altflyter Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Dette er noe som har irritert meg i lange tider, og jeg lurer på om det bare er jeg som tenker slik. Det virker som om folk har mistet forståelsen for det å være psykisk syk, fordi vi bruker diagnoser om dagligdagse problemer. Jeg tenker spesielt på tre ord: Depresjon, Paranoia og Angst. Det virker ikke som om folk forstår at dette faktisk er sykdommer. Mange av menneskene rundt meg, kan gjerne si at de er "deprimert" fordi de har kjærlighetssorg (En normal reaksjon på noe vondt, er ikke en depresjon. Da må det være vedvarende over tid. Altså ikke gå over på en god stund) Så når jeg har fortalt at jeg har lidd av alvorlig depresjon, tror de at de vet hva jeg snakker om, fordi de har vært lei seg før. Dette er trist, misvisende og skaper en usunn trend i samfunnet. De som virkelig har lidd av en depresjon vet at dette ligger dypere enn to ukers tristhet. Det samme gjelder angst: Å grue seg til noe er ikke angst! Å være redd for noe rasjonelt er heller ikke angst! Og overdreven skepsis betyr ikke at du er paranoid! Normale reaksjoner på uventede situasjoner er ikke en psykisk lidelse! Når folk bruker disse ordene i dagligtale, blir ikke de menneskene som lider av dette, tatt på alvor lenger! Tenk dere om! Puh. Det måtte bare ut. 21
Gjest Funky Punk Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Så enig. Må bare tilføye at diagnosen psykopat også er et ofte misbrukt ord. Bare fordi noen er slemme mot deg, en ex er helt idiot eller lignende, så betyr ikke det at personen har diagnosen psykopat. 7
altflyter Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2013 Så enig. Må bare tilføye at diagnosen psykopat også er et ofte misbrukt ord. Bare fordi noen er slemme mot deg, en ex er helt idiot eller lignende, så betyr ikke det at personen har diagnosen psykopat. Ja. Det er helt sant! Folk forstår ikke hvilken skade det gjør når man bruker diagnoser i dagligtale. Du vil ikke kalle noen for en somatisk sykdom bare fordi de er annerledes 2
Kira-delta Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg er på en måte enig, samtidig vet man aldri helt hvor alvorlig det kan være for mennesket som "slenger" det rundt seg. Og mange mangler ofte evnen til å beskrive egne følelser med ord, derfor blir det lettere å bruke ord og utrykk man hører ofte eller leser ofte. Også må jeg bare påpeke at angst er ikke en sykdom og det trenger ikke være en psykisk lidelse, men det er en normal reaksjon og den trenger ikke være urasjonel. Hvorfor irriterer du deg så veldig over dette? 2
altflyter Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #6 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg er på en måte enig, samtidig vet man aldri helt hvor alvorlig det kan være for mennesket som "slenger" det rundt seg. Og mange mangler ofte evnen til å beskrive egne følelser med ord, derfor blir det lettere å bruke ord og utrykk man hører ofte eller leser ofte. Også må jeg bare påpeke at angst er ikke en sykdom og det trenger ikke være en psykisk lidelse, men det er en normal reaksjon og den trenger ikke være urasjonel. Hvorfor irriterer du deg så veldig over dette? Angst er faktisk en diagnose. Det er en ting å reagere med panikk på en hendelse, men når den vedvarer, snakker vi sykdom. Og jeg forstår at det virker lett å bruke ord man hører for å beskrive følelser, men det gjør det ikke rett av den grunn. Hva med å si at man er trist, lei seg, urolig, nedstemt, nervøs, mistenksom? Det finnes nok av ord man kan bruke uten å slenge rundt seg med diagnostiske ord. Om du har vondt i hodet, går jeg ut ifra at du ikke ville sagt at du følte du hadde hjernesvulst? Jeg irriterer meg over dette, fordi det blir mer og mer en trend i samfunnet å henge ut psykisk syke, fordi det virker som om folk har mistet evnen til å forstå at dette faktisk er sykdommer, og ikke noe som bare går på viljen. Derfor. 8
Gjest Inggolf Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Så enig. Må bare tilføye at diagnosen psykopat også er et ofte misbrukt ord. Bare fordi noen er slemme mot deg, en ex er helt idiot eller lignende, så betyr ikke det at personen har diagnosen psykopat. psykopat og schizofren("han er så schitzo ass ") skulle jeg (også) legge til.. 2
Gjest Inggolf Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg er på en måte enig, samtidig vet man aldri helt hvor alvorlig det kan være for mennesket som "slenger" det rundt seg. Og mange mangler ofte evnen til å beskrive egne følelser med ord, derfor blir det lettere å bruke ord og utrykk man hører ofte eller leser ofte. Også må jeg bare påpeke at angst er ikke en sykdom og det trenger ikke være en psykisk lidelse, men det er en normal reaksjon og den trenger ikke være urasjonel. Hvorfor irriterer du deg så veldig over dette? fordi om en person blir innlagt pga depresjon, så tror jeg mange rundt ikke forstår alvorlighetsgraden av det- nettopp fordi "alle er jo deprimerte i blant!" At diagnosene mister mye av sin betydning og forståelse. 4
Gjest Hyssingen Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Deprimert og angst har jeg ingen problemer med at folk bruker. Men å slenge rundt seg med virkelig alvorlige diagnoser som ofte kjennetegner farlige og veldig ustabile personer, det har jeg problemer med. Sånn som f.eks psykopat. 4
Gjest Funky Punk Skrevet 15. oktober 2013 #10 Skrevet 15. oktober 2013 Depresjon og angst kan da være ganske så alvorlig for mange. Det finnes mild angst, sterk angst, mild depresjon og sterk depresjon. Og om man ser de med sterk angst og/eller depresjon så ser man at det ikke er noe småtterier de må takle i hverdagen 9
Kira-delta Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 Angst er faktisk en diagnose. Det er en ting å reagere med panikk på en hendelse, men når den vedvarer, snakker vi sykdom. Og jeg forstår at det virker lett å bruke ord man hører for å beskrive følelser, men det gjør det ikke rett av den grunn. Hva med å si at man er trist, lei seg, urolig, nedstemt, nervøs, mistenksom? Det finnes nok av ord man kan bruke uten å slenge rundt seg med diagnostiske ord. Om du har vondt i hodet, går jeg ut ifra at du ikke ville sagt at du følte du hadde hjernesvulst? Jeg irriterer meg over dette, fordi det blir mer og mer en trend i samfunnet å henge ut psykisk syke, fordi det virker som om folk har mistet evnen til å forstå at dette faktisk er sykdommer, og ikke noe som bare går på viljen. Derfor. Jeg skulle frem til at angst også er ordet på en reaksjon i kroppen som er helt normal, derfor kan man bruke ordet angst om annet enn psykiske lidelser. Ja, jeg er enig med deg, men jeg har også forståelse for at det finnes mange mennesker der ute som ikke klarer å bruke ord som "trist, sint, nervøs osv" fordi det kanskje rett og slett blir litt for nært det man egentlig føler og en tilstand man ikke vil kjenne så mye på. Men nå er du jo så heldig at du har det valget om å ikke bry deg om hva folk mener? Psykisk sykdom er reelt, men mange vet ikke hva det er, og plages du av det må du jo nesten bare spørre vedkommende. Jeg mener om du skulle stusse på at ei sa "jeg er deprimert pga kjærlighetssorg" kan du jo spørre om hun mener at hun er trist? 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har hatt alvorlige depresjoner og har svak angst, men ser ikke helt problemet med at folk bruker det som beskrivende uttrykk. Det gjør faktisk at jeg ikke er så redd for å være åpen om mine diagnoser Anonymous poster hash: d93d2...1a3 4
Gjest Eurodice Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg må bare si meg skjønt enig med deg .
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 psykopat og schizofren("han er så schitzo ass ") skulle jeg (også) legge til.. Spesielt irriterende siden folk blander shizofreni og dissosiativ identitesforstyrrelse. Anonymous poster hash: 1a4c1...ae5 2
Gjest Wanderlust Skrevet 15. oktober 2013 #15 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg er delvis enig. Har ingen problemer med at folk bruker ordene deprimert(eventuelt deppa) eller angst, fordi dette er i sin sanne mening svært vanlig i samfunnet. Det er høye tall for hvor mange som i løpet av livet vil oppleve en depresjon i ulik grad, for eksempel. Åpenhet tror jeg er bra og dette bidrar til at det blir mindre tabu å snakke om det. Å bruke diagnoser som skjellsord derimot, det er jeg helt i mot. Schizo, psykopat osv. Dette fører jo til motsatt effekt av det jeg nevner ovenfor, altså at det bidrar til at det blir mer tabu å snakke om. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #16 Skrevet 15. oktober 2013 Spesielt irriterende siden folk blander shizofreni og dissosiativ identitesforstyrrelse. Anonymous poster hash: 1a4c1...ae5 Folk blander også psykose og borderline, samt scizofreni og borderline.Anonymous poster hash: d6114...092 2
Gjest Thymus Skrevet 15. oktober 2013 #18 Skrevet 15. oktober 2013 At folk slenger rundt seg med diagnostiske uttrykk skaper da ikke mer åpenhet? Det gjør at folk ser enda mer ned på folk som virkelig lider av disse sykdommene. Dersom "alle" har angst og er deprimerte, hvem er da disse menneskene som slutter å jobbe, oppsøker lege, bruker av samfunnets ressurser, og "sutrer" over livet? Det at folk uriktig bruker diagnostiske uttrykk, vil da skape grobunn for å ugle-se de som liksom ikke klarer å ta seg sammen. Dette var kronglete sagt, men håper poenget kom fram :-) 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #19 Skrevet 15. oktober 2013 Folk blander også psykose og borderline, samt scizofreni og borderline.Anonymous poster hash: d6114...092 Jepp, folk generelt har ikke peiling. Anonymous poster hash: 1a4c1...ae5 1
altflyter Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #20 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Ser at noen syntes at det skaper mer åpenhet. Da må jeg spørre: Er stigmatisering og åpenhet to sider av samme sak for dere? En ting er å være åpen om lidelser, en annen ting er å bruke ordene i situasjoner hvor de ikke passer. Edit: Leif Endret 15. oktober 2013 av altflyter 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå