AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #1 Skrevet 18. oktober 2013 Min gamle mac fra flere år tilbake starter å takke for seg, og jeg vurderer å kjøpe en ny. Men hvilken! Har dere noen tips? Bærbar altså. Jeg bruker word mye. Anonymous poster hash: 85e51...fe0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #3 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg ville ikke kjøpt en Macbook Pro nå, da det kommer nye forbedrede modeller relativt snart. Ny Air-modell kommer senere. Anonymous poster hash: 3aa46...915
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #4 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg ville ikke kjøpt en Macbook Pro nå, da det kommer nye forbedrede modeller relativt snart. Ny Air-modell kommer senere. Anonymous poster hash: 3aa46...915 Når er snart? Er det stor forskjell på de og de som er nå? Anonymous poster hash: 85e51...fe0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #5 Skrevet 18. oktober 2013 Når er snart? Er det stor forskjell på de og de som er nå? Anonymous poster hash: 85e51...fe0 Tror ikke det er noen satt dato, men det er forventet at de kommer før slutten av året med nytt operativsystem, større skjermoppløsning, mye raskere og kraftigere prosessor og lengre batteritid. Anonymous poster hash: 3aa46...915
vesla86 Skrevet 18. oktober 2013 #6 Skrevet 18. oktober 2013 Spekuleres i om de kommer denne måneden: http://mac1.no/artikkel/11140/mavericks-klar-til-22-oktober Håper!
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #7 Skrevet 18. oktober 2013 Tror ikke det er noen satt dato, men det er forventet at de kommer før slutten av året med nytt operativsystem, større skjermoppløsning, mye raskere og kraftigere prosessor og lengre batteritid. Anonymous poster hash: 3aa46...915 Men de er kanskje mye dyrere også? Hvordan er macbook pro dataene da? Anonymous poster hash: 85e51...fe0
Lea2 Skrevet 18. oktober 2013 #8 Skrevet 18. oktober 2013 Du kan jo gå inn på Apple sine sider og lese om de Air og Pro. http://www.apple.com/no/mac/ Der ser du hva du får for pengene (per i dag).
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #9 Skrevet 18. oktober 2013 Men de er kanskje mye dyrere også? Hvordan er macbook pro dataene da? Anonymous poster hash: 85e51...fe0 Jeg regner ikke med at det blir noe svært prishopp da hver Apple-modell er innenfor sin egen prisklasse. Om den gamle maskinen din er en vanlig Macbook ville jeg kikket på Macbook Air. Pro er best for mer maskinintensivt arbeid som bilde- og lydredigering mens Air funker helt fint til hverdagslig bruk, og er veldig lett å ta med seg. Anonymous poster hash: 3aa46...915 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #10 Skrevet 18. oktober 2013 Det er ikke så stor forskjell på vekt på AIr og Pro synes jeg. Pro har mange fordeler i forhold til Air, så jeg ville godt for den. Anonymous poster hash: 12ebc...8ca
Lea2 Skrevet 18. oktober 2013 #11 Skrevet 18. oktober 2013 Om man bruker den til Word, mail og surfing spiller det ikke så stor rolle hva du velger. Om du kjører programmer som krever mye av grafikken og minnet er ofte Pro det beste valget (om dette fortsatt gjelder, var i alle fall slik på "min" tid).
- Rosemary Skrevet 18. oktober 2013 #12 Skrevet 18. oktober 2013 Du sier ikke noe om hva du skal bruke mac-en til, utenom Word. Regner derfor med at du skal bruke den til helt vanlige opperationer. Personlig har jeg en MacBook Air 13", og hvis du skal ha Mac ville jeg anbefalt denne videre. Den er mer enn kraftig nok til normalt bruk, jeg studerer selv softwareteknologi og den henger fint med i svingene. Kjører både OS X og Windows 7 på den, og vet at flere på kurset gjør det samme. Ville nok kjøpt 256 GB da 128 lett blir litt lite hvis du skal ha film på harddisken i tillegg. Men hvis du kjenner noen som kan litt om pc kan du kjøpe 128 også bytte ut harddisken etterhvert hvis den blir for full. (Det var det jeg gjorde med mitt begrensete studentbudsjett, sparer en del der). Det er egentlig ikke noe vits i å kjøpe Pro hvis du ikke skal drive mye med filmredigering. Ellers betaler du kun for å få en fin sort ramme rundt skjermen og CD-spiller. Det er den eneste ulempen med Air kontra de andre MacBookene, den har ikke CD-spiller. Men hvis den Mac-en du har nå ikke er helt ødelagt kan du benytte deg av den avspilleren. (Man klaste ned en (gratis) feature som tillater deg å bruke avspilleren til hvilken som helst annen computer, både mac og PC). Du kan også kjøpe en Apple USB SuperDrive. Ellers har jeg funnet ut at jeg ikke bruker avspilleren så mye, laster ned oppdateringer og musikk over nett, DVD ser man på TV/gammel PC osv. Det jeg liker best med Air-en er at den er så lett, veier kun 1,3 kg, noe som er veldig praktisk når du skal ha den med deg i vesken. Og nei, sant at Pro ikke veier så mye mer, men koster mer.
Lea2 Skrevet 18. oktober 2013 #13 Skrevet 18. oktober 2013 Når det gjelder harddisk, så er det masse eksterne harddisker å få kjøpt. Ville heller lagt penger i RAM om jeg skulle oppgradere.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #14 Skrevet 18. oktober 2013 Ok takk for svar Det blir mest hverdagsbruk ja. Studier, men også slike ting som nett tv osv. (den jeg har nå er fra 2006 og fungerer dårlig til sånt). Jeg syns det er et pluss å kunne bruke cd/film. Jeg vil og ha større minne enn det jeg har nå da det er lite plass. Anonymous poster hash: 85e51...fe0
marsy Skrevet 18. oktober 2013 #15 Skrevet 18. oktober 2013 Ny Macbook Pro offentliggjøres trolig på tirsdag, så hvis det ikke er krise hadde jeg ventet til da (det gjør jeg)
loffen Skrevet 18. oktober 2013 #16 Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Jeg lurer på det samme.. har tenkt og tenkt siden mars, men får ikke kjøpt ny mac fordi jeg ikke greier å bestemme meg! Men det er bare de eldste macbookene som har CD-spiller altså, ikke de med retina skjerm. Endret 18. oktober 2013 av loffen
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #17 Skrevet 19. oktober 2013 Ok takk for svar Det blir mest hverdagsbruk ja. Studier, men også slike ting som nett tv osv. (den jeg har nå er fra 2006 og fungerer dårlig til sånt). Jeg syns det er et pluss å kunne bruke cd/film. Jeg vil og ha større minne enn det jeg har nå da det er lite plass. Anonymous poster hash: 85e51...fe0 Da ville jeg anbefalt å kjøpe Macbook Air og finne en billig ekstern CD-spiller med USB-tilkobling. Anonymous poster hash: 3aa46...915
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2013 #18 Skrevet 19. oktober 2013 Når er snart? Er det stor forskjell på de og de som er nå? Anonymous poster hash: 85e51...fe0 22 oktober vises de nye modellene og så er de i butikken 3 uker etterpå.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #19 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg vil gjerne kunne se på dvder på macen Anonymous poster hash: 85e51...fe0
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #20 Skrevet 21. oktober 2013 Nå har jeg vært å sett på både pro og air. Vanskelig valg! Anonymous poster hash: 85e51...fe0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå