Gå til innhold

Samboeres rettigheter?

Sirius

Anbefalte innlegg

Jeg og typen har vært samboeren i 4 år og vi har nå kjøpt oss hus sammen. I den forbindelse lurer jeg på hvilke rettigheter har vi som samboere og hvilke rettigheter har vi ikke - sammenliknet med gifte par?

Vi får så mange forskjellige kommenterer av venner og bekjente; noen sier at "jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke gifter dere, samboere har jo ingen rettigheter", mens andre sier at "tull samboere har samme rettigheter som gifte hvis de har bodd sammen i 2 år". Jeg blir helt forvirret. Hva er rett?

Vi har ikke ordnet med samboerkontrakt ennå, men vi jobber med saken. Men hva skal det stå i den? Hva som er mitt og hva som er typen sitt? Typen bodde alene og hadde alt som trengtes av ting mens jeg var student når vi ble sammen, så jeg eier ikke så veldig mye. Har hørt noe sånn som at "det en tar med seg inn i forholdet har en rett til å ta med seg ut igjen". Men hva med tingene som blir kjøpt etterpå? Vi har i grunn ikke spleiset på så mye men vi har kjøpt hver våre ting, sånn som at jeg kjøpte ny sofa mens typn kjøpte spisestue. Er sofaen min da hvis vi skulle gå fra hverandre?

Hva med testament for samboere?

Er det greit å annulere alle disse kontraktene hvis en skulle gå fra hverandre?

Er det noe annet vi må tenke på nå for å slippe problemer hvis vi skulle gå fra hverandre? Ikke det at jeg tror det blir aktuelt for vi er jo verdens lykkeligste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har IKKE de samme "automatiske " fordelene /rettigheten gifte har.

Her er eksempel på kontrakt:

http://www.dinside.no/page/art/1025.shtml

skal vi se... så har vi en side som omhandler kun samboere og div jus knyttet til dette... pokker, finner den ikke. Men se på denne heller:

http://www.jusshjelp.com/Familiejuss.htm

Her står det mye om rettigheter og plikter:

http://www.dinside.no/page/art/3740.shtml

Håper du finner ut av noe der! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så kom jeg over denne artikkelen, litt på siden men...:

"Samboere elsker mest

En verdensomspennende undersøkelse viser at samboende par har mye oftere sex enn dem som har valgt å gifte seg. Dersom du er single, har du minst sex av alle. Les tallene her.

Av EIRIK LANGELAND FJELD

Resultatene kommer frem i en undersøkelse som er gjennomført av kondomselskapet Durex i 27 land over hele verden.

Statistikken sier ingenting om nordmenns sexvaner.

SNITT PÅ 96 GANGER

Resultatet viser at samboende gjennomsnittlig har sex 146 ganger i året. Gifte hopper i køyen 98 ganger i året, mens dem som er single gjør det samme 49 ganger.

Undersøkelse viser også at amerikanerne er mest sultne på sex. De hopper i gjennomsnitt til køys 132 ganger i året for å kose seg med en partner. Japanerne må klare seg med 37 årlige samleier og inntar dermed jumboplassen.

Russerne (122), franskmennene (121) og grekerne (115) ligger på de neste plassen over verdens mest seksuelt aktive. "

-----------------------------

Man må altså finne seg en amerikaner å være samboer med (dersom det ikke da er vanlig amerikansk skryt da...) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

For å gjöre en rask oppsummering:

-Ja, det man har med seg inn tar man med seg ut

-Det man kjöper inn felles deles om dere flytter fra hverandre. MEN her kan det fort oppstå problemer om man ikke er venner og en har stått for alle betalingene, så det er bra å ha med i en kontrakt

-Arv. Her ligger den store forskjellen i dag. For å kunne arve hverandre som samboere må man skrive gjensidig testamente. Som det er i dag vil man allikevel måtte betale arveavgift. Om man ikke har kontrakt vil din samboers del av huset og andre eiendeler gå til foreldrene (om han ikke har barn, da kommer de först).

-Om man får barn har man i dag ikke rett til å bo i uskiftet bo, dvs at man må löse ut sine egne barn fra arven (barn vil alltid arve en del av sine forledre, gitte eller ugifte), noe man slipper som gift (om barna er deres).

Så om man skriver en kontrakt og testamente er man nesten like godt dekket. OM det kommer en ny sambolov kan det hende forskjellene blir minimale (jeg stoler ikke på politikere för vedtaket er fattet), papirarbeidet er bare litt anderledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solskinn

Om man har barn/ barnebarn (såkalte livsarvinger) skal disse automatisk ha 2/3, den siste tredelen kan man testamentere bort.

Om man ikke har livsarvinger (dvs foreldrene vil arve deg) kan du testamentere bort alt.

En annen viktig ting er dessuten å sjekke alle forsikringer, samboer må eksplisitt skrives inn dersom forsikringen ikke skal gå til foreldre. Man kan også forsikre seg for å kunne dekke arveavgiften dersom en går bort.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere.

Jeg har kikket litt på linkene og har blitt litt klokere.

Vi har tegnet sånn gjeldskontrakt i forbindelse med huslånet. Den skal dekke hverandre hvis en skulle falle bort.

Testamente må vi antagelig ordne. Så lenge vi ikke har barn forstod jeg det sånn at alt jeg har kan testamenteres til samboeren.

De tingene en tar med seg inn i samboerskapet har en rett til å ta med seg ut igjen. De tingene en kjøper sammen/spleiser på eies av begge og skal deles 50-50 ved evnt brudd. Men det som jeg kjøper av mine penger er mitt for evig og alltid det har jeg rett til å ta med meg.

Samboerkontrakt skal nå skrives.

Og så et spørsmål:

Men par som gifter seg får vel automatisk sameie og må dele alt likt ved skilsmisse uansett hvem som hadde med seg tingene inn i forholdet?

......

Og Lasses sex-statistikk er vel god nok grunn til å droppe ekteskap og fortsette å være samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan avtale/skrive særeie som gift...

Ang statistikken, skulle jeg ønske jeg visste det før det var for sent.... hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...