Gå til innhold

"Fredagskos"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har ofte fredagskos, men ikke hver fredag. Da er det gjerne filmkveld og litt popcorn, slanger oss i sofaen sammen. Lørdagskos er å spise hjemmelaget pizza el.l. Søndagskos er ideelt sett å ut på tur, og så litt mer avansert middag. Gutten på 4 får stort sett lørdagsgodt, men ikke store mengden. Vi tenner lys på bordet til hvert måltid, det er hverdagskos :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye bedre at hun spiser fiskeboller enn pizza, selv om det er i overkant prosessert mat.

Anonymous poster hash: 05cab...f7e

Jeg skjønner at du går ut fra at det gjelder kjøpte fiskeboller, men...Fiskebollene vi spiser er av egenfisket fisk (torsk, sei, men også flyndre og kveite) og selvsagt da hjemmelagd uten masse salt og tilsetninger. Kjempesunt med andre ord! :)

Her har vi ikke begynt noen form for helgekos enda, da han bare er snart to år. Vi har ingen fast dag en gang. En uke kan det bli vafler på en onsdag, en annen dag kan det bli litt dessert etter middag på en søndag mens neste uke kan det bli en eske med Gomp på lørdag til barnetv. Vi kommer ikke til å lage noen fast fredagskos, men ha det som vane at på lørdager får han lørdagsgodt. Jeg driver selv og avvenner meg at fredager er godtedager, rett og slett fordi at tre dager i uken med snop er ALT for mye. Så den vanen vil jeg ikke lære gutten vår. :) Vi skal heller feire at det er helg ved å finne på noe koselig på fredagskvelden og innføre helg på den måten. Nå er gutten her ekstremt glad i eple, blåbær og generelt frukt/bær, så med tanke på hvor glad han blir når han får det, så tenker jeg heller at vi kanskje vil lage et fint lite fruktfat eller noe som kos på fredager.

Vet ikke jeg, men ville ikke begynt å ha en treåring lenger oppe på fredagskvelden pga. fredagskos. Det blir mer fordi foreldrene vil, ikke forbi barnet vil det. Min sønn er i alle fall kveldstrøtt og er som oftest veldig glad for å komme seg i seng i 1900-1930-tiden. Sånn som i dag så begynte han ti på syv og si at han var trøtt og ville lalle, så det blir nok lenge til vi begynner å ha han oppe lengre på kveldene i helgen.

Skrevet

Jeg hadde faktisk aldri hørt om begrepet fredagskos før nå! Vi pleier å ha godis/snacks på lørdager. Da får fireåringen vår lørdagsgodt (en pastilleske el.l.). Dette spiser hun som regel med en gang vi har kjøpt det, på formiddagen. Og så får hun gjerne en neve potetgull, eller kakestykke hvis vi har det, el.l. etter middagen.

Høres jo koselig ut med fredagskos med snacks/pizza etc, men for vår del, når barnet ennå er så ungt, synes vi det holder med en slik dag i uka. Kanskje pga at både jeg og mannen er oppvokste med kun en kosedag/snacksdag, altså lørdag :)

Anonymous poster hash: fae68...075

Skrevet

Husker da jeg var lita så var det fast tradisjon på fredagene med tur til svømmehallen (ikke badeland eller noe, men skolens svømmehall hvor vi svømte!) sammen med pappa, når vi kom hjem hadde mamma gjerne laget ostesmørbrød (eller en gang iblant vafler) og te eller kakao til kveldsmat. Og dersom vi ville fikk vi se Detektimen:) Som regel spilte vi gjerne et spill i stedet - vi elsket både Monopol og Yatzi hjemme hos meg!

Anonymous poster hash: b935d...663

• Liker 7
Skrevet

Husker da jeg var lita så var det fast tradisjon på fredagene med tur til svømmehallen (ikke badeland eller noe, men skolens svømmehall hvor vi svømte!) sammen med pappa, når vi kom hjem hadde mamma gjerne laget ostesmørbrød (eller en gang iblant vafler) og te eller kakao til kveldsmat. Og dersom vi ville fikk vi se Detektimen:) Som regel spilte vi gjerne et spill i stedet - vi elsket både Monopol og Yatzi hjemme hos meg!Anonymous poster hash: b935d...663

Men da var du vel neppe tre år?

Anonymous poster hash: 86dbf...395

Skrevet

Husker da jeg var lita så var det fast tradisjon på fredagene med tur til svømmehallen (ikke badeland eller noe, men skolens svømmehall hvor vi svømte!) sammen med pappa, når vi kom hjem hadde mamma gjerne laget ostesmørbrød (eller en gang iblant vafler) og te eller kakao til kveldsmat. Og dersom vi ville fikk vi se Detektimen:) Som regel spilte vi gjerne et spill i stedet - vi elsket både Monopol og Yatzi hjemme hos meg!

Høres ut som fine minner! Sånne har jeg også til barndommens helger :)

Skrevet

Men da var du vel neppe tre år? Anonymous poster hash: 86dbf...395

Nei, vi startet vel da jeg var rundt fem (minus Detektimen, haha!). Nå mente jeg ikke at TS skulle kopiere min barndoms fredagskos, men heller som et alternativ til hva fredagskos kan være.

Her vi bor er ikke svømmehallen åpen på fredagene, men vi har lettvin middag til vanlig tid denne dagen (risengrynsgrøt, tomat- eller blomkålsuppe, pannekaker). Til kvelds har vi enten påsmurte rundstykker eller ostesmørbrød (slik jeg husker fra barn) eller masse oppskjært frukt pent dandert på fat (pleier å ha innslag av litt mer eksotisk frukt/bær enn vanlig, ikke bare eple, pære og banan). Åtteåringen får sitte oppe og se The Voice (men som regel bare første del), to- og femåringen legger seg til vanlig tid. Vi har ikke godteri, snacks eller brus på fredagene (men når alle barna er i seng kan mannen og jeg gjerne spise litt ost og noen oliven, tortillachips og hjemmelaget salsa, eller et eller annet....)

Skrevet

Ååååh, den tradisjonen med svømmehall med pappa, og ostesmørbrød og kakao som nevnes over her hadde jeg også da jeg var barn- herlig!! :)

Vi holder ikke barnet vårt (2,5 år) opp lenger enn fast leggetid på fredag eller lørdag. Men vi gir litt nonstop, smurfedrops og potetskruer på lørdager. Eller vi kan lage vafler. Da leser vi bøker sammen eller ser på barnetv sammen.

Skrevet (endret)

Lørdagssnop har de fått lenge.

Eldste får spise pizza, taco osv med oss foran tven i 19-20 tiden om fredagen. Da er hun våken til 21. Hun ble opptatt av at vi lagde mat og ville ha selv. Dette er noe som nylig har skjedd, hun er straks 5. Om din bare er 3 enda så ville jeg ikke med vilje innført noe. Det kommer som oftest av seg selv når de blir mer oppmerksom på hva som foregår, og når de ikke lenger slukner kl 19 om kvelden,,.

Selv om det er koselig med henne der, så kunne jeg fint ha ventet lenger hadde det vært opp til meg. Er litt deilig å se tvprogram i fred uten en som skal kommentere alt som skjer ;) Men men, sånn er det. Man får mindre og mindre alenetid på kvelden jo eldre ungene blir og legger seg senere.

Endret av SummerJoy
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg synes det er påfallende hvor mange det er som forbinder kos med mat (pizza, kaker etc.) og drikke. Kanskje en årsak til at flere og flere barn blir fete er denne utstrakte "kosen" utover snart hele uken?

• Liker 5
Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi har oppkuttede grønnsaker og dipp av kesam til barne-TV på fredager. Det er veldig populært og samtidig sunt :)

Skrevet

Vi har ikke begynt med fast fredags-eller lørdagskos i form av mat, siden sønnen min ikke er fylt 2 ennå, og det like gjerne kan skje resten av uka. Men kan da servere oppskåret frukt eller vafler med grovt mel og /eller havregryn med ost på f.eks. Jeg syns det er for tidlig å begynne med godteri. Hvis jeg baker noe, som boller, skjer det stort sett søndag formiddag til å ha med på tur.

Men vi har lenge latt ham være oppe lenger fredag og lørdag kveld, med mindre han er veldig sliten etter barnehagen på fredagen. Han sover stort sett litt lenger om morgenen da, så det er av rent egoistiske grunner for oss voksne.

Skrevet

God mat er kos for mange- sånn har det alltid vært, og slik kommer det til å være.

Jeg er mer bekymret for barn om alltid blir nektet godteri; det er vel de som propper i seg så snart de får sjansen. Jeg vil heller at barnet mitt har et å avslappet forhold til mat, kaker og godis som hun/ han har nå. Og jada, ungen min er meget slank og er opplært til at mat er godt! Mat er kos! ;)

Anonymous poster hash: abc9a...8cc

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er fornuftig å begrense "helgekosen" (i betydningen søtt/salt/fett) til én dag (hos oss er det lørdag).

Jeg vil ikke være surpomp eller gledesdreper, men hvis det blir tre dager per uke med is/kake/snop/potetgull, er det nesten halve uka. Det er en dårlig vane, og det vil jeg prøve å unngå å gi barna mine.

Kos i betydningen kos, derimot - bring it on! Brettspill, filmkveld, skru av elektrisk lys og tenne stearinlys, dra på tur ... Super helgekos!

Hvem har sagt at kosen deres går utover 3 dager?

Anonymous poster hash: 6d568...d00

Skrevet (endret)

Hvem har sagt at kosen deres går utover 3 dager?

Anonymous poster hash: 6d568...d00

Enig. Fredagskos blir tatt voldsomt ut av proporsjoner her. Mange har bare annen mat enn resten av uken den dagen, eksempel ostesmørbrød og kakao. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette er blitt til "is/kake/snop/potetgull halve uka". Voldsomt til krisemaksimering. Normale mennesker som ellers spiser sunt og er i normal aktivitet, blir ikke usunn av å innta lørdagsgodt en dag og fredagskos en dag.

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Skrevet

TS her. Er litt overrasket over vendingen denne diskusjonen har tatt. Da jeg brukte begrepet "fredagskos", var det bare for å illustrere hvilket tema det handlet om. Ikke fordi det er et begrep vi egentlig bruker. Det kan like gjerne være på lørdag for vår del. Det var ikke poenget. Men jeg må innrømme at det handler litt om å kose seg med god mat, og jeg ser heller ingenting galt i det. God mat er en viktig del av det å kose seg for oss. Det vil si at vi lager noe annet i helgene enn ellers. Det betyr ikke at det trenger å værte usunt, men noe vi synes er ekstra godt. Og vi er ellers helt vanlig sunne folk som forsøker å bake grovt brød, lage mat fra grunnen av etc., men som også kan ty til Toro og lettvindt-løsninger. Vi går turer i helgene, trener og er slettes ikke overvektige. Helt vanlige på alle måter, tror jeg. Det at vi øsnker å innføre en sånn tradisjon sammen med våre barn, handler vel om at vi begge er oppvokst med at helgene var litt ekstra stas, og jeg syntes det var litt artig å høre om noen hadde kreative innspill til hvordan det kan gjøres med små barn som ikke nødvendigvis elsker thai curry. Her var det mange innlegg som tok litt av, synes jeg, og hvor det ble mye moralisering omkring hva man skal spise/ ikke spise, men fikk da allikevel noen tips til bl.a baking og brettspill.

Anonymous poster hash: dc3b3...506
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vår fredagskos etter at største ble storesøster var at hun hadde tur i svømmehallen sammen med en av foreldrene, vi ble med på å perle eller spiller spill med henne på kvelden. For oss er det litt viktig at kos ikke bare er mat. Kanskje holder det at vi setter oss i sofaen og leser ekstra i bok.

Skrevet

Vår fredagskos etter at største ble storesøster var at hun hadde tur i svømmehallen sammen med en av foreldrene, vi ble med på å perle eller spiller spill med henne på kvelden. For oss er det litt viktig at kos ikke bare er mat. Kanskje holder det at vi setter oss i sofaen og leser ekstra i bok.

Klart man kan kose seg uten mat, men man kan også kose seg MED mat. En balansegang er det beste. Jeg synes det har blitt for mye fokus på å kose seg uten mat - hvorfor kan man ikke gjøre begge deler? Fredagskos eller et kakestykke på en helt vanlig tirsdag betyr ikke fråtsing.

Skrevet

Klart man kan kose seg uten mat, men man kan også kose seg MED mat. En balansegang er det beste. Jeg synes det har blitt for mye fokus på å kose seg uten mat - hvorfor kan man ikke gjøre begge deler? Fredagskos eller et kakestykke på en helt vanlig tirsdag betyr ikke fråtsing.

TS igjen. Veldig enig. Jeg er veldig opptatt av at mat ikke skal være trøst etc., men synes det er koselig å møtes rundt et koselig dekket bord med god mat, og ser ikke noe galt i det. Men der er vi tydeligvis forskjellige!

Anonymous poster hash: dc3b3...506

Skrevet (endret)

Mat er kos, men kos må ikke være mat. Jeg synes det er kjempeviktig å samle familien rundt bordet til et godt måltid. Fredagskos når jeg var liten var å spise middagen litt senere enn vanlig og vi spiste den i stua mens vi så på tv (MacGyver eller Sinbad sjøfarer husker jeg). Husker at jeg elsket den gode følelsen når hele familien var samlet og alle hadde skuldrene senket og var klare for helg <3

Endret av Yvonne86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...