Gå til innhold

Blogg og etikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer fortsatt på hvilke bilder de bruker ulovlig, og hvordan de brukes ulovlig. Ingen som har noe konkret å komme med? Bare tomme påstander?

Bilder (hovedsaklig fotografier) som de ikke har tatt selv og følgelig ikke har kopirett på. De fleste rosabloggere har en tendens til å benytte andres bilder på sin egen blogg, uten tillatelse fra opphavspersonen, og dette strider med åndsverkloven = ulovlig.

Et eksempel er dette innlegget hvor det brukes bilder fra andre fotografer, uten deres tillatelse.

Jeg skjønner ikke helt hva det er du har problemer med å forstå? Åndsverkloven?

Anonymous poster hash: 33ea8...7e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hva det er du har problemer med å forstå? Åndsverkloven?

Nei, men jeg ville gjerne vite hva dere er så dødsopptatt av. Altså konkrete eksempler, og hvorfor dette er så ufattelig viktig for dere at dere tenker på det omtrent hvert sekund av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg ville gjerne vite hva dere er så dødsopptatt av. Altså konkrete eksempler, og hvorfor dette er så ufattelig viktig for dere at dere tenker på det omtrent hvert sekund av døgnet.

Personlig bryr jeg meg ikke så mye, men kan tenke meg at andre reagerer på at noen tjener seg rike på å kopiere andre? Dårlig stil rett og slett! Og blodig urettferdig ovenfor de som jobber hardt. Ekstra provoserende er det sikkert at f.eks Kristina Andersen aka. copy/paste-dronninga skryter av hvor utrolig hardtarbeidende hun er...I realieten gjør hun ikke annet enn å stjele andre sine ideer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå har hun slettet dette innlegget...

Altså, jeg ville ikke gått inn i økonomisk samarbeid med noen bloggere som har ett eneste bilde som er "lånt" fra google, weheartit, andre bloggere osv! Jeg håper dette skremmer samtlige bloggere til å foreta en kraftig opprydding på sine blogger!



Anonymous poster hash: 5c73c...637
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men jeg ville gjerne vite hva dere er så dødsopptatt av. Altså konkrete eksempler, og hvorfor dette er så ufattelig viktig for dere at dere tenker på det omtrent hvert sekund av døgnet.

Kan bare snakke for meg selv, men jeg jobber som fotograf og har opplevd utallige ganger at både bloggere og andre kommersielle aktører har brukt bildene mine uten samtykke. Det at så mange synes dette er greit fordi "alle gjør det jo", er med på å undergrave hele bransjen jeg jobber i. Dette er et stort problem for både kjente og ukjente fotografer.

Tenk om alle kommersielle aktører skulle brukt andres fotografers bilder i hytt og pine helt gratis og uten å spørre. Eller tror du fotografer lever av luft, vann og kreditering alene?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke ser at dette er et problem med tanke på at jeg har lest så mange rasjonelle innlegg av deg tidligere.

Hvem sier at man tenker på dette hvert sekund av døgnet forresten? Litt latterlig påstand, eller hva? Men ja, jeg engasjerer meg for problemet, og synes det generelt blir satt for lite fokus på det.

Anonymous poster hash: 33ea8...7e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, men jeg ville gjerne vite hva dere er så dødsopptatt av. Altså konkrete eksempler, og hvorfor dette er så ufattelig viktig for dere at dere tenker på det omtrent hvert sekund av døgnet.

Kan bare snakke for meg selv, men jeg jobber som fotograf og har opplevd utallige ganger at både bloggere og andre kommersielle aktører har brukt bildene mine uten samtykke. Det at så mange synes dette er greit fordi "alle gjør det jo", er med på å undergrave hele bransjen jeg jobber i. Dette er et stort problem for både kjente og ukjente fotografer.

Tenk om alle kommersielle aktører skulle brukt andres fotografers bilder i hytt og pine helt gratis og uten å spørre. Eller tror du fotografer lever av luft, vann og kreditering alene?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke ser at dette er et problem med tanke på at jeg har lest så mange rasjonelle innlegg av deg tidligere.

Hvem sier at man tenker på dette hvert sekund av døgnet forresten? Litt latterlig påstand, eller hva? Men ja, jeg engasjerer meg for problemet, og synes det generelt blir satt for lite fokus på det.

Anonymous poster hash: 33ea8...7e8

Det er jo villedning og tyveri rent teknisk. Tenk hvis du jobber hardt som frilanser, for så å oppdage at mye av det du kan tjene penger på blir brukt uten en gang kreditering på nettet. Kan tenke meg det er rimelig surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om bilder først har havnet på nettsider som, f.eks. weheartit.com. Er de ikke på en måte lost in the cybereb og up for grasp? eller?

Nei, dersom du ønsker å bruke bildet må du allikevel fortsatt finne ut hvem som eier bildet og kjøpe bruksrett til bildet eller be om tillatelse til å bruke det. Hvis du ikke finner eieren, dropp å bruke bildet og ta egne bilder istedenfor.

Anonymous poster hash: fdbd1...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...