AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #21 Skrevet 3. november 2013 Kjøp i hvert fall ikke kneip og syltetøy. Du sa du ville spise sunt og gå ned i vekt, så da styrer du unna det. Ellers har du fått mange gode tips til sunne og rimelige matvarer her allerede Ja jeg vet det er sukker i brødet og syltetøyet men jeg vil ikke bli helt ekstrem heller. Lavkarbo er noe jeg prøver å styre unna, jeg vil bare ha et sunt og balansert kosthold for billig penge. Og går jeg ned i vekt er det en stor bonus! Den siste uken har jeg nektet meg selv å gå på butikken og fokusere på å spise det jeg har. Det har blitt havrepuff med melk og syltetøy, brød med smør og leverpostei, pasta med olivenolje ananas og grønn pesto, betasuppe av potet, purre, gulrot, selleri m mer og med biffbiter. Samtidig har jeg bare spist når jeg var sulten. Og jeg veide meg nettopp. 3 kg ned på en uke.... Anonymous poster hash: f849d...e10 3
Gjest Whitestripes Skrevet 3. november 2013 #22 Skrevet 3. november 2013 Ja jeg vet det er sukker i brødet og syltetøyet men jeg vil ikke bli helt ekstrem heller. Lavkarbo er noe jeg prøver å styre unna, jeg vil bare ha et sunt og balansert kosthold for billig penge. Og går jeg ned i vekt er det en stor bonus! Den siste uken har jeg nektet meg selv å gå på butikken og fokusere på å spise det jeg har. Det har blitt havrepuff med melk og syltetøy, brød med smør og leverpostei, pasta med olivenolje ananas og grønn pesto, betasuppe av potet, purre, gulrot, selleri m mer og med biffbiter. Samtidig har jeg bare spist når jeg var sulten. Og jeg veide meg nettopp. 3 kg ned på en uke.... Anonymous poster hash: f849d...e10 Jeg snakker ikke om lavkarbo, hvor har du det fra? Det er uansett usunt med kneip og syltetøy. Kjøp heller grovt brød, det varer lenger og metter mer. Og det aller meste av pålegg er sunnere og mer mettende enn syltetøy. 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #23 Skrevet 3. november 2013 Jeg snakker ikke om lavkarbo, hvor har du det fra? Det er uansett usunt med kneip og syltetøy. Kjøp heller grovt brød, det varer lenger og metter mer. Og det aller meste av pålegg er sunnere og mer mettende enn syltetøy. Jeg bare sier det. Dessuten vil jeg ha litt søtt også og syltetøy er godt på havregryn og puff. Anonymous poster hash: f849d...e10 1
Lea2 Skrevet 3. november 2013 #24 Skrevet 3. november 2013 Om du kjøper en pose med frosne bær, så lager du sukkerfritt syltetøy på null komma nix. Jeg bor ikke i Norge og syltetøyet er stort sett sukkerlake uten et eneste helt bær i her. Så jeg kjøper poser med bringebær, tar ut det jeg trenger der og da. 1 minutt i microen og en kjapp omgang med gaffel. Bærene er søte nok i seg selv. Det holder seg bare ikke spesielt lenge når det ikek er sukker i, så jeg lager bare det jeg trenger. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #25 Skrevet 3. november 2013 Om du kjøper en pose med frosne bær, så lager du sukkerfritt syltetøy på null komma nix. Jeg bor ikke i Norge og syltetøyet er stort sett sukkerlake uten et eneste helt bær i her. Så jeg kjøper poser med bringebær, tar ut det jeg trenger der og da. 1 minutt i microen og en kjapp omgang med gaffel. Bærene er søte nok i seg selv. Det holder seg bare ikke spesielt lenge når det ikek er sukker i, så jeg lager bare det jeg trenger. Takk for tipset! Anonymous poster hash: f849d...e10 1
heiduderborte Skrevet 3. november 2013 #26 Skrevet 3. november 2013 Er det mulig å gå ned i vekt med billigmat? Dersom du ikke har mer enn 1-200 kroner i uken til mat, må jo det bety at matinntaket må bli veldig lavt og det samme med det totale kaloriinnholdet. Noen som vet om det er mulig? Erfaringer? Anonymous poster hash: f849d...e10 Kjøp masse grønnsaker ! Lag grønnsaksuppe, varer i flere dager, + er kjempe billig! 2
pippip Skrevet 4. november 2013 #27 Skrevet 4. november 2013 200 i uka burde ikke være noe problem. Gå på kiwi på fredag/lørdag og kjøp en haug med go helg produktet. De har forskjellig hver uke, laks/kyllingfilet/svin/forskjellig type biff/kalkun og koster 16,90 per pakke. Tror biffen er 160 g per pakke, laks 200. Så kjøper du en dobbeltpakke med husmannknekkebrød, koster ca 10kr, og billigpakke med skinke(husker ikke prisen, men er ikke mye). Grønnsaker koster nesten ingenting på innvandrersjapper, jeg pleier å handle grønt for 50-100 per uke, og da er det masse grønsaker til hele uka for 2 personer. Du kan også kjøpe en pakke havregryn, med litt vann får du mange prosjoner med havregrøt.
Pringle Skrevet 4. november 2013 #28 Skrevet 4. november 2013 For en inspirerende tråd! Jeg lever etter mange av prinsippene selv for tiden, også utgangspunktet (ned i vekt uten å bruke for mye penger) og kjenner igjen mye. Dette er poenger jeg har hevdet hele tiden. Mat er slett ikke dyrt i Norge, og det blir jo enda billigere når man skal ned i vekt, for da spiser man jo mindre! First Price ol er ofte veldig bra når det gjelder enkle produkter/råvarer, og det er uansett best å lage maten fra bunnen selv! Et tips som jeg ikke tror jeg her sett her, er å se etter det som er i sesong. Det finnes alltid en sort epler som er billigere enn de andre, og det meste av frukt og grønt varierer i pris. Men ikke kjøp så "billig" at du ender opp med å kaste fordi det ikke smker godt eller er skjemt. Bruk en matkalkulator til å sette sammen fornuftige måltider, så trenger du aldri å føle deg sulten.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #29 Skrevet 4. november 2013 Egg er billig, er noe av det sunneste man kan spise og metter veldig godt. Jeg får helt dilla på egg i perioder og kan finne på å spise kun egg en dag (med en klump kryddersmør eller pesto). Vanligvis ikke da, men det har skjedd noen ganger. Jeg kjøper et brett med 30 egg fra frittgående høns for 40 kr hos en lokal bonde. Spiser man 1500 kcal egg så koster det da 20 kr. 20 kr for mat for en hel dag og da for man til og med i seg nesten alt man trenger av vitaminer og mineraler. Anonymous poster hash: a8ef0...f08 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #30 Skrevet 5. november 2013 Takk for alle tips! Nå har jeg faktisk gått en hel uke uten snop, og det var ikke planlagt. Det bare ble sånn pga fokuset på å spise det som var i skapet og kjøleskapet. Det her vil jeg fortsette med! Jeg merker også at det er deilig å ikke tenke/telle kalorier. Kroppen har de siste dagene gitt mer tydelig beskjed om sult/ikke sult. Anonymous poster hash: f849d...e10
Pearl2.0 Skrevet 5. november 2013 #31 Skrevet 5. november 2013 Heller havregrøt med syltetøy enn kneipp med syltetøy i hvert fall! Helst uten syltetøy da, men dog
Løvetanten Skrevet 5. november 2013 #33 Skrevet 5. november 2013 http://paleomagasinet.no/paleo-pa-budsjett/ 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #34 Skrevet 6. november 2013 Holder meg til vanlig norsk tankegang og gidder ikke lese om paleo etc. Kan noen av dere skrive opp hva som er på shoppinglisten en mnd på lavbudsjett? Og hvor dere kjøper det? Anonymous poster hash: f849d...e10 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #35 Skrevet 6. november 2013 Rimelig spesielt at du etterspør sunn mat, for så å insistere på å kjøpe kneip og syltetøy... Også merkelig at du tilsynelatende er interessert nok i ernæring til å ville bruke det som et redskap til å forbedre kroppen din, men samtidig mangler interesse til å sette deg inn i det. Om du ikke engang klarer å lage deg en handleliste selv, er det temmelig åpenbart at du trenger kunnskap. Hvorfor nekte å ta imot den? Anonymous poster hash: d0517...413 4
Gjest Blondie65 Skrevet 6. november 2013 #36 Skrevet 6. november 2013 Vet ikke om jeg gidder ... Jeg erkjenner at min kunnskap om mat ikke har vært god nok. Derfor har jeg valgt å søke hjelp som jeg betaler for. Denne kunne jeg selvsagt delt, men ikke til en som ikke gidder lese lenker. Så jeg sier: Google er din venn. Utover det kan du jo lese tråden en gang til. Og vel, du skal få et godt råd gratis: sukkerholdig pålegg er ikke hverdagskost for folk som ønsker å redusere vekten. Ikke brød med mindre enn trekvart på brødskalaen heller. Når du har innsett dette og endret litt holdning til de rådene du får kan det være du får flere tips.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #37 Skrevet 6. november 2013 Rimelig spesielt at du etterspør sunn mat, for så å insistere på å kjøpe kneip og syltetøy... Også merkelig at du tilsynelatende er interessert nok i ernæring til å ville bruke det som et redskap til å forbedre kroppen din, men samtidig mangler interesse til å sette deg inn i det. Om du ikke engang klarer å lage deg en handleliste selv, er det temmelig åpenbart at du trenger kunnskap. Hvorfor nekte å ta imot den? Anonymous poster hash: d0517...413 Kneipen er bare for å ha litt brød.... Selvfølgelig vet jeg at grønsaker er sunt og så videre, jeg behøver ikke lese side opp og ned med ernæringsteorier for det vel? Vil ha det enkelt. Tipper grunnen til at mange faller av sunnhetshysteriet er fordi mange andre har en tendens til å gjøre alt med mat så ufattelig komplisert? Jeg bare lurer på hva andre har hatt som handleliste, som et eksempel. Kanskje for å få noen nye ideer i matveien. Hva er galt med det? Anonymous poster hash: f849d...e10
Pringle Skrevet 6. november 2013 #38 Skrevet 6. november 2013 Jeg bare lurer på hva andre har hatt som handleliste, som et eksempel. Kanskje for å få noen nye ideer i matveien. Hva er galt med det? Dette har jeg spist den siste uken: Agurk Appelsin Asparges Aspargesbønner Avokado Brokkoli Buljong, Klar Kjøttsuppe (tørrvare), Toro Byggryn, tørre Bønner brune, kokt Bønner hvite tørre Camembert ost Chili Crispisalat Delikatesse Sesam knekkebrød, Wasa Druer, grønne Egg Eple Erter grønne fryst Galiamelon Goudaost, Kavli Gulrot Havregryn Helmelk Hermetiske tomater Hjertesalat Husman knekkebrød, Wasa Hvitløk Jasminris (tørr) Kantaloupe melon Kesam Original, Tine Klementin Kyllinglår, rå Leverpostei Løk Maisolje Mango Müsli Frukt Paprika Parmesan Pasjonsfrukt Peanøtter med skall Peppermakrell Pinjekjerner Pistasjnøtter Pomelo Potet Prästost Reker Rimi laksefilet Salat Sursild Sild, røkt, bøkling Smør Soyasaus Spaghetti (tørr) Svin, nakkekoteletter Svinekoteletter Søtpotet Tunfisk i vann, hermetisk Valnøtter Yoghurt Naturell 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #39 Skrevet 6. november 2013 Dette har jeg spist den siste uken: Agurk Appelsin Asparges Aspargesbønner Avokado Brokkoli Buljong, Klar Kjøttsuppe (tørrvare), Toro Byggryn, tørre Bønner brune, kokt Bønner hvite tørre Camembert ost Chili Crispisalat Delikatesse Sesam knekkebrød, Wasa Druer, grønne Egg Eple Erter grønne fryst Galiamelon Goudaost, Kavli Gulrot Havregryn Helmelk Hermetiske tomater Hjertesalat Husman knekkebrød, Wasa Hvitløk Jasminris (tørr) Kantaloupe melon Kesam Original, Tine Klementin Kyllinglår, rå Leverpostei Løk Maisolje Mango Müsli Frukt Paprika Parmesan Pasjonsfrukt Peanøtter med skall Peppermakrell Pinjekjerner Pistasjnøtter Pomelo Potet Prästost Reker Rimi laksefilet Salat Sursild Sild, røkt, bøkling Smør Soyasaus Spaghetti (tørr) Svin, nakkekoteletter Svinekoteletter Søtpotet Tunfisk i vann, hermetisk Valnøtter Yoghurt Naturell Namnam! Anonymous poster hash: f849d...e10 1
Jade Skrevet 6. november 2013 #40 Skrevet 6. november 2013 Hvis du kaster brød, så er det lurt å fryse oppskåret brød. Og så tar du bare ut de skivene du trenger. Brødrister er genialt til dette! Men ville selv valgt Husmann knekkebrød, pga færre kalorier og lav pris.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå