp så mange ultralyd hvis det hadde vært skadelig for fosteret på noe vis. Bestill privat ul og fortell nyheten i jula. Kjempe koselig
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #7 Skrevet 3. november 2013 Moren min sa at ikke det var bra å ta ultralyd mer enn nødvendig. Hvorfor sa hun ikke noe om, men hun mente at det bør holde med den ene gangen i uke 17/18 med mindre man tidligere har hatt risiko svangerskap. Hva tenker dere? Er det ok å ta en ultralyd i uke 11/12? Noen som også gjorde dette for å være sikre på at det sto bra til før man delte nyheten med familie.Anonymous poster hash: 89f5d...3ad Er moren din utdannet lege? Trodde ikke det nei. Trist når folk går rundt og feilinformerer om at noe "ikke er bra" uten at de har noe grunnlag for å vite dette. Det er absolutt ikke farlig nei. Jeg kommer til å gå mer enn en gang. Hva hvis du går i uke 18 og noe er feil da?? Anonymous poster hash: dfc44...a35
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #8 Skrevet 3. november 2013 Ultralyd er nok ikke farlig. Jeg har diabetes og skal på ultralyd uke 8, 12, 16, 18, 28 og annenhver uke fra uke 34 til fødsel. De hadde nok ikke satt opp så mange ultralyd hvis det hadde vært skadelig for fosteret på noe vis. Bestill privat ul og fortell nyheten i jula. Kjempe koselig Det blir feil å sammenligne din situasjon med en som "bare vil vite at hjertet slår". Ultralyd er en medisinsk undersøkelse og det er anbefalt å begrense det til det som er medisinsk nødvendig. I din situasjon har de gjort en avveining av faren med ultralyd kontra faren med at mor har diabetes og kommet frem til at det er viktigere å undersøke barnet pga diabetesen, enn det er å unngå ultralyd.... Anonymous poster hash: 36887...c0b 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #9 Skrevet 3. november 2013 http://www.nrk.no/livsstil/--ikke-ta-ultralyd-for-moro-skyld-1.3620011 http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article663755.ece Anonymous poster hash: 36887...c0b
Leanne Skrevet 3. november 2013 #10 Skrevet 3. november 2013 Det blir feil å sammenligne din situasjon med en som "bare vil vite at hjertet slår". Ultralyd er en medisinsk undersøkelse og det er anbefalt å begrense det til det som er medisinsk nødvendig. I din situasjon har de gjort en avveining av faren med ultralyd kontra faren med at mor har diabetes og kommet frem til at det er viktigere å undersøke barnet pga diabetesen, enn det er å unngå ultralyd.... Anonymous poster hash: 36887...c0b Vel i uke 8 var ul kun for å se om hjerte slår, i uke 12 ser de etter misdannelser. De på slutten er jo for å se om babyen vokser veldig og fødselen må i gangsettes. De andre ul er jo egentlig strengt tatt unødvendige.. selv om jeg har diabetes.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #11 Skrevet 3. november 2013 Det er nok det som det linkes til her som moren min mente. Hun sa også at ultralyd er ikke noe man tar for moro. Men er heller ikke det jeg skal. Vil bare få bekreftet at det er et liv inni der før jeg forteller nyheten til "alle" etter dette slår jeg meg til ro og venter på neste ultralyd i uke 17/18. Har ingen planer om noen 3D ultralyd. Det syntes jeg er bortkastet og ingen behov for.Anonymous poster hash: 89f5d...3ad
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #12 Skrevet 3. november 2013 1: Ingen får fosterdiagnostikk i uke 12 - men om de ser noe åpenbart vil de henvise videre til spesialister. Norsk lov tillater ikke det. 2: Legg nå merke til teksten i artiklene: Selv om metoden generelt betraktes som risikofri, kan ultralyd ved feilaktig bruk forårsake skadelig oppvarming av fosteret,» advarer Statens strålevern. Jeg har hatt flere UL`er enn den ordinære, både i uke 11 pga blødninger(hadde uansett tatt privat for å sjekke om det var liv, orket ikke knytte meg unødig lenge til babyen inni der om noe var åpenbart alvorlig galt, sånn rent mentalt) - 2 veldig korte for å sjekke endret fosteraktivitet(varte bare noen bittefå minutter, langt kortere enn den ordinære som var den lengste) - og er innkalt enda en gang for å sjekke vektnedgang hos foster. Må helt sikkert komme enda en gang om noe der ikke er helt i orden. Samt doppler hver eneste gang jeg er hos lege/JM - ca tilsammen 1 gang i måneden. De hadde jo ikke gjort dette om det var farlig, og de bruker veldig kort tid kun for å sjekke nøyaktig hva som skal sjekkes. Sånn er det også i uke 12 - det er kun den i uke 18 som varer ei god stund. Anonymous poster hash: 3bd64...e1a
isbjørnungen Skrevet 3. november 2013 #13 Skrevet 3. november 2013 Ultralyd er ikke farlig for fosteret, nei. Men som nevnt, hvis det gjøres virkelig feil kan det gi oppvarming av fosteret, men det tror jeg ikke skjer i praksis. Grunnen til at man ikke skal ha tidlig ultralyd med mindre det er nødvendig, er fordi det er en stort sett unødvendig prosedyre som er svært kostnads- og tidskrevende. Det er kun kvinner som ved termin er 38 år eller eldre, eller par med høy risiko for syke barn, som har rett på ultralyd uke 12 for å se etter tegn til at barnet har et syndrom (typisk å se etter nakkefold), evt. genetisk testing. Det virker som om det er en generell misforståelse her på KG om at "alle" har rett til å få ultralyd for å sjekke om barnet har Down syndrom, men det er altså ikke sånn.. Det er forøvrig noen fastleger som har litt opplæring i bruk av ultralyd på gravide, som utfører dette for å sjekke at det er liv dersom mor er engstelig for at det ikke er det. Dette kan gjøres tidlig, men de har ikke lov til å aktivt se etter tegn på misdannelser, sjekke kjønn osv. Alt dette er absolutt ikke ment som kritikk til deg, TS.. Har lest en del på KG og det er generelt mye misforståelser rundt dette med tidlig ul. og hvem som har rett til dette. Masse lykke til med svangerskapet
Gjest vilma2000 Skrevet 3. november 2013 #14 Skrevet 3. november 2013 Selv om norsk lov sier at legen ikke kan aktivt se etter missdannelser i uke 12 så har jeg, min søster og to venninner vært på ultralyd på Volvat i uke 12 der de måler nakkefold og neseben. Du ringer bare rett til den klinikken som utfører tidlig ultralyd og bestiller via telefon. Jeg var kjempefornøyd med min tidlige ultralyd og syntes absolutt det var verdt pengene. Jeg fortalte det ikke til noen før vi fikk bekreftet at fosteret var friskt. Var gravid i januar og dro på tidlig ultralyd i uke 7 for å bekrefte liv. Der var det ingenting annet enn en tom fostersekk. Så ikke ut til at kroppen hadde tenkt til å rydde opp selv så er utrolig glad for at jeg slapp å gå mange uker i den tro at alt var i orden. Ble heldigvis gravid igjen raskt og da tok jeg ultralyd i uke 6 for å bekrefte liv, i uke 8 pga en liten blødning, i uke 12 for å se etter misdannelser og selvfølgelig den ordinære.
Leanne Skrevet 3. november 2013 #15 Skrevet 3. november 2013 Jeg har fått fosterdiagnostikk i uke 12 da jeg har større risiko for misdannelser, om fosteret mangler lunger eller andre viktige organer er det bedre å måtte avbryte i uke 12 enn senere. Dette gjennomføres på vanlig sykehus.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #16 Skrevet 3. november 2013 Jeg har fått fosterdiagnostikk i uke 12 da jeg har større risiko for misdannelser, om fosteret mangler lunger eller andre viktige organer er det bedre å måtte avbryte i uke 12 enn senere. Dette gjennomføres på vanlig sykehus. Men hva har det med privat og ordinær UL å gjøre? Du tilhører jo en marginal gruppe som henvises til sykehus hvor man har spesialkompetanse fordi man har medisinske grunner som hører til under unntakstilfellene i lovverket - ingen andre vil få det samme per idag uten særskilte grunner. Alle vi andre får offentlig ordinær UL og kan utover det velge privat. Når jeg fikk henvisning til offentlig UL i uke 11 var det pga blødninger, og henvisningen gikk derfor til spesialistgynekolog - ikke sykehus. Det ville man først fått om man så avvik på UL. Så; du tilhører unntaket for regelen Anonymous poster hash: 3bd64...e1a 1
Stormborn Skrevet 3. november 2013 #17 Skrevet 3. november 2013 Bare ta UL om du vil Jeg tok når jeg var 11+2 også venter jeg selvfølgelig til OUL neste gang, orker ikke å bli hysterisk
Leanne Skrevet 3. november 2013 #18 Skrevet 3. november 2013 Men hva har det med privat og ordinær UL å gjøre? Anonymous poster hash: 3bd64...e1a Bare nevnte det siden du sa at Ingen fikk fosterdiagnostikk i uke 12. Så det er mulig å få det, med særskilte grunner. Men som en annen bruker også nevner, på privat ul i uke 12 så ser de etter om du spør
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #19 Skrevet 3. november 2013 Vi gikk på ul i uke 7, 14, 16, 18, 26, 27, 28, 32, 34, 36, 38 gjennom svangerskapet. Første ukene var det pga blødninger og i uke 26 oppdaget de hjertefeil som gjorde at vi måtte på kontroll annenhver uke ca. Ut kom en frisk og flott gutt som lever 100% som alle andre selv om han har hjertefeil Anonymous poster hash: e8d95...01a
Sushi Skrevet 3. november 2013 #20 Skrevet 3. november 2013 Da jeg var innlagt mange ganger i forrige svangerskap tok de UL hver gang, noen ganger flere ganger per opphold. Det er visst standard prosedyre, og det hadde det neppe vært om det var skadelig. Samtidig har også min lege sagt at man ikke bør ta UL for moro skyld, siden det er snakk om å tilføre energi mot magen. Ingenting tilsier at det er skadelig, men hvis man ikke har noen grunn til å ta det bør man likevel la være. Men nå endte legen med å henvise meg til tidlig UL denne gangen likevel av diverse årsaker. Så han tror nok ikke det er særlig skadelig. Og ja, det er veldig beroligende å få se liv før man forteller om graviditeten til andre enn de aller nærmeste. Gjør det hvis du er bekymret.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå