Gå til innhold

hvor skal jeg kildesortere?


freidig_91

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er veldig opptatt av miljø og sånn og skulle så gjerne ha kildesortert. Problemet er at jeg har en veldig liten leilighet, og jeg har ikke skapplass til tre forskjellige søppelbøtter. Eneste mulighet jeg kan tenke på er å ha de stående på stuegulvet, men det skaper lukt og jeg er redd for hva slags ”rykte” det vil gi meg. Hjelp! Kan noen si meg hvordan jeg skal løse dette problemet?

Hilsen miljøbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger jo ikke ha alt i skapet, og ikke i en bøtte, heller.

Og hvis du har sånn prekær plassmangel at du ikke kan organisere kildesortering i mer enn to kategorier, så ville jeg satset på å sortere bort organisk avfall, siden det er den søpla som det er mest trøbbel med, og som det er miljømessig bra å få bort fra fyllinga.

Andre pri ville sannsynligvis vært glass og metall, siden det faktisk KAN resirkuleres.

Hvis det er forbrenningsanlegg der du bor, så kan du med god samvittighet kaste plast og papir og restavfall i samme posen, for det forurenser ikke stort når det brennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke ha alt i skapet, og ikke i en bøtte, heller.

Og hvis du har sånn prekær plassmangel at du ikke kan organisere kildesortering i mer enn to kategorier, så ville jeg satset på å sortere bort organisk avfall, siden det er den søpla som det er mest trøbbel med, og som det er miljømessig bra å få bort fra fyllinga.

Andre pri ville sannsynligvis vært glass og metall, siden det faktisk KAN resirkuleres.

Hvis det er forbrenningsanlegg der du bor, så kan du med god samvittighet kaste plast og papir og restavfall i samme posen, for det forurenser ikke stort når det brennes.

Er det verre å brenne organisk avfall en plastikk? My life is a lie!

Hva er problemene med org. avfall på fyllingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verre å brenne organisk avfall en plastikk? My life is a lie!

Hva er problemene med org. avfall på fyllingene?

Organisk avfall råtner, det gir mat til rotter og andre skadedyr, og det danner store mengder metangass. Og det stinker.

Vanlig plastikk slipper ut CO2 og vanndamp når det brennes. PVC er litt verre, da dannes det saltsyre, også, men emballasje og plastposer kan godt brennes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er veldig opptatt av miljø og sånn og skulle så gjerne ha kildesortert. Problemet er at jeg har en veldig liten leilighet, og jeg har ikke skapplass til tre forskjellige søppelbøtter. Eneste mulighet jeg kan tenke på er å ha de stående på stuegulvet, men det skaper lukt og jeg er redd for hva slags ”rykte” det vil gi meg. Hjelp! Kan noen si meg hvordan jeg skal løse dette problemet?

Hilsen miljøbevisst

Jeg tror vi er mange som har dette problemet. De to siste stedene jeg har bodd, har det bare vært plass til en søppelkasse under vasken, pga. varmtvannsbereder.

Jeg har løst plassproblemet ved å ha restavfall i den søppeldunken jeg faktisk har plass til, og henge plastsøppel + matavfall på innerdøra med slike kroker: http://www.ebay.com/itm/2x-Stainless-Steel-Home-Cabinet-Kitchen-Over-Door-Organizer-Holder-Hanger-Hook-/121183706551?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c371c9db7

Jeg bor i Oslo, og her har vi egne poser til mat og plastavfall, så for meg har denne løsningen vært perfekt. Hvis du tenker å prøve deg på noe liknende, anbefaler jeg deg å kjøpe to kroker til hver pose, slik at de kan henge åpne etter hankene.

Papir, glass/metall og panteflasker har jeg stående fremme, og kvitter meg med løpende. Jeg drikker ikke brus, så den løsningen fungerer fint for meg uten at det hoper seg opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Sagarmatha

Hei,

Jeg er veldig opptatt av miljø og sånn og skulle så gjerne ha kildesortert. Problemet er at jeg har en veldig liten leilighet, og jeg har ikke skapplass til tre forskjellige søppelbøtter. Eneste mulighet jeg kan tenke på er å ha de stående på stuegulvet, men det skaper lukt og jeg er redd for hva slags ”rykte” det vil gi meg. Hjelp! Kan noen si meg hvordan jeg skal løse dette problemet?

Hilsen miljøbevisst

Hei miljøbevisst

Jeg vil startet med å lese litt forksningsrelatert lektyre. Det er nemlig en del resirkulering som trolig er svært kontraproduktivt. Det vil si det krever mer energi å gjenvinne det enn å produsere nytt.

Hvis alt norsk plastavfall ble gjenvunnet, ville det bare tilsvare rundt 0,3 prosent av det norske oljeuttaket. Med dagens gjenvinning er innsparingen bare 0,04 prosent!

- Den samme innsparingen kunne gjøres ved å stanse de norske oljekranene i tre og en halv time hvert år. Miljøregnskapet står seg ikke særlig godt mot uttak av nye naturressurser, sier Bruvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...