Gå til innhold

Har du tjukke unger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette kon antagelig litt uheldig ut, men du skriver at du er feit, men ungene skal værenrmalvektige av hensyn til din status.

Tror du ikke du ville ha hatt større gjennlmslagskraft hvis du viste barna at du fikk bukt med ditt eget vektproblem? Ellrr hvis du genuint satte deres helse og trivsel først, og ikke sosiale fordommer?

On topic: Jeg er i midten av 30-årene, og dajeg var barn, var alle slanke. En i parallellklassen var lubben, og alle visste at hun skilte seg ut. De som var direkte fete, 2 skikkelig fete på skolen (1-9-skole) kunne alle navnet på. Nå er lubben og småfeit krøpet seg inn i normalbildet, fordi det har skjedd gradvis hos så stor del av barnekullene. De skiller seg ikke ut lenger, og derfor opplever foreldrene ikke at barna utvikler tunge kropper og pådrar seg risiko for livsstilsykdommer alkerede som barn. Barn som utvikler mange fettceller må slite med fedmerisikoen hele livet. Triste greier.

Anonymous poster hash: 29672...291 J

Ja, det kom veldig uheldig ut og du er ikke verdig et skikkelig svar. Bare pisspreik, selvsagt fra en AB.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kom veldig uheldig ut og du er ikke verdig et skikkelig svar. Bare pisspreik, selvsagt fra en AB.

Ikke verdig et svar? Det var da veldig bastant.

Hun poengterte jo bare at det kunne være nyttig om du satte et eksempel, hvilket er helt sant.

• Liker 5
Skrevet

Ikke verdig et svar? Det var da veldig bastant.

Hun poengterte jo bare at det kunne være nyttig om du satte et eksempel, hvilket er helt sant.

Nei, hun var bare utidig.

• Liker 1
Skrevet

Det beste er at barna utvikler anoreksi ifra de spretter ut av hullet, ta tid på amminga eller mme.

Anonymous poster hash: 9e3c3...0f4
Skrevet

Nei, det er ikke foreldres skyød bestandig at barn blir overvektige. Jeg har 3 barn, to av dem er for tynne, og den ene er litt overvektig. Vi foreldre er normalvektige, og var undervektige som barn og ungdommer begge to. Hva som gjør at det ene barnet vårt er litt overvektig aner vi ikke. Vi spiser alle den samme maten, som er sunn og variert. Alltid grovbrød, mye knekkebrød, alltid grønnsaker til middagen, aldri fete sauser, og vi unngår for det meste pasta og ris. Vi har aldri saft i huset, drikker vann til middagen. Ungene får ikke kjeks og søte youghurter,som f.eks God Morgen-youghurt og Yoplait. Brus, sjokoladepålegg og godteri er kun på lørdager, og kaker er nesten uten unntak forbeholdt høytider og bursdager. Det overvektige barnet har en hobby som går på fysisk aktivitet, de to tynne har ikke det. Fortell meg gjerne hva vi gjør feil, du som tydeligvis har sånn peiling. ;)

Anonymous poster hash: be673...137

Det er en stor mulighet for at barnet overspiser hos andre eller kjøper godt når dere ikke vet det. Dere har et veldig strengt og kjipt kosthold, og det er ikke sikkert alle barna holder ut med det uten å snike til seg noe.

Anonymous poster hash: 87c55...540

• Liker 7
Skrevet

Det beste er at barna utvikler anoreksi ifra de spretter ut av hullet, ta tid på amminga eller mme.

Anonymous poster hash: 9e3c3...0f4

Enda et sånt innlegg der noen ikke tror det går an å skille fra tjukk og anoreksia-tynn.

Anonymous poster hash: 1e7c9...da3

• Liker 4
Skrevet

Dere har et veldig strengt og kjipt kosthold, og det er ikke sikkert alle barna holder ut med det uten å snike til seg noe.

Anonymous poster hash: 87c55...540

Det er det dummeste jeg har lest på lenge, og tydelig at du forbinder et godt liv med sukker og snop. Kanskje du er en sånn som sier at man jo "kose seg litt" og "unne seg litt"?

Det er ikke strengt og kjipt å ikke ha sukkermat i huset, det er tvert imot smart og til alles beste. Unger som ikke spiser mye sukkermat har heller ikke det suget som "sukkerunger" har. Så vil du gjøre barna dine en tjeneste og legge fundamentet for en sunn livsstil så kutter du ut drittmaten og "koser deg" med mat som ikke ødelegger kroppen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, gutten min er ikke overvektig. Men han er absolutt kraftig bygd, det har man sett fra han var født, og var for øvrig forventet da faren også er høy og kraftig. Men han har en enorm appetitt altså. Når vi har noe han er veldig glad i til middag, så blir han jo aldri ferdig, og hvis vi har frukt eller kaker så kan han spise veldig mye hvis vi ikke begrenser han. Dette har kommet helt av seg selv da vi tross alt ikke pleier å ha snop og slikt i ukedagene, han har bare alltid vært sånn. Så jeg ser jo for meg at vi kommer til å måtte sette visse grunnregler når han blir eldre for å unngå at han utvikler dårlige vaner. Verken jeg eller faren er overvektig da, så han er sånn sett ikke i risikoen.

:) Han er bare høyere og tyngre enn den gjennomsnittlige toåringen, men igjen, så har jeg sett langt kraftigere toåringer som har vokst opp til å bli helt normalvektig, så jeg er sånn sett ikke spesielt bekymret. Jeg er bare veldig opptatt av forebygging. Vi har et helt normalt kosthold med grønnsaker, kjøtt, fisk, saus, potet, pasta, brød osv. Men prøver selvsagt å begrense det usunne.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Jeg var et tjukt barn, men neimen om det var foreldrene mine sin skyld. Vi hadde et sunt og normalt kosthold hjemme, var en aktiv familie, foreldrene mine var normalvektige og begge mine søsken var det.

Eat that, Waco.

Skrevet

Nei, det er ikke foreldres skyød bestandig at barn blir overvektige. Jeg har 3 barn, to av dem er for tynne, og den ene er litt overvektig. Vi foreldre er normalvektige, og var undervektige som barn og ungdommer begge to. Hva som gjør at det ene barnet vårt er litt overvektig aner vi ikke. Vi spiser alle den samme maten, som er sunn og variert. Alltid grovbrød, mye knekkebrød, alltid grønnsaker til middagen, aldri fete sauser, og vi unngår for det meste pasta og ris. Vi har aldri saft i huset, drikker vann til middagen. Ungene får ikke kjeks og søte youghurter,som f.eks God Morgen-youghurt og Yoplait. Brus, sjokoladepålegg og godteri er kun på lørdager, og kaker er nesten uten unntak forbeholdt høytider og bursdager. Det overvektige barnet har en hobby som går på fysisk aktivitet, de to tynne har ikke det. Fortell meg gjerne hva vi gjør feil, du som tydeligvis har sånn peiling. ;)

Haha, ok.

Skrevet

Haha, ok.

Leste du mitt innlegg? Samme erfaring har jeg.

Skrevet

Det ER foreldrene sin skyld hvis barna veier for mye. Det er foreldrenes ansvar å gi de tilgang til sunn og god mat, og holde de aktive. Foreldrene skal fremme sunne verdier. Godteri og drittmat burde forbeholdes én dag i uken, og foreldrene må være forbilder for barna ved at de selv spiser sunt og holder seg friske.

Synes det er litt hjerterått å si det på den måten, selvsagt har foreldrene ansvaret, men jeg var venner med et enegga tvillingpar som hang sammen som erterris. Den ene var tykk, den andre var tynn. De spiste jo det samme(de spiste jo det de fikk servert av foreldrene) og hun som var tykk var på svømming et par ganger i uka, og svømte utenom også. Hun andre satt inne å leste og spilte dataspill og var like tynn...

Det liksom litt feil å skylde på genetikk når de er enegga tvillinger, samtidig som å si det er foreldenes skyld. Jeg vet i alle fall ikke hva som skulle vært årsaken eller hva jeg skulle gjort som forelder. De mistenkte jo en stund hun smugspiste, men de var fattige så det var ikke noe å smugspise på. Åpnet kjøleskapet deres på besøk engang og det er det tommeste kjøleskapet jeg noen gang har sett; en skål syltetøy, og en potet og en halv kjøttkake som sikkert var fra middagen...

Anonymous poster hash: a891c...4a0

Skrevet

Nei, hun var bare utidig.

Men hva er tidig med å vokte mat-og treningsvaner hos en 15 år gammel datter som bruker str S/M, fordi en utad vil kunne bli sett på som en mindre vellykket mor hvis barna ender opp med mors overvekt?

Nå vet ikke jeg hvor gammel Silfen er, men de fleste som har omsorg for hjemmeboende barn har ikke endt opp heller, men har fortsatt mulighet til å velge hvilken retning de vil bevege seg i. Det er ikke et problem for meg at vekt er ulikt fordelt, bortsett fra når overvekt blir en epidemi som hos barna våre, og det før de er store nok til å gjøre egne, informerte valg.

