Gå til innhold

Dere som spiser sunn og ren mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere til der ulike måltidene?

Skriv gjerne opp konkrete forslag på "menyer" :)

Anonymous poster hash: 76f4e...c00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frokost (tran, mineraltilskudd, grønnsaker og en spiseskje kokosolje i teen kommer i tillegg)

• Egg og bacon
  • Omelegg
  • Kremfløte og jordbær
  • Oste- og skinkeskiver med godt smør
  • Middagsrester
  • Avocado + litt kjøtt + nøtter

(Gidder sjelden å bruke mye tid på å lage frokosten, men det er mye mer fancy greier man kan lage om man gidder)

Lunch:

• Samme som middag eller frokost

Middag:

• Biff med stekt eller bakt potet (litt rotgrønnsaker er ok i mine øyne) og hjemmelaget bearnaisesaus eller hvitløkssmør
  • Salat
  • Suppe kokt på ordentlig kraftbein, med grønnsaker og kjøtt
  • Osv, osv... De fleste middagsretter laget fra bunnen av, uten korn og sukker, er jo bra. :)

Generelle tips:

• Hold frokosten lavkarbo. Da innstiller man kroppen på at "i dag skal vi forbrenne fett", pluss at man holder seg mett lenge, og slipper denne desperate sulten man får når man har gjort seg avhengig av karbohydrater.
  • Ikke vær redd for mettet fett! Mennesker har spist det siden tidenes morgen, kroppen vår er tilpasset det.
  • Ikke få i deg for mye planteoljer, for det forstyrrer balansen mellom omega 6 og omega 3 (ta derfor også gjerne tran el)
  • Protein og fett til hvert måltid, spesielt i de måltidene du inkluderer karbohydrater
  • Grønnsaker er bra, bær er bra, men frukt bør du ikke fråtse uhemmet i
  • Bruk sunn fornuft

Sats på naturlige, næringsrike råvarer, så kan det ikke gå galt. Litt melkeprodukter kan også inkluderes, avhengig av hvor streng du vil være (de er jo både "bearbeidet" litt og er et produkt av jordbruksrevolusjonen, men rent næringsmessig er de fete variantene ganske bra menneskemat for de som tåler laktose).

Lykke til!

Anonymous poster hash: 8de6b...29d
  • Liker 8
Skrevet

Jeg vil slå et slag for ett av punktene som AB over nevner. Lavkarbo frokost.

Før folk detter av stolen av ordet "lavkarbo" vil jeg presisere at lavkarbo ikke nødvendigvis betyr at en skal spise 100g med smør og 7 pakker bacon.

Litt kjøtt og nøtter er en veldig fornuftig lavkarbo-frokost. 100-150g kjøtt, en neve nøtter.

Denne artikkelen om emnet er skrevet av en kjent trener: http://www.poliquingroup.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/676/Meat_and_Nuts_Breakfast_A_Scientific_Update.aspx

Selv om han har sine meninger og, som alle andre, gjerne plukker forskning som støtter hans syn, så er det ikke å stikke under en stol at han trossalt har trent en rekke idrettsutøvere som har vunnet i VM, OL og andre mesterskap i deres respektive idrett. Alt fra ski til friidrett og styrkesport.

(Forøvrig mange andre gode tips på hans hjemmeside).

• Liker 6
Skrevet

Samme som anonym her over. Lager all mat selv, ingen ferdigmat. Ikke brød eller kornprodukter, ikke sukker, ikke belgfrukter.

Ikke alltid jeg er like fantasifull. Nå for tiden har jeg mye å gjøre, så det går i egg. Omeletter av alle slag eller noe middagsrester med grønne blader og dressing over.

Koker alltid kraft på bein som blir til overs, eller kjøper kraftbein/oksehaler. Hjemmekokt kraft er kjempegodt som mellommål og som base i supper og sauser.

Fet yoghurt med proteinpulver, fløte og bær har vært en lifesaver den siste uka. Kjapt å lage, bra med fett og protein. Blir mett.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg spiser stort sett kjøtt, fisk eller fugl av ett eller annet slag, med masse grønnsaker til, det kan være alle måltider.For eksempel lammeskav, reinsdyrskav, First Price Entrecote (de som kommer fra Namibia; kvalitetskjøtt!), okselever (billig og supersunt!) kyllingvinger, bacon, koteletter, sei, torsk, tunfisk, laks, av og til kjøttdeig. Masse salat, liker best ruccola, spinat og den ferdige feldtsalatmiksen man får kjøpt. Av grønnsaker går det mye av squash, brokkoli, blomkål, grønnkål, kålrot, pepperrot, selleri, løk, søtpotet og avocado.

