Gå til innhold

Reflukssykdom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har dette og kan være så snill og fortelle meg hvordan dette utarter seg, hvordan dere fant ut at det var det og hva ble gjort? Hjalp det evt. ?

Er selv veldig overbevist om at jeg har dette, men de får ikke til å ta gastroskopi på meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med at de ikke får til? Kan jo gjøre det i narkose også såvidt jeg vet. Eller mener du at du ikke vil ta gastroskopi?

Skrevet

Hva mener du med at de ikke får til? Kan jo gjøre det i narkose også såvidt jeg vet. Eller mener du at du ikke vil ta gastroskopi?

Begge deler.. Jeg sa meg villig til å prøve 3 ganger (med "bedøvelsessprøyte") men som refleks dro jeg den opp igjen. Det går bare ikke.. Narkose er veldig vanskelig å få har jeg fått beskjed om, men hadde jo håpet ..

Skrevet

Jeg har også tatt gastroskopi, men det var ikke pga refluks. Jeg gruet meg lenge til det, men klarte å manne meg opp litt. Men hvis du må ta gastroskopi for å finne ut om du har refluks så må de jo gi deg narkose, siden du allerede har prøvd 3 ganger.

Hva slags symptomer har du, hvorfor mistenker du at du har refluks?

Skrevet

Jeg fikk narkose med en gang jeg. Bare spurte pent. Verre var det ikke her jeg bor.

Anonymous poster hash: bdf21...384
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fikk narkose med en gang jeg. Bare spurte pent. Verre var det ikke her jeg bor.

Da var de veldig snille, for jeg har også hørt at det er veldig vanskelig å få til.

Skrevet

Da var de veldig snille, for jeg har også hørt at det er veldig vanskelig å få til.

Jeg vet ikke, men her gir de narkose til alle som ber om det og har en grunn for å spørre.

Vårt sykehus er lite da, kanskje de deler ut narkose fordi de vil beholde de få pasientene de har så lenge som mulig fordi de kjeder seg på jobb :fnise:

Skrevet

Hehe, hørtes flott ut! :P

Jeg har i ååååårevis (15 år) slitt med sure oppstøt, smerter i magen, både oppe og nede. Jeg har nettopp gått på trippelkur mot magesår men det har ikke virket, bare gitt meg mer sure oppstøt.. Nå er jeg såååå lei! Det ødelegger jo alt, sexliv, lek med jenta mi, arbeid.. Tidvis er det så slitsomt at jeg ikke har lyst å stå opp.. Har vondt oppe i magen med strålinger bak i ryggen, kvalme, dårlig/ingen matlyst, lav vekt og sure oppstøt.. SLITSOMT! Hehe

Jeg er bare 23 år gammel og ønsker ikke å ha det slik resten av livet :)

Skrevet

Har du ikke prøvd tabletter mot syre? Kanskje det hadde hjulpet litt? Stresser du mye? For det kan danne mer syre i magen som igjen fører til sure oppstøt.

Skrevet

Samboeren min har slitt med det samme, han fikk Nexium 20mg på resept. Det har hjulpen han i hvertfall, en helt ny mann!

Anonymous poster hash: ae2d5...8d8
Skrevet

Har du ikke prøvd tabletter mot syre? Kanskje det hadde hjulpet litt? Stresser du mye? For det kan danne mer syre i magen som igjen fører til sure oppstøt.

Går på somac 80 mg til dagen :) Hjalp en stund, men ikke noe særlig lenger.. Har også utposninger på tykktarmen samt en betennelse som de ikke gjør noe med .. Er så sliten og føler jeg går og stanger i veggen...

Skrevet

Vært hos legen i dag.. Skal henvises til koloskpi og se hva de finner i tarmene mine.. Kan ikke si jeg gleder meg, spesielt til tømmingen egentlig, men det er vel bedre enn å gå slik som dette.. :) Håper jo på et vis at de finner noe de kan gjøre noe med, men samt er det litt skummelt. Jeg har nemlig en kul i magen som jeg ikke vet hva er..

Spenning i hverdagen er vel og bra, men det får da vel være grenser!!

Skrevet

Gastroskopi er helt forferdelig.

Jeg slet utrolig mye med refluks helt til jeg sluttet å spise hvete. (som jeg fikk påvisst at jeg ikke tålte i 2008 men aldri fikk beskjed om før i 2012 etter slangen i magen,)

Skrevet

Jeg fikk påvist det under gastroskopi. Jeg har kronisk og klarer meg med 40mg somac om dagen,.

Skrevet

Har fått innkallelse til innleggelse på sykehuset. Skal legges inn og få narkose og få gastroskopi og koloskopi på en gang :) Håper det går fint... Gruer meg mest til selve "tømmingen" jeg :P

Skrevet

Så bra at du har blitt henvist :)

Sønnen min har refluks. Mistenkte det fra han var 6mnd, men legen nekta oss undersøkelse og vi fikk ikke diagnosen og medisiner før han var 2år da vi kom til en lege som tok det på alvor.

I dette tilfellet syns legen det beste var å prøve ut medisiner og se om det utgjorde en forskjell for han istedenfor å pine han igjennom undersøkelsen med PH-måling som helt sikkert ikke ville latt seg gjennomføre.

Etter en liten periode avtok den intense skrikinga hans om nettene og når vi sluttet på medisinene så kom skrikinga tilbake så da var det ingen tvil.

Han får Nexium. Dose er lite relevant her for han er jo bare et lite barn.

Tror på at det må være jævli å leve med denne diagnosen. Håper de finner ut av det og at du får hjelp :)

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hvordan går det med deg? Har du hatt gastroskopi?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan går det med deg? Har du hatt gastroskopi?

Hei! Jeg har tatt gastroskopi og koloskopi, i narkose :) De fant ikke noe umiddelbart, men venter på prøver som ble tatt. Ble henvist til å ta en blodprøve.... Kromogranin A, og er ikke særlig høy i hatten. jeg har ikke fått beskjed om hvorfor denne blodprøven skulle taes og siden de fant en hevelse i tarmen så synes jeg det er skummelt.. :)

• Liker 1
Skrevet

Eg har refluks. Har slitt med kvalme, sure oppstøt og en følelse av en klump i halsen sidan eg var lita jente. Når eg var ca 10 år starta utredninga. Både med gastroskopiar (i narkose) ph-målingar, røntgen, ct, ul, psykolog og blodprøver. Dette var pga dei ikkje fann det ut med det samme kva det var som feila meg. Etter ca 3 år med utredning fann dei ut at eg hadde refluks + uvanleg sur magesyre. Eg er operert for dette no, og har ikkje lenger sure oppstøt. Eg ikkje kaste opp heller, pga at dei har snurpa sammen magesekk og spiserøret. "Klumpen" i halsen fann dei ut at mest sannsynlig ikkje hadde noke med refluksen å gjere, men noko som heiter dysfagi, dvs svelgvansker...

Håper det ordnar seg for deg! Kan foressten anbefale rå poteter eller mandlar, det hjelp mot sure oppstøt :)

Skrevet

Tok gastroskopi i fjor vinter, uten bedøvelse. Det var sabla ubehagelig, og jeg brakk meg litt, men jeg tror jeg gjorde det verre for meg selv enn det behøvde å være, fordi jeg ikke helt var forberedt på at det å svelge ned nesten blir en automatisk refleks når man har den derre slangen nede i spiserøret. Når man gjør det så brekker man seg jo. Skulle bare konsentrert meg helt om å puste og å IKKE svelge, så hadde det gått helt greit.

Jeg har en lukkemuskel som nesten ikke virker, så jeg har hatt refluks hele livet. Det er en genetisk ting i familien min. Jeg hadde igrunnen bare vennet meg til det, men så begynte jeg plutselig å utvikle astmasymptomer. Til slutt ble jeg sendt til lungespesialist, fordi astamen ikke ville oppføre seg som normal astma og reagere på medisiner, osv. Lungespesialisten fant ikke noe galt med meg og sendte meg videre til gastroskopi. Der fant de ut at jeg hadde en del syreskader i spiserøret, og det - pluss det at jeg inhalerte magesyre inn i lungene om natta - forårsaket astmaen min.

Nå får jeg medisiner og har nesten ingen plager med det mer, bortsett fra at jeg kan få litt vondt i halsen og litt astmalignende greier (men ikke alvorlig) når det blir kaldt ute. Må si det er ganske deilig å kunne trene eller bare ligge på sofaen uten å skulle tenke på om man har noe i magen først.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...