Gå til innhold

Bør jeg bare trekke tannen? Meninger ønskes!


Tivoli1979

Anbefalte innlegg

Hei!

Åh, jeg sliter innmari med å ta et valg. Det er nok både frykt for mulige unødvendige smerter og min økonomiske situasjon som spiller inn her. Derfor spør jeg her i desperasjon.

Jeg har omsider etter hele tre tannlegebesøk fått lokalisert hvor tannsmertene mine kommer fra. Allerede nå har jo dette kostet penger (jeg har ikke så mange av de for tiden). Det viser seg så at jeg må til spesialist for å absolutt mest sannsynlig rotfylle. Dette fordi det er trange røtter. Mest sannsynlig må jeg også ha en krone på verket etterpå. Dette blir skikkelig dyrt.

Dette gjelder 12-årsjekselen oppe i munnen. Ikke så godt synlig med andre ord. Siden jeg må låne penger til tannlege, så sliter jeg med å ta avgjørelsen helt. Spesielt for at det kanskje blir komplikasjoner (ja, den var litt pessimistisk).

Tannlegen mente jeg ikke burde trekke siden jeg fortsatt er relativt ung, og det kan være jeg trenger tannen når jeg blir eldre. Jeg har ingen anelse om hvordan det kan påvirke bittet ved å trekke den bakerste jekselen, men det kan jeg vel spørre om hos tannlegen. Jeg har ikke visdomstenner, forresten.

Hva hadde DU valgt? Har du erfaringer å dele også, kanskje?

På forhånd takk for svar :)

Endret av Tivoli1979
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville latt tannlegen avgjøre hva som var best. Jeg tror en tannlege har mer peiling på tannhelse og tenner enn meg :)



Anonymous poster hash: 4c128...234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt tannlegen avgjøre hva som var best. Jeg tror en tannlege har mer peiling på tannhelse og tenner enn meg :)

Anonymous poster hash: 4c128...234

Det er vanlig holdning at tannleger trekker ikke tenner før alt er prøvd. Som kunde kan jeg likevel velge at den trekker på grunn av kostnader. Det er liksom det som er essensen av min usikkerhet.... og derfor spør jeg her. Er dårlig råd nok til at folk velger å trekke ei tann, liksom.... :( Bør en føle det slik at en betale seg i hjel for å bevare en 12-årsjeksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utgangspunktet ville jeg nok selv tenkt at det enkleste var å trekke, men dersom en tannlege anbefalte meg å IKKE gjøre det ville jeg hørt på det. Det er kanskje en grunn til at tannleger gjerne vil vente så lenge som mulig med å trekke..?



Anonymous poster hash: 4c128...234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kunne få være ung igjen å hatt økonomi til å ta vare på min tannhelse, ville jeg absolutt prioritert dette.

Jeg er enig i at du er altfor ung til å trekke tenner som kan fikses.

Hilsen ei som er under 50 år, men likevel knapt har tenner i munnen nå...



Anonymous poster hash: a4200...ca1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utgangspunktet ville jeg nok selv tenkt at det enkleste var å trekke, men dersom en tannlege anbefalte meg å IKKE gjøre det ville jeg hørt på det. Det er kanskje en grunn til at tannleger gjerne vil vente så lenge som mulig med å trekke..?

Det har du nok rett i. Jeg lurer på om den grunnen kommer til syne når en skal til med å lage broer senere i livet :(

Hvis jeg kunne få være ung igjen å hatt økonomi til å ta vare på min tannhelse, ville jeg absolutt prioritert dette.

Jeg er enig i at du er altfor ung til å trekke tenner som kan fikses.

Hilsen ei som er under 50 år, men likevel knapt har tenner i munnen nå...

Å nei, så kjedelig. Det er trist at det er slik i Norge at de som ikke har råd til skikkelig tannhelsetjeneste, ender opp med å svi for det med et mindre funksjonelt tannsett :(

Tusen takk for sparket bak! ;)

Endret av Tivoli1979
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig holdning at tannleger trekker ikke tenner før alt er prøvd. Som kunde kan jeg likevel velge at den trekker på grunn av kostnader. Det er liksom det som er essensen av min usikkerhet.... og derfor spør jeg her. Er dårlig råd nok til at folk velger å trekke ei tann, liksom.... :( Bør en føle det slik at en betale seg i hjel for å bevare en 12-årsjeksel?

