Gå til innhold

"Fredagskos"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi hadde både fredagskos og lørdagskos, men det var to ulike ting. Fredag hadde vi ofte grønnsaker og dipp, fruktsalat, kanskje boller eller littegrann potetgull, gullrekka når vi ble så gamle at vi syntes det var gøy, brettspill eller lysbildeshow (vi ungene eeelsket det, men det er jo litt gammeldags nå da :P). Lørdag var det lørdagsgodt og typisk pizza/tacomiddag. Søndag var det tur på dagen og litt bedre middag på kvelden. Altså har jeg kjempefine minner fra helgene da jeg var liten, men det viktigste er jo å sette av tid sammen!

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fredagskosen vår er at vi spiser middag foran tven mens vi spiller marioparty.

Lørdag er godisdag, gjerne med et brettspill eller yatzy.

Søndag har vi alltid en litt "finere" middag ( gjerne stek )

Og så har vi felles lunsj i helgene, vi pleide å ha felles frokost, men ettersom gutta har blitt 12 og 13 ville vi voksne ha sulta i hjel før de finner på å stå opp.

Man trenger ikke å ha noe annen mat eller en ekstra godtedag for å kose seg. Hos oss handler det om å ha tid sammen, og gjøre noe vi har det morsomt med.

Skrevet

Dere burde ikke bruke ordet "fredagskos" og "helgekos". Det kan misforstås. Noen kan tro at dere har sex med barnet.

Anonymous poster hash: 13038...c5f
Skrevet

Dere burde ikke bruke ordet "fredagskos" og "helgekos". Det kan misforstås. Noen kan tro at dere har sex med barnet.

:skratte:

• Liker 2
Skrevet

:skratte:

Jeg mener ikke det selv altså. Men jeg husker det var en diskusjon her om bruken av ordet "kos", i betydningen spise noe godt og ha det hyggelig. Det var flere som mente at det kunne tolkes som seksuelt.

Skrevet

Klart man kan kose seg uten mat, men man kan også kose seg MED mat. En balansegang er det beste. Jeg synes det har blitt for mye fokus på å kose seg uten mat - hvorfor kan man ikke gjøre begge deler? Fredagskos eller et kakestykke på en helt vanlig tirsdag betyr ikke fråtsing.

Ja, det er jeg helt enig i og det gjør vi også. Det er bare at jeg selv har alt for lett for å tenke 'mat' når vi skal kose oss ekstra så det har vært litt viktig for meg å snu på den slik at ungene får en litt sunnere tankegang rundt kos enn jeg selv hadde på yngre dager. Vi kan kose oss med både mat og kaker på hverdager til og med, men siden vi har innført lørdagsgodt så prøver vi å fokusere på ikkespiselig kos på fredager:) eller... Det er jo stor kos å dempe belysningen og tenne stearinlys til kveldsmaten også da;)

Skrevet

Ja, det er jeg helt enig i og det gjør vi også. Det er bare at jeg selv har alt for lett for å tenke 'mat' når vi skal kose oss ekstra så det har vært litt viktig for meg å snu på den slik at ungene får en litt sunnere tankegang rundt kos enn jeg selv hadde på yngre dager. Vi kan kose oss med både mat og kaker på hverdager til og med, men siden vi har innført lørdagsgodt så prøver vi å fokusere på ikkespiselig kos på fredager:) eller... Det er jo stor kos å dempe belysningen og tenne stearinlys til kveldsmaten også da;)

Enig med deg, da :) Jeg storkoser med meg kveldmat knekkebrød med ost og agurk, samt solbærte. Sunt og godt og koselig :) Tenner ikke så mye stearinlys, men demper stuelyset.

Skrevet

Jeg er for fredagskos/ lørdagskos eller hva man nå enn måtte kalle det.
Jeg har kjempegode minner fra da jeg var barn. Tradisjoner er en fin ting :)

Vi gikk også i svømmehallen hver fredag sammen med Pappa. Etterpå spiste vi frossenpizza (hehe) og så på fast fredags-tv sammen. Dette var VELDIG stas.

Vi hadde også et "fast" repertoar av lørdagsmiddager og lørdagsgodis som vi pleide å ha. Ennå smaker disse smakene barndom når jeg spiser eller lukter dem <3

Altså jeg er veldig for helgekos og tradisjoner, og dette inkluderer usunn mat og godis i moderate mengder :)Mat er også kos og det er ikke farlig og kose seg med det.

Anonymous poster hash: 691bf...2df
  • Hjerte 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Vi har "fredagskos" med treåringen. Alle lager taco sammen (han ELSKER systemer så synes det er fantastisk med grønnsaker i mange skåler :fnise: ), også spiser vi den mens vi ser en film. Han er sliten etter barnehageuka og det er vi voksne også. Men vi tilrettelegger litt slik at han blir lagt til normal tid (legges han senere står han opp tidligere dagen etter). Synes egentlig fredagen er mye koseligere enn lørdagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...