Gå til innhold

Dåpssamtale

Anbefalte innlegg

Vi skal ha barnedåp om et par uker og i den forbindelse skal presten komme hit i morgen for å ha en dåpssamtale med meg. Er det noen som har vært med på dette og vet hva man prater om? Selve dåpen skal vi ha i kirken på det stedet der mannen min og jeg kommer fra, men dåpssamtalen skal være her som vi bor. Vi flyttet hit for noen år siden og dessverre har jeg ikke fått vært i kirken her enda (litt pinlig ettersom jeg pleide gå i kirken hver søndag når vi bodde i hjembyen), så jeg kjenner ikke presten fra før. Ville derfor gjerne være litt forberedt på hva vi skal snakke om, så erfaringer tas mot med takk. Håper ikke det er en slags test for å se om vi er verdige kandidater til å få døpe babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man snakker om hvorfor dere har valgt å døpe barnet og går gjennom det praktiske. Kanskje presten spør hvilke tradisjoner og ritualer dere har tenkt å gi til barnet (kveldsbønn, god natt-sang osv.) Det er ikke noen test på om dere har gode nok motiver for å døpe barnet! Kanskje får dere noen tips om hvordan dere kan følge opp dåpen (dåpsopplæring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar tuji! Nå har presten vært her og det gikk helt fint. Han bare snakket litt om gangen i en dåpsgudstjeneste, om å be aftenbønn + anbefalte noen sangbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...