Gå til innhold

Blogg og etikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fotballfrue

Trine Grung

Tcmn

Blogger som bruker bilder ulovlig. Flere?



Anonymous poster hash: 5c73c...637
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristina Andersen

Sophie Elise

Livingdoll

Anonymous poster hash: 0c58a...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida Wulff

Kristine Ullebø

Styleconnection

Rannveig Heitmann

TCMN

Andrea Badendyck

Lissis

Nette Nestea

Anonymous poster hash: 809fa...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er lettere å lage en liste over de som IKKE gjør det.



Anonymous poster hash: 30574...ff0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lettere å lage en liste over de som IKKE gjør det.

Anonymous poster hash: 30574...ff0

Gjør det om du vil. Jeg ville bare synliggjøre alle som bryter loven.

Anonymous poster hash: 5c73c...637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjartesmil er den eneste bloggeren jeg vet om som er svært bevisst på dette. Muligens fordi hun er fotograf selv.



Anonymous poster hash: 1c94b...b8e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjartesmil er den eneste bloggeren jeg vet om som er svært bevisst på dette. Muligens fordi hun er fotograf selv.

Anonymous poster hash: 1c94b...b8e

Det er en egen tråd for disse: Blogg gode eksempler

Anonymous poster hash: 5c73c...637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ulovlig?

Seriøst? Å vent, det er jo…

Anonymous poster hash: 2f736...8d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som bruker tumblr og pinterest? Dvs nesten alle!

Jeg er ikke så kjent med tumblr men det er ikke ulovlig å pinne bilder til Pinterest. De må følge amerikansk copyright-lov antar jeg, som er annerledes enn norsk åndsverkslov, og tror de kommer rundt den ved at de ikke hoster bildene selv, man bare viser til siden de kommer fra.

Du er vel muligens ansvarlig for å ikke bruke "last opp bilde"-funksjonen med copyright-beskyttet materiale, men så lenge man bruker "lenke"-funksjoner så mener jeg alt skal være i orden med Pinterest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så kjent med tumblr men det er ikke ulovlig å pinne bilder til Pinterest. De må følge amerikansk copyright-lov antar jeg, som er annerledes enn norsk åndsverkslov, og tror de kommer rundt den ved at de ikke hoster bildene selv, man bare viser til siden de kommer fra.

Du er vel muligens ansvarlig for å ikke bruke "last opp bilde"-funksjonen med copyright-beskyttet materiale, men så lenge man bruker "lenke"-funksjoner så mener jeg alt skal være i orden med Pinterest.

Åja, da lærte jeg noe nytt idag :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer fortsatt på hvilke bilder de bruker ulovlig, og hvordan de brukes ulovlig. Ingen som har noe konkret å komme med? Bare tomme påstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på hvilke bilder de bruker ulovlig, og hvordan de brukes ulovlig. Ingen som har noe konkret å komme med? Bare tomme påstander?

I hovedsak så er jo alle bilder som ikke er dine egne ulovlig å bruke/dele uten å spørre fotograf om lov. Det finnes dog en del unntak og spesifiseringer til loven som gjør at det i noen tilfeller er ok. Når man ser at disse bloggerene ofte deler bilder som ikke er sine egne og bare henviser til google så skjønner man jo at de ikke nødvendigvis følger loven til punkt og prikke og ikke har bedt om tillatelse.. er vel det folk legger til grunn når de nevner bloggerne her. Er litt usikker på jusen i det når man deler bilder tatt av feks en amerikansk fotograf... antar at åndsverksloven kun gjelder for åndsverk laget av folk fra norge (altså norske fotografer) og jeg kan ikke copyright-loven. Opplys meg gjerne:)

Edit: Fant ut av det selv jeg, både Norge og USA er med i "Berne Convention" som virker til å sånn ca være åndsverksloven :Phttp://en.wikipedia.org/wiki/Berne_Convention_for_the_Protection_of_Literary_and_Artistic_Works

Endret av SoftKitty
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på hvilke bilder de bruker ulovlig, og hvordan de brukes ulovlig. Ingen som har noe konkret å komme med? Bare tomme påstander?

OMG…

Anonymous poster hash: 2f736...8d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er AB-fjolset som ser ut til å være tilbakestående og ute av stand til å bruke fullstendige setninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...