Gjest Keikolina Skrevet 19. oktober 2013 #41 Skrevet 19. oktober 2013 Er godt å se en unge som er i godt hold, ingen planer om å slanke en 3 åring.
Gjest Riskjeks Skrevet 19. oktober 2013 #42 Skrevet 19. oktober 2013 Barna mine er slanke, jeg også. Faren deres er altfor tynn, håper ikke de blir slik... Jeg tror at når små barn er overvektige, er det (utelukker medisinske tilfeller) foreldrenes feil. Men når de blir større, er det ikke så enkelt lenger. Når de får tilgang på egne penger, er mer sammen med venner og påvirkes av dem, osv, så har ikke foreldrene full kontroll lenger. Og den kontrollen blir stadig mindre. Som barn var jeg alltid normalvektig (bortsett fra at jeg var en stor baby og lubben 1-2-åring ), og foreldrene mine også. Ett av søsknene mine var lubben som barn, og overvektig som tenåring/voksen. Tror aldri hun har fått annen mat enn oss. Men mange har valpefett i 8-10-årsalderen, noe som slett ikke betyr at de vil forbli overvektige. Men noen kommer seg ikke ut av det hvis de begynner å spise feil... Det tror jeg skjer med ganske mange. Tror også et for "kjipt" kosthold fører til smugspising når barna får tilgang på egne penger. Alt med måte.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #43 Skrevet 19. oktober 2013 Alle i min familie er normalvektige, med unntak av pappa som har gått fra mager til kanskje 26-27 i bmi. Jeg har altså tre søsken, og en mor som er ganske opptatt av å ikke spise for mye sukker. Jeg tror svaret i min familie har vært ganske kjip mat! Jeg likte egentlig bare søtsaker da jeg vokste opp, så jeg spiste aldri mer enn jeg måtte av hverdagsmaten hjemme. Slik tror jeg at jeg ikke lærte å forbinde mat med kos. Kjæresten min var lubben som barn, og han fikk alltid akkurat det han ville ha å spise. I voksen alder er jeg dog blitt glad i mat, men er fortsatt småspist. Moren min var og er også veldig aktiv, og dro meg med på tur et par ganger i uken. Nesten alle ferier var sykkelferier, hytte-til-hytte, slalom o.l. Dessuten var det ikke aktuelt å bli kjørt noen steder om det ikke var noe spesielt. Husker jeg måtte sykle og gå til treninger der alle andre ble kjørt...Anonymous poster hash: 2cfff...9fa 2
waco Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter #44 Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Hallo allesammen. Jeg vil bare fortelle at dette her er ingen krangletråd, men heller en tråd hvor vi deler erfaringer og synspunkter. Nå synes jeg mange av dere har kjeftet mye i stedet for å komme med konstruktive råd, jeg har noen jeg gjerne vil dele. Dersom man spiser faste måltider så tror jeg at man vil spise mindre søppelmat. Da jeg var liten så lærte mamma meg at ferdigmat er noe de fattige spiser og de som er ikke-utdannet, - de har vanskeligheter med å begrense seg, og det er jo derfor de er fattige. Jeg som liker å være et forbilde til etterfølgelse kan gjerne si hva jeg spiser. Først frokost som er to grove brødskiver med leverpostei eller skinke eller en annen kjøttpålegg. Burde egentlig ha på agurkskive eller paprika for å pynte, det skjer veldig sjeldent. (det kan dere som har lyst til å være bedre enn meg gjøre!) Drikker et glass h-melk. H-melk smaker bedre enn lettmelk og man behøver å drikke mindre melk enn om man drakk lettmelk. - er det seksti prosent h-melk og førti prosent vann, - eller er det førti prosent h-melk og seksti prosent vann i lettmelken? Vann er tørstedrikk. Til lunsj spiser jeg brødmat, og drikker melk. Til middag litt forskjellig, i de siste har jeg bare spist middag ute, - schrøder hadde på tirsdag som dagens torsk med eggesmør, noe som jeg spiste, på onsdag hjemmelaget torsk (stekt) med raspet gullrøtter, meierismør, koktepoteter og godt stekt bacon, torsdag på pascal, tok tartar, den 160 grams. Den var veldig god. Fredag spiste jeg dobbelt opp med sushi fra nori-sushi på st.hanshaugen. Kveldsmat, stort sett brødskiver med et eller annet kjøttpålegg. Så jeg spiser ensformig og variert på en gang. Bytter på pålegg hver uke, og synes selv at andre mennesker har noen merkelige problemer. Eksempelvis spise godteri når man ikke har spist middag? Eller når mennesker ikke forstår at lysten på godteri skyldes at du er sulten? For en mann som meg som ikke er glad i sukker, søte ting, kaker, alt søtt, brus og godteri har jeg brukt en tid på å sette meg inn i sukkeravhengighet. Jeg forstår det sånn at sukkeravhengighet bunner i sukkerlyst og lysten på sukker? Og at dersom en som er sukkeravhengig avvennes av sukkeret så blir personen dårlig? Får diare og blir sjuk? At sukker er medisinen som får personens lyst til å leve videre? At uten sukkeret så virket livet innholdsløst og meningsløst? At man skal kose seg med noe søtt i stedet for å kose seg med noe sunt? Hvorfor kan ikke dere som er glad i sukker for eksempel forsøke å spise en brødskive med noe godt i stedet? Prøv en middag i stedet for godteri? Ta litt sunn grovbrød med noe godt pålegg i stedet for kaker? Dere som feirer og gir dere selv belønning er i form av mat, - hva er det dere feirer og hva slags belønninger er dere egentlig gir dere selv? Endret 19. oktober 2013 av waco 3
waco Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter #45 Skrevet 19. oktober 2013 Glemte å nevne at tørstedrikken er vann. Når jeg spiser sukker eller spiser godteri på tom mage så blir jeg småsvimmel og får litt vondt i magen og blir litt kvalm? Blir dere også sånn eller er dere til-vennet sukker på en slik måte at dere ikke blir kvalme eller ikke blir svimle? Når man er sånn forbilde som det jeg er så er det lett å glemme sine mindre heldige ting. Bortsett fra gulrøtter så er jeg ikke flink med grønnsaker, der har jeg noe å lære? Kan noen komme med tips om hvordan man skal spise mer grønnsaker for en voksen mann i 37 årsalderen som ikke er vant med å spise grønnsaker?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #46 Skrevet 19. oktober 2013 Brød er ikke spesielt sunt, alle karbohydrater blir til sukker i kroppen. Bytt heller ut alle brødmåltidene dine med omeletter, kylling og grønt, russisk yoghurt og salater med en fet dressing. Hold åp helmelken, den er mye bedre en lettmelk. Anonymous poster hash: 5aee6...c23 2
waco Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter #47 Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Brød er ikke spesielt sunt, alle karbohydrater blir til sukker i kroppen. Bytt heller ut alle brødmåltidene dine med omeletter, kylling og grønt, russisk yoghurt og salater med en fet dressing. Hold åp helmelken, den er mye bedre en lettmelk. Anonymous poster hash: 5aee6...c23 Det kan jo hende at siden jeg ikke spiser raffinert sukker så behøver kroppen de karbohydratene for sukker? Jeg er en slank mann, det glemte jeg å nevne. Egg til frokost burde jeg det? Omelett uten brød er det godt da? Av verdens fattige befolkning, - så får de 80% av all energien sin fra karbohydrater. Burde jeg heller fått energien min fra proteiner, mener du? Endret 19. oktober 2013 av waco
Løvetanten Skrevet 20. oktober 2013 #48 Skrevet 20. oktober 2013 Er godt å se en unge som er i godt hold, ingen planer om å slanke en 3 åring. Greit å fortelle hvor gamle de er da Er helt enig i at man ikke skal slanke en liten unge, men for alt vi visste kunne du ha en tenåring...
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #49 Skrevet 20. oktober 2013 Min erfaring er at det viktigste er å lære barna et godt og variert kosthold og et godt og sunt forhold til mat generelt. Her i huset kutter vi ingen matvaregrupper i skrekk for at det skal være usunt, vi lærer heller måtehold og at man ikke alltid kan få spise alt man har lyst på hele tiden. Ja, vi kan spise litt sjokolade midt i uka, for mine barn er fornøyde med et 1-2 ruter og trenger ikke sluke hele plata! Vi bruker ikke mat som trøst, kos, belønning eller straff. Det tror jeg er like usunt som et kosthold bestående av junk food og snop. Og nei, jeg har ikke overvektige barn. Jeg har normalvektige og aktive barn som "skremmer" alle ved å ikke tømme godteskåla eller gjør kål på hele kaka på besøk hos andre. De bare spiser til de er forsynt, ikke som om det er det siste måltid.. Anonymous poster hash: bad8c...9fd
Harlekin Skrevet 20. oktober 2013 #50 Skrevet 20. oktober 2013 Brød er ikke spesielt sunt, alle karbohydrater blir til sukker i kroppen. Bytt heller ut alle brødmåltidene dine med omeletter, kylling og grønt, russisk yoghurt og salater med en fet dressing. Hold åp helmelken, den er mye bedre en lettmelk. Anonymous poster hash: 5aee6...c23 Ikke alle trenger lavkarbo for å være sunne/slanke. Jeg har dessuten ingen tro på at lavkarbo over mange år er bra for kroppen. 2
Gjest BabyBlue Skrevet 20. oktober 2013 #51 Skrevet 20. oktober 2013 Glemte å nevne at tørstedrikken er vann. Når jeg spiser sukker eller spiser godteri på tom mage så blir jeg småsvimmel og får litt vondt i magen og blir litt kvalm? Blir dere også sånn eller er dere til-vennet sukker på en slik måte at dere ikke blir kvalme eller ikke blir svimle? Når man er sånn forbilde som det jeg er så er det lett å glemme sine mindre heldige ting. Bortsett fra gulrøtter så er jeg ikke flink med grønnsaker, der har jeg noe å lære? Kan noen komme med tips om hvordan man skal spise mer grønnsaker for en voksen mann i 37 årsalderen som ikke er vant med å spise grønnsaker? Å spise snop eller drikka cola på tom mage er helt jævlig, kroppen får sjokk rett og slett Når det gjelder det med grønnsaker tror jeg det kan hjelpe å introdusere nye ting inn i kosten og bli mer spennende på kjøkkenet. Å spise etter sesong er også et godt råd.
Celtic Heart Skrevet 20. oktober 2013 #52 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har en på 13 som spiser uhorvelige mengder mat. Han spiser 3 brødskiver til frokost med ost, skinke og tomat. Han har med seg 3 brødskiver på skolen, gjerne med samme pålegg. Han har også med seg 3-4 epler på skolen i tillegg til skolefrukt. Han spiser 2 brødskiver med en gang han kommer hjem. Middag spiser han 2 store porsjoner ( vi spiser stort sett norsk bondekost) Han spiser 2 yoghurt (gresk ) i løpet av dagen Til kvelds spiser han 2- 3 toast. Jeg ville ha trillet hvis jeg spiste denne mengden mat. Han derimot er 155 cm og 42 kg, altså er han undervektig ( som han har vært i hele sitt liv) Jeg derimot har vært opp og ned i vekt i hele mitt liv, slik som de fleste av damene på min fars side. Yngstemann er grovere bygd en storebroren, men han er langt i fra tykk, ikke engang lubben. 148 cm og 41 kg. Så her er det slik at den som spiser minst er den som veier mest. Han er også den som er mest fysisk aktiv av dem. Mens den som spiser mest og sitter mest stille ( han spiller instrument og da sitter han stille da også) er den som er undervektig.
Gjest Riskjeks Skrevet 20. oktober 2013 #53 Skrevet 20. oktober 2013 Hallo allesammen. Jeg vil bare fortelle at dette her er ingen krangletråd, men heller en tråd hvor vi deler erfaringer og synspunkter. Nå synes jeg mange av dere har kjeftet mye i stedet for å komme med konstruktive råd, jeg har noen jeg gjerne vil dele. Dersom man spiser faste måltider så tror jeg at man vil spise mindre søppelmat. Da jeg var liten så lærte mamma meg at ferdigmat er noe de fattige spiser og de som er ikke-utdannet, - de har vanskeligheter med å begrense seg, og det er jo derfor de er fattige. Jeg som liker å være et forbilde til etterfølgelse kan gjerne si hva jeg spiser. Først frokost som er to grove brødskiver med leverpostei eller skinke eller en annen kjøttpålegg. Burde egentlig ha på agurkskive eller paprika for å pynte, det skjer veldig sjeldent. (det kan dere som har lyst til å være bedre enn meg gjøre!) Drikker et glass h-melk. H-melk smaker bedre enn lettmelk og man behøver å drikke mindre melk enn om man drakk lettmelk. - er det seksti prosent h-melk og førti prosent vann, - eller er det førti prosent h-melk og seksti prosent vann i lettmelken? Vann er tørstedrikk. Til lunsj spiser jeg brødmat, og drikker melk. Til middag litt forskjellig, i de siste har jeg bare spist middag ute, - schrøder hadde på tirsdag som dagens torsk med eggesmør, noe som jeg spiste, på onsdag hjemmelaget torsk (stekt) med raspet gullrøtter, meierismør, koktepoteter og godt stekt bacon, torsdag på pascal, tok tartar, den 160 grams. Den var veldig god. Fredag spiste jeg dobbelt opp med sushi fra nori-sushi på st.hanshaugen. Kveldsmat, stort sett brødskiver med et eller annet kjøttpålegg. Så jeg spiser ensformig og variert på en gang. Bytter på pålegg hver uke, og synes selv at andre mennesker har noen merkelige problemer. Eksempelvis spise godteri når man ikke har spist middag? Eller når mennesker ikke forstår at lysten på godteri skyldes at du er sulten? For en mann som meg som ikke er glad i sukker, søte ting, kaker, alt søtt, brus og godteri har jeg brukt en tid på å sette meg inn i sukkeravhengighet. Jeg forstår det sånn at sukkeravhengighet bunner i sukkerlyst og lysten på sukker? Og at dersom en som er sukkeravhengig avvennes av sukkeret så blir personen dårlig? Får diare og blir sjuk? At sukker er medisinen som får personens lyst til å leve videre? At uten sukkeret så virket livet innholdsløst og meningsløst? At man skal kose seg med noe søtt i stedet for å kose seg med noe sunt? Hvorfor kan ikke dere som er glad i sukker for eksempel forsøke å spise en brødskive med noe godt i stedet? Prøv en middag i stedet for godteri? Ta litt sunn grovbrød med noe godt pålegg i stedet for kaker? Dere som feirer og gir dere selv belønning er i form av mat, - hva er det dere feirer og hva slags belønninger er dere egentlig gir dere selv? Vil si mora di vet svært lite om fattigdom... Synes det var en jævlig og arrogant/uempatisk ting å si. Neimen ikke rart du er som du er (eller fremstiller deg). Det er forresten ikke vann i lettmelk, men mye av fettet er fjernet, derfor det smaker så fælt/vann-aktig. Mat som belønning? Tja, det tror jeg de fleste bruker i større eller mindre grad. Det er jo ikke bare godterier man bruker da. En bedre middag i godt selskap kan jo også sies å være en "belønning". Svært få mennesker bruker/ønsker å bruke mat KUN som "drivstoff". De fleste finner glede i å spise mat de liker. Det er ingenting galt i det, ei heller i å bruke mat som belønning. Det er mengdene og hyppigheten det står og faller på.
waco Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #54 Skrevet 20. oktober 2013 Vil si mora di vet svært lite om fattigdom... Synes det var en jævlig og arrogant/uempatisk ting å si. Neimen ikke rart du er som du er (eller fremstiller deg). Det er forresten ikke vann i lettmelk, men mye av fettet er fjernet, derfor det smaker så fælt/vann-aktig. Mat som belønning? Tja, det tror jeg de fleste bruker i større eller mindre grad. Det er jo ikke bare godterier man bruker da. En bedre middag i godt selskap kan jo også sies å være en "belønning". Svært få mennesker bruker/ønsker å bruke mat KUN som "drivstoff". De fleste finner glede i å spise mat de liker. Det er ingenting galt i det, ei heller i å bruke mat som belønning. Det er mengdene og hyppigheten det står og faller på. Jeg kan alt om fattigdom. Faktisk så kan jeg så mye at jeg vet at man blir fattigere av å sløse og rikere av å spare. Hva er det som er galt med å ha en sunn innstilling og ikke forsøke å overspise hele tiden? I japan er det allmenn god tone å spise seg 80% menn og ikke overdrive. Jeg koser meg med mat jeg. Tror du jeg gidder å bestille tartar til over tohundre kroner på pascal, ett teit fancy sted som dessverre er det eneste stedet på hele st. hanshaugen som selger tartar, - fordi jeg ikke liker kose meg med mat? Fråtsing snakker jeg om. Det å spise seg mer enn mett, - så mett at magesekken utvider seg med det eneste resultat, - at at du må spise enda mer neste gang for å bli like stappmett! I stedet for å bare være hånlig mot mitt innlegg, - hvorfor ikke heller være et forbilde å fortelle hva du spiser og ikke spiser og hvorfor? Er du glad i sukker for eksempel? Slurver med middager fordi du heller kan spiser desserter, - er det mer sånn?