Fastfood for meg kan være søtpotet i mikro (lærte dette nettopp på youtube; Mind Blown, og utrolig tidsbesparende :-) ) med masse kanel på, eller avocado med laks/ørret/sild og masse pepper.

Frukt holder jeg meg stort sett unna pga blodsukkerissues, men jeg spiser litt dadler, rosiner og hjemmelaget sjokolade som snop nå og da.

Bruker en del kokosmelk også, til sauser og dessert av forskjellig slag. Til stekefett bruker jeg kun baconfett, kokosolje, olivenolje eller rød rå palmeolje.

Og sverger også til kjøttkraft som Løvetanten beskriver, det er gull verdt på alle måter. Er ikke uten grunn a det heter kjøttKraft!

Endret av Zinnia
  • Liker 1
Skrevet

Frokost:

- Tyrkisk yoghurt med hjemmelaget müsli av nøtter, frø og kokos.

- Hjemmelaget brød med cottagecheese, egg, frø og nøtter.

- Hjemmelaget knekkebrød med frø, olje og fiberhusk.

- Egg i alle former

- samt en kopp kaffe med kokosolje og smør, mikset med stavmikser.

Lunsj: stort sett noe av det som jeg nevnte under frokost. Trenger stort sett ikke særlig mye til lunsj.

Mellommåltid:

- nøtter

- avokado

Middag:

- kylling, fisk, koteletter, hjemmelaget kjøttboller av kjøttdeig...

- Mos av blomkål, brokkoli, kålerabi..

- wok (squash, aubergine, paprika, hodekål, gulrot, blomkål, brokkoli...)

- Grønnsaksgratenger

- masse salater med olje og krydder

- ostesalat

Helgemiddager:

- Taco med hjemmelaget tacokrydder, tacosaus og "wraps" (uten mel).

- Det finnes mange gode oppskrifter på lavkarbopizza.

- Lasagne - lager egne "lasagneplater" av egg, kremost og fiberhusk, eller squash.

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener selv jeg spiser sunt og rent. Trener en del, så jeg trenger kalorier.

Dagens:

Frokost - hjemmelaget grenola med tyrkisk yoghurt og blåbær

Lunsj - salatbaren på jobb. Reker, salat, avokado, egg, tomater, kikerter og diverse annet

Middag - fiskepakke. Salmalaks med brokkoli, purre, gulrøtterm paprika, smaksatt med hvitvinseddik og urter.

Kvelds - to hjemmelagde knekkebrød med makrell i tomat

Snack - mange klementiner, og en banan før trening

Drikke - kaffe og vann

Skrevet

Frokost og kvelds: havregryn, vann, kesam, eple/banan og valnøtter. Eller en boks kesam/cc med en frukt.

Lunch: laks eller kyllingfilet med grønnsaker

Middag: kylling/fisk/kjøtt med grønnsaker. Speltlompe pizza. Tacosalat.

Er jeg søtsugen, noe jeg ofte er, spiser jeg to spelt lomper med Philadelphia Sjokolade ;)

Lotte

Anonymous poster hash: abb38...c4d

Skrevet

Frokost

- Hjemmelaget knekkebrød el rugsprø med div pålegg, gjerne røkt makrell, kokt skinke, tomater og basilikum, avokado e.l.

- havregrøt med eple, kanel evt litt sukrin

- bananpannekaker

- gresk yoghurt med bær og hjemmelaget havrecrunch

Lunsj

-Salater (gjerne med linser, kikerter, bønner e.l., i tillegg til grønnsaker (salat, paprika, revet gulrot, cherrytomater, rødløk/vårløk, reddiker osv osv.), ofte litt fetaost. Marinert kylling, skinke, reker, krydderlaks e.l. Hjemmelagde dressinger.

- supper

- omeletter

- fiskekaker med enkel salat

- pizzawrap (speltlompe, tomatpure, skinke, litt ost, krydder/vårløk - schmokk i ovnen noen min)

Evt noe av det samme som frokost

Middag

Helt vanlige middager, men lager alt fra bunnen av. Spiser poteter, men behersker meg litt (jeg elsker potet i alle former da...). Kan også spise litt pasta el ris en gang i blant, om det er naturlig (jeg dropper ikke ris til indisk f eks) men det blir ikke mer enn 1-2 ganger i mnd kanskje... Alltid mye grønnsaker.

I dag spiste jeg f eks hjemmelagde burgere med salat og hjemmelagde salsa, i går ovnsbakt torskerygg med blomkålmos, sukkererter og soyasmør.

Mellommåltider/kveldskos kan være rå grønnsaker, litt nøtter, lager gjerne litt fruktsalat (oppskjært frukt) til kvelds med et par knuste valnøtter og kesam. Revne gulrøtter og mangler med en skje kesam og kanel er også supergodt. Drikker kanskje to latte i løpet av dagen, på ekstra skummet melk.

Ellers er jeg ikke fanatisk. Har jeg lyst på et rundstykke til lunsj en dag, tar jeg det. Jeg kan også spise hjemmelagde pizza fredagskvelden, men det holder med et (vanlig) stykke, og salat. Prøver vel egentlig å spise sånn jeg er vokst opp, minus brødskiver til 3 måltider - siden legger på meg rundt magen av for mye brødmat. Hjemmelaget, ordentlig mat - også baker jeg og spiser litt smågodt el sjokolade en gang i blant.

Anonymous poster hash: 3df46...546

Skrevet

Så sunne dere er! Jeg vil også spise så sunt og rent, men jeg klarer dere det ikke.

- ikke TS

Anonymous poster hash: 1d688...8b7
Skrevet

Jeg sverger til fløte i middagslagingen, og synes det er kjempegodt med kylingfilet, strimlet svinekjøtt, biffkjøtt, kjøttdeig eller hva som helst av kjøtt, stekt i litt olje, masse krydder og litt fløte som saus. I tillegg bruker jeg masse grønnsaker som søtpotet, gulrot, brokkoli, asparges, sopp, paprika osv som jeg steker enten sammen med kjøttet eller for seg seg selv. Av og til bruker jeg bittelitt woksaus eller sweet chilli over. Det er lov.

Ellers liker jeg veldig godt tyrkisk yoghurt med litt honning, sammen med bær, frukt og nøtter. Valnøtter er kjempegodt å blande oppi sammen med bringebær og blåbær. Eplebiter oppi yoghurten samt litt kanel over, er også kjempegodt.

Jeg spiser også havregryn, og diverse frø, sammen med naturelltoghurter eller cottage cheese.

Egg er jo også et must! Eggerøre, omelett, kokte egg, stekte egg, whatever. Elsker egg! Spiser det gjerne sammen med oppkutta kokt skinke, råe grønnsaker og innimellom litt bacon.

Trikset for min del når det gjelder denne type mat er å finne fram til gode sauser, dipper. Noe av det beste jeg vet er naturlige (usukrede) kyllingvinger som jeg dypper i lettrømme som jeg blander sammen med paprikakrydder, litt pepper, pizzakrydder, chillipulver og litt hvitløk eller paprikabiter. Hjemmelaga guacamole er også å anbefale! Kjempeenkelt og godt! :)

Skrevet

Så sunne dere er! Jeg vil også spise så sunt og rent, men jeg klarer dere det ikke.

- ikke TS

Anonymous poster hash: 1d688...8b7

Det handler om hva man vil, ikke om hva man kan. ;)

Finn ut hva som motiverer deg!

Er det den gode samvittigheten man får? Er det forbedringene man etterhvert vil se i speilet? Er det den lette, behagelige følelsen i kroppen som kommer av sunn, lettfordøyelig mat? Er det motivasjonsbilder av andre? Er det roen som et stabilt blodsukker gir? Er det energien man får til å takle hverdagen bedre? Osv, osv...

Finn ut hva som motiverer deg, og fokuser på dette. Dyrk det!

Vil du egentlig være sunn? I så fall, hvorfor? Avklar ting med deg selv.

For min del er det det å tilegne seg kunnskap som er mest motiverende. Jeg liker å lese artikler som forklarer ernæring på detaljnivå. Det er virkelig da man ser hvor sunn sunn mat egentlig er, eller rettere sagt; hvor usunn usunn mat er.

Mangler man kunnskap blir ting fort forvirrende synes jeg. Man vet liksom ikke hva man driver med, og blir lett påvirket av ulike folks synspunkter.

Men for andre kan det å lese for mye teori bli kjedelig og forvirrende det og.

Man må finne ut hva som fungerer for en selv.

Jeg synes også det er veldig motiverende å oppleve at det intense godtesuget og tendensene til overspising forsvinner når jeg gir kroppen min nok (og riktig type) næring. Det er veldig behagelig å aldri bli desperat etter noe søtt/usunt å spise.

En annen ting som fungerer for min del, er å skrive opp alt jeg spiser på diett.no. Jeg liker å ha full kontroll og oversikt. Da vet jeg at jeg får i meg nok mat, men ikke for mye, og at jeg får i meg riktig mengde proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer, mineraler, osv, osv. For folk med tendens til å bli fanatiske er dog dette ikke å anbefale.

Igjen, man må finne ut hva slags type person man er, og spille på sine sterke sider.

Alle kan leve sunt, man må bare gå litt strukturert til verks, og holde seg positiv!

• Liker 1
Skrevet

For min del er det det å tilegne seg kunnskap som er mest motiverende. Jeg liker å lese artikler som forklarer ernæring på detaljnivå. Det er virkelig da man ser hvor sunn sunn mat egentlig er, eller rettere sagt; hvor usunn usunn mat er.

Mangler man kunnskap blir ting fort forvirrende synes jeg. Man vet liksom ikke hva man driver med, og blir lett påvirket av ulike folks synspunkter.

Jeg synes også det er veldig motiverende å oppleve at det intense godtesuget og tendensene til overspising forsvinner når jeg gir kroppen min nok (og riktig type) næring. Det er veldig behagelig å aldri bli desperat etter noe søtt/usunt å spise.

Helt enig i dette! Det å ikke ha søtsug gjør det så utrolig mye enklere og motiverende å spise sunt!! Det føles ikke som tvang, rett og slett.

Og man må ha kunnskaper. Nå begynner heldigvis fettskremselpropagandaen å bli mindre og mindre utbredt, og det finnes mange artikler og bøker som viser hvor farlig det er med sukker, stivelse og raske karbohydrater. Vet man hva slikt gjør med kroppen, er det ikke så vanskelig å holde seg unna!

• Liker 2
Skrevet

Også må man slutte å høre på de som sier at det er fanatisk å spise sunt, og at det å ikke spise usunt med jevne eller ujevne mellomrom er på grensen av galskap.

Spis sånn at du føler deg vel.

• Liker 3
Skrevet

Kan bruke idag som eksempel, siden den skal tilbringes på lesesalen og dermed er ferdig planlagt mtp mat.

Frokost: havregrøt med tinte skogsbær og mandler

Lunsj: hjemmelagde knekkebrød med banan most med kanel, mandelmel og sjokoladeproteinpulver. En persimmon/sharon.

Middag: glutenfri spagetti med hjemmelaget pastasaus, tunfisk, brokkoli og kokt egg. Ovnsbakte rødbeter ved siden av.

Kos: en plate 70% sjokolade med tranebær og kaffe

Hvis jeg blir sulten etter dette kjøper jeg noen klementiner og dadler:-)

Gjest Runforit
Skrevet

Lager all mat fra bunn av. Eneste som er ferdiglaget er rugknekkebrød.

Ellers går det i renskåret skinke, kalkun, laks, egg, nøtter, grønnsaker, frukt etc.

Drikker kun vann og usøtet te. En sjelden gang Pepsi Max.

I helgene pleier jeg å kose meg med f.eks mørk sjokolade og kokossorbeis.

Skrevet

Lager det meste selv.Untatt div.pålegg.. Der stopper det for meg ;)

Skrevet

Hjemmelagde supper og gryteretter med kjøtt, grønnsaker, urter, bønner og linser.

Skrevet

Frokost:
Havregrøt med bær og sukrin eller mager vanilje kesam med bær og havre.

Mellom måltid:

Proteinshake

Lunsj:
Grønnsaker, kjøtt eller kylling, og ris eller fullkorn pasta.

Mellom måltid:
Ett eple, skiver fisk, skinke, agurk og paprika.

Middag:

Tacosalat eller noe av det samme som lunsjen.

Kvelds:

Mager vanilije kesam med bær. Noen ganger en proteinshake.

Til kos så tar jeg en proteinbar.

Anonymous poster hash: 29d0d...01c
Skrevet

Når jeg spiste ren mat lagde jeg masse fra bunnen av.

Frokost og lunsjer:

- Proteinvafler

- Proteinpannekaker

- Bananpannekaker

- Fruktsalat med hjemmelaget vaniljekesam

- Fruktsalat med gresk yoghurt

- Egg- og baconsalat

- Omeletter

- Havregrøt i mange forskjellige former (som kake i ovnen, bakt i mikroen, vanlig, med forskjellige smaker etc)

- Hjemmelagde lefser/lomper med eggerøre eller pålegg

- Knekkebrød med pålegg

- Hjemmelaget rugbrød med pålegg

- Skinkesalat

- Chicken Bruschetta

Og mye annet.

Middager spiste jeg hva som helst av, men lagde det meste selv eller fant rene produkter i butikkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...