Gå til innhold

Temping

lillen

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne med temping, for å bli bedre kjent med syklusen min. Men jeg har noen spørsmål:

*Må man tempe på samme tid hver dag? Eller er det greit så lenge man har sovet lenge nok...? Er temperaturen annerledes kl. 10 enn kl. 8, selv om man akkurat har våknet??

*Finnes det noen fine (gratis) skjema her på nett?

*Pleier man å skrive opp tallet som vises på displayet, eller plaier man å legge til 0,5 (armhulen) eller 0,3 (under tungen)? Det kommer vel egentlig på det samme, siden man ikke tar tempen for å måle feber...

*Er under tungen å foretrekke? Gir det et mer nøyaktig resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Er ikke selv inne på det med temping, men har lest om dem som foretrekker å tempe vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lillen.

jeg synes det er spennende at du skal begynne å tempe.

Som du kanksje vet, så er det noe jeg "lever og ånder for" - den fine muligheten for å bli kjent med sin egen kropp på den måten....

For å svare på dine sprøsmål:

*du må tempe til samme tid hver dag, ja. temperaturen forrandrer seg i løpet av dagen, og det er ofte stor forskjell på kl 8 og på kl 10. (kl 10 er den oftest mye høyere, for at kroppen "forbereder" seg på å vokne - av lys, osv....)

*gratisskjema for å registere temperaturer finnes det helt sikkert mange av, vil jeg tro. Den mest "kjente" er www.fertilityfriend.com

*man pleier ikke å "legge til noe" når man måler tempen til dette formålet - det er det ingen vits i.

*Mest nøyaktig resultat gir det dersom du måler analt elle vaginalt, men selv så har jeg ikke prøvd noen av disse. FOr meg fungerer det helt fint å måle i munnen. Det kommer jo ann på sovevanene dine - om du sover med munnen åpen, eller ikke, men for de aller fleste går det helt greit å måle i munnen (IKKE mål under armene, da det er for unøyaktig)

Du må også huske på å måle på samme sted hver gang....

Jeg "anbefaler" at du begynner å måle under tunga, så ser du etter en syklus, eller tre, hvordan det fungerer for deg (den første syklusen er det ofte vanskelig å se noe utav, fordi temperutinene ikke er helt på plass, men i syklus to og tre bør de begynne å komme)

Om du har flere spørsmål rundt dette, så har jeg tatt for meg ganske mye av det på siden min - under www-knappen.

Og om du lurer på noe etter å ha lest der, så send meg en mail eller en PM, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Lykke til med tempingen da

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faktisk tenkt å skrive Temping (Chiquita) som tema for denne tråden, men tenkte kanskje det var litt dumt :ler::ler2::ler:

Jeg er så vanvittig glad for at du finnes! Tusen takk! :blomst_opp:

Jeg sender en pm hvis jeg trenger hjelp... :-D

Dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender en pm hvis jeg trenger hjelp... :-D

Den er grei, du.

Jeg er her inne hver dag- flere ganger om dagen, så jeg tar sats på å få svart raskt dersom jeg skulle få en PM av deg :wink:

Jeg er alltid villig til å hjelpe andre med å lære den supre tempe-metoden :wink:

(Skulle bare ha fikset litt på hjemmesiden min også nå, så den ser mer "ordentlig" ut - det er bare en "nødløsning" enda) :wink:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klappe:

Supert at du føler at det blir morro - og min erfaring er at det ikke blir mindre morro med den kontrollen etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...