Gå til innhold

Katt ved veien

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og for en forferdelig dyrlege du var hos! Ikke klarte de å se kjønn, og ikke var de interessert i å hjelpe

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen venner, gode naboer, familie e.l som kunbe hatt katten hos seg i alle fall frem til du finner ut om den er skadd, syk, forlatt etc?

I tillegg ville jeg hengt opp goet synlige lapper i nærområdet du fant katten/i byen, samt butikker i håp om at en evt eier melder seg. Og facebook/nettsiden for savnede katter.

lykke til! :)

Anonymous poster hash: e4062...e94

Jeg har forsøkt å kontakte noen naboer og venner, men det er ingen som ønsker å ta den til seg. Skal prøve og høre med flere :)

Kan du ikke ha den på badet i natt? Badet mitt er 2-3 kvm stort, men det gjorde susen da jeg fant en bortkommen pusejente i hagen :) Hadde/har en ganske dominant katt, og ønsket derfor å holde de adskilt. Satte kattedoen inn på badet, samt mat og vann, og tror hun hadde det greit nok :)

(Det hører med til historien at vi ikke fant noen eier, så hun ble bare hos oss, og kattene omgås nå uten problemer, selv om de ikke akkurat er bestevenner..)

Jeg kan dessverre ikke det selv om jeg har veldig lyst til det. Den kunne i utgangspunktet vært her så lenge den trengte hvis det var opp til meg. Vi fant en bortkommen katt i sommer som vi hadde på badet - og vi kunne ikke sove på flere netter for det var fullt rabalder. Min herremann var hissig i flere uker i etterkant. MItt håp er at noen kan hente henne før han kommer inn ikveld. Det blir drama her ellers, han er ordentlig kattevond når det gjelder fremmede katter som tas inn uten hans samtykke :(

Skrevet (endret)

Og for en forferdelig dyrlege du var hos! Ikke klarte de å se kjønn, og ikke var de interessert i å hjelpe

De var ikke interessert i å hjelpe noe utover å sjekke den chippen. Jeg ble faktisk litt overrasket. Hadde trodd de hvertfall sjekket at katten ikke var skadet - nå vet jeg jo ikke hundre prosent om det er noe med den heller, men jeg vil legge til at jeg tipper den bare er bortkommen og litt småredd, men jeg syns de kunne faktisk tatt seg et øyeblikk og tatt en rask sjekk!

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Skrevet

vil bare si lykke til, og er helt fantastisk og høre om slike mennesker som deg!
Kanskje noen dyreklinikker vil ta den inn? Dyrlegen hos oss tar inn katter som er funnet, legger dem ut på nettet osv for og finne eierne, kanskje noen i ditt område kan det? :)

• Liker 3
Skrevet

vil bare si lykke til, og er helt fantastisk og høre om slike mennesker som deg!

Kanskje noen dyreklinikker vil ta den inn? Dyrlegen hos oss tar inn katter som er funnet, legger dem ut på nettet osv for og finne eierne, kanskje noen i ditt område kan det? :)

Jeg skal høre med noen i nærheten før de stenger. Takk for tips!

Skrevet

Så spørsmålene når alt har roet seg nå er: hva om den tilhører noen og jeg holder den fanget inne hos meg? Hva om noen begynner å savne den fordi den ikke kommer seg hjem? :sukk:

Skrevet

Ring de først de som hadde annonsen på dyrebar (selv om det ikke skulle være deres katt, så blir de nok glad for at du sjekket).

• Liker 1
Skrevet

Siden den har skipskattpoter, vil den være mye lettere gjenkjennelig enn en hvilken som helst annen svart katt, så du har i det minste det å gå på.

Ellers ville jeg tatt et ordentlig bilde så snart som mulig, lagt det ut på nettet på alle mulige nettsider der de har annonser om mistet/funnet, facebook og twitter, med beskrivelse om hvor den ble funnet, og at den har skipskattpoter.

Skrevet

Ninuska, har du et rom du kan slippe den løs på litt så du kan se om den er skadet? Prøv å få den til å gå litt fram og tilbake.

Det skal mye til for en katt å legge seg slik du beskriver uten at den er skadet/syk.

Er på jobb nå og er travel, men vil bare si det er fantastisk at du hjelper som du gjør! Idiotisk veterinær må jeg også si.

Ikke slipp den ut. Stol på instinktene dine da du fant den!

• Liker 5
Skrevet

Så bra du fikk tak i den iallefall :) Men virker den i fin form nå? Har du prøvd å gi den vann og litt mat? Off, så vanskelig situasjon, jeg ville ringt eventuelle andre dyreklinikker og spurt om noen hadde meldt en sånn katt savnet. Og så å ring på den annonsen, for selv om katten ikke har vandret så langt av seg selv kan han ha vært med en bil, har vært borti flere katter som har hoppet opp i motorrommet og havnet langt avgårde.

Skrevet

Ninuska, har du et rom du kan slippe den løs på litt så du kan se om den er skadet? Prøv å få den til å gå litt fram og tilbake.

Det skal mye til for en katt å legge seg slik du beskriver uten at den er skadet/syk.

Er på jobb nå og er travel, men vil bare si det er fantastisk at du hjelper som du gjør! Idiotisk veterinær må jeg også si.

Ikke slipp den ut. Stol på instinktene dine da du fant den!

Jeg har sluppet den ut i leiligheten for den er veldig rolig og tillitsfull. Den ligger under sofaen nå, men jeg har sett at den har tuslet litt rundt omkring her. Så den kan gå heldigvis, men det var noe rart med måten den lå apatisk og stirret ut i intet. Det gav meg en uggen følelse!

Så bra du fikk tak i den iallefall :) Men virker den i fin form nå? Har du prøvd å gi den vann og litt mat? Off, så vanskelig situasjon, jeg ville ringt eventuelle andre dyreklinikker og spurt om noen hadde meldt en sånn katt savnet. Og så å ring på den annonsen, for selv om katten ikke har vandret så langt av seg selv kan han ha vært med en bil, har vært borti flere katter som har hoppet opp i motorrommet og havnet langt avgårde.

Jeg har satt vann foran den. Dyrlegen sa at jeg ikke skulle gi den mat med mindre den skulle bli her, så det har jeg ikke gjort. Hva tenker dere? Den spiste noen godbiter mens jeg lokket den til meg i dag tidlig.

Skrevet (endret)

Gi den mat. Det er viktig å få sjekket om den spiser eller ikke! Går den helt normalt uten halting? Kan du kjenne litt på den rundt mage/bekken for å se om den reagerer på smerte? Det veterinæren tenker på er at du ikke skal "dra på deg" en katt som du ikke vil ha. Men det er en tåpelig ting å si m.t.p omstendighetene da du fant den. Regelrett ansvarsløst av veterinæren, men det føyer seg jo bare i rekka av resten hun gjorde/ikke gjorde. Ingen veterinær med respekt for seg selv får inn en katt som er funnet på denne måten uten i det minste å ta en "grovsjekk" for å finne event. skader!

Er den hjemløs må uansett noen ta ansvar, og er den bortkommen må eier finnes, enten av deg eller andre. En katt legger seg ikke til på denne måten uten en grunn!

Endret av Aurora M.
  • Liker 4
Skrevet

Enig med Aurora M.

Men har dyrebeskyttelsen der du bor en egen facebook-side? Hvis du legger inn en melding der kan det være at det er noen som har mulighet til å ta hånd om katten.

Skrevet

Gi den mat. Det er viktig å få sjekket om den spiser eller ikke! Går den helt normalt uten halting? Kan du kjenne litt på den rundt mage/bekken for å se om den reagerer på smerte? Det veterinæren tenker på er at du ikke skal "dra på deg" en katt som du ikke vil ha. Men det er en tåpelig ting å si m.t.p omstendighetene da du fant den. Regelrett ansvarsløst av veterinæren, men det føyer seg jo bare i rekka av resten hun gjorde/ikke gjorde. Ingen veterinær med respekt for seg selv får inn en katt som er funnet på denne måten uten i det minste å ta en "grovsjekk" for å finne event. skader!

Er den hjemløs må uansett noen ta ansvar, og er den bortkommen må eier finnes, enten av deg eller andre. En katt legger seg ikke til på denne måten uten en grunn!

Uff, vi har tydeligvis ikke møtt på en god dyrlege slik jeg leser det nå. Det var ikke superinteresse for mat - men det var litt småspising. Hun maler en del... og hun vil kose, men hun ligger under sofaen nå.

Enig med Aurora M.

Men har dyrebeskyttelsen der du bor en egen facebook-side? Hvis du legger inn en melding der kan det være at det er noen som har mulighet til å ta hånd om katten.

Det kan jeg gjøre! Gjør det i løpet av et par timer hvis ikke Dyrebeskyttelsen tar kontakt selv med meg. Jeg har jo egentlig lyst at hun skal bli her - tenk om det er noen i nærheten som eier henne, da er det fælt at hun skal langt bort i et fosterhjem :sukk:

Skrevet

I mitt distrikt er Dyrenes Beskytter (facebookside) veldig aktive når det gjelder å ta vare på hjemløse katter. Mitt tips er å søke på fb og se om det er en gruppe der du bor.

Anonymous poster hash: 12562...bd9

Skrevet

Spørsmålet er nå om jeg skal slippe henne ut. Hun har spist litt, drukket litt og hun vandrer utenfor og koser litt med oss. Litt skvetten, men hun virker ganske fin. Hva tenker dere? :klo:

Skrevet

Spørsmålet er nå om jeg skal slippe henne ut. Hun har spist litt, drukket litt og hun vandrer utenfor og koser litt med oss. Litt skvetten, men hun virker ganske fin. Hva tenker dere? :klo:

Jeg tenker at du kanskje skal slippe henne ut? Veldig vanskelig, men det er du som har sett katten. Hvis hun er fin i pelsen, og det virker som om hun har et hjem OG hun virker i fin form så kanskje det beste er å la henne finne hjem selv.

Dette er hvorfor alle bør microchippe katten sin :frown:

Skrevet

Jeg ville beholdt katten inne, tatt et par gode bilder av den og lagt ut på facebook, din lokale Dyrebeskyttelsen og alle andre grupper som kan være aktuelle for kattefolk i ditt område. Ser så mange som mister katten sin, og så dukker den plutselig opp noen uker senere et helt annet sted. Så HVIS denne katten faktisk er savnet, så er det så kjipt å bare slippe den ut igjen når den kunne vært reddet... Hvis den IKKE er savnet, så burde den uansett gått via Dyrebeskyttelsen el.l. slik at de kunne ta seg en prat med katteeieren om å chippe katten!

Dette er grunnen til at alle (ute)katter må chippes!

Anonymous poster hash: daea9...3b2
Skrevet

Det jeg er bekymret for er måten hun lå på da du fant henne. Det kan tyde på en påkjørsel og at hun var i sjokk. Jeg har vært borti lignende tilfeller der indre skader har kommet til uttrykk senere selv om katten har virket ok første dag. Det ideelle hadde jo vært om du kunne ha henne der til du fant en event. eier, så eier ble gjort oppmerksom på hva som har skjedd og kunne tatt henne til veterinær for en grundig sjekk. Men om det er helt umulig, ville jeg ha forsikret meg om de mest åpenbare tingene: Sjekk tannkjøtt om det er rosa og fint. Klem på henne rundt mage/bekken og legg merke til event. smertereaksjoner. Lokk henne opp på et bord eller en benk og se om hun hopper opp og ned uten problemer. Det er spesielt bakparten du bør være obs på (vingling, om hun legger mer trykk på det ene beinet enn det andre o.s.v). Er alt dette helt ok, kan du slippe henne og så holde et våkent øye utendørs om du ser henne igjen. Annonser etter eier uansett!

Skrevet

Grunn til å sjekke savnet-meldinger for steder som ikke er helt-i-nærheten:

"KATTUNGEN VAIAS SOM BLE FUNNET PÅ HÅPET GJENFORENT MED SINE EIERE I LYNGEN!!

Tirsdag 17.09.13 fikk vi inn en liten mons som var funnet ute alene på Håpet i Tromsø. Etter annonsering viste det seg at kattungen hadde forsvunnet fra sitt hjem i Lyngen, og var sterkt savnet. Veien fra Lyngen til Tromsø er lang. Eiere mistenker at lille Vaias har haiket med en bil fra Lyngen til Tromsø, men klarer ikke helt å forstå hvordan alt henger sammen."

Fra Lyngen til Tromsø er det cirka 2 timer med bil, samt en fergetur... Så katter kan finne på mye rart. (Tror ikke det fantes avisartikkel på dette, har klippet fra Dyrebeskyttelsen Norge avd. Tromsø sin facebookside.)

Anonymous poster hash: daea9...3b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...