Gjest Maman Skrevet 24. oktober 2013 #1 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg lurer på hva dere spiser i julen til frokost, lunsj,middag, kaker? Hva måå stå på bordet i jula? Og hva lager dere selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 24. oktober 2013 #2 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg lurer på hva dere spiser i julen til frokost, lunsj,middag, kaker? Hva måå stå på bordet i jula? Og hva lager dere selv? Frokosten består som regel av ferdig påsmurte brødskiver og lefser med deilig pålegg som egg og sylte. Kakao med krem er et must hos oss Lunsjen blir rester fra frokosten, pluss litt kaffe og kaker. Selve middagen er nok veldig godt norsk og består av ribbe, medisterpølser og hjemmelagde medisterkaker. Tilbehøret er rød eller surkål, poteter, lefser, smør og sjysaus. Dessereten er ofte både riskrem og multekrem, hjemmelaget selvsagt, etterfulgt av kaker og kaffe. Pepperkaker, Fylte kjeks, Kromkaker, Brune pinner og Riflekjeks er noen av slagene som ligger på fatet sammen med annet godt som twist, kremtopper og mokkabønner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #3 Del Skrevet 24. oktober 2013 Pinnekjøtt, kålrabistappe, rødkål, poteter. Riskrem til dessert. I romjula har vi rester fra pinnekjøttet og lager kanskje noe waldorfsalat med spekemat og juleskinke de neste dagene. Ellers er det suksessterte, marsipankuler, pepperkaker, kakemenn, bløtkake, masse chips og nøtter, klementiner. Anonymous poster hash: cc831...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chloe87 Skrevet 24. oktober 2013 #4 Del Skrevet 24. oktober 2013 Til frokost har vi som regel varme rundstykker med eggerøre. Vi har også mye forskjellig av pålegg å velge mellom. Julemiddagen består alltid av ribbe. Til dessert har vi riskrem og gjemmer alltid en mandel, den som får den får en marsipangris. Vi har mye godteri, blant annet konfekt, julemarsipan og twist. Har ikke stort av kaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest avocadoen Skrevet 24. oktober 2013 #5 Del Skrevet 24. oktober 2013 Til frokost er hjemmelagde horn et must. Jeg er også veldig glad i hjemmelaget multesyltetøy og bringebærsyltetøy, og det pleier vi å lage om høsten og fryse ned. Til middag på julaften så har vi ribbe, medisterkaker, pinnekjøtt og pølser. Jeg spiser ribbe og pølser, for jeg liker ikke pinnekjøtt. Dessert er riskrem, multekrem, fattigmann, jødekaker, pepperkaker og hjemmelaget karamellpudding. Yum.. gleder meg til jul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiimainen teini Skrevet 24. oktober 2013 #6 Del Skrevet 24. oktober 2013 Til frokost tar vi bare det vi selv har behov for. Lunsj driter vi i. Til middag er det ribbe, medisterpølser- og kaker, sosisser, surkål og poteter, som vi naturligvis dynker i ribbefett og brun saus. De voksne nyter en pils til maten, jeg og brodern drikker cola. xD Som dessert har vi riskrem. Utover det har vi de obligatoriske syv sortene, twist og konfekt (vi får som regel minst EN konfekteske av de vi sjelden eller aldri har tid til å besøke oss), tress is og gullvafler. De voksne drikker kaffe og tar en cognac ved siden av, ellers er det nok av ymse brus på bordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 24. oktober 2013 #7 Del Skrevet 24. oktober 2013 Risengrynsgrøt med mandel og premie til lunsj. Pinnekjøtt til middag. Ellers har vi ingen faste tradisjoner på resten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 24. oktober 2013 #8 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Frokost: Alt Nystekte rundstykker (lager selv), flatbrød (lager selv), knekkebrød (lager selv), hjemmelaget roastbeef, leverpostei og sylte, røkelaks, sild av forskjellige slag, brunost osv osv Middag (mer som et koldtbord, spiser rundt kl 14-15): Da har vi det samme som til frokost, men i tillegg har vi sennepsglasert skinke (koker og glaserer skinka), kjøttboller (lager selv), jansons fristelse (med laks istedenfor ansjos, lager selv), prinskorv osv. Og alt dette småspiser vi også på resten av dagen...resten av jula egentlig Også baker jeg krydderkake, kladdkake, diverse konfekter og sjokolader osv Endret 24. oktober 2013 av Funky Punk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiimainen teini Skrevet 24. oktober 2013 #9 Del Skrevet 24. oktober 2013 Og alt dette småspiser vi også på resten av dagen...resten av jula egentlig Det er det jeg digger med romjula, egentlig. Ikke noen fast middag eller spisetid, maten står på bordet, og man tar det man vil når man gidder. Herlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #10 Del Skrevet 24. oktober 2013 Til frokost så har vi sånn sirupsbrød, og vanlig brød, med forskjellig pålegg som eggsalat, skinke, italiensk salat, nugatti, laks, salami, spekeskinke, osv. Til lunsj så spiser vi vel det vi har lyst på. Brødskiv, julekaker, klementiner, godteri. Til middag så er det ribbe, julepølse (sånn grå pølse), kjøttpølse, medisterkaker. Og tilbehør som saus, poteter, surkål osv:P Tror vi pleier å ha no ertestuing også om jeg ikke husker feil. Til dessert så blir det gjerne is, julekaker og godteri. Anonymous poster hash: 8e801...ba4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 24. oktober 2013 #11 Del Skrevet 24. oktober 2013 Det er det jeg digger med romjula, egentlig. Ikke noen fast middag eller spisetid, maten står på bordet, og man tar det man vil når man gidder. Herlig. Ikke sant Elsker å være ute i snøvær og komme inn til et kjøleskap sstappfullt av masse deilig mat. Eller sitte med en god film om kvelden og småspise på restematen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #12 Del Skrevet 24. oktober 2013 Frokost: Julestrømpa, haha Lunsj: Risengrynsgrøt med mandel og vinner av marsipangris! Middag: Pinnekjøtt, kolarbistappe, vossakorv, poteter, osv og til dessert har vi multekrem og krumkaker! Også er det massevis av julekaker utover hele kvelden, og resten av jula, ååh, gleder meg til jul Anonymous poster hash: efbe8...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #13 Del Skrevet 25. oktober 2013 Til frokost har vi ikke noe spesielt, men spiser skiver med godt julepålegg. Feks røkelaks og eggerøre. Til lunsj er det risengrynsgrøt med mandel i! Grøten er ekstra god fordi Mamma har sukker i den. - Og det har hun ALDRI ellers. Mmm. Marsipangris til vinnereren så klart. Så går vi og småplukker på knask som nøtter og sjokolade og litt tørre julekaker fra boksen mens dagen går. Til middag er det ribbe med tilbehør Til dessert er det hjemmelagd riskrem med hakka mandler i og rød saus <3 Seint på kvelden er det kaffemat med iskake, nøtter, marsipan, sjokolade, kromkaker med krem og alle de andre julekakene. Vi går virkelig ALL inn med maten på julaften og det har vi alltid gjort. Synes det er så fint i jula, fordi da sparer vi ikke på noe, hverken kroner eller kalorier! Dyr kilopris eller høyt fettinnhold tenker vi ikke på hos oss. Alt man har lyst på og kan ønske seg er lagd eller kjøpt inn. Da nyter jeg alt med verdens beste samvittighet Gleder meg til jul ! Anonymous poster hash: ee95e...ac7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Notisblokk Skrevet 25. oktober 2013 #14 Del Skrevet 25. oktober 2013 Spiser ikke frokost på julaften, vi setter oss rundt NRK og kan drikke litt te eller kakao i pysjamas. Klokken 12-13 blir det risengrynsgrøt med en mandel i. Den som får mandelen får en gave (som oftes sjokolade som vi deler på). Middagen er pinnekjøtt med poteter, masse kolrabistappe og akevitt, brus og øl. Desserten er alltid blåbær med vaniljesaus. Vi har alltid forskjellige nøtter fremme som vi selv knekker. Pleier også å ha appelsiner og annen frukt fremme. Kaker tar vi frem på kvelden :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mushroom Skrevet 25. oktober 2013 #15 Del Skrevet 25. oktober 2013 Frokost: Ikke så mye spesielt med den egentlig, dette er før vi reiser til storfamilien for å feire Lunsj: Julegrøt med mandel! + En stor marsipan gris til den heldige vinneren Middag: Torsk, ribbe, pinnekjøtt og medisterkaker/pølser + all slags tilbehør Dessert: Multekrem, riskrem og iskake Utover kvelden har vi fremme div. julesnaks som nøtter, karameller, kromkaker.. er egentlig veldig mye forskjellig som står fremme ettersom alle i familien baker noe å ta med til bordet! Er i en veldig stor familie så utvalg er viktig og det er massevis av mat!! Kjempe koselig å ha juletiden hvor man får tilbringt tid med hele familien når vi er ellers spredt utover hele Norge og ikke får sett hverandre så titt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maman Skrevet 25. oktober 2013 #16 Del Skrevet 25. oktober 2013 Nam...inspirasjon til egne familietradisjoner dette:) skal feire hjemme med barna for første gang i år og vil gjerne lage egne tradisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 25. oktober 2013 #17 Del Skrevet 25. oktober 2013 Frokost; Mammas herlige frokostbuffet Lunsj: Risgrøt med mandel (hovedpremien er en sjokolade) Middag: Pinnekjøtt, kålrabistappe, poteter og friskt vann til drikke:) Kokt fisk til pus, og en mør biff til hver av hundene:) Dessert: Oldemors ananas pudding, og mormors hjemmelagde rabarbra is:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #18 Del Skrevet 25. oktober 2013 Har julelunsj med hele slekta på mors side med masse godt brød og alt av julepålegg! Etterfølges av litt julekaker osv. Til middag har vi ribbe, poteter, brun saus, babygulrøtter, rød-/surkål osv. Gleder meg! Har ikke dessert rett etter maten, da vi er stappmette. Så utpå kvelden tar vi en pause i gaveoppakkingen for kaffe, daimiskake, og diverse julekaker. Superkoselig Kjenner jeg gleder meg veldig til jul nå, er på utveksling i utlandet så bare det å treffe igjen familien og spise norsk mat er noe jeg virkelig ser frem til! Anonymous poster hash: b5cd8...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juvel Skrevet 25. oktober 2013 #19 Del Skrevet 25. oktober 2013 Pinnekjøtt. Alltid pinnekjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silkepiken Skrevet 26. oktober 2013 #20 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Frokost: Det man føler for, ikkje noe organisert. Vi som får kalender får alltid noe snop og julehefte på julaften, så da spiser vi det. Lunsj: Litt sånn som frokost, evt grøt hos nabomormor Middag: Kommer an på hvilken side av slekten. Enten pinnekjøtt, kålrabistappe, rosenkål, poteter og pølser. Eller ribbe. Ribbe er megakjipt. Dessert: Riskrem med rød saus og mandel. Og kaffi. Kanskje også en dessert som karamellpudding eller lignende. Elles på kvelden varierer det litt i forhold til hvor vi feirer. Men vanligvis 3-4-5 ulike julekaker, delfikake, sukkerflesk, nøtter fruktfat med twist eller annen sjokolade, krumkaker med krem hos mormor. Ofte også forskjellige kaker og iskake til "kaffe" nr. to. Hjemme er det et must med eggesalat med erter, potetsalat, spekeskinke, fenalår, laks og evt roastbiff og graddost til brødmåltidene i jula. Og spiralloff. Det er i grunnen brødmåltidene vi gjør mest ut av. Middagene elles i romjula er alt frå lasange, skinkesteik, wok, sursteik, taco....Blir gjerne invitert på besøk en dag eller to. Elles er det alltid nøtter, frukt og litt småkaker fremme. Og twist, marsipan og delfiakake, ristopper blir også ofte tatt fram. Julekaker som er obligatoriske hos oss er kokosmakroner, småkaker med sjokolade og mandelbiter, karamellkaker, kakemenner, ristopper, delfiakake og sukkerflesk, pepperkaker kjøper vi. Endret 30. oktober 2013 av Silkepiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå