Gå til innhold

Neseoperasjon for/mot

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet hatet nesen min. Den er stor, klumpete og stygg, og jeg har blitt mobbet i mange år på grunn av den. Jeg vurderer veldig sterkt å ta en neseoperasjon for å få en litt mindre, mer feminin nese.

Det er rent kosmetisk, og altså sikkert en "dårlig" grunn til å gjøre det, men jeg er ikke ute etter å diskutere hvorvidt plasiske operasjoner er greit eller ikke greit.

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg å veie ulempene i forhold til fordelene med å foreta en slik operasjon.

Hva kan gå galt?

Anonymous poster hash: 50f49...83c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble operert for skjev skillevegg. Ordentlig operasjon der de løste hele nesen, delte den og satt den sammen igjen. Under operasjonen skadet de en nerve og det har gitt helt grusomme smerter i ettertid. Jeg er plaget av smertene enda, 13 år etter.

Anonymous poster hash: a51f1...25c
  • Liker 1
Skrevet

Vet du hva, hvis nesen din plager deg så mye så for all del, ta den operasjonen. Jeg skal gjøre det samme selv, har også blitt mobbet for nesen. Jeg sjekket litt om risiko og sånt, men inngrepet er jo ganske lite. Er snakk om å fjerne litt brusk liksom. Det viktigste er å finne en god kirurg, kjipt hvis kirurgen gjør noe feil.

Etter det jeg har hørt innebærer det ikke altfor store smerter heller. Man får jo en del blåmerker men det forsvinner. Lykke til!

Anonymous poster hash: 055e6...df9
Skrevet

Jeg har hele livet hatet nesen min. Den er stor, klumpete og stygg, og jeg har blitt mobbet i mange år på grunn av den. Jeg vurderer veldig sterkt å ta en neseoperasjon for å få en litt mindre, mer feminin nese.

Det er rent kosmetisk, og altså sikkert en "dårlig" grunn til å gjøre det, men jeg er ikke ute etter å diskutere hvorvidt plasiske operasjoner er greit eller ikke greit.

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg å veie ulempene i forhold til fordelene med å foreta en slik operasjon.

Hva kan gå galt?

Jeg har også alltid hatet nesen min siden jeg knakk den og fikk en klump oppå den, det er bare økonomien og andre prioriteringer som stopper meg egentlig. Selv om det er bare jeg som legger merke til den.

Lite som kan gå galt om du har en ordentlig kirurg, men det er jo en viktig operasjon, du skal jo operere det midt i ansiktet ditt, viktig at det blir bra. Som oftest blir folk fornøyd med denne type operasjon da :laugh:

Anonymous poster hash: 8e0a1...f28

Skrevet

Fint å høre at dere ikke syntes jeg er helt idiot som vurderer operasjon. Nesen min plaget meg hele grunnskoletiden, og jeg blir rett og slett kvalm av å se meg selv i speilet som voksen.

Vet dere hvilke klinikker som har best rykte på seg? Ser at prisene ligger fra 18 000- 50 000kroner, men det dyreste er jo ikke nødvendigvis det beste.

Huff. Dette er vanskelig. Kjenner jeg får sommerfugler i magen bare av å tenke på det. Har alltid ønsket at folk skal se ansiktet mitt... ikke bare den forferdelige nesen...

Men er litt redd for komplikasjoner, da det hadde vært typisk min "flaks"

TS

Skrevet

Det er jo opp til deg selv :)
Men om du hadde vært 100 % sikker på at du ville gjøre det, hadde du kanskje ikke følt behov for å spørre her? Ikke noe negativt ment overhode altså, men du burde jo ikke gjøre det om du innerst inne ikke har lyst.

Men drit i hva andre mener. Det er DIN nese. Om du selv (igjen, drit i hva andre mener om nesen din) ikke er fornøyd, og den virkelig plager deg, så hvorfor ikke? Har du penger og lyst, har du lov.

Hadde jeg vunnet i lotto skulle jeg også gjort det. Men for meg så det ikke nesen min som er førsteprioritet, men den står på listen min :P

Skrevet

Hvis en neseoperasjon vil gi deg bedre selvillitt og dermed også bedre livskvalitet er det jo bare flott at du vil gjøre det.
Du skal hvertfall ikke tenke at du har en "dårlig" grunn.
Har dessverre ingen kunnskap om kosmetisk kirurgi, men jeg ville gjort grundig research før jeg la meg under kniven.

Skrevet

Det er jo opp til deg selv :)

Men om du hadde vært 100 % sikker på at du ville gjøre det, hadde du kanskje ikke følt behov for å spørre her? Ikke noe negativt ment overhode altså, men du burde jo ikke gjøre det om du innerst inne ikke har lyst.

Men drit i hva andre mener. Det er DIN nese. Om du selv (igjen, drit i hva andre mener om nesen din) ikke er fornøyd, og den virkelig plager deg, så hvorfor ikke? Har du penger og lyst, har du lov.

Hadde jeg vunnet i lotto skulle jeg også gjort det. Men for meg så det ikke nesen min som er førsteprioritet, men den står på listen min :P

Det eneste som gjør meg usikker, er frykten for at det ikke skal bli bra etter operasjonen. Jeg har egentlig veldig dårlig råd, men har spart lenge nå for å få råd til dette, så det er noe jeg har tenkt på i mange år.

Jeg trenger virkelig å føle at jeg ser litt bedre ut. jeg trenger ikke være pen. Har bare lyst til å ha "normalt" utseende, men den store nesen min ødelegger det.

Men så er det denne frykten: Hva om det blir verre, Hva om det skjer noe galt, hva om....

TS

Skrevet

Hva kan gå galt?

Kan du legge ut bilde av nesen? :)

Du kan sensurere bort deg da:)

Jeg synes du skal operere dersom nesen plager deg veldig. Prøv å Google ulike kirurger og se om det kommer opp noen anbefalinger :)

Anonymous poster hash: 78d16...2a9

Skrevet

Fint å høre at dere ikke syntes jeg er helt idiot som vurderer operasjon. Nesen min plaget meg hele grunnskoletiden, og jeg blir rett og slett kvalm av å se meg selv i speilet som voksen.

Vet dere hvilke klinikker som har best rykte på seg? Ser at prisene ligger fra 18 000- 50 000kroner, men det dyreste er jo ikke nødvendigvis det beste.

Huff. Dette er vanskelig. Kjenner jeg får sommerfugler i magen bare av å tenke på det. Har alltid ønsket at folk skal se ansiktet mitt... ikke bare den forferdelige nesen...

Men er litt redd for komplikasjoner, da det hadde vært typisk min "flaks"

TS

Jeg har blitt anbefalt Akademiklinikken på Ullevål i Oslo av flere fornøyde kunder. Pris ligger på ca 30-40.000. Bare jeg får spart opp penger tror jeg det blir der :)

Her er en link, kirurgen heter Bjørn Tvedt:

http://www.akademikliniken.no/no/om-oss/ansatte/

Anonymous poster hash: 055e6...df9

Skrevet

Det eneste som gjør meg usikker, er frykten for at det ikke skal bli bra etter operasjonen. Jeg har egentlig veldig dårlig råd, men har spart lenge nå for å få råd til dette, så det er noe jeg har tenkt på i mange år.

Jeg trenger virkelig å føle at jeg ser litt bedre ut. jeg trenger ikke være pen. Har bare lyst til å ha "normalt" utseende, men den store nesen min ødelegger det.

Men så er det denne frykten: Hva om det blir verre, Hva om det skjer noe galt, hva om....

TS

Om du ikke blir fornøyd så har du vel rett på at de ordner opp i det?

Men er jo ikke bare-bare å gå gjennom en sånn operasjon heller så klart. Men jeg vil tro de fleste blir fornøyde? :)

Skrevet

Kan du legge ut bilde av nesen? :)

Du kan sensurere bort deg da:)

Jeg synes du skal operere dersom nesen plager deg veldig. Prøv å Google ulike kirurger og se om det kommer opp noen anbefalinger :)

Anonymous poster hash: 78d16...2a9

Dette bildet viser ikke hvor stor den faktisk er i forhold til resten av ansiktet mitt, så føler ikke det blir helt riktig. Men sånn ser den i hvert fall ut :

Skrevet

Jeg har fått nesen operert, etter å ha tilbrakt ungdomsårene med enorme komplekser, som la en betydelig demper på min livskvalitet.

Jeg har aldri angret en dag på at jeg la meg under kniven. Jeg føler meg så uendelig mye mer komfortabel med ansiktet mitt nå, både med og uten sminke. Det er en utrolig lettelse!

Det er relativt vanlig av resultatet ikke blir 100% perfekt den første gangen dersom man har en litt vanskelig nese. Men mange klinikker har en garanti om at du kan få en ny operasjon gratis, for ytterligere korrigering, dersom du ikke er fornøyd. De fleste kirurger i Norge er nok uansett forsiktige med å gjøre noe ekstremt, siden markedet/miljøet er såpass lite her, og folk flest her i landet jo er opptatt av at ting skal se naturlig ut.

Selve inngrepet føles veldig lite og greit. Ingen smerter i etterkant, bare litt blødninger et par dager, og en bandasje du bruker i en ukes tid.

Anonymous poster hash: 2795f...e76
Skrevet

Der kom det...

TS

post-37809-0-64547100-1381955496_thumb.j

Skrevet

Som regel finnes det ikke "store, stygge, og klumpete" neser. Annet enn i folks hoder. Og folk som mobber har store psykiske problemer selv. Det har ikke du.

Anonymous poster hash: 427b3...f13
Skrevet

Der kom det...

TS

Du kaller den der "stor, klumpete og stygg"??!? O_O Den er jo fin jo! :)

Skrevet

Der kom det...

TS

Hva er galt med den? :)

Skrevet

Som regel finnes det ikke "store, stygge, og klumpete" neser. Annet enn i folks hoder. Og folk som mobber har store psykiske problemer selv. Det har ikke du.

Anonymous poster hash: 427b3...f13

Når man kommer til et punkt hvor x antall uavhengige personer mobber deg for nesen din, så begynner du å innse/tro at den må være ganske stygg... 13 år med mobbing på grunn av nesen hadde ikke oppstått om den hadde vært pen å se på...

TS

• Liker 1
Skrevet

Hei, TS - jeg har ikke tatt en operasjon selv, men jeg skal så snart jeg har råd og har funnet den rette klinikken.

Jeg synes nesa di er pen ut ifra bildet, men dersom du ønsker en operasjon skal jeg ikke si noe på det. Det er du som skal leve med den!

Selv er jeg en nokså tenkende person, jeg reflekterer mye og fra ulike vinkler, og har med det en ganske solid grunnstein for mine ønsker angående operasjon og følelsene mine rundt det etterpå. Mange bare fikser et kompleks for deretter å flytte det psykiske over til noe annet, det er en felle det er lett å gå i. Noen føler forskjellen ikke er stor nok og at det er bortkastede penger. Det er mange ting som kan gå galt, selv om operasjonen i seg selv er vellykket, og jeg tenker at det derfor er viktig å tillate tankene å flyte litt rundt før man tar den endelige avgjørelsen.

Min egen nese er "feil" på alle måter. Stor, bred og grovbygget, klump på nesebeinet, nesetupp som går rett utover og tipper nedover når jeg smiler (slik at den blir heksete), store nesebor og attpåtil dårlig hud... Hadde bare en av tingene vært "feil", slik din nese ser ut på bildet (nå vet jeg ikke hvordan det ser ut i virkeligheten, men på bildet ser det ut til at det kun er humpen på neseryggen som avviker på noen måte? Nesa ellers ser veldig pen ut!), ville jeg heller jobbet med det på egen hånd... Men når jeg ikke klarer å finne en eneste positiv ting med nesa mi, og det etter mye tenking og jobbing med meg selv, da ønsker jeg å gjøre noe med det. Den ødelegger helhetsinntrykket, som ellers kunne ha vært ganske pent. Jeg er veldig sikker på at jeg vil være storfornøyd med resultatet, dersom kirurgen lytter til mine ønsker, og at jeg vil klare å ikke falle i fella hvor man bare flytter komplekset.

Lykke til med operasjon, uansett :)

Anonymous poster hash: b6995...569
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...