Bjørkeris Skrevet 20. oktober 2013 #55 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg er spik tynn, ungen er også tynn. Både jeg og ungen spiser når vi er sultne. Jeg liker ikke å legge press på ungen når det kommer til mat. Er hun borte må hun smake på alt som er servert på tallerkenen, serveres det noe nytt må hun smake. Hun trenger ikke tyne i seg noe hun ikke liker, grunnen til det er at jeg selv ikke gjør det og det ville være dobbeltmoralsk av meg å tyne henne til det. Dette er slik min kultur er med mat. Min kones kultur er anderledes. Faktisk helt motsatt. Der i gården skal man spise etter klokka, ikke etter magen. Mat på tallerkenen skal stappes ned i magen om så man gråter og spyr. Dere kan gjette hvor man blir fete ........
Gjest Riskjeks Skrevet 20. oktober 2013 #56 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg kan alt om fattigdom. Faktisk så kan jeg så mye at jeg vet at man blir fattigere av å sløse og rikere av å spare. Hva er det som er galt med å ha en sunn innstilling og ikke forsøke å overspise hele tiden? I japan er det allmenn god tone å spise seg 80% menn og ikke overdrive. Jeg koser meg med mat jeg. Tror du jeg gidder å bestille tartar til over tohundre kroner på pascal, ett teit fancy sted som dessverre er det eneste stedet på hele st. hanshaugen som selger tartar, - fordi jeg ikke liker kose meg med mat? Fråtsing snakker jeg om. Det å spise seg mer enn mett, - så mett at magesekken utvider seg med det eneste resultat, - at at du må spise enda mer neste gang for å bli like stappmett! I stedet for å bare være hånlig mot mitt innlegg, - hvorfor ikke heller være et forbilde å fortelle hva du spiser og ikke spiser og hvorfor? Er du glad i sukker for eksempel? Slurver med middager fordi du heller kan spiser desserter, - er det mer sånn? Det uthevede - det er jo akkurat den holdningen der jeg reagerer på - tror du virkelig folk er fattige fordi de sløser? Du tror ikke at det har noe med at folk har LITT forskjellig utgangspunkt her i livet? Og at det ikke er bare å spare når man har en lav/middels inntekt? At det er flere overvektige blant lavt utdannede/lønnede er riktig. Men du bommer fullstendig på årsaken. Ellers er jeg selvfølgelig enig i at måtehold er tingen. Det skrev jeg jo også. Jeg tror faktisk det er dét som er "fasiten" på normal- vs overvektige. Jeg har aldri hatt vektproblemer, og opplever at jeg kan spise hva jeg vil. Greia er bare at "hva jeg vil" ikke er så innmari mye... I forhold til en overvektig person sitt "hva jeg vil". Det er jo ikke noe hokus-pokus (igjen, tar ikke med sykdom/medisinbruk her). Hvis du er interessert i mitt kosthold - tror jeg spiser helt vanlig... Er ikke så glad i middagsmat (i alle fall ikke når jeg må lage den selv, er generelt ikke glad i/flink til å lage mat/bake). Men det går mye i wokede grønnsaker med kylling eller storfekjøtt, laks med ris eller poteter, pasta carbonara (spaghetti, baconbiter og et rått egg), hjemmelaget pizza eller lasagne, og tradisjonell mat som kjøttkaker o.l. Spiser stort sett en frokostblanding om morgenen (firkorn, havregryn e.l), gjerne med litt banan og/eller bær pluss litt sukker. Ellers brødmat med pålegg som ost, kokt skinke og makrell i tomat med majones. Alltid med grønnsaker på. Går mest i sylteagurk, tomat, agurk, avokado og hakket hvitløk. Bruker smør, margarin smaker dritt. Bruker også bare helmelk. De lærde strides jo om hva som er best på det området. Jeg velger det jeg mener smaker best. Spiser vel 3-4 måltider om dagen. Drikker vann som tørstedrikk, ellers te med litt sukker. Drikker sjelden brus. Spiser sjokolade i helgene, og lager/spiser kaker til selskaper og hvis jeg får det servert. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 20. oktober 2013 #57 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg er spik tynn, ungen er også tynn. Både jeg og ungen spiser når vi er sultne. Jeg liker ikke å legge press på ungen når det kommer til mat. Er hun borte må hun smake på alt som er servert på tallerkenen, serveres det noe nytt må hun smake. Hun trenger ikke tyne i seg noe hun ikke liker, grunnen til det er at jeg selv ikke gjør det og det ville være dobbeltmoralsk av meg å tyne henne til det. Dette er slik min kultur er med mat. Min kones kultur er anderledes. Faktisk helt motsatt. Der i gården skal man spise etter klokka, ikke etter magen. Mat på tallerkenen skal stappes ned i magen om så man gråter og spyr. Dere kan gjette hvor man blir fete ........ Dette tror jeg også er viktig. Alle råd om å spise fast hver 3. time osv tror jeg bare fører til at folk spiser mer. Å gå og småspise hele tiden er ikke lurt. Å spise før man blir sulten må være det mest idiotiske slankerådet jeg har hørt i alle fall (og jeg leser det ofte!). Jeg tror på at hos friske mennesker så lar man kroppen bestemme, man spiser når man er sulten og drikker når man er tørst (man skal heller ikke drive og drikke vann hele tiden slik flaskevnnprodusentene påstår!) - kroppen er såpass bra laget at man får signaler når den trenger noe. Lærer man seg å ignorere disse signalene, er man ille ute... 3
Bjørkeris Skrevet 20. oktober 2013 #58 Skrevet 20. oktober 2013 Dette tror jeg også er viktig. Alle råd om å spise fast hver 3. time osv tror jeg bare fører til at folk spiser mer. Å gå og småspise hele tiden er ikke lurt. Å spise før man blir sulten må være det mest idiotiske slankerådet jeg har hørt i alle fall (og jeg leser det ofte!). Jeg tror på at hos friske mennesker så lar man kroppen bestemme, man spiser når man er sulten og drikker når man er tørst (man skal heller ikke drive og drikke vann hele tiden slik flaskevnnprodusentene påstår!) - kroppen er såpass bra laget at man får signaler når den trenger noe. Lærer man seg å ignorere disse signalene, er man ille ute... Når man tenker litt på det er jo faktisk rådet om å spise før man blir sulten nesten en øvelse i å stappe mat i magen. Trene på å spise for å bli slank. <ironi>Smart dersom man vil bli tynn, jada.</ironi> Man trener på å springe for å kunne springe fortere. Man trener på å hoppe for å kunne hoppe høyere. Man trener på å svømme for å kunne svømme lengre. lol Man trener på å spise for å kunne spise mindre.
Harlekin Skrevet 21. oktober 2013 #59 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Enig med deg, Riskjeks, og Bjørkeris. Når jeg drev og slanket meg, spiste jeg etter klokken. Har aldri tenkt så mye på mat i hele mitt liv! Ble helt besatt av det, og tenkte bare på når jeg kunne spise igjen. Nå spiser jeg når jeg blir sulten, dvs. litt etter klokken på jobb da vi har felles lunsj, og når vi kommer hjem og jeg får laget middag. Jeg er normalvektig nå, og tenker mye mindre på mat. Deilig! Datteren min er tynn og har alltid vært det. Jeg er opptatt av at det skal være relativt sunt, selvsagt, men det viktigste for meg er at hun spiser noe. Da får det heller være at det ikke alltid er supersunt eller variert. Endret 21. oktober 2013 av Harlekin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå