Gå til innhold

Sex med kjønnsvorter?

cascadas

Anbefalte innlegg

Ser nå at jeg faktisk ikke skrev det, men jeg er absolutt enig i at hun burde nevne det for ham :)

Meningen med innlegget var egentlig bare å si at det ikke er helt krise eller verdens undergang å være HPV-smittet :)

Nå ja, jeg hadde blitt rimelig fortvilet om jeg fikk kjønnsvorter. Skal man se sånn på det er det jo relativt få kjønnssykdommer som fører til "verdens undergang". Jeg hadde ikke hatt sex med en person jeg visste var smittet av kjønnsvorter, på samme måte som jeg ikke hadde hatt sex med en person jeg visste var smittet av klamydia, selv om jeg strengt tatt "bare" kan ta en pille og bli frisk igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra du skal til lege! Kanskje legen kan komme med noen råd om hvordan man kan fortelle sånt. Skjønner det er kjipt.

Dersom du tror dette kan bli et langvarig forhold, er det dumt å komme med hvite løgner, for da kan sannheten komme frem siden. Da er det bedre å fortelle det, og si at grunnen er at du ikke vil smitte han uten at han er informert. han burde jo sette pris på en slik ærlighet og modenhet.

Kjønnsvorter er vel ganske vanlig, selv om jeg skjønner problemet, jeg hadde også hatt problemer med å si det. Muligheten er der uansett for at han ogsåkan ha noe liknende, og føler han kan være åpen også, det kan i så fall være en lettelse for dere begge.

Jeg tror i alle fall på ærlighet. Om han avviser deg pga et par vorter er han uansett ikke så mye å samle på.

Anonymous poster hash: ff996...f0e

Akkuat vorter er ikke vanlig, selv om omtrent halvparten av befolkninga kan få en HPV-infeksjon i løpet av livet. Bare omtrent 5-10% av dem får episoder med vorter.

Det TS også burde være klar over, og som legen sikkert kan si mer om, er at hvis man har vorter, og det er noe som vedvarer, så er sjansen for at man får celleforandringer som er forløpere til kreft, øket. Så man bør sørge for regelmessige kontroller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuat vorter er ikke vanlig, selv om omtrent halvparten av befolkninga kan få en HPV-infeksjon i løpet av livet. Bare omtrent 5-10% av dem får episoder med vorter.

Det TS også burde være klar over, og som legen sikkert kan si mer om, er at hvis man har vorter, og det er noe som vedvarer, så er sjansen for at man får celleforandringer som er forløpere til kreft, øket. Så man bør sørge for regelmessige kontroller.

Okay, da er det ikke så vanlig. Og det må jo være en kjip infeksjon å få, både med tanke på kreftrisikoen og den sosiale belastningen. I tillegg tar det vel ofte flere år å bli ordentlig kvitt det (og viruset er vel i kroppen for alltid). Det står i alle fall ikke øverst på ønskelista mi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at en dag må du fortelle det, like greit og si det tidlig. Vis han ikke godtar det, så får han bare gå.

sett deg ned med han, og si det rett ut.

Anonymous poster hash: e64d5...15b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er HPV virus som IKKE gir vorter som kan lede til celleforandringer/kreft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget var vel at de HPV-virusene som gir vorter også er de som øker faren for kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke helt. Alle HPV-virus kan gi vorter, men de som har den sterkeste tendensen til å gi vorter, har lav risiko for å gi kreft. Men det er ikke noen gjensidig utelukkende ved dette. Det er ikke slik at har man vorter, så er det ikke fare for at man får kreft. Og man kan også være smittet med flere forskjellige typer HPV samtidig. Så før legen gir sitt samtykke, burde man styre unna sex. Hvorfor skal man ta en slik risiko på noen andres vegne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det Mann42 sier. Vorter utelukker på ingen måte kreftrisiko, selv om de mest aggressive virusene ikke alltid gir vorter. Man har ofte flere hvp-typer samtidig.

Vaksine er en godt ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, er DU godt fornøyd med at personen som smittet deg aldri ga deg valget om du ville bli smittet eller ikke?

Personen som smittet meg hadde ikke synlige kjønnsvorter, og var ikke klar over at han hadde dette viruset før etter han hadde smittet meg. Så bærer ingen nag til han, og har selvfølgelig ikke tenkt å gå rundt å smitte folk jeg heller. Ut i fra det legen min sa, så bør jeg holde meg unna sex i 2 måneder, også kommer jeg til å ha viruset for alltid. Så jeg er smittefarlig for resten av mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde kjønnsvorter spurte jeg fastlegen min om denne problemstillingen. Hun sa jeg bare kunne ha sex som vanlig, og ikke trengte si noe om det. Hennes ord: "Så lenge han du har sex med har hatt 2 eller flere pertnere før deg har han garantert viruset selv også".

Anonymous poster hash: ddbdb...c2a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde kjønnsvorter spurte jeg fastlegen min om denne problemstillingen. Hun sa jeg bare kunne ha sex som vanlig, og ikke trengte si noe om det. Hennes ord: "Så lenge han du har sex med har hatt 2 eller flere pertnere før deg har han garantert viruset selv også". Anonymous poster hash: ddbdb...c2a

Da høres det ut som en ekstremt uprofesjonell fastlege, som råder deg til å bevisst smitte andre med en kjønnssykdom. Synes det rådet var helt på trynet.

Håper virkelig ikke du hadde sex med noen uten å fortelle dem at du hadde vorter. Skulle tro partneren SÅ dette før eller siden. Festlig å oppdage ved oralsex...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...