Gå til innhold

Buddhistisk menneskesyn

Anbefalte innlegg

Jeg kan svært lite om buddhisme. Hva slags menneskesyn har man innenfor dette livssynet?

Enkelte her inne snakker om ego og hvordan man skal komme vekk fra det... er det slik????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest King James

i buddismen setter man mennesket over alt.de har kanskje det mest posetive syn på mennesket fordi vært menneske er en mulig Buddha

men det samme sier de om en veps og da.Men de har et posetivt menneske syn..du kan jo ta og søke på denne siden

http://www.buddhistforbundet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt de har det mest postive synet på mennesket synes jeg kan diskuteres.

Jeg forstår i hvert fall mer av dette med ego som noen her inne snakker om. I hvert fall litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regresjon

De fleste som bare har satt seg halveis inn i buddhisme, misforstår den. Det er umulig å ikke misforstå da, det er veldig avansert. For å forstå buddhismen må du gå helt inn i den. Buddhismen har et svært positivt menneskesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary utlogget

Vet du, det skremmer meg litt... :-? Det virker som om buddhister vil fjerne seg fra verden, ikke engasjere seg... Kanskje egoistisk av meg, men hvordan kan en ikke-buddhist være nær en oppriktig buddhist?

Sexualitet og forelskelse blir vel litt annenrangs i forhold til muligheten til å bli Buddha...? Og for all del, man vil jo ikke ta fra folk et ellers fint livssyn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regresjon

Det som du beskriver som å fjerne seg fra verden, ikke engasjere seg, der er et av de klassiske stedene det blir misforståelser. Hvis du har sett hvordan det er i enkelte steder av verden, feks kongo i afrika, så kunne du sett mye av poenget med buddhisme. I kongo er det det primitive som ruler. Lyster og instinkter. Konkuranse og streben etter å heve seg selv. (snakker selvsagt ikke om enkeltmenneskene) Og det som foregår der er mord voldtekt og plyndring. Blandt annet. Flere hundre døde per dag. Det er et typisk eksempel på det primitive menneskets drifter. Buddhistisk filosofi er å heve seg over det primitive, gjennomskue sine egne funksjoner, og strebe etter det gode. Og istedet for å ri på sitt eget liv, i full gallopp uten å vite hvor det bærer, vil buddhistene (opptimalt sett) se hesten de sitter på, og være med på turen, og ikke et utenforstående vitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hillary utlogget

Takk. Det høres jo bra ut. Meningfylt. Det kan jeg være veldig enig i. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du' date=' det skremmer meg litt... :-? Det virker som om buddhister vil fjerne seg fra verden, ikke engasjere seg... Kanskje egoistisk av meg, men hvordan kan en ikke-buddhist være nær en oppriktig buddhist? [/quote']

Hva med Dalai Lama, Hillary? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; dersom alle levde etter buddhistisk syn - ville det ikke være nødvendig å engasjere seg i f.eks. krig og alle problemene vi finner i verden i dag.

Dersom det var dèt du tenkte på med "engasjement".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary utlogget

Meget gode poeng, Helter Skelter. Jeg glemte Dalai Lama.

Jeg fikk bare litt hetta av enkelte her som fikk meg til å føle at det vile være vanskelig å komme nær en buddhist på et rent personlig plan. En tanke jeg forøvrig aldri har vært i nærheten av før.

Engasjement kan være både menneskelig og personlig, ha følelser for noen.

Og politisk, som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...