Den der må jeg dessverre si meg uenig i, for alle tannleger er ikke sånn :-/ Jeg fikk betennelse i en visdomstann på nyåret, og pga den ENE betennelsen, så fant tannlegen min ut at det var like greit å ta de tre andre også., og da innen dette året er over. Så pga EN tann, så sitter jeg nå her 12.000,- fattigere (3000,- pr tann), og det bare fordi min tannlege er glad i og trekke tenner :-/

Men når det kommer til spørsmålet til TS, så må du nesten gjøre som du selv føler er riktig, evt henvende deg til flere tannleger for å høre dems synspunkter :-)

Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visdomstenner og andre tenner kan ikke sammenlignes, da visdomstenner er dårlige tenner som det nesten uansett blir problemer med.



Anonymous poster hash: 4c128...234
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visdomstenner og andre tenner kan ikke sammenlignes, da visdomstenner er dårlige tenner som det nesten uansett blir problemer med. Anonymous poster hash: 4c128...234

Uansett, det var en tann som det var betennelse i. Hadde jeg hatt unormaler i munnen som gjorde atdet hadde vært en fordel og ta dem forebyggende, så hadde jeg kun betalt egenandel. Nå var det dessverre ikke sånn, og da heller ikke noe poeng å ta de tre andre. Har nå byttet tannlege, og han er 100% enig i det jeg tenkte rundt det. Men uansett så er det ikke meg og mine visdomstenner som er temaet, jeg fortalte bare om en episode som jeg lærte av. Nemlig at det kan være lurt å få flere tannleger sitt synspunkt på det som faktisk er temaet :-)

Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 for å trekke EN tann?? Jøss! Det må ha vært hos en veldig dyr klinikk? Jeg betalte ca. en tusenlapp pr. tann jeg, og dette var også hos en privatklinikk..

Jeg har selv trekt 12års jekslene. Savner de ikke LITT engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 for å trekke EN tann?? Jøss! Det må ha vært hos en veldig dyr klinikk? Jeg betalte ca. en tusenlapp pr. tann jeg, og dette var også hos en privatklinikk..

Jeg har selv trekt 12års jekslene. Savner de ikke LITT engang.

Jupp, for å si det sånn så føler jeg meg skikkelig lurt, og angrer veldig på at jeg ikke sjekket med andre tannleger først. Men de er vel personer man stoler blindt på :-/

Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visdomstenner og andre tenner kan ikke sammenlignes, da visdomstenner er dårlige tenner som det nesten uansett blir problemer med.

Det er det min tannlege sa også. Mine visdomstenner var det kariesangrep i innen de rakk å vokse ut og jeg fikk en sjans til å holde de rene med stell. Vanvittig dårlige var de. Ikke var det plass heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visdomstenner og andre tenner kan ikke sammenlignes, da visdomstenner er dårlige tenner som det nesten uansett blir problemer med.

Anonymous poster hash: 4c128...234

Alle klarer seg fint uten visdomstenner, å de er stort sett mer til plage enn til nytte. Men til ts sitt spørsmål vil jeg si at alle de andre tennene er nyttige. Man ser det kanskje ikke når man har munnen full av tenner, men når man ikke har en eneste jeksel igjen, ser man hva det har å si for tyggefunksjonen. Man er ikke istand til å tygge maten skikkelig, å da blir den svelget ganske hel. Noe som igjen ikke er bra for fordøyelsen.

Det jeg vil si med dette er at tenner er ikke bare bra for utseendet, men har en viktig funksjon ved tygging av mat - sånn at også fordøyelsen fungerer normalt.

Hva manglende tenner gjør med både utseende og selvbildet skal jeg ikke komme inn på her, men det kan sikkert de fleste tenke seg fram til.

Anonymous poster hash: a4200...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jupp, for å si det sånn så føler jeg meg skikkelig lurt, og angrer veldig på at jeg ikke sjekket med andre tannleger først. Men de er vel personer man stoler blindt på :-/

Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Ja vettuhva, da hadde jeg også følt meg lurt ja! Måtte de inn på kjevekirurgisk å skjære de ut, eller?? :S :S

Alle klarer seg fint uten visdomstenner, å de er stort sett mer til plage enn til nytte. Men til ts sitt spørsmål vil jeg si at alle de andre tennene er nyttige. Man ser det kanskje ikke når man har munnen full av tenner, men når man ikke har en eneste jeksel igjen, ser man hva det har å si for tyggefunksjonen. Man er ikke istand til å tygge maten skikkelig, å da blir den svelget ganske hel. Noe som igjen ikke er bra for fordøyelsen.

Det jeg vil si med dette er at tenner er ikke bare bra for utseendet, men har en viktig funksjon ved tygging av mat - sånn at også fordøyelsen fungerer normalt.

Hva manglende tenner gjør med både utseende og selvbildet skal jeg ikke komme inn på her, men det kan sikkert de fleste tenke seg fram til.

Anonymous poster hash: a4200...ca1

Men folk klarer da godt å tygge uten 12 års jekslene da. Og det vises heller ikke. Det er jo ikke snakk om at TS skal trekke alle tennene h*n har i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vettuhva, da hadde jeg også følt meg lurt ja! Måtte de inn på kjevekirurgisk å skjære de ut, eller?? :S :S

Men folk klarer da godt å tygge uten 12 års jekslene da. Og det vises heller ikke. Det er jo ikke snakk om at TS skal trekke alle tennene h*n har i munnen.

Nei, for tannlegen var sånn kjevekirurg greie som også praktiserer som vanlig tannlege:-P Måtte skjære litt for å få ut tre av dem. Kan jo være derfor han var så forbanna dyr! Det har jeg ikke tenkt over før nå..

Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for tannlegen var sånn kjevekirurg greie som også praktiserer som vanlig tannlege:-P Måtte skjære litt for å få ut tre av dem. Kan jo være derfor han var så forbanna dyr! Det har jeg ikke tenkt over før nå..

Anonymous poster hash: 1fbbe...139

Ah! Ja da kan det jo være noe slik. Jeg skulle til å foreslå at du kanskje hadde fått veeeeeldig mye bedøvelse, men jeg fikk jo langt over normale doser bedøvelse og fortsatt var det så mye billigere når jeg gjorde det, så jeg fikk liksom ikke det til å stemme heller. Men jeg tror de forskjellige tannlegene bruker forskjellige metoder altså. Tannlegen min hadde også problemer med å få trekt den ene min, men da delte han bare opp tannen i småbiter og fikk tatt den likevell. Jeg sparte tydligvis en del på det o.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en melketann, og dem vil ikke trekke den, dem trakk den ene fordi den knuste, og tenna mine har blitt helt skeive. jeg hadde ikke trekt tanna, jeg kommer ikke til og trekke melketanna mi før jeg absolutt må:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt å beholde tannen. Det er en viktig tann når man tygger. Den er mye mer aolid enn en visdomstann. Det har også noe å si for utseendet på kinnet (det kan lett bli hulere påmden siden man trekker jeksler). Hadde aldri trukket den. Ikke gjør det, tror du vil angre. Er det ingen i familien eller noe som kan hjelpe deg med et lån?

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt å beholde tannen. Det er en viktig tann når man tygger. Den er mye mer aolid enn en visdomstann. Det har også noe å si for utseendet på kinnet (det kan lett bli hulere påmden siden man trekker jeksler). Hadde aldri trukket den. Ikke gjør det, tror du vil angre. Er det ingen i familien eller noe som kan hjelpe deg med et lån?

Anonymous poster hash: 4a4de...a33

Hvorfor skal hun angre?? :vetikke: Så unødvendig å skremme henne slik da. Jeg angrer ikke i det heletatt jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var usikker på om jeg skulle trekke eller rotfylle en jeksel, det er vel 12 års det også. Tannlegen min sa det var ett fett og opp til meg. Det gjorde ikke henne noe å trekke den. Endte opp meg rotfylling. Får se hvor lenge den holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...