Gå til innhold

Hvordan virker jogging?

Gjest Sengaia

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia

Er det sånn at man burde innta litt ekstra proteiner etter en joggetur?

Og er det før eller etter styrketrening man burde spise proteiner...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det sånn at man burde innta litt ekstra proteiner etter en joggetur?

Et ekstra glass melk løser dette, men det kommer ann på ditt totale kosthold og hva som er målet med treningen.

Og er det før eller etter styrketrening man burde spise proteiner...?

Etter trening for å gi musklene næring til å restituere.

Anonymous poster hash: 621e7...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man river ennå ned muskelfibre og bygger det opp igjen. Muskelbygging. Som riktignok stopper opp til en viss grad når belastningen forblir den samme. Eller foregår dette på en annen måte mener du? Jeg blir litt smågal av folk som sier til nybegynnere at de ikke får muskler av jogging, det blir for enkelt å si det på den måten.

Anonymous poster hash: 94e04...7f3

Skulle likt å se noen bygge store muskler av jogge, altså.. Så mange og så lette belastninger som det jogging innebærer, er nok ikke nok til å stimulere til volumøkning i musklene.

http://kunnskapsriktrening.blogg.no/1309164579_hvordan_vokser_egentl.html

Anonymous poster hash: 5a7ad...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er ikke store muskler, men en "strammere" kropp, altså at fattet ikke henger og slenger

Fett og muskler kan ikke strammes opp. Du må justere størrelsene/mengdene.

Hovedsaklig er forøvrig dette bestemt av kostholdet, i langt større grad enn av trening. Men styrke bør altså inngå som en del av slankingen for å unngå tap av muskelmasse, slik at man har litt mer enn bare skjelettet å vise frem, når fettlaget minsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Fett og muskler kan ikke strammes opp. Du må justere størrelsene/mengdene.

Hovedsaklig er forøvrig dette bestemt av kostholdet, i langt større grad enn av trening. Men styrke bør altså inngå som en del av slankingen for å unngå tap av muskelmasse, slik at man har litt mer enn bare skjelettet å vise frem, når fettlaget minsker.

Skjønner litt mer nå...

Men mtp kostholdet; mener du da at det sier mer for slankingen, eller mener du at det er med på "forminga" av kroppen, om du skjønner? Jeg har forstått at kostholdet har langt mer å si for å gå ned i vekt, men kan sammensetninga av kostholdet være med på hvor fettet legger seg på kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle likt å se noen bygge store muskler av jogge, altså.. Så mange og så lette belastninger som det jogging innebærer, er nok ikke nok til å stimulere til volumøkning i musklene.

http://kunnskapsriktrening.blogg.no/1309164579_hvordan_vokser_egentl.html

Nå ble jeg nesten litt matt av deg. Jeg har aldri påstått at man kan bruke jogging til å bygge store muskler, jeg sier at man får trent opp de nødvendige musklene (som er en muskeløkning) for belastningen, noe som faktisk utgjør en forskjell spesielt om man legger inn en motbakke eller tre iblant. Du kan jo prøve å løpe opp et fjell og se om det river litt andre steder enn i kondisen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner litt mer nå...

Men mtp kostholdet; mener du da at det sier mer for slankingen, eller mener du at det er med på "forminga" av kroppen, om du skjønner? Jeg har forstått at kostholdet har langt mer å si for å gå ned i vekt, men kan sammensetninga av kostholdet være med på hvor fettet legger seg på kroppen?

Når folk snakker om å "forme kroppen", så er det som regel bygging av muskler de snakker om. Det er nemlig den eneste måten man selv kan styre hvor man skal blir større/mindre på.

Det går ikke an å bestemme hvor fettet skal forsvinne fra først, og det motsatte er heller ikke mulig. Punktslanking (eller punkt-vektøkning) er fysisk umulig. Dessverre!

Kosthold er vesentlig både ved vektreduksjon (spiser du mindre kalorier enn du trenger, går du ned i vekt) og ved muskelbygging (som ideelt sett krever kalorioverskudd, eller i hvertfall nok proteiner).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Kosthold og kalori inn/ut avgjør om du går ned i fettprosent eller ikke. Du kan trene så mye styrke/ kardio som du vil, men har du et dårlig kosthold så kan du allikevel se dvask ut.

Jogging brenner effektivt fett og en kan derfor få en bra lavfettprosent ganske raskt med rett kosthold kombinert med jogging.

Man får muskler av jogge, men selvsagt ikke i nærheten av det en får av å trene styrke. Men siden en får lavere fettprosent og samtidig får noe muskler så vil en se fit og trent ut bare med jogging.

Dette forutsetter selvsagt at du spiser nok. Spiser du for lite og jogger masse så vil du tære på muskelmassen slikt at bare blir seende mager ut. Nøkkelen er den perfekte balansen mellom muskler og fett.

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også an på hvor mye du løper. Jeg løp en del mil (ca. 6) i uka før, og da en god del av de i oppoverbakker og ulent terreng. Jeg har alltid hatt lav fettprosent, men med løpinga (supplert med lett styrketrening med egen kroppsvekt ca 1-2 ganger i uka) ble magemusklene samt rumpe-, lår- og leggmuskulatur betydelig større. Det så faktisk dumt ut fordi jeg glemte å trene armene...

Nå løper jeg ikke fullt så mye som før (ble skada), men trener til gjengjeld mer styrke. Og selv om jeg er stram nå var jeg enda strammere før, til tross for at kostholdet er det samme:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om jeg kjøper sånn derre "vektbånd" til å ha rundt anklene, vil det gi noen effekt på størrelsen på musklene?

Nei.

Du må trene sprint eller annen eksplosiv trening, eller jogge i fjellet med ryggsekk eller noe annet skikkelig tungt, for å klare å stimulere til noe særlig hypertrofi ved jogging.

Når folk tror de får større muskler av å jogge, er det gjerne fordi de enten var totalt stillesittende før, og oppelver en liten vekst i startfasen, og/eller fordi de blir mer definerte (lavere fettprosent), slik at den muskelmassen de allerede har, blir mer synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å se en sofapotet med like bra benmuskler som en maratonløper.

Vil tro at de beste maratonløperne har betraktelig mindre benmuskler enn den jevnlige sofapotet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...