Gå til innhold

Ekstreme øresmerter ved flyvning

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg har ekstreme smerter under landing. Smertene er så ekstreme at jeg har lyst til å gråte, de er intense og vonde. Og det er spesielt ille når jeg er forkjølet, logisk nok.
Nå skal jeg på flytur, har den verste forkjølelsene og gruer meg masse til flyturene. Skal ta med meg halsepastiller og nesespray. Noen som har gode tips og vet hva som hjelper?

Anonymous poster hash: 5c555...090
Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Du bør utlikne trykket i øyrene fleire gongar under oppstiging og nedstiging i flyet. Trykket endrar seg fort, og viss du utliknar med jamne mellomrom vert det meir behageleg for deg. Hald for nasa, og blås ut med munnen igjen. Då blir det eit press mot øyret som gjer at lufttrykket vert likt inni øyret og i kabinen. Gjer dette kvart minutt medan flyet går opp og ned, så slepp du dette.

Skrevet

Stikk til legen og få Rinexin eller noe lignende. Det er slimhinneavsvellende og kan hjelpe deg under flyturen.

Vær forsiktig med bruk av Valsalva-metoden (holde for nesen og blåse) når du er tett i hodet. Jeg sier ikke at du ikke kan bruke den, men blås forsiktig!

Skrevet

For meg hjelper det med ørepropper. Dytter de så langt inn jeg kan.

Hvis jeg er forkjølet hjelper det også å drikke. Bittesmå slurker hele tiden mens man flyr opp/ned.

Skrevet

På noen flyplasser selger de ørepropper som skal hjelpe spesielt godt mot trykk i ørene under letting og landing.

Disse har en venninne av meg benyttet med hell, og hun pleier å være veldig plaget.

:heks:

Skrevet

tygg tyggis

Skrevet

Du bør utlikne trykket i øyrene fleire gongar under oppstiging og nedstiging i flyet. Trykket endrar seg fort, og viss du utliknar med jamne mellomrom vert det meir behageleg for deg. Hald for nasa, og blås ut med munnen igjen. Då blir det eit press mot øyret som gjer at lufttrykket vert likt inni øyret og i kabinen. Gjer dette kvart minutt medan flyet går opp og ned, så slepp du dette.

For oss med sterke øresmerter under flyving er det ikke slik at vi slipper dette bare ved å prøve å utligne trykket.

Men at det hjelper litt, det kan jeg være enig i. :)

Skrevet

På noen flyplasser selger de ørepropper som skal hjelpe spesielt godt mot trykk i ørene under letting og landing.

Disse har en venninne av meg benyttet med hell, og hun pleier å være veldig plaget.

:heks:

Jeg har brukt disse de siste gangene jeg har flydd, men det gjør fortsatt veldig vondt å fly.

Har du væske i mellomøret, ts?

For min egendel er det så ille at jeg har sprengt tromhinnene ved landning. Har samme problemet når jeg må kjøre over store fjell, der høydeforskjellen er stor. Har egentlig ikke noe tips annet enn disse øreproppene. Jeg tar alltid smertestillende i god tid før jeg skal fly. Den blås-ut-med-nesen-metoden burde du for all del unngå. Det er helt ekstremt ondt for oss som sliter med dette problemet.

Anonymous poster hash: f0c4f...5d0

Skrevet

Jeg har ikke problemet til vanlig, men jeg har fløyet med bihulebetennelse. Fikk råd av flylegen å bruke nesespray og ta 2 paracet ca 30 min før jeg satte meg i flyet. Det hjalp der og da, men kanskje du skal gå til din egen lege? Ev kontakte en spesialist i flymedisin? http://luftfartstilsynet.no/Flymedisin/flyleger/

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta to plastikk kopper man får på flyet. Og trykke inntill øret jevnlig når man stiger og lander. Hjrlper mot trykket:-)

Skrevet

Takk for alle svar og tips :) Flyturen var et lite mareritt, fikk veldig vondt under landing og var veldig tett i ørene i etterkant. Jeg holdt for nesen og blåste et par ganger etter landingen, men har fått vite at en ikke skal gjøre det under flyvningen.

Kan det kanskje hjelper å ta ørerens hos legen? Det er merkelig at noen skal ha det så vondt under flyturen, mens andre ikke merker noen ting....

Skrevet

Spør legen din om kortison som du tar 1-2 timer før, dette hjelper helt sykt! Jeg har flydd da jeg var forkjølet og alt var helt tett, men tok kortison og vips, null problem!

Skrevet

Har samme problemet. Nesespray hjelper ikke. Ring legen og få resept på rinexin tabletter. (forklar situasjonen din). Dette kan hjelpe deg svært godt.

Anonymous poster hash: 6ebfb...976
Skrevet

Stikk til legen og få Rinexin eller noe lignende. Det er slimhinneavsvellende og kan hjelpe deg under flyturen.

Vær forsiktig med bruk av Valsalva-metoden (holde for nesen og blåse) når du er tett i hodet. Jeg sier ikke at du ikke kan bruke den, men blås forsiktig!

Det skal jeg gjøre. Får jeg rinexin på grunn av øresmerter ved flyvning?

Skrevet

Spør legen din om kortison som du tar 1-2 timer før, dette hjelper helt sykt! Jeg har flydd da jeg var forkjølet og alt var helt tett, men tok kortison og vips, null problem!

Har samme problemet. Nesespray hjelper ikke. Ring legen og få resept på rinexin tabletter. (forklar situasjonen din). Dette kan hjelpe deg svært godt.

Anonymous poster hash: 6ebfb...976

Takk for svar :)

Kan skrive under på at nesespray ikke hjelper. Da stikker jeg en tur innom legen neste gang jeg skal reise med fly!

Skrevet

For meg hjelper det med ørepropper. Dytter de så langt inn jeg kan.

Hvis jeg er forkjølet hjelper det også å drikke. Bittesmå slurker hele tiden mens man flyr opp/ned.

For meg så hjelper det dessverre ikke med ørepropper, det samme gjelder tygging og drikking. Det gjør vondt uansett hva jeg gjør, og har gjort at jeg gruer meg når jeg skal ut og fly. Skal prøve rinexin neste gang!

Skrevet

Uff, føler med dere alle. Jeg har også dette problemet, på meg hjelper øreproppene EarPlanes litt selv om det fortsatt er vondt. Jeg fikk også fjernet falske mandler for noen år siden og dette hjalp også noe. Har tenkt til å spørre legen om å få teste Rinexin, håper det skal gi ytterligere bedring så jeg slipper å grue meg til å fly...

Skrevet

Jeg har brukt disse de siste gangene jeg har flydd, men det gjør fortsatt veldig vondt å fly.

Har du væske i mellomøret, ts?

For min egendel er det så ille at jeg har sprengt tromhinnene ved landning. Har samme problemet når jeg må kjøre over store fjell, der høydeforskjellen er stor. Har egentlig ikke noe tips annet enn disse øreproppene. Jeg tar alltid smertestillende i god tid før jeg skal fly. Den blås-ut-med-nesen-metoden burde du for all del unngå. Det er helt ekstremt ondt for oss som sliter med dette problemet.

Anonymous poster hash: f0c4f...5d0

Jeg har også sprengt trommehinnene en gang. Smertene er så ekstreme i blant at det er uutholdelig. Har vurdert ørerens, lurer også på om det kan være væske i mellomøret som forårsaker dette. Ørepropper hjelper for øvrig ikke :-\ Kanskje du også skulle prøvd rinexin?

Skrevet

Uff, føler med dere alle. Jeg har også dette problemet, på meg hjelper øreproppene EarPlanes litt selv om det fortsatt er vondt. Jeg fikk også fjernet falske mandler for noen år siden og dette hjalp også noe. Har tenkt til å spørre legen om å få teste Rinexin, håper det skal gi ytterligere bedring så jeg slipper å grue meg til å fly...

Jeg har egentlig gitt opp øreproppene da ingen av de jeg har prøvd har fungert noe særlig. Håper virkelig at renixin hjelper :)

Skrevet

Jeg har egentlig gitt opp øreproppene da ingen av de jeg har prøvd har fungert noe særlig. Håper virkelig at renixin hjelper :)

Dumt at de ikke hjelper for deg... Har du vært hos legen med dette problemet noen gang? Det kan jo være noe "anatomisk" feil om jeg kan kalle det det som kan bedres, slik det var med mine falske mandler. Alt er verdt å sjekke ut mener jeg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...