ninuska_ Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har et spørsmål som jeg trenger litt raskt svar på. Jeg har observert en liten svart katt rett som ligger ganske apatisk og stirrer ut i luften. Den aller første gangen lå den på gresset ved en krapp sving. Den lå nesten oppå veien, så nær var den. Det er ingenting akkurat på den siden av veien, kun et par hus, men jeg reagerte siden den lå såpass nærme veien og bare lå der. Jeg gikk tilbake til den etter å ha parkert bilen (et lite stykke å gå) og der lå den fremdeles. Prøvde å puse og gå forsiktig mot den, men den løp i krattet og lå der. Tenkte at hvis den lå der når jeg gikk tilbake etter et par timer, da ville jeg forsøke å fange den. Den var borte senere, og jeg tenkte det var bare jeg som hadde overreagert. I dag når jeg våknet la jeg merke at den lå apatisk et lite stykke utenfor vinduet mitt. Jeg vurderte å gå bort, men før jeg rakk å kle på meg og komme meg ut var den borte. Nå når jeg var ute kjørte opp denne veien igjen et par timer etter den siste hendelsen - da lå den der. I samme krappe svingen, så nære veien. Spørsmålet er: hva gjør jeg? Kan jeg gå og fange den? Altså, det teite er at om den tilhører noen så er jeg en katteknabber - men jeg syns den er så mistenksomt rolig og ligger så åpent på gresset, rett ved veien. Det er da mange andre fine steder og ligge for katter? Jeg har en litt vond følelse for denne katten - jeg tror ikke den er påkjørt, men den virker helt forvirret og bortkommen. Hva tenker dere? 1
Agathe Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Den KAN faktisk være påkjørt selv om du ikke ser noen ytre skader. Jeg ville prøvd å få tak i katten og ta den med inn for å se hvordan den oppfører seg, og så eventuelt tatt den med til dyrlegen. Hvis du ikke klarer å få fatt i den kan du jo sjekke på nettet om det er noen som har lagt ut savnet-melding på den. Tror ikke du skal bekymre deg så mye om katteknabber-faren Som katteeier ville iallefall jeg satt pris på om noen tok seg av lillemonsen min hvis han var ute av stand til å klare seg selv 7
Gjest HappyWaffle Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 uff det hørtes jo ikke bra ut :s kan hende den er skadet selv om det ikke ser sånn ut, den kan også være en bortkommen katt som trenger hjelp. hvis du får fanget den så ta den med til dyrlegen å sjekk om den er chippet.
ninuska_ Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Ja, jeg tror grunnen til at jeg reagerer er at den bare sitter i en slags liggende posisjon. At den dukket opp ut av det blå i denne svingen, så her oppe ved leilighetene, og igjen der nede. Det gir en uggen følelse. Har sjekket litt annonser av puser som er savnet, og den kan kanskje ligne på en - men jeg er usikker. Jeg har lagt frem reiseburet til pus og skal prøve å få fanget den hvis den fremdeles er der. Uffameg! Forresten, skal jeg ta med noe mat for å lokke den? Har aldri fanget katt før, og nå tar jeg meg fri fra jobb for å fange den - kryss fingrene for at den er der! Endret 21. oktober 2013 av ninuska_ 6
Agathe Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Du kan prøve å lokke med mat ja, sette mat inn i buret og se om du får lurt den inn i det - det ville vært det beste Men ta iallefall med en håndduk eller noe du kan ha over/rundt den i tilfelle du må fange den kjapt og den blir redd. Håper du får tak i katten. Lykke til, dette er kjempesnilt av deg!
xxhmj Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Du kan sjekke på dyrebeskyttelsen eller dyrenes beskytter på facebook i nærheten av deg og legg det ut der, prøv å ta bilde av den på avstand, så du har noe å vise. Også på dyrebar.no.. Hvis du ikke visste om det. Er vanskelig med disse kattene, fordi de er så sterke og viser ikke tegn på smerte enkelte av dem. Så det beste er å få tak i den, få hjelp av flere.
ninuska_ Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Den er fanget! Herregud. Jeg er stresset etter fanginga. Hva gjør jeg nå? Tar den med hjem og setter på badet. Rett til dyrlege eller? Skal jeg slippe han ut på badet? Endret 21. oktober 2013 av ninuska_ 4
Minya Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg ville dratt til veterinæren så fort som fy, la den ligge inni buret enn så lenge, så slipper du at den kryper innunder badekaret eller dusjen eller hva det måtte være. Veterinæren kan sjekke kroppen for skader og kontrollere om pusen har chip, så får du heller evt ta den med hjem og fóre den litt etterpå, hvis den er uskadet. Ta et godt bilde av den og legg ut på fjasbok og twitter og alt som er og gjerne lag noen plakater til å henge opp på butikken og i nærmiljøet. Flinke Ninuska som klarte å fange pusen! 4
Magnifique Skrevet 21. oktober 2013 #10 Skrevet 21. oktober 2013 Hei. Vil den spise? Hvis ikke, kan det være et tegn på at den er syk. (Det kan være derfor den har rømt fra deg). Ta den med til veterinær. - Lykke til!
Gjest Malanthor Skrevet 21. oktober 2013 #11 Skrevet 21. oktober 2013 Så koselig og høre at folk bryr seg. Håper alt går bra med pusen.
ninuska_ Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #12 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Vi har vært hos vetrinæren. Den var ikke chippet. Det eneste de sjekket var chip og om den hadde avskårne klør (hun sa de pleier å ha det hvis det er påkjørsel). Hun sa hun ikke kunne garantere at den ikke var syk eller påkjørt - men den koste med chipleseren. Den virker veldig kosete, selv om den også er litt redd selvfølgelig. Prøvde å spørre om de kunne bare ta litt på den og undersøke litt, men det var de ikke villig til å gjøre. Så da er jeg skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Hun sa at hvis jeg velger å mate den, så blir den her. Jeg kan ikke ha den hos meg siden jeg har en veldig liten leilighet og eier en stolt herremann som nekter at det bor andre pusekatter her. Det er helt uaktuelt dessverre. Skal jeg slippe den ut igjen og håpe på at alt er bra, eller hvor går jeg nå? Har prøvd å snakke med dyrebeskyttelsen, men de kunne ikke ta den heller... Nå sitter den i buret til min herremann på badet. Endret 21. oktober 2013 av ninuska_
ninuska_ Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #13 Skrevet 21. oktober 2013 http://www.dyrebar.no/21967 Den ligner veldig på denne katten, men dyrlegen anslo at det var en hunkatt (var litt vanskelig å se sa hun). Litt vanskelig å se noe klare kjennetegn på helt svarte pusekatter
Brunhilde Skrevet 21. oktober 2013 #14 Skrevet 21. oktober 2013 http://www.dyrebar.no/21967 Den ligner veldig på denne katten, men dyrlegen anslo at det var en hunkatt (var litt vanskelig å se sa hun). Litt vanskelig å se noe klare kjennetegn på helt svarte pusekatter Du kan jo ta en telefon til dem og høre hvis det er i riktig område? 2
MalloryK Skrevet 21. oktober 2013 #15 Skrevet 21. oktober 2013 En skipskatt har en ekstra klo, har din det?
ninuska_ Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #16 Skrevet 21. oktober 2013 Det er nok litt for langt unna. Med mindre katter kan vandre såpass langt! Ja, den har en ganske merkelig klo som stikker ut Dyrebeskyttelsen kunne vurdere inntak om 1-2 uker. Jeg har ikke mulighet til å ha den så lenge - jeg kan ikke ha den over natten heller.. så jeg er litt i tvil hva jeg skal gjøre her.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #17 Skrevet 21. oktober 2013 Har du noen venner, gode naboer, familie e.l som kunbe hatt katten hos seg i alle fall frem til du finner ut om den er skadd, syk, forlatt etc? I tillegg ville jeg hengt opp goet synlige lapper i nærområdet du fant katten/i byen, samt butikker i håp om at en evt eier melder seg. Og facebook/nettsiden for savnede katter. lykke til! Anonymous poster hash: e4062...e94 1
Green Lady Skrevet 21. oktober 2013 #18 Skrevet 21. oktober 2013 Kan du ikke ha den på badet i natt? Badet mitt er 2-3 kvm stort, men det gjorde susen da jeg fant en bortkommen pusejente i hagen Hadde/har en ganske dominant katt, og ønsket derfor å holde de adskilt. Satte kattedoen inn på badet, samt mat og vann, og tror hun hadde det greit nok (Det hører med til historien at vi ikke fant noen eier, så hun ble bare hos oss, og kattene omgås nå uten problemer, selv om de ikke akkurat er bestevenner..)
Green Lady Skrevet 21. oktober 2013 #19 Skrevet 21. oktober 2013 Forresten, dersom du tror dette kan være katten som er savnet, ville jeg tatt en telefon. Katter kan vandre langt! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå