AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Rent teoretisk: hvis man har 2 fag som teller like mange studiepoeng og man har A i det ene faget og B i det andre, har man A eller B i snitt da? Anonymous poster hash: 6ef15...6bf
Lista Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Mener det er slik at man får A i snitt hvis man har like mange A'er og B'er (som teller likt antall studiepoeng). 1
Gjest Summers Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Mener det er slik at man får A i snitt hvis man har like mange A'er og B'er (som teller likt antall studiepoeng). Men hvor er det man bruker slike regnemåter?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Mener det er slik at man får A i snitt hvis man har like mange A'er og B'er (som teller likt antall studiepoeng). Har faktisk også hørt det at har man 4,5 i snitt. så regnes det som et A snitt, but I could be wrong..... Anonymous poster hash: 6ef15...6bf
Lista Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 Har faktisk også hørt det at har man 4,5 i snitt. så regnes det som et A snitt, but I could be wrong..... Anonymous poster hash: 6ef15...6bf Ja, det er akkurat det jeg mener. At når man ligger midt på så skal man få det beste snittet. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Hvorfor i all verden er dette en problemstilling? Det er jo ikke slik at en arbeidsgiver blir i ekstase om man har 50/50 A og B men rynker på nesa om det er ca. 45/55 i stedet. Anonymous poster hash: 2ed2f...a92
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #8 Skrevet 16. oktober 2013 Hvorfor i all verden er dette en problemstilling? Det er jo ikke slik at en arbeidsgiver blir i ekstase om man har 50/50 A og B men rynker på nesa om det er ca. 45/55 i stedet. Anonymous poster hash: 2ed2f...a92 nei, men det bare ser mye kulere ut hvis det står: gjennomsnittkarakter: A enn hvis det står gjennomsnittskarakter: B capiche? Anonymous poster hash: 6ef15...6bf 3
momo Skrevet 16. oktober 2013 #9 Skrevet 16. oktober 2013 Men hvordan er det hvis man må ha et snitt på minimum B for å komme inn på masterstudiet?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #10 Skrevet 16. oktober 2013 Muligens fordi når desimaler er fra 5, så rundes det alltid oppover om man skal ha et helt tall? 0,5 = 1, 1,5 = 2 osv. Hvis man må ha snitt på B for å komme inn, holder det jo både med B og A.. Anonymous poster hash: c0f7b...4e3 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #11 Skrevet 16. oktober 2013 Når man har en overvekt av A-er. Selv har jeg ca. 70/30 prosent A/B, men likevel ikke si at jeg har A-snitt. A-snitt er for meg et nærmest "plettfritt" vitnemål. Anonymous poster hash: 4f9bb...09e
Nephthys Skrevet 16. oktober 2013 #12 Skrevet 16. oktober 2013 Man kan jo ikke få mer i snitt enn det man har av karakterer.. Det går jo rett og slett ikke an å angi gjennomsnittskarakterer i bokstaver, men om man gjør dem om til tall ser man lett at man ikke får A i snitt om man ikke utelukkende har A'er: A= 5 B= 4 Om du har tre A'er og tre B'er vil snittet da bli 5+5+5+4+4+4= 27/6 = 4,5. Du vil jo ikke komme på 5 som tilsvarer A, og det vil jo ikke være riktig å angi A eller B som gjennomsnitt når gjennomsnittet er mellom de to karakterene! Bruker man da tall for å angi gjennomsnittet? På mitt karakterkort har de ikke regnet ut gjennomsnittet..
Gjest Ciegus Skrevet 16. oktober 2013 #13 Skrevet 16. oktober 2013 Man kan jo ikke få mer i snitt enn det man har av karakterer.. Det går jo rett og slett ikke an å angi gjennomsnittskarakterer i bokstaver, men om man gjør dem om til tall ser man lett at man ikke får A i snitt om man ikke utelukkende har A'er: A= 5 B= 4 Om du har tre A'er og tre B'er vil snittet da bli 5+5+5+4+4+4= 27/6 = 4,5. Du vil jo ikke komme på 5 som tilsvarer A, og det vil jo ikke være riktig å angi A eller B som gjennomsnitt når gjennomsnittet er mellom de to karakterene! Bruker man da tall for å angi gjennomsnittet? På mitt karakterkort har de ikke regnet ut gjennomsnittet.. Man vil ofte komme opp i situasjoner der man må oppgi karaktersnittet sitt i form av en bokstav, og da må man bare forholde seg til vanlige avrundingsregler. 4.5 avrundes til 5, som er A. Veldig vanlig når man søker populære jobber at man må oppgi karaktersnitt i bokstavform i et skjema. 3
Gjest Ciegus Skrevet 16. oktober 2013 #14 Skrevet 16. oktober 2013 Når man har en overvekt av A-er. Selv har jeg ca. 70/30 prosent A/B, men likevel ikke si at jeg har A-snitt. A-snitt er for meg et nærmest "plettfritt" vitnemål. Anonymous poster hash: 4f9bb...09e Ser ikke helt vitsen med å ødelegge for seg selv på den måten. Rent matematisk har du da et A-snitt, og hvis du søker på en jobb blir det jo bare dumt å oppgi B-snitt fordi du ikke vil bruke regnereglene. Rent muntlig er det jo ikke noe problem, eller hvis man skal oppgi snittet slik man selv vil, da kan man jo bare si at man har A/B-snitt. Men det funker dårlig i et søknadsskjema. 5
Nephthys Skrevet 16. oktober 2013 #15 Skrevet 16. oktober 2013 Man vil ofte komme opp i situasjoner der man må oppgi karaktersnittet sitt i form av en bokstav, og da må man bare forholde seg til vanlige avrundingsregler. 4.5 avrundes til 5, som er A. Veldig vanlig når man søker populære jobber at man må oppgi karaktersnitt i bokstavform i et skjema. Hmm.. Aldri opplevd det. Får bare beskjed om å legge ved vitnemålene mine, eller sende dem/ta dem med på intervju i etter jeg har søkt.. Betviler ikke det du sier, men hadde følt et stort ubehag ved å oppgi A som snitt når jeg har andre bokstaver der inne også, trass i stor overvekt av A'er.. 1
Gjest Ciegus Skrevet 16. oktober 2013 #16 Skrevet 16. oktober 2013 Hmm.. Aldri opplevd det. Får bare beskjed om å legge ved vitnemålene mine, eller sende dem/ta dem med på intervju i etter jeg har søkt.. Betviler ikke det du sier, men hadde følt et stort ubehag ved å oppgi A som snitt når jeg har andre bokstaver der inne også, trass i stor overvekt av A'er.. Jeg har opplevd det på nesten alle stillingene jeg har søkt, men dette er veldig populære stillinger der de ofte sorterer på karakterer først, før de i det hele tatt gidder å se på søknad/CV (trainee-stillinger og slikt). Skal man nå langt i denne verden må man av og til trosse litt ubehag. Med et snitt på 4.7 har man et A-snitt, det er jo ikke noe å betvile. På NHH var for eksempel karakterkravet for master i fjor (husker ikke om det var vår eller høst) 3,7, noe de definerte som et (svakt) B snitt. Det er helt vanlig å bruke avrundingsreglene på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #17 Skrevet 16. oktober 2013 Det jeg har vært borti på NTNU er å runde oppover. Et snitt på A betyr bare nærmere A enn B. Det samme gjelder når man skal inn på master eller doktor. Anonymous poster hash: d6287...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #18 Skrevet 17. oktober 2013 Da har du 4,5 i snitt. Verken A eller B. Anonymous poster hash: fb5fd...e04
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #19 Skrevet 21. juni 2014 Dersom du har 4,5 så har du et snitt på A matematisk sett og vil kvalifisere til studier som krever A for å komme inn. Jeg fullførte nettopp bachelor med snitt på 4,67 og sier ABSOLUTT til meg selv at jeg har et snitt på A. Bra jobba av oss TS og dere andre med gode snitt!! :) Anonymous poster hash: a7884...421 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #20 Skrevet 21. juni 2014 Husk å ta med studiepoeng i utregningen. Hos oss vekter de i hvert fall fagene ulikt ut fra studiepoeng, slik at selv om du har flest A, kan du få B i snitt hvis fagene du har B i er flere studiepoeng enn fagene du har A i. Anonymous poster hash: 62ae1...3bb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå