Gå til innhold

1000 kr i konf.gave nok når man er tante????????????????????


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Mellom 500 og 1000 vil jeg si er passe. Avhenger av hvor mange tantebarn og hvor god råd en har.

Men jeg gir det samme til alle mine nieser og nevøer - uavhengig av hvem jeg har mest kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

500 i dåpsgaver og 1000 til konfirmasjon. Ikke har vi så god råd heller.

Legger av i tre mnd så har vi summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå le litt av folk som bruker geografisk plassering som standard for hvor mye man skal gi i gave. Akkurat som om de er redde for hva naboen og nesten av bygda vil si  :ler:

Jeg gir F... i naboen. Når jeg henviste til "mine kanter" ville jeg ene og alene ha fram at jeg lever i et svært så gjennomsnittlig norsk miljø.

Det vesentlige med å gi gaver er uansett tanke og omtanke, markering av en begivenhet. Noen har råd til 10 000,- andre må slite for å klare 500,-

Jeg synes synd i dem som føler seg pressa (av familien eller naboen) til å gi mer enn de evner økonomisk. Jeg er inderlig glad mine barn ikke regner menneskers verdi i kroner og øre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk tusen kroner er akurat passe. Men klart, har man mange tantebarn og ikke så god råd bør man vel moderere seg litt. Men jeg i min situasjon ville gitt min søsters barn tusen kroner i konfirmasjonsgave, da snakker jeg kun om konfirmasjon i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
da snakker jeg kun om konfirmasjon i kirken.

Hvorfor?

Hva er forskjellen?

*Oppriktig interessert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det fjolleriet man driver med nede på Rådhuset ikke engang i nærheten til å kunne kalles konfirmasjon. Men det er min mening, og ikke det tråden handlet om..... Derfor poengterte jeg at jeg kun mener kirkelig konf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Greit svar for meg, sjøl om vi aldri kan bli enige om hva som er fjolleri.

En evt diskusjon om det får vi ta i en annen tråd, så denne ikke sklir ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
For meg er det fjolleriet man driver med nede på Rådhuset ikke engang i nærheten til å kunne kalles konfirmasjon. Men det er min mening, og ikke det tråden handlet om..... Derfor poengterte jeg at jeg kun mener kirkelig konf.

Litt enig med deg, Tex. Konfirmasjon forbinder jeg med en kirkelig handling, så for meg blir det litt rart å snakke om borgerlig konformasjon, syns på en måte det blir en selvmotsigelse. Selv om jeg syns det er greit at de som ikke velger å konfirmere seg (i kirke) også ønsker en feiring. Men det var en avsporing..

Men Tex: Hva ville du gitt hvis du ble bedt i en borgerlig konfirmasjon til et tantebarn (på din eller Texmannens side)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får dere mye mer enn nok slappe av litt. En konfirmasjon er ikke en vanlig bursdag og tante er faktisk svært nær familie. 1000 kroner er helt passende, ikke for mye og ikke for lite.

1000,- er faktisk mye å gi i gave når man har en helt vanlig inntekt.

Så mye har min familie aldri gitt til tantebarna. Av den enkle grunn at lommeboka ikke tillater det.

Man er ikke laget av penger.

Nei, da synes jeg at en gave til litt mindre pris er mye bedre, f eks et smykke, et fint armbånd m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tex: Hva ville du gitt hvis du ble bedt i en borgerlig konfirmasjon til et tantebarn (på din eller Texmannens side)?

Jeg vet ikke. Jeg ville hatt et skikkelig dillemma....

Min kjære har ingen som kunne tenkes å konfirmeres så den saken er grei. Men hvis min søster fikk barn som ville stå til borgelig konfimasjon, ville nok konfirmanten og jeg hatt et såpass godt forhold at vi kunne snakket om det. Så kunne vi sikkert omgått det på en måte, altså konf uten presang og heller en ekstra oppmerksomhet en annen gang. Litt som de Jehovas vitnene jeg kjenner som sniker seg bakveien til julepresanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det fjolleriet man driver med nede på Rådhuset ikke engang i nærheten til å kunne kalles konfirmasjon. Men det er min mening, og ikke det tråden handlet om..... Derfor poengterte jeg at jeg kun mener kirkelig konf.

All konfirmasjon er kun for å få gaver.

Før i tiden var konfirmasjon en fornyelsae av dåpen og betydde noe, men i dag er det kun en tradisjon for å få gaver.

Over til det tråden egentligt er om.

Jeg synes 1000,- var mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble konfirmert, for.. 5-6år siden, fikk jeg alt fra 500-1500kr av tanter og onkler.

Man kan jo ikke gi 1000kr hvis man ikke har mulighet til det. (Og konfirmasjonstiden ligger jo farlig nært de dagene man skal betale restskatt, hvis man har det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All konfirmasjon er kun for å få gaver.

Det var da rimelig bombastisk......

Jeg er konfirmert, med hånden på hjertet for å konfirmere min kristne tro. Av samme grunn gifter jeg meg nå i kirken. Det finnes faktisk kristent folk i landet, som både holder troen og tradisjonen ved like. Og nettopp av den grunn er jeg motstander av såkalt borgelig konfirmasjon, det er ingen stadfestelse av hverken dåp eller tro, snarere en lettvint utvei for ungdom til penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Jeg ble konfirmert for 3 år siden og jeg fikk 1000 kr med alle tanter, bortsett fra ei som også er fadderen min: Der fikk jeg bunadsølje og noe til.

Jeg synes 1000 kr er passe, hvis man har økonomi til det. Hvis ikke så må man jo selvfølgelig gi mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

All konfirmasjon er kun for å få gaver.

Sorry Lisemor, men her tar du feil!

Gidder egentlig ikke utdype mer - ikke er det dette tråden handler om, dessuten faller så bombastiske uttalelser på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feil! Jeg konfirmerte meg fordi jeg er kristen.

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kr. 1000,- er en meget raus presang.

Og mer enn det vi er vant til i familien. Riktignok er det forskjell på mors- og farssiden ... da min søster kun har to tantebarn.. mens det på den andre siden er veldig mange..

Og det kan vel ikke stikkes under en stol at en meget stor del av konfirmantene konfirmerer seg pga gaver.. For det er hvertfall det store store samtaleemnet på skolen dagen etter. Hvem fikk mest.. (Og når unger får 30-50.000,- + mopeder osv. synes jeg det går over alle støvleskaft)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Fikk selv fra 500-1200kr fra tanter og onkler til konfirmasjonen. (Jeg ble overrasket over hvor mye jeg fikk av hver! Forventet det så absolutt ikke)

Har du råd til å gi 1000kr, flott for deg! :)

Jeg konfirmerte meg også fordi jeg var kristen...

(og velger å ikke gifte meg i kirken, fordi jeg ikke er kristen!)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Vi skal i konfermasjon til mine tvilling fettere nå til helgen og har da tenkt til å spleie på gave sammen med min mor og da bruker vi 650 hver. Det syntes jeg er akkurat passe, har ikke akkurat så god råd at vi kan gi noe mer, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...