Anonymous poster hash: 29672...291

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i matbutikk, og veldig mange av de med tjukke barn kjøper MYE drittmat. Ofte er foreldrene svære selv, og det går i brus, godteri, grandis og annen ferdigmat. Mener foreldrene er skyld i at barn blir tjukke (så sant det ikke er genetisk/sykdommer som står bak) og at kostholdet har veldig mye å si. Barn styrer ikke kostholdet sitt, og spiser naturligvis det de blir servert. Syns det er foreldrene sitt ansvar å fremme gode verdier som et sunt kosthold og en aktiv livsstil. Stakkars barn sier jeg bare...

• Liker 7
Skrevet

Det er en stor mulighet for at barnet overspiser hos andre eller kjøper godt når dere ikke vet det. Dere har et veldig strengt og kjipt kosthold, og det er ikke sikkert alle barna holder ut med det uten å snike til seg noe. Anonymous poster hash: 87c55...540

Ja, gjør man ikke noe gærner uansett hva faen man gjør, liksom? Nei, jeg synes ikke vi har et strengt og kjipt kosthold. Det går an å lage veldig god mat uten at man spiser dritt, og det er ikke sånn at kos nødvendigvis bør forbindes med noe å putte i munnen. Gjør man dét til en vane er det i hvertfall fort gjort å lage seg et problem.

Nei, barnet har ikke sjans til å overspise såpass at h*n blir overvektig av det hjemme hos andre, for så mye er h*n ikke borte. Vi bor veldig avsides til, og det er ingen venner i nærheten h*n bare kan stikke til. H*n er med venner hjem toppen et par ganger i måneden, og om h*n så hadde spist 5000 kalorier pr gang hadde det ikke vært mulig å opparbeide overvekt av det over tid. Og nei, h*n kjøper ikke godteri noe sted. H*n tar skolebuss til og fra skolen,og det er ingen butikker i gangavstand her vi bor, og heller ikke ved skolen.

Haha, ok.

Hva er det for slags utbrudd? Gått tom for noe fornuftig å si?

Skrevet (endret)

Har vært smellfeit fra jeg var barn til jeg ble 21 år og trente bort 40 kg. Den dagen jeg fikk barn bestemte jeg meg for at jeg skulle være et sunt og aktivt forbilde for sønnen min! Han er bare 2 år, men nei, overhode ikke tjukk. Jeg er nazi på kosthold. Alt skal lages fra bunn. Han vet ikke hva brus er, men skal så klart få smake kake på bursdagen sin. Han velger frukt fremfor snop i selskaper.

Mange tenker sikkert "han er bare 2, vent til han blir eldre", men jeg tror (og håper) at så lenge man er aktiv, et godt forbilde og har variert sunn kost, så blir det lettere for barna å ta smarte valg i forhold til kosthold seinere i livet.

Jeg ser barn på 1.5 år hyler etter "bus" og "nop" (brus og snop) i butikken. Foreldrene gir etter. Her er "nammenam" frukt.

Endret av HenLu
  • Liker 7
Gjest Keikolina
Skrevet

Sønnen min er litt kraftig, jenta mi er tynn. De får samme maten. Ekstremt sunne er vi vel ikke, men kjøper ikke mcDonalds mat.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jobber i kiosk og her får unger ofte sjokolade/boller og brus i hverdager. Unger ned til barneskolealder drar kortet og eter baconpølser før de drar hjem etter skolen. Si meg, hva skjedde med lørdagsgodt? Godteri har blitt hverdagskost, derfor er det blitt en stor andel av overvektige unger. Ferdig snakka.

Skrevet

Jeg jobber i fritidsklubb, og der har det, inntil nylig, vært helt vanlig å selge brus og godterier, selv om vi kun har klubb på hverdager. Det har vi sluttet med. Vi lager heller mat, og vi har kjøpt en vanndispenser som ungene bruker flittig. Det var en god del klager i begynnelsen, men det har stilnet, og nå er de fornøyde med det de får. Det er nok for en stor del vi voksne som legger føringer for barnas vaner.

Jweg kjenner forresten en fyr som var overvektig i hele barndommen og ungdommen. Broren og foreldrene var tynne. Da han ble voksen viste det seg at han hadde en svulst på hjernen, og at det var grunnen til fedmen. Andre sykdommer kan også føre til overvekt. Så, nei, det er nok ikke alltid foreldrenes feil.

Anonymous poster hash: 03dbf...4f1
Skrevet

Sønnen min er litt kraftig, jenta mi er tynn. De får samme maten. Ekstremt sunne er vi vel ikke, men kjøper ikke mcDonalds mat.

Hva er planen din for det barnet som er i ferd med å legge på seg? Siden dere ikke er så "ekstremt" sunne mener jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...