AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #1 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg husker fra da jeg var lita at det var stor stas å være opp litt lenger i helgene, spise god mat etc. Nå har vi ei jente på 3 år som blir storesøster snart, og vi har snakket om at vi kanksje kan begynne med litt "fredagskos" el.l snart, for å gjøre litt ekstra stas på storesøster. Hun har egentlig helt faste leggetider, så er litt i tvil om det er så lurt å la henne være opp så mye lengre med tanke på dagen etter, men det er jo fullt mulig å bare kose seg litt ekstra og legge henne til ganske vanlig tid også.... Et problem er at hun er relativt kresen på mat, spesielt sånn mat som vi voksne tenker på som ekstra god (pizza, taco, gryter etc). Vil helst ha fiskeboller, spaghetti etc. Men kanskje bare litt ekstra kos med litt brus og potetgull hadde vært litt stas..Når begynte dere evt med "fredagskos"? Anonymous poster hash: 1b4d8...6ac
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #2 Skrevet 18. oktober 2013 jeg spiste potetgull fra jeg var ca. 4 i helgene Anonymous poster hash: 00ad2...c6a
skruf Skrevet 18. oktober 2013 #3 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg baker ofte noe til helgen:) I ettermiddag skal jeg lage horn, så da blir det fredagskosen. Ellers er det godt med boller, pizzahorn, kanelsnurrer, muffins.... 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #4 Skrevet 18. oktober 2013 .Når begynte dere evt med "fredagskos"? Anonymous poster hash: 1b4d8...6ac Vi har aldri hatt "fredagskos". Vi har alltid hatt helgekosen vår på lørdag, og da barna ble store nok, ca 3-4 år, var de også med på helgekosen denne kvelden. Dette var også dagen barna fikk lørdagsgodtet sitt. De var ikke så mye lenger oppe om kvelden fra de var 3-4, til de var 7-8, men etter dette fikk de være oppe så lenge lørdagsunderholdningen var "barnevennlig", sånn ca til 21.30 - 22.00. Anonymous poster hash: 382b7...217 1
Harlekin Skrevet 18. oktober 2013 #5 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg synes dere voksne kan ha deres egen fredagskos om kvelden med taco og sånt, og så kan 3-åringen få sin egen fredagskos litt tidligere på kvelden. Dvs, den middagen hun vil ha og ev. litt snacks, alt etter hva som passer. Kjekt å innføre fredagskos, synes jeg, markere starten på helgen 3 1
Furstina Skrevet 18. oktober 2013 #6 Skrevet 18. oktober 2013 Vi har inte börjat med "fredagskos" - för jag vill inte bli fast i kopplingen "en viss veckodag = en fast rutin med kos" och besvikelser om det är något annat som sker. Vi kan kose oss på många olika sätt utan att kalla det för fredagskos. Och på andra dagar än fredagar, eller låta bli en fredag. Min man jobbar dessutom varannan helg och fredagkväll och är inte hemma förän kanske kl 21. Nu har vi sett till att fredagarna de senaste veckorna har varit kos på så sätt att vi först sett ett TV-program tillsammans, och sen när lillasyster gått i säng får storebror vara uppe och se en ny SciFi-serie med oss vuxna. Det är kos. Ibland äter vi nåt speciellt, ibland gör vi det inte. Ibland har vi snacs, men oftast inte Ibland har vi efterrätt, kanske oftare än inte Men oftast är kosen bara att ta det med ro i soffan och vara tillsammans. Kosen kan också vara att spela ett brädspel och äta morötter, saltapinnar, äpple och dricka juice. Eller nåt. 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #7 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg husker fra da jeg var lita at det var stor stas å være opp litt lenger i helgene, spise god mat etc. Nå har vi ei jente på 3 år som blir storesøster snart, og vi har snakket om at vi kanksje kan begynne med litt "fredagskos" el.l snart, for å gjøre litt ekstra stas på storesøster. Hun har egentlig helt faste leggetider, så er litt i tvil om det er så lurt å la henne være opp så mye lengre med tanke på dagen etter, men det er jo fullt mulig å bare kose seg litt ekstra og legge henne til ganske vanlig tid også.... Et problem er at hun er relativt kresen på mat, spesielt sånn mat som vi voksne tenker på som ekstra god (pizza, taco, gryter etc). Vil helst ha fiskeboller, spaghetti etc. Men kanskje bare litt ekstra kos med litt brus og potetgull hadde vært litt stas..Når begynte dere evt med "fredagskos"? Anonymous poster hash: 1b4d8...6ac Hvis hun foretrekker fiskeboller eller spaghetti så vil nettopp det være kos for henne. Trenger ikke stappe i hu noe som hu ikke liker bare fordi det er kos for dere voksne Ville også tatt kosen slik at det ikke går utover faste rutiner, hu er jo fortsatt ganske liten Anonymous poster hash: 9af29...f24
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #8 Skrevet 18. oktober 2013 Mye bedre at hun spiser fiskeboller enn pizza, selv om det er i overkant prosessert mat. Anonymous poster hash: 05cab...f7e 1
Harlekin Skrevet 18. oktober 2013 #9 Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Mye bedre at hun spiser fiskeboller enn pizza, selv om det er i overkant prosessert mat. Anonymous poster hash: 05cab...f7e Vær så snill, dette er en tråd om fredagskost, ikke hvilken man som er sunnest. Endret 18. oktober 2013 av Harlekin 13 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #10 Skrevet 18. oktober 2013 Vær så snill, dette er en tråd om fredagskost, ikke hvilken man som er sunnest. Det er jo ingen poeng i å tvinge ungen til å spise pizza om hu best liker fiskeboller Anonymous poster hash: 9af29...f24 2
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 18. oktober 2013 #11 Skrevet 18. oktober 2013 fredagskos hos oss er ostepop, brus og brettspel.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #12 Skrevet 18. oktober 2013 Hva med å bake? Da kan jo en del av kosen være selve bakingen og man kan jo bake alt fra rundstykker til sjokoladekake. Selv baker vi ofte på lørdag eller søndag, men kan like gjerne starte uka med det. Evt kan dere jo gjøre små ting som å tenne lys under middagen, bruke servietter ol for å markere at det er en spesiell dag. Anonymous poster hash: d1647...c22 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #13 Skrevet 18. oktober 2013 Vær så snill, dette er en tråd om fredagskost, ikke hvilken man som er sunnest. Det er ingen motsetning mellom kos og sunt. Anonymous poster hash: 05cab...f7e 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #14 Skrevet 18. oktober 2013 MÅ man "kose" på fredag også? Dere som har innført fredagskos, har dere søndagkos også? Og kanskje litt kos på onsdag, etter trening? Og nå tante kommer på tirsdag? jf linken om: "har du tjukke barn"...... Anonymous poster hash: e4d41...859 2
Harlekin Skrevet 18. oktober 2013 #15 Skrevet 18. oktober 2013 Det er jo ingen poeng i å tvinge ungen til å spise pizza om hu best liker fiskebollerAnonymous poster hash: 9af29...f24 Selvsagt ikke, det var ikke det jeg kommenterte heller. Mer dette at det var bedre (les: sunnere) at barnet spiste fiskekaker enn pizza, men selv fiskekaker var ikke bra mat. Da blir man i overkant opptatt av dette.
Harlekin Skrevet 18. oktober 2013 #16 Skrevet 18. oktober 2013 Det er ingen motsetning mellom kos og sunt. Anonymous poster hash: 05cab...f7e Men man trenger ikke trekke inn kommentarer som at pizza er mindre sunt enn fiskekaker, men selv fiskekaker er egentlig ikke bra nok heller, for det er "i overkant bearbeidet". Da er man for opptatt av sunnhet, spør du meg, for her er det snakk om fredagskos - ikke hva som er sunnest og best til daglig.
marsy Skrevet 18. oktober 2013 #17 Skrevet 18. oktober 2013 Eldstemann er snart 6 år, og vi har hatt lørdaggodteri som en fast ting i ca ett år. Når vi handler inn for helga får hun velge litt godteri som er bare sitt. Ikke mye, men 2-3 små ting. Hun elsker også å lage mat, så mye av kosen i helga er at hun får være med å lage middag og kanskje bake sammen med oss. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #18 Skrevet 18. oktober 2013 Men man trenger ikke trekke inn kommentarer som at pizza er mindre sunt enn fiskekaker, men selv fiskekaker er egentlig ikke bra nok heller, for det er "i overkant bearbeidet". Da er man for opptatt av sunnhet, spør du meg, for her er det snakk om fredagskos - ikke hva som er sunnest og best til daglig. Det er sunn fornuft å ha oversikt over hva barna får i seg. Også til fredagskosen. Anonymous poster hash: 05cab...f7e
Gjest Modig mor Skrevet 18. oktober 2013 #19 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg synes det er fornuftig å begrense "helgekosen" (i betydningen søtt/salt/fett) til én dag (hos oss er det lørdag). Jeg vil ikke være surpomp eller gledesdreper, men hvis det blir tre dager per uke med is/kake/snop/potetgull, er det nesten halve uka. Det er en dårlig vane, og det vil jeg prøve å unngå å gi barna mine. Kos i betydningen kos, derimot - bring it on! Brettspill, filmkveld, skru av elektrisk lys og tenne stearinlys, dra på tur ... Super helgekos!
nickless Skrevet 18. oktober 2013 #20 Skrevet 18. oktober 2013 Vi har ofte en skål potetegull på bordet på fredagen , mens vi ser the voice ;-) Mine er 6 og 9 år. De er da oppe ca 30 min lenger en vanlig , 6 åringen til 20.30 og 9 åringen til 21.30. Hva vi har til middag varierer , ikke noe fast fredagstaco , i dag var det wok. Funker for oss , tror den enkelte familie selv må finne sin greie , enten det er godis , baking eller brettspill , tur eller hele pakka ;-) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå