Gå til innhold

Mat i julen - hva står på bordet deres?

Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Lille julaften: risengryns grøt. Vi lager ekstra mye så vi kan lage riskrem av det som blir igjen. Pizza på kvelden til en god film.

Julaften: frokost: div. Sild pålegg, laks, egg, spekeskinke, julebrød + rundstykker og det 'vanlige' pålegget.

Lunch: vi har ikke lunch, er vi sulten så går vi bare å spiser det vi finner.

Middag: pinnekjøtt med poteter og kolrabistappe :-) namm...

Dessert: riskrem.

Kaker: vi har noen av de vanlige julekakene, men siden vi alltid har så mye godt stående framme hele jula blir det ikke spist så mye kaker.

1. Juledag har vi ribbe til middag med tilbehør, og 2 juledag har vi noe fisk til middag. Enten kveite eller laks.

Gleder meg til jul :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frokosten er hjemmelagde rundstykker med sylte, rulle, lefser med gomme, kokte egg, røkelaks.

Middag er det ribbe selvsagt, med sprø svor, grønnsaker og poteter:) Riskrem med bringebær saus til dessert om vi er hos mutter'n, multekrem og krumkaker om vi er hos fatter'n:)

Av kaker så er det nok bare mamma som lager, og det går i de hjemmelagde rundstykkene, peppernøtter og de fantastisk herlige tårnkakpinnene med sjokolade og melis... *droool* Men jeg pleier å lage pepperkaker med melis og nonstop og marsipanfigurer med venninnene mine:)

Ellers blir det ofte laks 2. juledag, lutefisk og pinnekjøtt er vi ingen fans av, lol:P Skulle gjerne spist salt lammekjøtt men tror ikke jeg kjenner noen som kan lage det.

Anonymous poster hash: 08b96...de1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost og lunsj tar vi selv hva vi ønsker oss.

Middag er pinnekjøtt, pølser, kålrabistapp, saus og poteter. Karamellpudding til dessert.

En av juledagene har vi koldtbord med rundstykker og masse godt pålegg, ribbe, pinnekjøtt, stek osv. osv.

Kaker er en amerikansk julekake vi bestiller fra et amerikansk bakeri, og ellers krumkaker, berlinerkranser, risboller, peppermyntekuler, pepperkaker og stenger. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften:

Frokost: Hjemmelaget flettebrød med hjemmelaget rull.

Lunsj: Risengrynsgrøt som har kokt leeeeeenge på svak varme. Mandelen er selvsagt med og vinneren får noe godtegreier som blir delt.

Vi har sen middag, begynner ofte ikke før i åttetiden: Da er det pinnekjøtt med alt av tilbehør, spiser lenge og nyter akevitt, øl, vin og brus til. Dessert kan variere.

Etter middag går vi tilbake til andre stuen og koser oss med gaveåpning og kaffe avec.

Senere på kvelden er det kake, helt obligatorisk siden pappa har bursdag på julaften. Vi er ofte ikke ferdig med gaveåpningen siden vi liker å ta oss god tid, så vi spiser kake mens vi åpner.

1. og 2. juledag, samt 1. nyttarsdag har vi stor frokost med alt mulig av pålegg, egg, eggerøre, røyket laks, hjemmebakt grovt flettebrød og lyse horn. Kakao og krem er alltid med. Sild, gode oster osv. står også på bordet.

I løpet av romjulen står også kalkun med tilbehør (saus, waldorfsalat, stuffing, poteter) på menyen, samt lutefisk.

Ellers er det nøtter, sjokolade, chips osv til snacks. Og gløgg selvsagt.

Av hjemmelaget så er det gjærbakst(brød, horn, horn med fyll), rull, sylte, røyket laks, div kaker og noe kjeks. Før var det mye av de 7 sorter som ble laget, men ingen i familien er særlig giret på det, så en del av det har gått ut.

Anonymous poster hash: 6e5ef...961
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften er det risgrøt med mandel.

Julaften er det alltid pinnekjøtt, men av og til er vi så mange at vi har ribbe i tillegg. Masse medistermat, særlig sossiser og pappas medisterkaker er slagere, og pappa lager også verdens beste kålrabistappe. Til dessert blir det riskrem med rødsaus, laget av gårsdagens grøtrester.

Vi har ingen faste tradisjoner på hva som er frokost i jula, pleier bare å legge frem alt mulig vi har på bordet sånn at det er masse å velge mellom. 1. juledag er det alltid litt rester fra julemiddagen da, som jo er veldig godt å spise kaldt.

Vi er ingen bakefamilie, så av bakst er det ingen særlig faste innslag bortsett fra pepperkaker, men de er ikke alltid hjemmelaga. I år skal jeg dog bake en del siden jeg har mye fri, så da blir det mye frokostscones, og antagelig krydderkake og peppernøtter til julekosen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kongsdatteren

Mamma og pappa står veldig tidlig opp for å begynne å kokkelere både lunsj og middag, så frokosten ordner vi selv. (Vi har den store frokosten hvor alle er samlet rundt bordet 1.juledag)
Kjøleskapet er jo fyllt opp til randen med alle slags goder, og pålegg er det alldeles ikke mangel på. Så jeg lager meg en god frokost med brød og pålegg også koser jeg meg med julesokk etterpå. Da sitter jeg sammen med mine søsken og ser på tegnefilmer og julefilmer helt til det er påtide med lunsj.

Til lunsjen, rund klokken 12, dukker resterende av familiemedlemmene opp, samt en god venn som alltid kommer og spiser lunsj med oss hvert år. Da står julegrøten på menyen, selvsagt med en mandel oppi.
Da er det vill graving i skålen i håp om å få fat på mandelen, mens man blir dasket på lanken for å jukse.

Klokken fem har vi middag og da har vi pinnekjøtt med allslags deilig tilbehør til. Surkål, kålrabistappe, poteter, saus, rød julebrus, akevitt, grove pølser. Jeg får vann i munnen her jeg sitter. Gleder meg sikkelig til jul nå altså!

Vi pleier også å ha et juletrau stående fyllt med sjokolade (twist), nøtter, marsipan og frukt.

Edit: og riskrem selvfølgelig!! Til dessert etter middag :nigo:

Endret av Kongsdatteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: Ingen fellesfrokost, det har vi på 1. og 2. juledag, med rundstykker, eggerøre, sild, laks, spekemat og alt annet som er godt!

Lunsj: Risengrynsgrøt med mandel

Middag: Pinnekjøtt med poteter, fett, kålerabistappe. Øl, akevitt, brus.

Dessert: Riskrem og karamellpudding

Kake og snop under gaveåpning.

Dette er slik det har vært hos min familie.

I år blir det annerledes, og det er mulig jeg og min samboer skal feire jul sammen alene. Vil da selvsagt prøve å få det så likt som mulig som jeg er oppvokst med, heldigvis er han også fra en pinnekjøtt-familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg lager alt bortsett fra smultringer (orker ikke fettlukten i huset), kransekake som pappa alltid kjøper med, og strull som svigermor lager.

Til frokost har vi hjemmebakte rundstykker og brød, og masse godt pålegg.

Lunsj er risgrøt.

Middag er nøttestek, vegisterkaker, veggispølser, hjemmelaget lefse, surkål, kålrabistappe og potetene varierer litt.

Til dessert har vi fruktsalat.

Så spiser vi kaker og sjokkis utover kvelden. I tillegg til nevnte kaker har vi pepperkaker og hjemmelaget konfekt. Jeg er ellers ikke særlig fan av julekaker. Tenker kanskje å lage delfiakake i år siden pappa er stor fan av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillejulaften:

Sent på kvelden. En hjemmelaget god suppe, varme rudstykker. Noe spekemat og flatbrød.

Julaften:

God frokost. massegodt pålegg, mye hjemmelaget

Lunc er det riserisgrøt

Middag så er det ribbe,surkål,rødkål,mandelpoteter

Riskrem til dessert.

1.juledag

Da er det frokost og lunc samtidig. Masse godt pålegg, laks og eggerøre. feske rundstykker.

Middagen betår av pinnekjøtt mmed alt tilbehør. karamellpudding til dessert

2 juledag.

Sover lenge. Da er vi alene, så da er det skikkelig kosefrokost. Består stort sett av samme som de to andre dagene,bare mindre pådekt.

Middag blir i barndomshjemmet, og da pleier det å være lammestek.Fruktcoktail og iskrem,sjokoladepudding med vaniliesaus.

3 juledag.

kosefrokost

Da er det juletorsken til middag. med mandelpoteter, gulrøtter, ribbefett og eggesmør (fritt valg)

4 dag har vi felles koldtbord til naboen.

Så er det pause og restemat frem til kvelden før nyttårsaften. Da er det kosekveld med øl og spekemat

nyttårsaften så er det kosefroskost. Middagen pleier å være pinnekjøtt eller noe annet julemat. Dessert og mye annet godt.

1 nyttårsdag sover vi lenge,senere på dagen er det restemiddag av alle dagene. etter det er det kaffebesøk hvor jeg serverer alle kaker og håper alt forsvinner.

2 nyttårsdag er julen over for min del

Anonymous poster hash: 80a95...48e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften har vi en veldig relaxed frokost. Godt brød og godt pålegg.

Det jeg MÅ lage hvert år er julebrød, med litt rosiner i (og INGEN sukat!) Kaker? fint lite...men jeg lager kokostopper og kokospletter. De har jeg laga hvert år i tja...minst 18 år!! Tenker det blir ramaskrik hvis de ikke var å finne på boden hehe.....

Ellers, mmm...hjemmelaga italiensk salat. Fant en oppskrift for noen år siden som gir helt suupergod salat. Kanskje jeg også flesker til å lager egge/druesalat òg :) På kjøttfronten MÅ jeg ha bayonneskinke! Ahh...får vann i munnen ved tanken!! :sikle:

Julaften blir det pinnekjøtt - same procedure as last year. Nyttårsaften har jeg ikke tenkt så langt til. Mulig kalkun. I fjor var vi på venners vennefest nyttårsaften og da ble vi servert reinsdyrkjøtt. Rågodt!

Åh, italiensk salat er jo KJEMPEGODT :D Elsker mamma sin :D Også er pappa sin eggsalat goood:D

Anonymous poster hash: 8e801...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...