Gå til innhold

Bør jeg bare trekke tannen? Meninger ønskes!


Tivoli1979

Anbefalte innlegg

Gjest crazycatlady

Skikkelig tannpine er noe av det aller verste som er det. Spesielt hvis det er nerve-tannpine. Jeg hadde også betennelse da jeg trakk den første tannen, og jeg skal love deg det kommer til å bli en befriende følelse etter at du har fått ut tannen! :)

Når det kommer til smertelindring så har jeg funnet ut at det eneste som hjelper er paracet og ibux. Ingen ting annet. Og så må man overhode ikke vente til man får skikkelig vondt igjen, for det er jo vanskeligst å bli kvitt smerten når den er på topp. For å holde smertene nede så bør man ta paracet og ibux hver 4. time. Men det er selvfølgelig ikke noe man skal holde på å gjøre så veldig lenge da. ;)

Tannpine er det verste i verden ja og jeg har skikkelige nervesmerter. Grusomme greier. Paracet og ibux hjelper ikke på disse smertene dessverre. Kun på hodepine og sånt. Så måtte få paralgin forte og voltaren av legen. Fikk paracet og 600 mg ibux først nemlig, men hjalp ikke. Så prøvde ibux sammen med paralgin forte først siden voltarenen er så hard for magen. Hjalp ikke det heller. Så må ha voltaren i stede for ibux. Virkestoffet er ganske likt som i ibux, men sterkere. I paralginen er det jo codein i tillegg til paracetamol så er jo mye sterkere enn paracet. Må ta ca hver 5-6 time eller 4 ganger om dagen. 2 paralgin forte og en voltaren hver gang. Føler behov for å ta oftere pga smertene, men kan jo ikke ta oftere enn legen sier. Sukk. Blir kvalm av å svelge alle disse pillene, så skal bli godt når det er over. Har skylt munnen masse med kaldt vann og, kan lindre litt der og da, men da må jeg skylle hele tiden ellers blir det bare verre. Også blir jeg kvalm av det. Satt oppe og skylte munnen 3 netter på rad forrige uke og hylte av smerte. Verste jeg har opplevd. Håper tannlegen får både trekt tannen og borret det som trengs imorgen. Og ikke minst at infeksjonen er borte. Fikk apocillin, aldri fått det før. Tannlegen sa jo at jeg ville bli bedre av det uten at jeg ble det. Men håper den har virket for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tannpine er det verste i verden ja og jeg har skikkelige nervesmerter. Grusomme greier. Paracet og ibux hjelper ikke på disse smertene dessverre. Kun på hodepine og sånt. Så måtte få paralgin forte og voltaren av legen. Fikk paracet og 600 mg ibux først nemlig, men hjalp ikke. Så prøvde ibux sammen med paralgin forte først siden voltarenen er så hard for magen. Hjalp ikke det heller. Så må ha voltaren i stede for ibux. Virkestoffet er ganske likt som i ibux, men sterkere. I paralginen er det jo codein i tillegg til paracetamol så er jo mye sterkere enn paracet. Må ta ca hver 5-6 time eller 4 ganger om dagen. 2 paralgin forte og en voltaren hver gang. Føler behov for å ta oftere pga smertene, men kan jo ikke ta oftere enn legen sier. Sukk. Blir kvalm av å svelge alle disse pillene, så skal bli godt når det er over. Har skylt munnen masse med kaldt vann og, kan lindre litt der og da, men da må jeg skylle hele tiden ellers blir det bare verre. Også blir jeg kvalm av det. Satt oppe og skylte munnen 3 netter på rad forrige uke og hylte av smerte. Verste jeg har opplevd. Håper tannlegen får både trekt tannen og borret det som trengs imorgen. Og ikke minst at infeksjonen er borte. Fikk apocillin, aldri fått det før. Tannlegen sa jo at jeg ville bli bedre av det uten at jeg ble det. Men håper den har virket for det.

Å nei nei, kjæretid! Du må ikke bruke kaldt vann! Den feilen har jeg også gjort, og det er jo virkelig å bare ødelegge for seg selv :S Det er mye bedre å bruke lunket vann! :) Da slipper du å gjøre det igjen med en gang innen 3 minutter når nedkjølingen går over liksom. ;)

og den ibux maxi eller hva den heter, den blir jeg bare ødelagt av jeg. Og ingen forste tabeletter funker :S Og så er jeg alergisk med voltaren :P Har du prøvd ibux og paracet? Det står jo faktisk på de at de også er for tannpine :) Eneste som funket LITT da jeg hadde verkebyll på den ene nerven + betennelse i kjevebeint. (Å gud så "godt" det var :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Åh, jeg sliter innmari med å ta et valg. Det er nok både frykt for mulige unødvendige smerter og min økonomiske situasjon som spiller inn her. Derfor spør jeg her i desperasjon.

Jeg har omsider etter hele tre tannlegebesøk fått lokalisert hvor tannsmertene mine kommer fra. Allerede nå har jo dette kostet penger (jeg har ikke så mange av de for tiden). Det viser seg så at jeg må til spesialist for å absolutt mest sannsynlig rotfylle. Dette fordi det er trange røtter. Mest sannsynlig må jeg også ha en krone på verket etterpå. Dette blir skikkelig dyrt.

Dette gjelder 12-årsjekselen oppe i munnen. Ikke så godt synlig med andre ord. Siden jeg må låne penger til tannlege, så sliter jeg med å ta avgjørelsen helt. Spesielt for at det kanskje blir komplikasjoner (ja, den var litt pessimistisk).

Tannlegen mente jeg ikke burde trekke siden jeg fortsatt er relativt ung, og det kan være jeg trenger tannen når jeg blir eldre. Jeg har ingen anelse om hvordan det kan påvirke bittet ved å trekke den bakerste jekselen, men det kan jeg vel spørre om hos tannlegen. Jeg har ikke visdomstenner, forresten.

Hva hadde DU valgt? Har du erfaringer å dele også, kanskje?

På forhånd takk for svar :)

Har ikke lest igjennom tråden, men jeg har trekt den nest bakerste jekselen (utenom visdomstenner) da det var gått betennelse i den etter en tannlege borret for langt. Kunne rotfylt, men fikk beskjed om at det kom til å bli en veldig lang prosess som ikke var sikkert lyktes. Jeg trakk - og har ikke angra et sekund. Savner ikke tanna i det hele tatt, det synes ikke, og mellomrommet er blitt mindre og mindre. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har skrevet og gitt råd. Det har fått meg til å bestemme meg for å bestille en konsultasjon hos en spesialist. Etter at spesialisten har uttalt seg, da tar jeg avgjørelsen :) Tannen som står foran tolvårsjekselen har også en stor fylling, så det kan faktisk skje at jeg får bruk for tannen frem i tid, så da er det verdt å ta i hvert fall en runde til før jeg velger å fjerne den.

Til deg som skal trekke tann i morgen. Jeg forstår innmari godt at du gruer deg, og jeg er en av de som har godt over middels grad av tannlegeskrekk selv. Du får tenke på hvor godt det blir etter tannlegebehandlingen. Jeg har gått med sterke tannsmerter i en tid nå, og det er nesten slik at en får lyst å kappe av seg hodet når det står på som verst. Ingen smertestillende biter på de verste smerteriene. Det er garantert utrolig mye bedre å gå til tannlegen enn alternativene :) Dessuten finnes det så mange og gode tannleger, så vi må velge å stole litt på at de kan legge til rette for smertefri tannlegebehandling også for oss som er ekstra hårsåre i tannlegestolen. LYKKE TIL!! :) Dette blir så bra etterpå! :)

Endret av Tivoli1979
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trekke 12 års jeksel utgjør da virkelig ingen verdens ting sosialt! Og det utgjør også minimalt noe på evnen å tygge maten. Hun har en tann hun har problem med. Ikke alle. Jeg syns det blir å overdrive å si at man utsetter helse og det sosiale i fare ved å trekke en tann. Spesielt når det er snakk om en som ikke vises.

Hvorfor vil du så gjerne at hun skal trekke tannen?

Det er jo mye bedre å gjøre alt man kan for å beholde sine tenner, sørlig om man er ung, de skal helst vare livet ut. Om man ikke har lyst til å begynne med proteser/gebiss da. Værsågod.

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har skrevet og gitt råd. Det har fått meg til å bestemme meg for å bestille en konsultasjon hos en spesialist. Etter at spesialisten har uttalt seg, da tar jeg avgjørelsen :) Tannen som står foran tolvårsjekselen har også en stor fylling, så det kan faktisk skje at jeg får bruk for tannen frem i tid, så da er det verdt å ta i hvert fall en runde til før jeg velger å fjerne den.

Til deg som skal trekke tann i morgen. Jeg forstår innmari godt at du gruer deg, og jeg er en av de som har godt over middels grad av tannlegeskrekk selv. Du får tenke på hvor godt det blir etter tannlegebehandlingen. Jeg har gått med sterke tannsmerter i en tid nå, og det er nesten slik at en får lyst å kappe av seg hodet når det står på som verst. Ingen smertestillende biter på de verste smerteriene. Det er garantert utrolig mye bedre å gå til tannlegen enn alternativene :) Dessuten finnes det så mange og gode tannleger, så vi må velge å stole litt på at de kan legge til rette for smertefri tannlegebehandling også for oss som er ekstra hårsåre i tannlegestolen. LYKKE TIL!! :) Dette blir så bra etterpå! :)

Så bra! Håper du beholder tannen og blir kvitt smertene! Det blir nok bedre om nervene får bedre plass (om det er slik at det er for trangt).

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil du så gjerne at hun skal trekke tannen?

Det er jo mye bedre å gjøre alt man kan for å beholde sine tenner, sørlig om man er ung, de skal helst vare livet ut. Om man ikke har lyst til å begynne med proteser/gebiss da. Værsågod.

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Jeg har overhode ingen ønske om at hun skal trekke tannen jeg. Jeg bare synes det er unødvendig å drive med slik skremselspropaganda. Det er ikke snakk om livet eller død. Det er snakk om EN tann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhode ingen ønske om at hun skal trekke tannen jeg. Jeg bare synes det er unødvendig å drive med slik skremselspropaganda. Det er ikke snakk om livet eller død. Det er snakk om EN tann.

Om man tenker sånn hver gang man får problemer med en tann, så kan man like gjerne ønske seg gebiss til 30-årsdagen.

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tenker sånn hver gang man får problemer med en tann, så kan man like gjerne ønske seg gebiss til 30-årsdagen.

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Hvor dårlig tenner tror du folk har da?? Tror du TS kommer til å knekke alle tennene sine før hun er fylt 30?? Bare for at man har knekt en tann så betyr ikke det at man kommer til å knekke noen andre tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dårlig tenner tror du folk har da?? Tror du TS kommer til å knekke alle tennene sine før hun er fylt 30?? Bare for at man har knekt en tann så betyr ikke det at man kommer til å knekke noen andre tenner.

Det er ikke snakk om en knekt tann, det er snakk om trange røtter. Man trekker ikke bare tenner som om de ikke skulle være verdt noen ting. Du får aldri tennene dine tilbake, og tenner er faktisk viktigere enn mange tror, både for kropp og psyke. Greit å kunne tygge maten.

TS skriver: "Tannlegen mente jeg ikke burde trekke siden jeg fortsatt er relativt ung, og det kan være jeg trenger tannen når jeg blir eldre."

Det sier det meste. Tror du at du vet bedre enn tannlegen? Hvorfor er du så ivrig for at tannen skal trekkes? Hvorfor kan du ikke roe deg ned nå, og respektere avgjørelsen til TS om å reparere tannen? Eller MÅ du ha siste ordet? Trekk tenna dine sjøl!

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Å nei nei, kjæretid! Du må ikke bruke kaldt vann! Den feilen har jeg også gjort, og det er jo virkelig å bare ødelegge for seg selv :S Det er mye bedre å bruke lunket vann! :) Da slipper du å gjøre det igjen med en gang innen 3 minutter når nedkjølingen går over liksom. ;)

og den ibux maxi eller hva den heter, den blir jeg bare ødelagt av jeg. Og ingen forste tabeletter funker :S Og så er jeg alergisk med voltaren :P Har du prøvd ibux og paracet? Det står jo faktisk på de at de også er for tannpine :) Eneste som funket LITT da jeg hadde verkebyll på den ene nerven + betennelse i kjevebeint. (Å gud så "godt" det var :P )

Fant ut det jeg og på den harde måten, men lærte jo ikke. Skylte munnen hvert 10.sek og hylte av smerte og fikk også sykt vondt i hodet. Prøvd ibux og paracet ja, kunne like gjerne spist sukkerbiter, virket ikke i det hele tatt. Tar paralgin forte, det er jo det samme som paracet, men med kodein i tillegg til paracetamol. Altså mye sterkere og kodeinet omdannes til morfin i kroppen. Ibux virket heller ikke i kombinasjon med disse, så må ta voltaren sammen med paralgin forte. Eneste som har virket litt. Men som sagt, de virker bare av og til og ikke hver gang. Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om en knekt tann, det er snakk om trange røtter. Man trekker ikke bare tenner som om de ikke skulle være verdt noen ting. Du får aldri tennene dine tilbake, og tenner er faktisk viktigere enn mange tror, både for kropp og psyke. Greit å kunne tygge maten.

TS skriver: "Tannlegen mente jeg ikke burde trekke siden jeg fortsatt er relativt ung, og det kan være jeg trenger tannen når jeg blir eldre."

Det sier det meste. Tror du at du vet bedre enn tannlegen? Hvorfor er du så ivrig for at tannen skal trekkes? Hvorfor kan du ikke roe deg ned nå, og respektere avgjørelsen til TS om å reparere tannen? Eller MÅ du ha siste ordet? Trekk tenna dine sjøl!Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Kanskje DU bør roe deg ned?!?!? Virker som om det er du som er ute etter siste ordet her. Og er DU en tannlege kanskje?! Tviler meeeget sterkt på det. Så la folk ha sine egne meninger!!

Anonymous poster hash: 1fbbe...139

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om en knekt tann, det er snakk om trange røtter. Man trekker ikke bare tenner som om de ikke skulle være verdt noen ting. Du får aldri tennene dine tilbake, og tenner er faktisk viktigere enn mange tror, både for kropp og psyke. Greit å kunne tygge maten.

TS skriver: "Tannlegen mente jeg ikke burde trekke siden jeg fortsatt er relativt ung, og det kan være jeg trenger tannen når jeg blir eldre."

Det sier det meste. Tror du at du vet bedre enn tannlegen? Hvorfor er du så ivrig for at tannen skal trekkes? Hvorfor kan du ikke roe deg ned nå, og respektere avgjørelsen til TS om å reparere tannen? Eller MÅ du ha siste ordet? Trekk tenna dine sjøl!

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Undskyld meg, hvorfor er du så hissig?? Ro deg ned selv, jeg er på ingen måte hissig jeg, jeg bare syns det er helt idiotisk å drive med slik skremselspropaganda!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undskyld meg, hvorfor er du så hissig?? Ro deg ned selv, jeg er på ingen måte hissig jeg, jeg bare syns det er helt idiotisk å drive med slik skremselspropaganda!

Nei, du er jo ikke hissig i det hele tatt...

Det er ikke skremselspropaganda, det er saklig informasjon, i tråd med hva også tannlegen til TS sa. Nå synes jeg du skal roe deg. Om du vil trekke tenner, så trekk dine egne, men ikke råd andre til å gjøre det uten å ha faglig kompetanse til det.

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje DU bør roe deg ned?!?!? Virker som om det er du som er ute etter siste ordet her. Og er DU en tannlege kanskje?! Tviler meeeget sterkt på det. Så la folk ha sine egne meninger!!Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Tror ikke du burde snakke om å roe deg ned...

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er jo ikke hissig i det hele tatt...

Det er ikke skremselspropaganda, det er saklig informasjon, i tråd med hva også tannlegen til TS sa. Nå synes jeg du skal roe deg. Om du vil trekke tenner, så trekk dine egne, men ikke råd andre til å gjøre det uten å ha faglig kompetanse til det.

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Det er kanskje saklig informasjon om man kommer med det en gang, og kanskje understreker det en gang til. Men ikke når man gjentar det samme til det uendelige, og i tillegg sitter å henger deg opp i å kjefter på andre som kommer med andre kommentarer.

Og jeg uttaler meg bare om min egen erfaring jeg. Jeg HAR alt trekt tenner jeg, så jeg trenger ikke å trekke flere. Men jeg vet da også hvor lite forskjell det gjør det å trekke en tann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke du burde snakke om å roe deg ned...Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Jeg er ganske rolig jeg, men blir ganske provosert av sånne som deg. Du ber andre roe seg ned fordi de har ett annet synspunkt enn deg?

Jeg spørr igjen, er DU en tannlege?! Isåfall så bør vel ikke du komme med råd om å ikke trekke. Og det kommer faktisk fra dine egne ord :)

Anonymous poster hash: 1fbbe...139

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske rolig jeg, men blir ganske provosert av sånne som deg. Du ber andre roe seg ned fordi de har ett annet synspunkt enn deg?

Jeg spørr igjen, er DU en tannlege?! Isåfall så bør vel ikke du komme med råd om å ikke trekke. Og det kommer faktisk fra dine egne ord :)Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Jeg ber deg (og Kiarapus, om dere ikke er samme bruker, dere poster samtidig) om å roe seg ned, fordi dere begge (tilfeldigvis?) har samme skrivestil: en massiv bruk av Capslock, utropstegn og spørsmålstegn. Det er ganske intenst å lese, og bidrar ikke til troverdigheten. Særlig når det tydelig er noen uten kompetanse som gir råd om å trekke tenner. Det er verre å råde noen til å fjerne en kroppsdel enn å råde dem til å reparere denne, ja.

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber deg (og Kiarapus, om dere ikke er samme bruker, dere poster samtidig) om å roe seg ned, fordi dere begge (tilfeldigvis?) har samme skrivestil: en massiv bruk av Capslock, utropstegn og spørsmålstegn. Det er ganske intenst å lese, og bidrar ikke til troverdigheten. Særlig når det tydelig er noen uten kompetanse som gir råd om å trekke tenner. Det er verre å råde noen til å fjerne en kroppsdel enn å råde dem til å reparere denne, ja.Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Jeg spør deg igjen, er DU en tannlege?! Hvis ikke så bør du jaggu begynne å følge ditt eget råd.

Og nei, er nok ikke samme person nei. Av alle menneskene i verden, så skal det vil ikke så mye til for at du personer har lik skrive måte :)

Anonymous poster hash: 1fbbe...139

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør deg igjen, er DU en tannlege?! Hvis ikke så bør du jaggu begynne å følge ditt eget råd.

Og nei, er nok ikke samme person nei. Av alle menneskene i verden, så skal det vil ikke så mye til for at du personer har lik skrive måte :)Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Dropp smeileyen, det blir ganske falskt. Men ja, jeg føler mine egne råd om å ta vare på tennene fremfor å trekke dem. Man trenger ikke være tannlege for å forstå at det er smartest i lengden.

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...