Rotemor Skrevet 29. november 2023 #201 Skrevet 29. november 2023 Pipaluk skrev (På 19.11.2023 den 20.52): hvorvidt Therese er halvt pakistansk eller halvt spansk er nokså enkelt å finne ut av. Politiet har hennes DNA-profil. Da er det bare å kjøre det gjennom noen DNA-slektsdatabaser for å se opprinnelse. Jeg vil tro at de har tilgang til å gjøre det. Nei, det kan politiet ikke gjøre! De kan kun bruke egne databaser. Det er ikke lov å ta andres DNA å offentliggjøre i kommersielle registre. Vi har personvern som forhindrer dette.
Pipaluk Skrevet 29. november 2023 #202 Skrevet 29. november 2023 (endret) Rotemor skrev (29 minutter siden): Nei, det kan politiet ikke gjøre! De kan kun bruke egne databaser. Det er ikke lov å ta andres DNA å offentliggjøre i kommersielle registre. Vi har personvern som forhindrer dette. DNA databaser er hyppig brukt for å finne gjerningsmenn basert på DNA. Jeg har ikke sett noe argument ang personvern ang det. Med tillatelse fra pårørende, så kan de sende inn DNA anonymt for å sjekke etnisitet. https://blogg.forskning.no/gen-etikk/forste-drap-lost-med-internasjonale-dna-databaser/2185826 Endret 29. november 2023 av Pipaluk
Rotemor Skrevet 29. november 2023 #203 Skrevet 29. november 2023 Pipaluk skrev (4 minutter siden): DNA databaser er hyppig brukt for å finne gjerningsmenn basert på DNA. Jeg har ikke sett noe argument ang personvern ang det. Med tillatelse fra pårørende, så kan de sende inn DNA anonymt for å sjekke etnisitet. Ikke kommersielle databaser, nei. Da kunne jo pårørende gjort det selv. Og det vet ikke vi om er aktuelt. Det er ingen grunn til å tvile på mor når hun hevde hvem som er far. Hvorfor tenker du at dette er viktig?
Pipaluk Skrevet 29. november 2023 #204 Skrevet 29. november 2023 (endret) Rotemor skrev (1 time siden): Ikke kommersielle databaser, nei. Da kunne jo pårørende gjort det selv. Og det vet ikke vi om er aktuelt. Det er ingen grunn til å tvile på mor når hun hevde hvem som er far. Hvorfor tenker du at dette er viktig? Mor har selv sagt at hun er usikker på hvem faren er, da hun hadde hatt et forhold til to menn i perioden t ble unnfanget. Så kanskje pakistanerne ville engasjert seg mer om de fikk vite at det var en av deres som forsvant sporløst? Pårørende kan ikke bruke DNA som politiet har funnet i en kommersiell base. Det kreves at de bruker bomullspinner som de vrir rundt i munnhulen og sender til USA. Men jeg svarte bare på spørsmålet om hvordan man fant svar på etnisitet. Hvorvidt det er viktig å finne ut av må bare de berørte avgjøre Endret 29. november 2023 av Pipaluk
Millimani Skrevet 29. november 2023 #205 Skrevet 29. november 2023 Therese lignet ikke særlig på spanjolen og søstrene sine. Mammaen var rundt fire mndr på vei før hun skjønte at hun var gravid med Therese, og hun var 17 år da Therese ble født. Ja, hun har vært mer usikker etter hvert. Da Therese forsvant var hun fortsatt overbevist om at spanjolen var faren fordi pakistaneren sa til henne at han var ufruktbar da han fikk vite om graviditeten. Han fikk sitt første barn med en annen da Therese var omkring 9 år, og flere etter det barnet. Ser du bilder av Therese og søstrene er det lett å se at Therese er mørkere, og at hun ikke ligner særlig på søstrene sine. Men flere i spanjolens familie er forholdsvis mørke i huden, noe som også er nevnt i boka. 1 1
Rotemor Skrevet 29. november 2023 #206 Skrevet 29. november 2023 (endret) Pipaluk skrev (3 timer siden): Mor har selv sagt at hun er usikker på hvem faren er, da hun hadde hatt et forhold til to menn i perioden t ble unnfanget. Så kanskje pakistanerne ville engasjert seg mer om de fikk vite at det var en av deres som forsvant sporløst? Pårørende kan ikke bruke DNA som politiet har funnet i en kommersiell base. Det kreves at de bruker bomullspinner som de vrir rundt i munnhulen og sender til USA. Men jeg svarte bare på spørsmålet om hvordan man fant svar på etnisitet. Hvorvidt det er viktig å finne ut av må bare de berørte avgjøre Svaret er at politiet ikke kan bruke kommersielle databaser til å finne etnisitet. Det har heller ingen hensikt for dem. Politiet har ingen grunner til å ville «engasjere det pakistanske miljøet i sin etterforskning. Endret 29. november 2023 av Rotemor
Sgirl Skrevet 29. november 2023 #207 Skrevet 29. november 2023 Tror også løsningen ligger nært og inne i blokka. Tror hun ble fraktet bort etter en stund. Spanjolen var rapportert å være voldelig mot moren. Barn drepes oftest av foreldre eller steforeldre. Det kan tenkes at spanjolen også var av den oppfatning at Therese ikke var hans, grunnet ulikt utseende. Dette kan ha gjort henne ekstra sårbar for å bli utsatt for vold. Moren var gravid. Dersom man ser på andre saker hvor barn drepes, skjer det ofte når moren venter flere barn. Det øker stresset i familien. Har ikke lest noen plasser at det har vært gjort en grundig redegjørelse for hvor han var under hele den aktuelle perioden. Bortsett fra at han så på tv…
Millimani Skrevet 30. november 2023 #208 Skrevet 30. november 2023 (endret) Sgirl skrev (På 29.11.2023 den 22.16): Tror også løsningen ligger nært og inne i blokka. Tror hun ble fraktet bort etter en stund. Spanjolen var rapportert å være voldelig mot moren. Barn drepes oftest av foreldre eller steforeldre. Det kan tenkes at spanjolen også var av den oppfatning at Therese ikke var hans, grunnet ulikt utseende. Dette kan ha gjort henne ekstra sårbar for å bli utsatt for vold. Moren var gravid. Dersom man ser på andre saker hvor barn drepes, skjer det ofte når moren venter flere barn. Det øker stresset i familien. Har ikke lest noen plasser at det har vært gjort en grundig redegjørelse for hvor han var under hele den aktuelle perioden. Bortsett fra at han så på tv… Spanjolen satt da inne i leiligheten og så på fotball, han var vel ikke ute av leiligheten i det hele tatt. Elena var sammen med Therese helt til hun gikk til kiosken, og Therese ikke ville være med. Spanjolen ble nøye avhørt, han som alle andre. Har du lest boka? Da vet du hva som står der, og at det faktisk er barna som er de viktigste vitnene. Men det ble aldri vektlagt særlig fra politiets side, kanskje mest fordi de var små barn. I ett av avhørene et drøyt år etter at Therese forsvant nevner Elena et navn på en lokal gutt som var til stede kort tid før de andre dro til kiosken, noe som også bekreftes av ett av de andre barna. Endret 5. desember 2023 av Millimani 1
Sunnys Skrevet 2. desember 2023 #209 Skrevet 2. desember 2023 Dette er en sak jeg aldri glemmer. Jeg er født samme år som Therese, og jeg husker godt denne saken fra da vi var barn. Forferdelig og et mareritt for mor å miste barnet sitt uten å få et svar. Årene har gått og noen der ute vet noe tenker jeg. Håper de som vet står frem så moren kan få fred i hjertet sitt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå