Gå til innhold

Bør jeg bare trekke tannen? Meninger ønskes!

Tivoli1979

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal hun angre?? :vetikke: Så unødvendig å skremme henne slik da. Jeg angrer ikke i det heletatt jeg...

Å trekke en så viktig jeksel vil ikke være forsvarlig. Det er derfor tannlgen heller ikke anbefaler dette. Det er jo de tennene man tygger med. Som gammel vil det ha enda mer å si. Det er mye dyrere å senere sette inn et implantat enn å reparere tannen. Tenner er ikke noe man bare skal trekke fordi det er billigst. De har mye å si både helsemessig og sosialt.

Jeg ville gjort alt for å redde tannen. Trekke gjorde man på 1800- tallet, eller om man skal ha gebiss.

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å trekke en så viktig jeksel vil ikke være forsvarlig. Det er derfor tannlgen heller ikke anbefaler dette. Det er jo de tennene man tygger med. Som gammel vil det ha enda mer å si. Det er mye dyrere å senere sette inn et implantat enn å reparere tannen. Tenner er ikke noe man bare skal trekke fordi det er billigst. De har mye å si både helsemessig og sosialt.

Jeg ville gjort alt for å redde tannen. Trekke gjorde man på 1800- tallet, eller om man skal ha gebiss.

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Å trekke 12 års jeksel utgjør da virkelig ingen verdens ting sosialt! Og det utgjør også minimalt noe på evnen å tygge maten. Hun har en tann hun har problem med. Ikke alle. Jeg syns det blir å overdrive å si at man utsetter helse og det sosiale i fare ved å trekke en tann. Spesielt når det er snakk om en som ikke vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært gjennom det samme. Har ikke flust med penger, og spurte derfor tannlegen om jeg bare skulle trekke den.. De sa at jeg var for ung til at det var en god løsning. I tillegg er det ganske sjeldent komplikasjoner ved rotfylling. Min var også 12-års jeksel.

Jeg valgte rotfylling. Ja, det er dyrt, men jeg er glad jeg valgte å beholde tannen. Og til de av dere som sier den ikke er viktig ved tygging: jo, den er det! For meg ble det en helt annen hverdag da jeg endelig kunne tygge med den igjen :) Joda, man har flere tenner.. Men jeg synes ikke man skal trekke med mindre det er høyst nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Enig med Kiarapus! Det var da svært til krisemaksimering her. Jeg fikk betennelse i en 12-årsjeksel nede i munnen for noen år siden på grunn av at visdomstannen vokste på skrå inn mot jekselen, og et hull hadde dannet seg mellom tennene helt ned mot kjevebenskanten. Jeg ble da sendt til spesialist og fikk valget mellom å rotfylle og bygge opp tannen på nytt med krone (ville koste over 12.000 kr), eller å trekke tanna. Jeg var fattig student og hadde ikke sjangs til å skrape sammen så mye penger. Jeg spurte spesialisten hva hun anbefalte og om hun trodde jeg ville få problemer dersom jeg trakk tanna. Da svarte hun at trekking av den jekselen ikke ville gi noen problemer verken i forhold til tygging eller rent kosmetisk. Jeg valgte å trekke tanna (betalte ca 900 kr) og har nå levd lykkelig uten den jekselen i snart 8 år. Jeg har ikke blitt innhul i kinnet eller fått tyggeproblemer. Selvfølgelig er det ikke krise å trekke én tann. Man lever helt utmerket uten en 12-årsjeksel.

I dette tilfellet forstår jeg godt at TS vurderer å trekke. Å trekke én tann betyr ikke at man velger å trekke alle tenner med problemer fremover, så å snakke om innhule kinn, tyggeproblemer og sosiale problemer blir helt fjernt i denne sammenhengen. Jeg regner med TS er oppegående nok til å vite at man ikke bør trekke tenner i tide og utide.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Jeg får bare problemer med rotfyllinger, så jeg hadde trekt tanna. Tygger like godt uten 12 års-jekselen. Har selv fjernet den ene. Null problem :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Jeg skal faktisk trekke en 12-års jeksel imorgen. Den har knekt og det har gått betennelse i den så jeg har hatt ekstrem tannpine i over en uke. Dro til tannlegen forrige onsdag , men de fikk ikke gjort noe siden det var så vondt, så ble sendt hjem med antibiotika og sterke smertestillende. Føler meg ikke noe bedre, men håper antibiotikaen har virket likevel. Gruer meg til å trekke den, men har hørt så mye skrekkhistorier om rotfylling så tør bare ikke. Gjør det vondt å trekke tann med masse bedøvelse? Har så tannlegeskrekk, så gruer meg veldig. Fått sobril av legen å ta før tannlegen, vil det hjelpe noe på nervene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, for tannlegen var sånn kjevekirurg greie som også praktiserer som vanlig tannlege:-P Måtte skjære litt for å få ut tre av dem. Kan jo være derfor han var så forbanna dyr! Det har jeg ikke tenkt over før nå..

Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Tror du betalte overpris. Jeg trakk en visdomstann og en 12-års hos tannkirurg, betalte tusenlapp for visdomstanna, og ca 1500 for jekselen, siden den måtte skjæres. Husk også at du får refundert ca 1400 pr visdomstann fra Nav, sjekk om du er innenfor fristen for dette.

Jeg trakk den bakerste jekselen nede for snart ti år siden, fordi den var helt ødelagt, og har aldri savnet den. Bittet mitt er helt fint, jeg tygger bra, og det synes jo ikke på noe vis.

Anonymous poster hash: 15707...5d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal faktisk trekke en 12-års jeksel imorgen. Den har knekt og det har gått betennelse i den så jeg har hatt ekstrem tannpine i over en uke. Dro til tannlegen forrige onsdag , men de fikk ikke gjort noe siden det var så vondt, så ble sendt hjem med antibiotika og sterke smertestillende. Føler meg ikke noe bedre, men håper antibiotikaen har virket likevel. Gruer meg til å trekke den, men har hørt så mye skrekkhistorier om rotfylling så tør bare ikke. Gjør det vondt å trekke tann med masse bedøvelse? Har så tannlegeskrekk, så gruer meg veldig. Fått sobril av legen å ta før tannlegen, vil det hjelpe noe på nervene?

Du kjenner ingenting når du får bedøvelse. Du vil kunne kjenne ett press i det tannen blir trekt ut, men det er ingenting i forhold til smertene du har nå :) Det som er mest ubehaglig er å sette bedøvelsen, men det er over på noen veldig få sekunder. Også sitter du bare noen minutter i stolen, også er alt over :D Vil ikke si at det ikke er noe å ikke bekymre seg over, for skjønner at noen har store problemer med å gå til tannlegen, men bare ta det med ro. Som sagt så er det over iløpet av en kort tid :) Masse lykke til imorgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du betalte overpris. Jeg trakk en visdomstann og en 12-års hos tannkirurg, betalte tusenlapp for visdomstanna, og ca 1500 for jekselen, siden den måtte skjæres. Husk også at du får refundert ca 1400 pr visdomstann fra Nav, sjekk om du er innenfor fristen for dette. Jeg trakk den bakerste jekselen nede for snart ti år siden, fordi den var helt ødelagt, og har aldri savnet den. Bittet mitt er helt fint, jeg tygger bra, og det synes jo ikke på noe vis. Anonymous poster hash: 15707...5d4

Så lenge man ikke har unormaler i munnen, så har man ikke krav på refusjon fra HELFO :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke har unormaler i munnen, så har man ikke krav på refusjon fra HELFO :(

Jeg fikk beskjed om at når visdomstenner må trekkes regnes dette uansett som tannkirurgiske komplikasjoner og dekkes, da visdomstenner fra naturens side har dårlig kvalitet. Min visdomstann var det bare å nøkke ut etter at bedøvelsen var satt, og jeg fikk refusjon, det var mye mer komplikasjoner med den vanlige jekselen, men den dekkes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trukket denne tannen. Hvertfall hvis du har resten av tennene i denne kjeveregionen, og de er relativt intakte. Det er en helt legitim behandling, og gjøres svært ofte. Det vil bli litt uvant i starten, men man har god nok tyggefunksjon uten en 12-års jeksel i overkjeven, og det vil heller ikke synes. Med tanke på din økonomiske situasjon/tannlegefrykt/innstilling så syns jeg dette virker som det beste valget.

Snakk mer med tannlegen din dersom du er usikker, han kan komme med ulike behandlingsforslag, men det er du som bestemmer:)

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Du kjenner ingenting når du får bedøvelse. Du vil kunne kjenne ett press i det tannen blir trekt ut, men det er ingenting i forhold til smertene du har nå :) Det som er mest ubehaglig er å sette bedøvelsen, men det er over på noen veldig få sekunder. Også sitter du bare noen minutter i stolen, også er alt over :D Vil ikke si at det ikke er noe å ikke bekymre seg over, for skjønner at noen har store problemer med å gå til tannlegen, men bare ta det med ro. Som sagt så er det over iløpet av en kort tid :) Masse lykke til imorgen :DAnonymous poster hash: 1fbbe...139

Tusen takk. :) Bedøvelse er ekkelt ja, men ingenting mot tannpine. Har hatt så vondt den siste tiden som jeg aldri har hatt før. Og paralgin forte og voltaren virker bare når det selv vil. Sukk. Har man vondt etter at tannen er borte også? Må borre noen tenner og, huff. Gruer meg, men gleder meg til det er over. Skal bli deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk den! Da trenger du ikke å tenke på senkomplikasjoner ved rotfylling og at det blir ennå dyrere.
Og jeg vil tro det går greit å trekke en jeksel, selv om du blir gammel engang. Kjenner flere som har gjort dette og de angrer ikke. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke trukket en tann som kan reddes, men det er min personlige mening. Har brukt mange tusen for å slippe å trekke tenner, for jeg ønsker å ha et helt tannsett så lenge som mulig.

Men du bør jo nesten se på statusen for nabotannen før du avgjør noe. Er den tannen frisk og uten hull, er det et mindre problem å trekke jekselen. Er nabotannen derimot dårlig og kan komme til å trenge bro, ville jeg ha vurdert nøye om det ikke finnes økonomi til å redde tanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at når visdomstenner må trekkes regnes dette uansett som tannkirurgiske komplikasjoner og dekkes, da visdomstenner fra naturens side har dårlig kvalitet. Min visdomstann var det bare å nøkke ut etter at bedøvelsen var satt, og jeg fikk refusjon, det var mye mer komplikasjoner med den vanlige jekselen, men den dekkes ikke. Anonymous poster hash: 15707...5d4

Ikke det jeg fikk beskjed om, kontaktet selv HELFO, de ba meg sende inn skjema fylt ut av tannlegen samte ett søknadskjema om refusjon. Siden jeg ikke hadde unormaler i munnen så fikk jeg ikke refusjon. Det er en tidsforskjell på 10 år her, så masse kan ha blitt endret. Du fikk refusjon fra NAV, det er ikke de som har noe med det å gjøre nå, nå er det HELFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. :) Bedøvelse er ekkelt ja, men ingenting mot tannpine. Har hatt så vondt den siste tiden som jeg aldri har hatt før. Og paralgin forte og voltaren virker bare når det selv vil. Sukk. Har man vondt etter at tannen er borte også? Må borre noen tenner og, huff. Gruer meg, men gleder meg til det er over. Skal bli deilig.

Jeg har bare tatt visdomstenner, så vanskelig for meg å svare ang andre tenner. Men vil nok tro at du kan ha litt ubehag i ett par dager, men da igjen ikke så vondt som du har nå :) Det kommer til å gå kjempe bra, mye bedre enn det du tror ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og paralgin forte og voltaren virker bare når det selv vil. Sukk. Har man vondt etter at tannen er borte også?

Det blir et åpent sår der, så man vil verke litt noen dager, men ikke så ille som tannverk. Vær nøye med hygiene i forbindelse med måltider og bruk tannskyll, for å unngå infeksjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Du får bare et lite stikk av en sprøyte for å sette bedøvelsen, også er du kvitt smertene og kjenner ingenting når de trekker ut tannen :)

Jeg ville trukket denne tannen. Hvertfall hvis du har resten av tennene i denne kjeveregionen, og de er relativt intakte. Det er en helt legitim behandling, og gjøres svært ofte. Det vil bli litt uvant i starten, men man har god nok tyggefunksjon uten en 12-års jeksel i overkjeven, og det vil heller ikke synes. Med tanke på din økonomiske situasjon/tannlegefrykt/innstilling så syns jeg dette virker som det beste valget.

Snakk mer med tannlegen din dersom du er usikker, han kan komme med ulike behandlingsforslag, men det er du som bestemmer:)

Lykke til!

Enig i dette :)

Trekk den! Da trenger du ikke å tenke på senkomplikasjoner ved rotfylling og at det blir ennå dyrere.

Og jeg vil tro det går greit å trekke en jeksel, selv om du blir gammel engang. Kjenner flere som har gjort dette og de angrer ikke. :)

Ja, jeg har bare hatt komplikasjoner etter rotfyllinger, så du kan spare penger på å trekke der også. Men det er jo ditt valg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Jeg har bare tatt visdomstenner, så vanskelig for meg å svare ang andre tenner. Men vil nok tro at du kan ha litt ubehag i ett par dager, men da igjen ikke så vondt som du har nå :) Det kommer til å gå kjempe bra, mye bedre enn det du tror ;)Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Det blir et åpent sår der, så man vil verke litt noen dager, men ikke så ille som tannverk. Vær nøye med hygiene i forbindelse med måltider og bruk tannskyll, for å unngå infeksjon. Anonymous poster hash: 15707...5d4

Du får bare et lite stikk av en sprøyte for å sette bedøvelsen, også er du kvitt smertene og kjenner ingenting når de trekker ut tannen :)

)

Tusen takk dere. :) Godt å høre at det ikke vil gjøre så vondt som tannverken. Syns det er rart at ikke jeg har blitt bedre av antibiotikaen også, men håper infeksjonen er borte likevel. Også rart at paralgin forte og voltaren kun virker når det selv vil. Enten virker det greit eller ikke i det hele tatt liksom. Rart. Gleder meg ihverfall til det er over, har blitt mange søvnløse netter nå. Har nesten ikke spist noe heller og ja, jeg skal være nøye med å bruke tannskyll etter hvert måltid for å unngå infeksjon. Ellers pusser jeg jo selvfølgelig (og har alltid gjort det) tennene godt morgen og kveld.

Æææh gruer meg. Tenner er noe herk. Skal bli flinkere til å gå oftere til tannlegen også etter dette. Selv om jeg har skikkelig tannlegeskrekk er tannpine langt verre enn et tannlegebesøk i året. Og tannlegeskrekken skal jobbes med. Vil ikke oppleve sånn intens smerte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere. :) Godt å høre at det ikke vil gjøre så vondt som tannverken. Syns det er rart at ikke jeg har blitt bedre av antibiotikaen også, men håper infeksjonen er borte likevel. Også rart at paralgin forte og voltaren kun virker når det selv vil. Enten virker det greit eller ikke i det hele tatt liksom. Rart. Gleder meg ihverfall til det er over, har blitt mange søvnløse netter nå. Har nesten ikke spist noe heller og ja, jeg skal være nøye med å bruke tannskyll etter hvert måltid for å unngå infeksjon. Ellers pusser jeg jo selvfølgelig (og har alltid gjort det) tennene godt morgen og kveld.

Æææh gruer meg. Tenner er noe herk. Skal bli flinkere til å gå oftere til tannlegen også etter dette. Selv om jeg har skikkelig tannlegeskrekk er tannpine langt verre enn et tannlegebesøk i året. Og tannlegeskrekken skal jobbes med. Vil ikke oppleve sånn intens smerte igjen.

Skikkelig tannpine er noe av det aller verste som er det. Spesielt hvis det er nerve-tannpine. Jeg hadde også betennelse da jeg trakk den første tannen, og jeg skal love deg det kommer til å bli en befriende følelse etter at du har fått ut tannen! :)

Når det kommer til smertelindring så har jeg funnet ut at det eneste som hjelper er paracet og ibux. Ingen ting annet. Og så må man overhode ikke vente til man får skikkelig vondt igjen, for det er jo vanskeligst å bli kvitt smerten når den er på topp. For å holde smertene nede så bør man ta paracet og ibux hver 4. time. Men det er selvfølgelig ikke noe man skal holde på å gjøre så veldig lenge da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...