Gå til innhold

Sovne bak rattet

Fremhevede innlegg

Skrevet

En bekjent av meg har sovnet to ganger bak rattet. Det er tatt mr av hodet også, ingenting galt funnet. Det skjer alltid de dagene han har sovet utrolig dårlig. Det som er merkelig er at han merker ikke at han plutselig sovner, fordi er over på et sekund. Fordi han plutselig våkner. Kan jo ikke være besvimelse i og med at man ikke våkner så fort og fordi det er over på to sekunder.

Hva kan dette være? Har noen her opplevd det?

Anonymous poster hash: 95650...3dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksen min gjorde det. Kan være mangel på søvn. Dette var da han hadde kommet hjem fra militæret.

Skrevet

Sjekket han hos legen? Og hvordan merket han selv at han sovnet og ikke ble borte eller besvimte?

• Liker 1
Skrevet

Sjekket han hos legen? Og hvordan merket han selv at han sovnet og ikke ble borte eller besvimte?

Han satt å så rett frem og så få sekunder til siden og så krasjet vi i snøen, rett ved en lysmast. Heldigvis mye snø! Han sjekket ikke hos legen så vidt jeg vet. Og han sovnet også en gang etter vi ja, oppå meg. Begge gangene etter lite søvn i militæret. Han merket ikke at han sovnet, bilen skled sakte ut til siden. Det gikk fort.

Skrevet

Han satt å så rett frem og så få sekunder til siden og så krasjet vi i snøen, rett ved en lysmast. Heldigvis mye snø! Han sjekket ikke hos legen så vidt jeg vet. Og han sovnet også en gang etter vi ja, oppå meg. Begge gangene etter lite søvn i militæret. Han merket ikke at han sovnet, bilen skled sakte ut til siden. Det gikk fort.

Ok takk for svar:)

Skrevet

Noen fler?

Skrevet

Dersom han har sovet lite er det jo helt logisk at det er derfor han sovner? Man skal aldri kjøre bil når man har sovet lite, det kan ha samme påvirkning som promille. I tillegg til at man kan sovne.

Anonymous poster hash: d4981...d44
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke lappen, så heldig vis er jeg ikke til fare sånn sett, men jeg får sånne "søvnanfall" flere ganger i uken. spessielt hvis jeg er på kurs, ser på tv e.l

pluttselig er jo helt borte våkner noen sekunder/Minutter senere. Det er fryktelig ubehagelig, og livsfarlig i trafikken...

Jeg har fått sjekka det meste, men ingen finner ut hva det kommer av, annet enn total utmattelse.

Anonymous poster hash: 1b7d2...fb1
Skrevet

Har han fått tatt EEG?

Høres ut som absenser, et epilepsianfall.

Du sier det skjer når han har sovet dårlig og epilepsianfall kan bli fremprovosert av dårlig søvn. Sier ikke at jeg vet det er absenser, men han burde jo få sjekka dette også burde han ikke kjøre bil når han faller ut sånn, det er kjempe farlig.

• Liker 2
Skrevet

Har han fått tatt EEG?

Høres ut som absenser, et epilepsianfall.

Du sier det skjer når han har sovet dårlig og epilepsianfall kan bli fremprovosert av dårlig søvn. Sier ikke at jeg vet det er absenser, men han burde jo få sjekka dette også burde han ikke kjøre bil når han faller ut sånn, det er kjempe farlig.

Det har aldri slått meg at det kunne vært epilepsi anfall, legen har aldri nevnt det heller. Skal be vedkommende spørre legen om EEG. Han hadde bare sovet i ca 5 timer den natten. Det var etter jobb dette skjedde.

Men skal ikke epilepsi anfall vare lengre?

Skrevet

Det har aldri slått meg at det kunne vært epilepsi anfall, legen har aldri nevnt det heller. Skal be vedkommende spørre legen om EEG. Han hadde bare sovet i ca 5 timer den natten. Det var etter jobb dette skjedde.

Men skal ikke epilepsi anfall vare lengre? Anonymous poster hash: 95650...3dc

Epilepsi anfall av den sorten varer ikke lenge. Les litt om det, tror de kan vare få sekunder. Personen som får anfallet merker det ikke og er ofte forvirret etter anfallet fordi han ikke vet at han har vært borte (etter hva jeg har lest iallefall).

Har en sønn som har epilepsi og han har slike anfall. Plutselig faller han ut og blir tom i blikket. Han sov også veldig urolig før han begynte på medisiner fordi det var mye nattlig aktivitet i hjernen.

Det kan jo hende at typen din har flere anfall, men siden de ikke har resultert i noe uhell så har han ikke merket noe til det. Spør han om hvordan han føler konsentrasjonen hans er, for hvis han har sånne anfall hyppig så får han jo ikke med seg alt som skjer.

Syns det er merkelig at legen ikke har henvist til EEG hvis han har beskrevet det du skriver her

• Liker 1
Skrevet

Epilepsi anfall av den sorten varer ikke lenge. Les litt om det, tror de kan vare få sekunder. Personen som får anfallet merker det ikke og er ofte forvirret etter anfallet fordi han ikke vet at han har vært borte (etter hva jeg har lest iallefall).

Har en sønn som har epilepsi og han har slike anfall. Plutselig faller han ut og blir tom i blikket. Han sov også veldig urolig før han begynte på medisiner fordi det var mye nattlig aktivitet i hjernen.

Det kan jo hende at typen din har flere anfall, men siden de ikke har resultert i noe uhell så har han ikke merket noe til det. Spør han om hvordan han føler konsentrasjonen hans er, for hvis han har sånne anfall hyppig så får han jo ikke med seg alt som skjer.

Syns det er merkelig at legen ikke har henvist til EEG hvis han har beskrevet det du skriver her

Legen konkluderte med at det mest sannsynlig var pga han hadde sovet lite. At han hadde litt stramme muskler og var kanskje litt stresset. Legen ba han trene og sove i tide. Men han sier at han merket ikke, plutselig så var han borte. Men han kommer fort inn igjen. Derfor har jeg også trodd at han plutselig har duppet av mens han kjørte.

Han sa han har vært ekstrem sliten de dagene dette har skjedd.

Men det med EEG, ser man om det har vært anfall? Hva hvis det blir tatt seint?

Skrevet

Jeg syns det høres rart ut at han ikke har merka at han har duppet av, man merker vel somregel det?

Ved eeg prøver de å fremprovosere anfall slik at de får registrert de, man kan ikke se tidligere anfall såvidt jeg vet. Ved en vanlig eeg så er det kun 20min og selvom ingenting vises der så kan det fortsatt være epilepsi for somregel må pasienten få anfall under registeringen for at det skal vises.

Det kan også gjøres søvndeprivert eeg, da skal pasienten være våken hele natten før også skal han sove under registreringen på sykehuset.

Vi var på eeg på sykehuset og der vistes ingenting. Fikk ikke tatt mer enn 10min fordi gutten min er veldig urolig. Men i ettertid utredet legen ved å sette han på medisiner og vi har sett en betydelig forskjell på hans væremåte og utvikling etter han begynte med medisiner så diagnosen er stilt. Skal ved senere tidspunkt forsøke eeg igjen, men vet ikke når (han er bare 3år gammel så det er ikke lett å få til).

Skrevet

Jeg syns det høres rart ut at han ikke har merka at han har duppet av, man merker vel somregel det?

Ved eeg prøver de å fremprovosere anfall slik at de får registrert de, man kan ikke se tidligere anfall såvidt jeg vet. Ved en vanlig eeg så er det kun 20min og selvom ingenting vises der så kan det fortsatt være epilepsi for somregel må pasienten få anfall under registeringen for at det skal vises.

Det kan også gjøres søvndeprivert eeg, da skal pasienten være våken hele natten før også skal han sove under registreringen på sykehuset.

Vi var på eeg på sykehuset og der vistes ingenting. Fikk ikke tatt mer enn 10min fordi gutten min er veldig urolig. Men i ettertid utredet legen ved å sette han på medisiner og vi har sett en betydelig forskjell på hans væremåte og utvikling etter han begynte med medisiner så diagnosen er stilt. Skal ved senere tidspunkt forsøke eeg igjen, men vet ikke når (han er bare 3år gammel så det er ikke lett å få til).

Tusen takk for så utfyllende svar:) Snakket med han nå, han sa han var veldig trøtt og og det var snakk om en meter han kjørte han var borte på, og da tok han å bremsa bilen. Så åpnet han vinduene i bilen slik at det skulle være kjølig i bilen, fordi det var varmt og deilig i bilen. Etter at han hadde åpnet vinduene i bilen følte han seg mer våken.

Jeg lurer på hvordan de kan sjekke via EEG på han. Fordi det skjer ikke alltid når han er trøtt. Har jo bare skjedd to ganger i løpet av hans liv. Og han er nærmere 40. Og hvis de da sjekker på sykehuset når han er trøtt, vil jo ikke resultatet vise seg?

Ene gangen så jeg det jo selv. Plustelig merket jeg at han kjørte bilen mer til venstre enn han burde, og så at han hadde lukket øyene. Jeg ropte på han og han våkna med en gang. Derfor jeg tror at han kanskje sovner lett hvis han er trøtt.

Skrevet

Det kalles mikrosøvn, og er relativt vanlig når man er sliten og trøtt. Men det kan jo ha grusomme konsekvenser når man sitter bak rattet.

Anonymous poster hash: 75596...2f3
Skrevet

Det kalles mikrosøvn, og er relativt vanlig når man er sliten og trøtt. Men det kan jo ha grusomme konsekvenser når man sitter bak rattet.

Har du opplevd det selv? Er det noe annet med mikrosøvn enn annet søvn?

Skrevet

Som en del av sin forskning, plasserer han trette mennesker i en kjøresimulator for å studere hvordan de reagerer bak rattet. Etter først å oppleve de klassiske symptomene på tretthet som tunge øyelokk og gjesping, sklir mange av forsøkspersonene inn i det som kalles mikrosøvn, der de døser av i noen sekunder – ofte uten å vite det.

http://www.logistikk-ledelse.no/2012/tr/tr0103.htm

Skrevet

Har du opplevd det selv? Er det noe annet med mikrosøvn enn annet søvn?

Jeg har opplevd det en gang, og da "våknet" jeg av at jeg var i motsatt kjørefelt. :overrasket: Husker ikke at jeg sovnet, nei. Mikrosøvn varer bare i et par sekunder.

Skrevet

Hvis dette bare har skjedd 2 ganger så er det ikke noe å hyle epilepsi el andre diagnoser for. TS skriver at han har vært i mr, ja da har han vært hos en lege, man kan ikke ta mr uten en henvisning fra en lege.

Anonymous poster hash: 8f7d8...903

• Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd det en gang, og da "våknet" jeg av at jeg var i motsatt kjørefelt. :overrasket: Husker ikke at jeg sovnet, nei. Mikrosøvn varer bare i et par sekunder.

Husker du om du var trøtt før du sovna? Hadde du sovet lite den dagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...